Logga in

Visa fullständig version : annika dahlqvists blogg.

infoseeker
2008-03-17, 18:44
"Margariner är kemiskt förändrade vegetabiliska fetter, och har en kemisk struktur som inte är biologiskt riktig.
Kroppen blir lurad och bygger ändå in dessa fetter i cellmembraner etc och dessa blir då felfungerande.
Det orsakar inflammation och felfunktion av cellen vilket kan ge cancer."

Är det allmänt erkänt att människans kropp fungerar på det här viset?

Scratch89
2008-03-17, 19:12
Kroppen bygger inte in felstrukturerade fetter hipp som happ. Annika Dahlqvist har väl sedan länge blivit idiotförklarad?

Anders The Peak
2008-03-17, 19:29
Kroppen bygger inte in felstrukturerade fetter hipp som happ. Annika Dahlqvist har väl sedan länge blivit idiotförklarad?

Om du äter transfetter (konstruerade transfetter)så lagrar kroppen in dem som transfetter...

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/47779.pdf

Lite mer om fetter: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/26518.pdf

grimfish
2008-03-17, 19:33
Det spelar väl inte så stor roll hur det lagras eftersom det är i ständig omsättning. Dahlqvist får det ungefär att låta som att alla som äter margarin drabbas av obotliga skador och det saknas det belägg för, milt sagt.

Eddie Vedder
2008-03-17, 20:20
Annika Dahlqvist har väl sedan länge blivit idiotförklarad?

Ja av vissa, men det är ju för hennes attityd och hennes fanatiska krets. Det hon påstår om kost och hälsa må vara motstridigt sett till dagens vetenskap men hon står ju heller inte direkt motbevisad skulle jag säga.

Debatten är ju på så sjukt låg nivå så tyvärr går ju utvecklingen ganska långsamt, bara massa munhugg och påhopp hit och dit. Typ ogrundade idiotförklaringar och dylikt.;)

Mental
2008-03-17, 20:59
Ja av vissa, men det är ju för hennes attityd och hennes fanatiska krets. Det hon påstår om kost och hälsa må vara motstridigt sett till dagens vetenskap men hon står ju heller inte direkt motbevisad skulle jag säga.

Debatten är ju på så sjukt låg nivå så tyvärr går ju utvecklingen ganska långsamt, bara massa munhugg och påhopp hit och dit. Typ ogrundade idiotförklaringar och dylikt.;)

Men det är underhållande! Det är så mysigt att krypa upp i ett hörn med en kall öl på en dietiststudentfest och bara höra på diskutionerna som förs kring skipper dahlqvist mm, underbart :)

Som underhållning är det ypperligt, som vetenskaplig utveckling är det tveksamt, trodde inte att det skulle vara så heta känslor kring det när jag började utbilda mig.

Att polisen får både omotiverad och motiverad kritik kan jag förstå, men pajkastning på dietister? Ehh de jag har träffat är till 99% välmenande, välutbildade medelålders kvinnor med enorma kunskaper om kost och näringslära som gör massor av nytta för sina patienter. Jag letar fortfarande efter de oförsonliga rabiata fanatiker till dietister som alla pratar om? Jag antar att man ser dem när man kommer ut mer på arbetsmarknaden?

infoseeker
2008-03-17, 22:22
Tack för svaren.

Zakath
2008-03-18, 00:35
Grejen är ju att det finns olika sorters margarin, kolla t.ex. in Keiju som är baserad på rapsolja och har en helt perfekt balans mellan omega-3 och -6, mycket bättre än alla deassa "omega-3 berikade margarin" som oftast har helt värdellös balans av omega-fetter.

Sverker
2008-03-18, 07:04
"Margariner är kemiskt förändrade vegetabiliska fetter, och har en kemisk struktur som inte är biologiskt riktig.
Kroppen blir lurad och bygger ändå in dessa fetter i cellmembraner etc och dessa blir då felfungerande.
Det orsakar inflammation och felfunktion av cellen vilket kan ge cancer."

Är det allmänt erkänt att människans kropp fungerar på det här viset?

Det är en sak att förenkla det komplicerade. Det är en helt annan sak att förenkla det komplexa;)

Helt klart är fetter ett pedagogiskt problem där framställningen av fettet och margarinet, för en oinsatt, är skrämmande.

Hade man fått personer, som skriver så vinklade texter som ovan, att sitta ned och lysna och ventilera sina frågor under ett antal timmar så hade förståelsen varit många gånger större.

bollio
2008-03-18, 08:51
Annika Dahlqvist har under lång tid drivit den viktigaste hälsobloggen i Sverige :thumbup:

bollio
2008-03-18, 09:53
Kan väl kommentera lite kring margarin... kan vara bra att få lite perspektiv på saken...

Margarin är en kemisk-teknisk produkt som uppfanns i Frankrike under sent 1800-tal. Eftersom smör var dyrt på den tiden så man ville få fram ett alternativ som var billigare och kunde användas för samma syften, dvs ett smörsubstitut. Den tekniska proceduren för hur man tillverkar margarin har ändrats mycket sen dess men fram till för inte så många år sen så var all margarin delvis härdad och innehöll därför stora mängder transfett. Vill man veta hur margarin tillverkas kan man googla t.ex. 'how is margarine made' eller gå in till www.gunnarlindgren.com. Margarinet ni ser i butiken är produkten av en lång rad kemiska processer där behandling under höga temperaturer, blekning, deodorisering, färg och smaksättning ingår, för att nämna några steg.

Margarin har kanske sen 50, 60-talet (ren gissning) framställts som hälsokost av våra experter. Det tog dock inte många år (~1970s) förrän forskning började visa på de negativa hälsomässiga effekterna av transfett. Trots att resultaten från studierna reproducerades om och om igen så lyckades margarinindustrin motarbeta forskarna och därför dröjde det inte förrän inpå kanske sent 90-tal då allmänheten började få upp ögonen för transfett. Märk väl att man fortfarande framställde margarin som hälsokost trots att margarin (hydrogenerade fetter) var mycket rika på transfett, uppåt 40%. Det att jämföra med animaliska fetter där transfetthalten uppgår till 3-4% och där huvudbeståndsdelen inte är EA (transfettsyran som till största delen bildas under hydrogenerering). Margarinindustrin bortförklarade det med att transfett bara står för en liten del av människors konsumtion men Mary Enig's banbrytande forskning visade att en normal konsumtion av transfett på den tiden lätt kunde uppgå till hela 10-20%.

Nu för tiden gör man margarin via en process som kallas för omestring (http://en.wikipedia.org/wiki/Interesterification) och svenska margariner innehåller därför ingen, eller bara lite transfett. Exakt när omestrat margarin gjorde sin entré vet jag inte men gissningsvis i samma veva som transfetter demoniserades. Intressant är att man fortsätter att framställa margarin som hälsokost utan någon direkt forskning att backa upp påståendet med, utom möjligen på pseudovariabler som kolesterolvärden. Det finns inte mycket forskning kring omestrade fetter men de jag lyckades hitta (ca. 6-8 st) visade bl.a. högre risk för blodproppar, allergier och påverkan på blodlipider att likställa med transfett. Studierna i fråga var alla utförda på möss och griskultingar förutom en på människor, och en annan som var av epidemiologisk karaktär. Sen är det förstås så att eftersom tillverkningen av margarin skiljer sig så mycket idag mest p.g.a. att ingredienserna varierar, så är det svårt att göra en generaliserande kommentar angående omestrade fetter.

Personligen vägrar jag äta margarin inte bara för att processen (och smaken) äcklar mig utan också för att jag inte vill äta något som inte har bevisats vara säker för konsumtion. Naturliga fetter har människan ätit under hela sin utveckling och borde därför vara säkra, så valet är för mig självklart.

Reserverar mig för eventuella faktafel för jag tog allt från minnet som kanske inte är det bästa.

bollio
2008-03-18, 10:02
Det spelar väl inte så stor roll hur det lagras eftersom det är i ständig omsättning. Dahlqvist får det ungefär att låta som att alla som äter margarin drabbas av obotliga skador och det saknas det belägg för, milt sagt.

Hälsomässiga nackdelar vid överkonsumtion av transfett är mycket väl vetenskapligt belagt. Det är väl självklart att det byggs in i kroppen - eller åtminstone används som substitut i kroppens processer eller på något annat sätt stör den annars skulle man inte se något avvikande i forskningen. Det är sant att smörgås och bakmargarin till stor del är transfettfri idag men delvis härdat fett (och därmed transfett) förekommer fortfarande i halvfabrikat som bröd, bakelser m.m. (allt som kan tänkas behöva fett vid bakningen...). Samma sak gäller förstås också omestrade fetter även om forskningen där än så länge är rätt så obefintlig.

Sverker
2008-03-18, 12:38
Det skulle vara kul att få sitta ned med Gunnar Lindgren och redogöra för tillverkningen av margarin.

Det första lär ju blir att reda ut att bensin är ett motorbränsle och hexan är ett rent lösningsmedel med mycket låg kokpunkt och därmed blir mängderna mycket, mycket låga i ett deodoricerat fett;)

bollio
2008-03-18, 14:30
Antagligen vet han skillnaden mellan hexan och bensin men har valt att använda 'bensin' som namn för att läsarna lättare ska relatera, och det är ju en halvsanning också: "Hexane isomers are largely unreactive, and are frequently used as an inert solvent in organic reactions because they are very non-polar. They are also common constituents of gasoline" "Hexane is produced by the refining of crude oil." - Wiki

z_bumbi
2008-03-18, 14:59
Antagligen vet han skillnaden mellan hexan och bensin men har valt att använda 'bensin' som namn för att läsarna lättare ska relatera,

Snarare för att läsarna ska reagera "omg" och bli förfärande, det har iofs varit hans agenda under en längre tid och inget att bli förvånad över.

bollio
2008-03-18, 15:15
Snarare för att läsarna ska reagera "omg" och bli förfärande, det har iofs varit hans agenda under en längre tid och inget att bli förvånad över.

Varken lösningsmedel eller bensin är nog optimalt att få i sig så vilket ord han använder är av mindre betydelse.

jwzrd
2008-03-18, 15:23
Hexan är väl för övrigt rätt så cancer-framkallande?

z_bumbi
2008-03-18, 15:34
Varken lösningsmedel eller bensin är nog optimalt att få i sig så vilket ord han använder är av mindre betydelse.

Valet av ord har stor betydelse för budskapet och om det inte har så stor betydelse kemiskt så kan han ju använda korrekta termer istället för att säga saker som inte stämmer med verkligheten dvs ljuga. Att skapa sensation är inte så svårt om man inte behöver hålla sig till saningen men det är betydligt lättare att tas på allvar om man har korrekt information.

Sverker
2008-03-18, 18:15

Nu läste du inte vad jag skrev:

och hexan är ett rent lösningsmedel med mycket låg kokpunkt och därmed blir mängderna mycket, mycket låga i ett deodoricerat fett

Det är alltså fel att koppla exponering av hexan till margarin.

Sverker
2008-03-18, 19:04
Hexan är väl för övrigt rätt så cancer-framkallande?

Här blev jag tvungen att läsa på. Normalt så kopplas inte lågkokande kolväten till cancer. Dessa kolväten nämns vid akut exponering där kolvätena påverkar nervsystemet.

Det blir ju inte alls samma akuta exponering vid intag. Det finns ju heller inga angreppspunkter på ett kolväte.
Bensen är en annan sak där det går att göra en attack, antingen på de possitivt laddade kolatomerna eller på elektronerna som snurrar runt i en ringdans.

Jag gör ett antagande... att vi helt enkelt låter dessa lågkokande kolvätena avdunsta från lungorna.

Tolkia
2008-03-18, 19:39
Nu läste du inte vad jag skrev:

och hexan är ett rent lösningsmedel med mycket låg kokpunkt och därmed blir mängderna mycket, mycket låga i ett deodoricerat fett

Det är alltså fel att koppla exponering av hexan till margarin.
Jag kan göra ett tillägg här: Med "mycket, mycket låga" avses i sammanhang som dessa snarare att man inte kan garantera att det inte kan finnas spår (även en enda molekyl är ju spår), inte att varje tugga margarin innebär att du äter hexan. Det är återigen en fråga om skillnaden mellan "mätbar" och "märkbar".

Jag tror att det är mycket svårt att hitta fall där sjukdom/ohälsa kan kopplas direkt till margarinkonsumtion (energiöverskott p.g.a. enormt margarinintag och därav följande fetmarelatede sjukdomar kan inte anses vara ett relevant exempel, då samma sak alldeles utmärkt går att uppnå genom att konsumera smör).

NuclearWinter
2008-03-18, 20:31
Vilken diskussion. Jag som trodde man skulle undvika transfett för att man inte är särskilt klar över konsekvenserna. Konsekvenserna av hög konsumtion av mättat fett är väl betydligt mer väldokumenterat?

Anders The Peak
2008-03-18, 21:41
Vilken diskussion. Jag som trodde man skulle undvika transfett för att man inte är särskilt klar över konsekvenserna. Konsekvenserna av hög konsumtion av mättat fett är väl betydligt mer väldokumenterat?

Vilka konsekvenser menar du nu?

CoolHandLuke
2008-03-19, 04:13
Exakt när omestrat margarin gjorde sin entré vet jag inte men gissningsvis i samma veva som transfetter demoniserades.
Det måste hänt långt tidigare. Vore intressant att få reda på mer precis när och varför. Om det är som du skriver att man forskade fram problem med transfett på 70-talet så kanske Livsmedelsverket gick ut med något redan då. Annars kan det helt enkelt vara så att svenska marknaden smakmässigt föredrog omestrat fett och transfettsmargarinerna sållades bort. I alla fall för bordsmargarin. Bak och mat-margariner med transfett kanske fanns kvar längre.

Industrin verkar dock ha kört för fullt med transfett tills demoniseringen kom. Om det beror på ekonomiska intressen i palmolja, media eller forskning får man väl aldrig reda på.

Sverker
2008-03-19, 07:09
Frågan var uppe senast i januari:
JMen jag kan ta det från amöborna och framåt:

Det är lätt att härda en flytande olja till ett fast fett med en smältpunkt lite under kroppstemperatur. Perfekt för margarin, choklad, bagerifett, glass osv.
I den processen får du 20 kanske 30 eller t o m 35 % transfettsyror och ett fett som är utmärkt rent tekniskt. Billigt dessutom.

Transfetter är inget nytt. Frågan blommade upp på 70-talet och oljeproducenterna i Sverige tog smör som referens och gjorde lika bra oljor med bara några få procent transfettsyror. Tanken var att inte exponera oss för mer transfett än från smöret helt enkelt.

Hur rörelsen mot transfett verkade i USA under 70- och 80-talet kan jag inte någonting om men du kanske kan plocka fram dagsintaget för medelamerikanen några decenier tillbaka.

Idag finns härdade OCH transfria oljor:thumbup:

bollio
2008-03-19, 08:03
Betvivlar starkt att man gjorde såna förändringar - storskaligt åtminstone - redan på 70-talet med tanke på att frågan inte var väckt hos allmänheten, som den blev kanske i mitten av 90-talet (?). Forskarna var på den tiden hånade och motarbetade och deras resultat inte tagna på något större allvar. Jag har läst att det transfett-rika margarinet har vissa kvalitéer som man vill ha kvar och därför ogärna tar fram nya varianter.

Läste på Gunnar Lindgren "I nr 7/96 medger man att
margarinfetter är omestrade och genomgått en molekylförändring.". Så nån gång på 90-talet är fortfarande min gissning.

Anders The Peak
2008-03-19, 08:46
För er som inte hänger med i transfettdebatten:
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/hardatfett/hardfettindex.htm

bollio
2008-03-19, 10:39
Verkar som att det finns kvar i flytande margarin. Good stuff, thanks.

Sverker
2008-03-20, 07:09
Betvivlar starkt att man gjorde såna förändringar - storskaligt åtminstone - redan på 70-talet med tanke på att frågan inte var väckt hos allmänheten, som den blev kanske i mitten av 90-talet (?). Forskarna var på den tiden hånade och motarbetade och deras resultat inte tagna på något större allvar. Jag har läst att det transfett-rika margarinet har vissa kvalitéer som man vill ha kvar och därför ogärna tar fram nya varianter.

Läste på Gunnar Lindgren "I nr 7/96 medger man att
margarinfetter är omestrade och genomgått en molekylförändring.". Så nån gång på 90-talet är fortfarande min gissning.

Är det en stor fråga om NÄR ?

När jag pluggade på 1980-talet var det ingen fråga längre. Fettindustrin hade löst frågan kring erukasyra ( genom växtförädling ) och därefter löst frågan kring transfettet ( val av processbetingelser ). Mängderna i margarinerna var nere vid de mängder som finns i smör och frågan var löst.

Självklart anpassar sig industrin till konsumenterna. Det är mäniskor som arbetar i utvecklingen och tillverkningen. Man blir helt enkelt nörd på frågorna kring sin produkt eller livsmedelsgrupp. Arbetar man med härdning av oljor följer man givetvis debatten och söker fakta.