Visa fullständig version : Hur mycket godis - kan man äta?
Konstig fråga - I know. Men: Om man styrketränar med mål att gå upp i vikt och bygga muskler och styrka, medan man samtidigt inte löper risk för att bli tjock (tro mig, jag kan inte bli tjock, har varit mer eller mindre pinnsmal hela livet): Hur mycket/lite godis kan man egentligen då konsumera?
Lustig fråga. Om du inte kan bli tjock, så kan du förstås äta hur mycket som helst. Nu lär väl inte så vara fallet. Hur gammal är du? Äldre än typ 24-25? Då kommer snart buken att jäsa som en bulldeg om du inte äter rätt.
tigerofsweden
2008-03-16, 18:46
Börja med att skaffa dig lite grundläggande kunskaper i kostlära är mitt tips
Bara för du har svårt att gå upp i vikt betyder inte det att det är bra att svulla i dig godis, det finns tro det eller ej andra anledningar till varför man inte bör äta överdrivna mängder godis :smash:
Jag är 17 år.
Och, nej, jag trycker inte i mig godis. Jag har skurit ner på det ganska rejält - men unnar mig, naturligtvis, då och då. Jag tränar dessutom 4 ggr/vecka - och har viss kunskap kring kostvanor. Jag ställde frågan i all vänlighet och förväntar mig då också ett svar av samma valör.
tigerofsweden
2008-03-16, 18:49
Efter en snabb titt i din journal så kan jag bara understryka att du får lite mer kött på benen vad gäller kunskap om kost. Du äter inte på långa vägar mycket mat nu så där finns mycket att förbättre ifall du vill gå upp i vikt.
tigerofsweden
2008-03-16, 18:51
Jag är 17 år.
Och, nej, jag trycker inte i mig godis. Jag har skurit ner på det ganska rejält - men unnar mig, naturligtvis, då och då. Jag tränar dessutom 4 ggr/vecka - och har viss kunskap kring kostvanor. Jag ställde frågan i all vänlighet och förväntar mig då också ett svar av samma valör.
Ja och i din journal har du ju dessutom fått svar att du inte äter några större mängder så varför skriver du då att du har svårt att gå upp i vikt? Ät mer bra mat?
Vore superschysst om du kunde ge lite tips och råd om just detta - gärna i min journal.
Det är ganska svårt (typ omöjligt) att säga hur mycket godis som är lagom för just dig. Vad man kan säga är att det inte är "farligt" eller per definition "dåligt" att äta godis utöver den vanliga maten om man har utrymme för det i sin "budget". Det finns gott om konditionsidrottare som äter en hel del skräp för att de annars helt enkelt har svårt att täcka sitt energibehov (det finns ju en gräns för hur stora volymer mat man kan pressa ner). Att ersätta maten med godis är däremot en dålig idé.
Tusen tack för ett trevligt och givande svar! Dessutom lugnade svaret min oro. Det är således lugnt att käka en Dumle-påse nån gång ibland? Kanske lite chips till Melodifestivalen?
Godis ersätter absolut inte min vanliga mat - men om du kikar i min journal (se signatur) kanske du kan komma med tips på vad jag kan käka för att öka kaloriintaget per dag?
King Grub
2008-03-16, 19:03
Enligt officiella (WHO) rekommendationer bör det totala sockerintaget inte överstiga 10% av energin man äter (socker från naturell frukt behöver inte räknas med).
Lustig fråga. Om du inte kan bli tjock, så kan du förstås äta hur mycket som helst. Nu lär väl inte så vara fallet. Hur gammal är du? Äldre än typ 24-25? Då kommer snart buken att jäsa som en bulldeg om du inte äter rätt.
*screwy*
Menar du att fetma kan komma senare i livet? Isåfall har du fel, det kan det inte..
Eddie Vedder
2008-03-16, 19:26
*screwy*
Menar du att fetma kan komma senare i livet? Isåfall har du fel, det kan det inte..
Nej men ämnesomsättningen sjunker med åldern, finns många som i tonåren påstår sig kunna äta hur mycket som helst och aldrig kan bli feta (vilket ju förstås är fel men många kan de facto äta både mycket snask och stora mängder mat och hålla vikten) kommer knappast kunna leva på samma sätt efter nämnd ålder och behålla samma kroppsform.
Tro mig du kan bli tjock...
...när jag slutat växa. Yes.
När man är i puberteten, svettas man väldigt mycket och ämnesomsättningen är mycket högre samt fettförbränningen. Det är mycket hormoner som bildas i kroppen.
SVAR JA , du kan bli tjock, alla som säger "jag kan inte bli tjock" äter jätte små portioner och äter en choklad istället för att äta mat. Så tror dom att dom inte kan gå upp i vikt. Det är samma med dom som vill gå ner i vikt, dom säger "jag äter jätte lite mat" , men när ingen ser sitter dom och glupsar i sig en hel kladdkaka, det är bara att inse fakta.
Svar: Självklart kan du äta godis varje dag, men i måttliga mängder. En av de mest aktiva,vältränade,fysiskt bäst äter godis dagligen pga det är snabba kolhydrater som hjälper dom att hålla energin öppe!
KaptenKnäsvag
2008-03-16, 21:48
Konstig fråga - I know. Men: Om man styrketränar med mål att gå upp i vikt och bygga muskler och styrka, medan man samtidigt inte löper risk för att bli tjock (tro mig, jag kan inte bli tjock, har varit mer eller mindre pinnsmal hela livet): Hur mycket/lite godis kan man egentligen då konsumera?
Du kan visst bli tjock, prova att äta energi.
Om du är rädd för diabetes kan du stoppa i dig lite svårsmält mat i samband med godiset, för då utsöndras inte de supersnabba kolhydraterna lika snabbt.
:Virro "jag KAN inte bli tjock"
Eddie Vedder
2008-03-16, 21:48
Du vet ju själv att det där inte stämmer. Klart du kan lägga på dig fett, att du i dagsläget inte gör det är ju bara kul för dig men du är en människa och således kan du bli fet.
Angående hur mycket godis man kan äta så har King Grub redan nämnt vad officiella rekommendationer anger.
Har man dock ett jättehögt energibehov och är väldigt fysiskt aktiv kan den siffran säkert vara högre utan att för den delen innebära något hälsovådligt. Att ditt behov av de essentiella näringsämnena tillgodoses är prioritet ett förstås, men oavsett om 1000kcal återstår tycker jag inte att det bör utgöras av läsk och godis varje dag för det.
Det finns fortfarande en hel del negativa aspekter med att äta så mycket "utrymmesmat" även om man får i sig näringen man behöver och håller vikten.
Insulinus
2008-03-16, 22:31
Du kan visst bli tjock, prova att äta energi.
Om du är rädd för diabetes kan du stoppa i dig lite svårsmält mat i samband med godiset, för då utsöndras inte de supersnabba kolhydraterna lika snabbt.
:Virro "jag KAN inte bli tjock"
Han lär ju inte kunna få någon åldersdiabetes vid 17 års ålder samtidigt som han är pinnsmal.:smash:
Scratch89
2008-03-16, 23:29
Han lär ju inte kunna få någon åldersdiabetes vid 17 års ålder samtidigt som han är pinnsmal.:smash:
Ptja, om man baserar kosten på skräpmat och godis som ger stora insulinpåslag, ofta, varför inte?
(tro mig, jag kan inte bli tjock, har varit mer eller mindre pinnsmal hela livet)
Jag ställer mig i kön och säger: jo, det kan du, oavsett om du växt klart eller inte.
Tusen tack för ett trevligt och givande svar! Dessutom lugnade svaret min oro. Det är således lugnt att käka en Dumle-påse nån gång ibland? Kanske lite chips till Melodifestivalen?
Självklart går det bra. Det kommer troligtvis inte påverka slutresultatet.
Godis ersätter absolut inte min vanliga mat - men om du kikar i min journal (se signatur) kanske du kan komma med tips på vad jag kan käka för att öka kaloriintaget per dag?
Ät mer mat, helt enkelt.
fajiwara
2008-03-16, 23:46
så mycket man känner för ? ogillar folk som typ slänger ur sig saker som "jaha, då kan ju inte du äta ggodis när du tränar" det är tvärtom, nu när jag tränar kan jag det, alla som inte tränar borde däremot inte äta godis. Du verkar oroa dig lite för mycket, testa dig fram och bara ät på , sedan justera om du tycker nått inte stämmer, vi lär oss alla bäst om våra egna kroppar efter våra erfarenheter
Lustigt hur alla talar som om jag någonstans uttryckt att jag fullkomligen lever på snask. Tvärtom har jag i ett tidigare inlägg, på sida 1, observerat att jag långt ifrån trycker i mig godis - utan enbart unnar mig emellanåt. Frågan ställdes snarare av ren nyfikenhet.
fajiwara
2008-03-17, 00:21
Lustigt hur alla talar som om jag någonstans uttryckt att jag fullkomligen lever på snask. Tvärtom har jag i ett tidigare inlägg, på sida 1, observerat att jag långt ifrån trycker i mig godis - utan enbart unnar mig emellanåt. Frågan ställdes snarare av ren nyfikenhet.
Det e sent , jag orkar inte läsa allting , hehe sorry.
bear.flowertwig
2008-03-17, 00:27
Med tanke på hur löst formulerad frågan var från början är så är det väl inte så konstigt att man försökte ta fasta på något rent konkret och godis - kalorier - vikt - fetma/diabetes är ju knappast särskilt avlägset.
Självklart kan du äta en del skärp utan att du tar nån större skada så länge du rör på dig och baserar den större mängden energiintag på vettig mat. Jag reviderar det: du kan säkert äta en riktigt stor mängd skräp och ändå funka hyfsat.
Ha gärna i åtanke att (mat)vanor lägger man ofta grunden till när man är yngre och de är inte alltid så lätta att bryta eller ändra på. Något som kan straffa sig när man blir äldre och är van att äta "lite vad som helst". Därmed inte sagt att du gör det ;)
Tack för klokt svar. Har alltid haft ett ganska stort sockersug - saknad av godis - men har verkligen fått börja tänka på det den senaste månaden då jag börjat styrketräna. Skippa den där Snickers-biten efter skolan, hoppa över munken i skolkaffeterian, strunta i chipsen på fredagkvällen... You name it. Därmed inte sagt att jag totalnött godis 24/7 under min uppväxt. För att summera det hela är godis grymt - i sin rätta mängd. Men jag hoppas jag gör rätt när jag äter godis max någon gång i veckan. Max.
Eddie Vedder
2008-03-17, 06:44
Ja men din fråga är ju teoretisk och frågar om det finns någon maxgräns av snaskintag rent generellt. Vilket det inte gör även om officiella rekommendeationer för en frisk normalenergiförbrukare finns, d.v.s. rekommenderade riktvärden att förhålla sig till för den enskilde individen.
Hade du från början skrivit att "jag äter godis en gång i veckan, är det för mycket?" så hade ju svaren sett helt annorlunda ut.:)
Idag käkar du en gång per vecka och det är inga fel med det alls. Det tycker jag du ska göra och inte känna minsta dpliga samvete.:thumbup:
Tack! :)
Det... stillar man lilla oro, här.
Insulinus
2008-03-17, 12:06
Ptja, om man baserar kosten på skräpmat och godis som ger stora insulinpåslag, ofta, varför inte?
I sådana fall så får vi prata om etremt stora mängder socker i hans fall då han fortfarande växer. Dessa mängder ska ju först täcka upp hans vanliga basbehov och sedan vara såpass stora att dom även påverkar bukspottkörteln i så stor utsträckning att den börjar ta stryk.
// Tommy
Mer än ½ kilo är svårt att få i sig tycker jag. *spy*
Scratch89
2008-03-17, 13:36
I sådana fall så får vi prata om etremt stora mängder socker i hans fall då han fortfarande växer. Dessa mängder ska ju först täcka upp hans vanliga basbehov och sedan vara såpass stora att dom även påverkar bukspottkörteln i så stor utsträckning att den börjar ta stryk.
// Tommy
I praktiken kan det blir svårt, men i teorin fungerar det fortfarande. Det räcker ju att få i sig t.ex oboy, godis och allmänt dålig mat så ökar risken.
nickodemus
2008-03-17, 16:24
ogillar folk som typ slänger ur sig saker som "jaha, då kan ju inte du äta ggodis när du tränar" det är tvärtom, nu när jag tränar kan jag det, alla som inte tränar borde däremot inte äta godis.
bästa som jag har läst här på ett tag
// Tommy
Det finns ganska många tonåringar som har typII-diabetes så helt omöjligt är det ju inte, i de flesta fallen är ju vikten en bidragagande orsak men börjar man stoppa i sig stora mängder godis, dricka, snabbmat etc så ökar ju också vikten ganska snabbt. Att äta en pizza plus 0,5 l dricka följt av en påse godis varje kväll är ju inga större problem ätmässigt men kalorimässigt blir det en del jämfört med att äta vanlig mat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.