handdator

Visa fullständig version : har slutat orka ha koll på kcal och makro

royce
2008-03-16, 20:58
Hejsan,

Jag har räknat kalorier och sett över mitt makro snart nästan ett år. Dock har jag på sistone inte orkat fullfölja detta och har nu ingen riktig koll på om jag ligger på överskott eller underskott eller balans. Jag kan förstås gå tillbaka till att räkna igen men söker efter ett snabbare och smidigare sätt att uppskatta en diet.

Hur gör ni när ni inte orkar ha koll på detta? Snabba tips eller ett par tumregler?

mvh,

R

Mapa
2008-03-16, 21:02
om du räknat i ca 1 år så bör du lärt dig se hur mycke kyckling 200g är t.ex. och hur mycke kcal de är..

Morty
2008-03-16, 21:03
Hejsan,

Jag har räknat kalorier och sett över mitt makro snart nästan ett år. Dock har jag på sistone inte orkat fullfölja detta och har nu ingen riktig koll på om jag ligger på överskott eller underskott eller balans. Jag kan förstås gå tillbaka till att räkna igen men söker efter ett snabbare och smidigare sätt att uppskatta en diet.

Hur gör ni när ni inte orkar ha koll på detta? Snabba tips eller ett par tumregler?

mvh,

R

Skit i det, träna, må bra och se vart det tar dig. om du magrar av så får du väl äta lite mer och om du blir fet så får du äta mindre.

JFO
2008-03-16, 22:39
Hejsan,

mvh,

R

Har du ätit en kost i ett år, så vet du väl om du gått upp eller ner?
Man behöver inte räkna kalorier i otid. Lev lite, och gör spontana kroppssammansättningstester.

Scratch89
2008-03-16, 23:17
Det är rätt praktiskt att kunna använda olika måttstockar och bara väga en eller två gånger, för att sedan memorera. Ett glas med ris ger x kcal, samma glas med pasta ger y kcal. Snitta vad dina kycklingfiléer väger och räkna på samma mängd varje gång. Det kvittar i det långa loppet om en filé väger 200 g eller 300 g, då det kommer jämna ut sig över veckan. Är det 20 skivor bröd i en påse som väger 600 gram så vet du vad en skiva väger, och då är det lätt att hålla koll på det också.