handdator

Visa fullständig version : Min deff

Bibacstyle
2008-03-17, 16:26
Satte precis igang min forsta seriosa deff. Foljde deffguiden har pa forumet och kom fram till att jag ska ligga pa 2772 kcal de dagar jag tranar. Kan detta stamma?

Lite info om mig
Deffens startdatum: 17/3-08
Vikt: 79,9 kg
Langd: 179 cm
Alder: 20

Tankte till en borjan ga ner 4 kg och se hur det ser ut efter den tiden. Jag ar inte smallfet men har lagt pa mig mer fett an jag nagonsin har haft, och dartill en hel del muskler. Vill vara rippad till sommaren och ger darfor mig sjalv gott om tid for deffen.

Jag gangrade mitt BEE-varde med 1,7 de dagar jag tranar (vardagar) och med 1,3 de dagar jag inte tranar (helger). Det kanns som 2772 kcal ar valdigt mycket, sa jag satter det pa prov i en vecka och ser hur mycket jag gar ner och justerar darefter.

Mal med min traning/deff:
Att ha en snygg kropp, inte nodvandigtvis jattestor, utan mer allmant snygg. Vill se hur jag ser ut efter deffen och darefter avgora hur mycket mer jag vill lagga pa mig. Mitt mal ar att inom nagot ar na en punkt da jag efter deff tycker jag har en "perfekt" kropp.

Kommentera garna. Har inte riktigt bastamt an om jag kommer lagga upp en fore-bild. Kanske kommer senare nar deffen borjar visa resultat.

Mvh

BelovedAngel
2008-03-17, 16:33
2772 kcal låter mycket, men du kanske har hög förbränning.

Jag ska testa 1700 kcal denna veckan, men kommer förmodligen behöva gå ännu lägre.

Eddie Vedder
2008-03-17, 16:40
Jag ska testa 1700 kcal denna veckan, men kommer förmodligen behöva gå ännu lägre.

Killen är nästan 180cm lång, väger nästan 80kg, är 20 år gammal och tränar fem dagar i veckan. 1700kcal vore ett svältintag t.o.m. om trådskaparen skulle sitta framför datorn 24/7. Men nu menade du antagligen inte att trådskaparen själv ska gå så lågt.

Jag håller med om att 2772kcal per dag kan vara lite väl högt då viktnedgång är syftet, men det kan man bara uttala sig om med mer info. "Träning" säger väldigt väldigt lite.

Vad tränar du för något Bibacstyle? Hur pass intensivt upplever deu själv träningen, hur ser din dag ut i övrigt o.s.v.?

Bibacstyle
2008-03-17, 18:17
Tack for kommentarerna!
Jag kor hard styrketraning ca 1h till 1,5h om dagen, fem dagar i veckan. Jag tranar alltid stenhart sa traningen ar vall sa intensiv som styrketraning kan vara (utan overdrifter saklart).

Dagens brost-/tricepspass t.ex.:
3 x 7-10 hantelpress
3 x 7-10 ovre brost i cablecross (flys)
3 x 7-8 staende flys i cablecross
3 x 8-12 Brostpress i maskin
3 x 7-8 pushdown i cable
3 x 7-10 enhandspulldown i cable

Allt 'til failure.

Testa satta in mina varden i king grubs formel for utrakning av energibehov vid deff. Traden ar klistrad i samma avdelning som denna trad. Klockan ar 18.16 nu och jag ligger pa 1516 kcal. Tycker ytterliggare 1200 kcal idag later mycket. Tankte snart ata middag.

Kommentarer?

Forresten, nagon som vet hur mycket kcal vi har i en omega3-kapsel pa 500 mg?

Mvh

Multivitamin
2008-03-17, 19:12
Lånar tråden lite om det är ok TS :P
Spelar åldern stor roll om man ska räkna ut sitt Basala energibehov?

Scratch89
2008-03-17, 19:14
Spelar åldern stor roll om man ska räkna ut sitt Basala energibehov?

Stor och stor; roll spelar den iallafall. Hur stor är inte så svårt att läsa ut om du använder formeln som finns i deffguiden:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

rindstaal
2008-03-17, 21:29
Tack for kommentarerna!
Jag kor hard styrketraning ca 1h till 1,5h om dagen, fem dagar i veckan. Jag tranar alltid stenhart sa traningen ar vall sa intensiv som styrketraning kan vara (utan overdrifter saklart).

Dagens brost-/tricepspass t.ex.:
3 x 7-10 hantelpress
3 x 7-10 ovre brost i cablecross (flys)
3 x 7-8 staende flys i cablecross
3 x 8-12 Brostpress i maskin
3 x 7-8 pushdown i cable
3 x 7-10 enhandspulldown i cable

Allt 'til failure.

Testa satta in mina varden i king grubs formel for utrakning av energibehov vid deff. Traden ar klistrad i samma avdelning som denna trad. Klockan ar 18.16 nu och jag ligger pa 1516 kcal. Tycker ytterliggare 1200 kcal idag later mycket. Tankte snart ata middag.

Kommentarer?

Forresten, nagon som vet hur mycket kcal vi har i en omega3-kapsel pa 500 mg?

Mvh

Nu är jag ingen hejare på ämnet, så om någon mer kunnig kanske kan rätta eller eventuellt stärka min kommentar vore gött;

Är det verkligen vettigt att köra 100% failure när man ligger på ett energiunderskott? Med tanke på CNS, återhämtning m.m.

Nu kanske det bara vara detta pass.. Hur brukar det annars se ut?

Bibacstyle
2008-03-18, 09:17
Alltsa med failure menar jag failure pa egen hand, nagon enstaka ovning far jag pass pa, och vissa traningspass far jag full pass pa.

Jag vet inte om detta ar ratt, nagon mer kunnig som kan kommentera? Tankte att jag skulle kor lika hart som alltid for att uppmuntra till bibehallning av musklermassa.

Bibacstyle
2008-03-21, 14:57
Uppdatering

Vagde mig igen i torsdags kl. 11.00 efter samma rutiner som forra vagningen.

Vikt: 78,1

Kanns som 1,8 kg nedgang ar way too much. Kan forstas vara mycket som hander de forsta dagarna sa jag lagger inte sa mycket oro i det. De forsta dagarna lag jag pa 2580 kcal om dagen men har bestamt mig for att ligga pa 2750 tills vidare och darefter minska efter behov.

Skulle uppskatta om nagon kunde kontrollera det ungefarliga energivardet i min kost sa att jag inte raknar helt fel. Tror siffrorna ska stamma hyffsat. Ta ocksa garna hansyn till fordelningen mellan fett/protein/kolhydrater.

Sahar ser en normal dag ut for mig

10.00 Frukost (389 kcal)
1 dl havregryn (i form av grot) (130 kcal)
1 dl lattmjolk (40 kcal)
1 skiva fullkornsragbrod med keso (129 kcal)
1 agg (90 kcal)

12.00 Mellanmal (120 kcal)
1 medelstor banan

14.00 Mellanmal (213 kcal)
2 skivor fullkornsragbrod med keso emellan (dubbelmacka) (213 kcal)

16.30 Lunch (622 kcal)
115 g marinerad och stekt kycklingfile (340 kcal)
1 dl ris (282 kcal)

19.00 Efter traning (200 kcal)
2 skopor protein
1 skopa gainer

20.00 Middag (587 kcal)
125 g makrill i tomatsas (200 kcal)
1 dl ris (282 kcal)
1 tomat (25 kcal)
2 dl lattmjolk (80 kcal)

21.00 Mellanmal (100 kcal)
1 Apple

22.00 Kvallsmat (388 kcal)
2 fullkornsmackor med keso (258 kcal)
2 dl lattmjolk (80 kcal)
2 kapslar omega3 (~50 kcal?)

Kommentarer?

Eddie Vedder
2008-03-21, 14:59
Släng in lite grönsaker och sedan är ju din kost suverän.:)

Men hur stora är egentligen dina omega-3 kapslar?

Bibacstyle
2008-03-21, 15:18
Haha, arligt talat sa har jag ingen aning hur mycket fett det ar i en omega3-kapsel. De ar pa 500 mg styck iaf. Tankte att det kunde va ratt mycket eftersom det ar fett vi snackar om? Har fragat har innan hur mycket kapslarna innehaller men ingen svarade, sa jag bara drar till med nagot :)

Sallad hade jag garna slangt in mer av, men jag har svart att berakna kalorivarde pa en salladsmix. Har namligen ingen matvag, sa jag tar till alla mojliga trix for att fa fram energivarde pa maten jag slanger i mig.

Hur mycket kan jag rakna med att en stor mix innehallande gronsallad, 1 tomat, lite gurka och 1/4 rodlok och lite olivolja innehaller? 150 kcal?

Mson
2008-03-21, 15:26
1 gram fett = 9kcal om jag inte minns fel

Eddie Vedder
2008-03-21, 17:45
Haha, arligt talat sa har jag ingen aning hur mycket fett det ar i en omega3-kapsel. De ar pa 500 mg styck iaf.

500mg med andra ord.;) Ett halvt gram fett är 4.5kcal, om vi sedan ska vara ptnoga kan vi ju gissa på kanske 6kcal per kapsel eller så. Tror höljet består av gelatin eller något så lite lite energi får du ju även från det.:)

larkan
2008-03-21, 17:48
Hemskt så mycket med olika tider du äter på, fungerar de bra för dig? Kanske man skulle ta och testa, äta mindre per gång och äta fler gånger. Då håller man igång matsmältningen hela tiden va?

Förövrigt, mycke bra kost

Eddie Vedder
2008-03-21, 17:49
Då håller man igång matsmältningen hela tiden va?

Såvida du inte är död pågår ämnesomsättningen alltid.

larkan
2008-03-21, 17:51
Såvida du inte är död pågår ämnesomsättningen alltid.

ok, tack, då hade jag bara fått för mig något

Eddie Vedder
2008-03-21, 17:56
ok, tack, då hade jag bara fått för mig något

Ja det är inte konstigt, det ÄR en allmän sanning mer eller mindre. Och det stämmer ju dessutom, det som INTE stämmer är att ämnesomsättningen annars avstannar.

Så att den hålls igång när man äter är ju förstås en sanning, dock krävs det inte småätning 24/7 och inget som stimulerar till extra hög energiförbrukning under t.ex. ett dygn där energiintaget är isokaloriskt men måltiderna färre.

Bibacstyle
2008-03-21, 18:08
Alright, tack for svaren.

Anledningen till att jag ater sa ofta ar dels att jag vill halla en jamn blodsockerniva, och dels att jag inte vill hamna i det katabola (muskelnedbrytande).

Eddie, tycker du att kalorimangden pa ett ungefar stammer i mina maltider?

Bibacstyle
2008-03-24, 15:13
Nu har det gatt en vecka sedan jag borjade deffen.

24/3
Vikt: 77,1 kg

Detta oroar mig starkt da det visar en viktnedgang pa 2,8 kg pa en vecka. Jag forstar att mycket kan handa den forsta veckan pga nedskarningen pa skitmat, men det ar fortfarande en alldeles for snabb nedgang.

Jag okar denna kommande veckan mitt kaloriintag fran ~2600 till 2900 kcal.

Visst har det synts i spegeln, men inte sa mycket som jag trodde att -2,8 kg skulle va.

loztdignity
2008-03-24, 15:49
Viktnedgången har med all sannolikhet att göra med hur och när du vägt dig. Väg dig alltid innan frukost på morgonen efter du pissat och sånt och inte druckit sprit dagen innan, då vattennivåerna i kroppen är lite skumma då.

Kanske en bagatell, men jag hade nog skippat bananen till lunch, den känns lite onödig. Ta den isf i samband med träning eller nåt

Lycka till!

Bibacstyle
2008-03-24, 17:22
Skulle garna vagt mig som du sager men min vag har hemma ar inte riktigt 100%. Ar darfor tvungen att vaga mig pa gymet dar jag jobbar. Vager mig dock alltid efter samma rutiner.

Bananen slanger jag in pga:
1. Fylla tomrummet mellan tva maltider.
2. Fylla pa kalorier.
3. Fa i mig en frukt om dagen.

loztdignity
2008-03-24, 19:18
Okaj.

Jag tjackade min sköna digitala våg på Netto för 100 spänn och den funkar prima :)

Jo, förstod att du ville ha i dig nåt emellan de två målen, men jag har för mig att fruktosen i banan kanske inte är det bästa om det inte är i samband med träning.

Jag hade nog tagit ett äpple, päron eller liknande istället.

Eddie Vedder
2008-03-24, 19:21
jag har för mig att fruktosen i banan kanske inte är det bästa om det inte är i samband med träning.

Jag hade nog tagit ett äpple, päron eller liknande istället.

Va pratar du om nu?:confused:

Päron och äpple innehåller fruktos även dom, fruktosintaget från frukt är inget att oroa sig över och fruktos är troligtvis den absolut sämsta sockerarten du kan tänka dig i återhämtningssyfte.

loztdignity
2008-03-24, 19:25
Du menar att det inte är någon skillnad på säg en banan och ett äpple vad gäller energi?

Hur kommer det sig då att folk äter bananer i samband med träning och inte äpplen?

Eddie Vedder
2008-03-24, 19:29
Du menar att det inte är någon skillnad på säg en banan och ett äpple vad gäller energi?

Hur kommer det sig då att folk äter bananer i samband med träning och inte äpplen?

Det är mer kolhydrater per 100g i en banan jo. Förhållandet mellan glukos och fruktos är dessutom något annorlunda, men den varierar väldigt beroende på bananens mognadsgrad.

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med att det skulle vara bättre med ett äpple eller ett päron om nu Bibacstyle föredrar ban, och vad tidpunkten för hans bananätande har för betydelse kan jag verkligen inte heller förstå.

Klart det är bra med frukt, fruktos som sockerart i återhämtningssyfte är som sagt det sämsta valet antagligen.

Scratch89
2008-03-24, 19:38
Jag skulle hellre äta frukten i samband med måltiden innan (eller efter). Upptaget av de fettlösliga vitaminerna kommer bli betydligt bättre.

loztdignity
2008-03-24, 19:44
Ok Eddie Vedder, du har rätt, jag har fel.

Bibacstyle
2008-03-30, 12:07
Uppdatering den 30/3

Fick ett rad om att mata mitt midjematt i takt med att jag gick ner. Om jag har forstatt det ratt mater man rakt over naveln med sa avslappnad mage som mojligt?

Midjematt: 88 cm

Ar detta normalt eller onormalt? Har ingen tidigare erfarenhet av att mata midjan.

bugulu
2008-03-30, 12:15
Kvinnor
Under 80 centimeter = Bra
Mellan 80-88 centimeter = Se upp
Över 88 centimeter = Hälsorisk

Män
Under 94 centimeter = Bra
Mellan 94-102 centimeter = Se upp
Över 102 centimeter = Hälsorisk

Med andra ord, bra om du har mätt rätt vilket jag inte har någon aning om dock då jag aldrig har gjort det själv

Bibacstyle
2008-04-08, 11:53
Uppdatering den 7/4

Vikt: 77,2 kg

Efter den senaste uppdateringen då jag skrev att jag skulle upp i kaloriintag till 2900 kcal, så gick jag upp i vikt istället för ner. Jag lyckades korrigera detta lite och nu korrigerar jag ännu mer genom att sänka till 2500 kcal.

Börjar få lite kalla fötter av detta då det inte går så snabbt som jag trodde. Har ändå hållt på i tre veckor nu. Vill att det ska synas mer! :furious:

Bibacstyle
2008-04-24, 10:32
Vagde mig igen senast i mandags, alltsa den 21/4.

Vikt: 76,3 kg

Passar aven pa att slanga upp ett foto fran dagsformen den dagen. Lite missvisande kanske, bilden ar tagen efter mitt brostpass.

Borjar handa grejer, men har anda sankt intaget till ca 2200 kcal om dagen. Va tycks?

Bibacstyle
2008-05-13, 10:45
Uppdatering 12/5

Vikt: 73 kg

Ser bra ut nu och viktnedgangen har stabiliserats. Fortsatter en knapp manad till och ser var jag ligger. Vill sluta pa mellan 70-71 kg.