Visa fullständig version : Dra ner på frukosten under viktnedgång?
BelovedAngel
2008-03-17, 11:58
Jag försöker sätta ihop ett kostschema på 1700 kcal nu.
För tillfället ligger min frukost på 550 kcal, ska jag minska den något?
För övrigt räknar jag med lunch samt middag på 400 kcal, låter det rimligt?
Kvällsmaten kommer bestå mest av protein, 200 kcal har jag satt åt det målet.
Har ni några åsikter om detta?
Jag tänker även ha ett mellanmål på eftermiddagen, runt 200 kcal - 250 kcal.
Frukost : Gröt
Lunch : Kyckling+Broccoli
Efterträningen : Whey80/100 / Gainer
Middag : Kyckling+Broccoli
Kvällsmål : Kesella+Annanas , Keso+Russin
Turbonisse
2008-03-17, 12:12
Jag försöker sätta ihop ett kostschema på 1700 kcal nu.
För tillfället ligger min frukost på 550 kcal, ska jag minska den något?
För övrigt räknar jag med lunch samt middag på 400 kcal, låter det rimligt?
Kvällsmaten kommer bestå mest av protein, 200 kcal har jag satt åt det målet.
Har ni några åsikter om detta?
Jag tänker även ha ett mellanmål på eftermiddagen, runt 200 kcal - 250 kcal.
Det där är väll ytterst individuellt, personligen kapar jag hellre ned på dagens senare, frukosten är viktig för mig. Men huvudsaken är att DU mår bra samt att du håller dig till det givna kaloriintaget.
Har personligen dragit ner på alla mål, gröt eller kaffe + mörkt bröd/flingor blir det för mig numera till frukost, förut åt jag cirka 4 vita brödskivor och juice.
TheWonderingOne
2008-03-17, 13:07
Flingor ska man ju helst inte äta om det inte är t.ex. Havefras osv. Mycket socker och mycket kolhydrater. Gröt är utmärkt, grovt bröd med mycket fibrer och fullkorn är bra, om än bara 2 stycken. Fil med frukt funkar också, yoghurt etc.
Flingor ska man ju helst inte äta om det inte är t.ex. Havefras osv. Mycket socker och mycket kolhydrater.
Havrefras innehåller precis som de flesta andra liknande produkter tillsatt socker: mindre än vissa, mer än andra.
550kcal frukost låter i mina öron som ganska mycket. Själv äter jag under 200kcal, men då har jag ett mycket stillsittande jobb. Du måste anpassa frukosten efter behov: hur lång tid till lunch, hur fysiskt aktiv du är o.s.v.
BelovedAngel
2008-03-17, 13:51
Runt 85 kcal av de jag äter är naturella jordnötter / solrosfrön.
Är det något jag ska dra ner på lite eller ta bort helt?
15-20 jordnötter mättar väl inte speciellt bra, så på så sätt kunde det väl, under en viktnedgång, ersättas med nåt annat. Å andra sidan är det ju gott och en ok fettkälla.
Personligen skulle jag nog inte äta speciellt mycket nötter om jag försökte gå ner i vikt.
Vill du äta stor frukost så gör det. Ser inget fel i det och inte att äta nötterna heller utan ät som du tycker passar ditt liv och som du mår bra av bara du får i dig tillräckligt med näring. Efter träning är det dock bra att lägga en del mat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.