handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater

Powerlifter
2008-03-16, 18:12
Vår mat består till stor del av kolhydrater. Hur kommer det sig att våra kroppar innehåller så lite kolhydrater? Har för mig att det skulle vara för tungt att lagra massor med kolhydrater men inte helt hundra nu. Någon som kan upplysa mig?

Eddie Vedder
2008-03-16, 18:30
Kroppen har helt enkelt inte lagringsutrymme för hur mycket kolhydrater som helst, fett däremot kan lagras in i obegränsade mängder. Endast levern och musklerna har celler där glykogen kan lagras in och totalt sett brukar man uppskatta att ca.1200-1500kcal från kolhydrat kan lagras i våra kroppar. Idrottare kan lagra in mer i regel.

Dock är glukos oftast det primära energisubstratet, i synnerhet vid fysiskt ansträngande aktivitet, så kolhydraterna förbrukas. Om man äter mer än man förbrukar rent energimässigt förbrukas i regel kolhydraterna även då men hämmar samtidigt fettförbränningen så summan blir ökad fettinlagring från fett (vilket som sagt har en obegränsad inlagringskapacitet).

kalleko
2008-03-16, 18:39
Kolhydrater är ju "bränsle", vilket kroppen hela tiden gör av med. Därför innehåller vår kropp tämligen lite kolhydrater.

Eddie Vedder
2008-03-16, 18:42
Kolhydrater är ju "bränsle", vilket kroppen hela tiden gör av med. Därför innehåller vår kropp tämligen lite kolhydrater.

Fett är också bränsle.

JFO
2008-03-16, 22:11
Vår mat består till stor del av kolhydrater. Hur kommer det sig att våra kroppar innehåller så lite kolhydrater? Har för mig att det skulle vara för tungt att lagra massor med kolhydrater men inte helt hundra nu. Någon som kan upplysa mig?

Att det skulle vara tungt kan man kanske härleda till att kolhydrater lagrar in vatten, det blir en del då.

bollio
2008-03-17, 08:07
Snabbt och enkelt svar: det behövs inte lika mycket, mätt i gram, som byggsten som protein och fett. Till skillnad från fett så har vi dessutom begränsat lagringsutrymme av kolhydrat.