handdator

Visa fullständig version : Gått upp nästan 15 kg sen förra sommaren, kan inte stoppa viktuppgången.

BelovedAngel
2008-03-16, 14:44
Hej,

Jag har nästan gått upp 15 kg sedan förra sommaren och det är inte muskler. Midjan har ökat ganska mycket på mig och det syns även i ansiktet att jag gått upp i vikt.

Jag besämde mig för att verkligen ta tag i det nyligen, men har gått upp ytterligare under den tiden. Jag går nu dagligt morgonpromenader, på 45 minuter. Utöver det styrketränar jag 4 gånger i veckan.

Mitt intag har jag varierat för att testa vilket jag går ner i vikt med.

Jag har varierat mellan 1500 kcal - 2000 kcal.

Sista veckan körde jag 2000 kcal och gick upp 0.4 kg.

Jag har vägt mig på samma våg, väger mig varje Fredag efter toabesöket på morgonen.

Jag är 167 cm lång, väger nu 86.7 kg och enligt min våg har jag 31.3 % fett.

Hoppas ni kan hjälpa mig!

- Richard

ztiggee
2008-03-16, 14:52
Hejsan, det bästa sättet att minska i fettmassa är att ligga på underskott som du nog redan vet. Och eftersom du går upp när du ligger på 2000kcal ska du aknske testa loigga på 1500-1700kcal ist. Du kanske har gått ner något i fett fast du har gått upp i vikt enligt vågen. Detta kan bero på att du ätit mkt kolhydrater som binder vätska. Så ett bra sätt är att ta midjemått samt kolla på vågen :)

Mental
2008-03-16, 14:53
Du jämför alltså mellan två vägningar? Jag diffar 2kg i vikt mellan 2 dagar utan problem. 2 vägningar säger inget, det är så mycket som påverkar dagsvikten, hur mycket (ursäkta utrycket) skit du har i tarmarna, vattenstatus, glykogenlager. saltintag. och om du är tjej vart i menstruationscykeln du är.

Många förespråkar att man bara ska väga sig en gång i veckan, själv tycker jag att det blir mindre exakt då, jag väger mig dagligen på deff och matar in det i excell och ritar en trändlinje med datan, då kan jag se vartåt det lutar och med villken fart även om det spretar som fan i de individuella mätningarna.

BelovedAngel
2008-03-16, 14:58
Hejsan, det bästa sättet att minska i fettmassa är att ligga på underskott som du nog redan vet. Och eftersom du går upp när du ligger på 2000kcal ska du aknske testa loigga på 1500-1700kcal ist. Du kanske har gått ner något i fett fast du har gått upp i vikt enligt vågen. Detta kan bero på att du ätit mkt kolhydrater som binder vätska. Så ett bra sätt är att ta midjemått samt kolla på vågen :)

Jag vet hur en viktnedgång går till. Jag har gått ner i vikt tidigare.
Men nu är det totalt omöjligt att gå ner i vikt verkar det som.

Jag har testat att ligga på 1500 kcal men även då går jag upp i vikt.
Ska jag sänka intaget ännu längre än så?

Betar
2008-03-16, 15:25
Har svårt att tro att du går upp i vikt på 1500kcal när du promenaerar 45 min per dag och styrketränar drygt varanan. Säker att du inte räknar fel?

BelovedAngel
2008-03-16, 15:30
Har svårt att tro att du går upp i vikt på 1500kcal när du promenaerar 45 min per dag och styrketränar drygt varanan. Säker att du inte räknar fel?

Jag är fullkomligt säker på att jag inte räknar fel.
Är ganska kunnig inom området tycker jag själv, brinner för kost och träning.
Är utbildad Friskvårdspedagog.

Jag förstår inte, för förut har jag gått ner i vikt... Utan problem.
Det fungerar inte alls nu.

Knabb
2008-03-16, 15:37
Jag är fullkomligt säker på att jag inte räknar fel.
Är ganska kunnig inom området tycker jag själv, brinner för kost och träning.
Är utbildad Friskvårdspedagog.

Jag förstår inte, för förut har jag gått ner i vikt... Utan problem.
Det fungerar inte alls nu.
Räkna ut exakt allt du äter under en vecka. Om du gått upp så mycket brukar man fått en lite annorlunda syn på hur mycket man äter. Att väga och räkna på allt en vecka brukar kunna hjälpa mycket. Sen behöver du massa tålamod, det tar tid och viktnedgången kan vara väldigt oregelbunden. Jag stog själv still en vecka på under 1000 kcal.

Scratch89
2008-03-16, 15:38
Äter du medicin eller något som binder mycket vatten?

BelovedAngel
2008-03-16, 15:40
Äter du medicin eller något som binder mycket vatten?

Jag har skrivit ned vad jag äter under en vecka.
Känns som "Du är vad du äter" inspirerat. :P

Det enda jag äter är Omega 3 och Vitamintillskott.

Jag har tagit proteintillskott också, från en lokal butik.

Hans egna märke, ska testa utan det denna veckan.

forslund
2008-03-16, 15:46
Hur ser ditt liv ut i övrigt? Stress, dålig sömn etc. spelar också in.

BelovedAngel
2008-03-16, 15:53
Hur ser ditt liv ut i övrigt? Stress, dålig sömn etc. spelar också in.

Mitt liv i övrigt, känner mig i bättre balans än någonsin förr!
Jag har flyttat ihop med min flickvän och är så himla lycklig!

Sömnen är även den bättre än förr.

Jag kunde sova 5 timmar förr... Nu sover jag minst 8 timmar per natt.

Turbonisse
2008-03-16, 16:01
Hur ser dina födoberäkningar ut? Kan det inte röra sig om felberäkningar?

kalleko
2008-03-16, 16:02
BelovedAngels problem är onekligen ett mysterium och jag har personligen försökt hjälpa honom på annan ort. Men det tycks inte gå att gå ner i vikt! Det känns som om du, BelovedAngel, bör ta kontakt med proffisionell hjälp för att reda ut det här...

mangemani
2008-03-16, 16:15
om jag har fattat det rätt nu,du tränar styrke 4 ggr i veckan,går dagligen morgonpromenader samtidigt som du ligger på 2000 kcal om dagen?
du får tänka på att dina promenader och dina styrke pass förbrukar kcal,så dom 2000 kcal som du nu ligger på kan mycket väl dra iväg neråt 1400 kcal och 1400 kcal tycker iaf jag låter som väldigt lite,är det inte så att du bara har lagt dej i svältläge då?

BelovedAngel
2008-03-16, 16:58
om jag har fattat det rätt nu,du tränar styrke 4 ggr i veckan,går dagligen morgonpromenader samtidigt som du ligger på 2000 kcal om dagen?
du får tänka på att dina promenader och dina styrke pass förbrukar kcal,så dom 2000 kcal som du nu ligger på kan mycket väl dra iväg neråt 1400 kcal och 1400 kcal tycker iaf jag låter som väldigt lite,är det inte så att du bara har lagt dej i svältläge då?

Så enligt dig bör jag öka mitt intag?

TheWonderingOne
2008-03-16, 17:08
Det gäller att ha balans i sina intag. Du kanske, som mangemani redan påpekat, är i svältläge och då går du upp. Tycker du ska rådfråga professionella personer ändå om detta, verkar vara ett mysterium.

mangemani
2008-03-16, 17:12

OM det är svältläge,så ja,för att få upp ämnesomsättningen igen.

Jesüs
2008-03-16, 17:15
Även om din kropp kanske anpassar sig något till ett lågt kaloriintag, så lär du inte gå upp i vikt. Ett tillräckligt underskott leder nog till viktnedgång. Hur räknar du ut ditt intag? Använder du våg eller gör du antaganden? Använder du nåt program?

Sedan skriver du att du tog tag i det "nyligen". Om det inte gått speciellt lång tid skulle jag inte oroa mig särdeles. Det kan handla om vanliga variationer i mätningarna precis som Mental skriver. Väg dig lite oftare under nästa vecka, och kolla intaget noggrannt.

BelovedAngel
2008-03-16, 17:19
Även om din kropp kanske anpassar sig något till ett lågt kaloriintag, så lär du inte gå upp i vikt. Ett tillräckligt underskott leder nog till viktnedgång. Hur räknar du ut ditt intag? Använder du våg eller gör du antaganden? Använder du nåt program?

Sedan skriver du att du tog tag i det "nyligen". Om det inte gått speciellt lång tid skulle jag inte oroa mig särdeles. Det kan handla om vanliga variationer i mätningarna precis som Mental skriver. Väg dig lite oftare under nästa vecka, och kolla intaget noggrannt.

Grejen är den att jag har fortsatt gå upp i vikt sedan förra sommaren.
Jag har styrketränat + konditionscyklat.

Men kosten är ännu bättre nu än tidigare.

Jag väger med hjälp av en våg.

Jag skriver ner både för hand + Hälsovakten.

Jesüs
2008-03-16, 17:21
Jo, men du "tog tag i det nyligen". Att du gick upp innan du tog tag i det är väl inte märkvärdigt? Under hur lång tid har du jobbat hårt på att gå ner i vikt?

chaffisen
2008-03-16, 17:25
Gå och få sköldkörteln och annat blaj som kan ge minskad ämnesomsättning undersökt kanske? Annars kanske du helt enkelt överskattat din förbrukning och underskattat ditt intag. 168 cm förbränner ju inte så mycket. Svältläge-teorin är bara bullshit, äter du mer kommer du att gå upp mer.

BelovedAngel
2008-03-16, 17:31
Jo, men du "tog tag i det nyligen". Att du gick upp innan du tog tag i det är väl inte märkvärdigt? Under hur lång tid har du jobbat hårt på att gå ner i vikt?

Så man ska gå upp i vikt av att äta säg runt 2000 kcal när man styrketränar 4 gånger i veckan och konditionstränar minst 3 dagar i veckan?

Jesüs
2008-03-16, 17:36
Om man ätit runt 2000kcal och tränat ska man gå ner i vikt om man väger som du. Givetvis. MEN, om du gjort detta under t.ex. bara några veckor, kan de saker som Mental nämner överväga viktnedgången. Säg att du tappat en del fett (1kg), men samtidigt ökat en del vatten (1.4kg), så kan det ju verka som om jobbet vore lönlöst. Så, för att kunna hjälpa reda ut det här skulle det vara intressant att veta just hur länge du noggrant hållit dig till 1500-2000kcal.

BelovedAngel
2008-03-16, 17:39
Om man ätit runt 2000kcal och tränat ska man gå ner i vikt om man väger som du. Givetvis. MEN, om du gjort detta under t.ex. bara några veckor, kan de saker som Mental nämner överväga viktnedgången. Säg att du tappat en del fett (1kg), men samtidigt ökat en del vatten (1.4kg), så kan det ju verka som om jobbet vore lönlöst. Så, för att kunna hjälpa reda ut det här skulle det vara intressant att veta just hur länge du noggrant hållit dig till 1500-2000kcal.

Jag låg på 1500 kcal i två veckor.

Jag låg på 1700 kcal i två veckor.

Jag har legat på 2000 kcal i en vecka.

Förslag till denna veckan?

Jesüs
2008-03-16, 17:50
Besynnerligt som sådant att när du inte fått effekt av 1500kcal ökat intaget? Varför?

Om du tar alla fem veckorna med i räkningen, hur mycket har du gått ner eller upp då?

Av 86.7 kg är 31.3% fett, säger du, dvs. ca. 27kg. Då behöver du inte vara speciellt orolig för att ligga så lågt att kaloriunderskottet kostar dig muskler. Du tar nog ingen skada av att ligga på 1500 kcal en tid - för att testa. Funkar det inte är det skäl att tänka över ett besök hos doktorn. Gissar dock att ett sånt besök inte behövs, eftersom medicinska problem är långt mer ovanliga än praktiska problem.

BelovedAngel
2008-03-16, 17:55
Besynnerligt som sådant att när du inte fått effekt av 1500kcal ökat intaget? Varför?

Om du tar alla fem veckorna med i räkningen, hur mycket har du gått ner eller upp då?

Av 86.7 kg är 31.3% fett, säger du, dvs. ca. 27kg. Då behöver du inte vara speciellt orolig för att ligga så lågt att kaloriunderskottet kostar dig muskler. Du tar nog ingen skada av att ligga på 1500 kcal en tid - för att testa. Funkar det inte är det skäl att tänka över ett besök hos doktorn. Gissar dock att ett sånt besök inte behövs, eftersom medicinska problem är långt mer ovanliga än praktiska problem.

Jag ökade intaget eftersom jag tränar hårt + 1500 kcal inte gav något.
Tänkte att intaget var för lågt för att hålla förbränningen uppe.

Jag har på ett ungefär gått upp 1.5 kg.

Så ditt tips är att hålla 1500 kcal en längre tid?

Det låter ganska lite enligt mig.

Johan_P
2008-03-16, 18:20
1. Den energinivån du bör hålla dig runt är ditt basala energibehov plus energi för aktiviteter minus 500 kcal. Räkna ut via deffguiden.

2. Fungerar inte viktminskningen är största sannolikhet att du överskattar energiförbrukningen eller underskattar energiintaget, eller en blandning.

3. Fungerar det fortfarande inte - uppsök läkare.

Finns inte mer för oss att säga. Vi kan inte gissa oss till lösningar förutom dessa, eller att du på något vis är sjuk. Att du skulle gå i svältläge är struntprat.

Tolkia
2008-03-16, 19:10
OK, vi antar att du inte överskattar ditt energibehov och äter mer än vad du tror att du gör (det har ju redan täckts in tidigare i tråden). Fem veckor är inte SÅ länge, och det verkar osannolikt att du skulle gå upp i vikt på 1500-1700 kcal om du tränar flera gånger i veckan. Jag skulle råda dig att hålla ut lite till innan du börjar fundera över medicinska problem OM det inte är så att du redan vet att du har ett, eller äter någon medicin som kan påverka hungerkänslor/kroppsvikt (t.ex. psykofarmaka). Den viktuppgång som tagit nästan ett år kan du inte göra ogjord på några veckor.

Jämför din tidigare livssituation (innan du började gå upp i vikt) med nu, och med perioden då du ökade i vikt; vad är annorlunda? Finns det något du ändrade på i samband med att du började gå upp i vikt (jobb, livsstil, medicinering, tröstätande, whatever)? Är det något du kan ändra tillbaka? Du har legat still i vikt tidigare, så du har ju haft en livsstil som fungerade (i det hänseendet). Hur kan du hitta tillbaka till den?

BelovedAngel
2008-03-16, 19:19
OK, vi antar att du inte överskattar ditt energibehov och äter mer än vad du tror att du gör (det har ju redan täckts in tidigare i tråden). Fem veckor är inte SÅ länge, och det verkar osannolikt att du skulle gå upp i vikt på 1500-1700 kcal om du tränar flera gånger i veckan. Jag skulle råda dig att hålla ut lite till innan du börjar fundera över medicinska problem OM det inte är så att du redan vet att du har ett, eller äter någon medicin som kan påverka hungerkänslor/kroppsvikt (t.ex. psykofarmaka). Den viktuppgång som tagit nästan ett år kan du inte göra ogjord på några veckor.

Jämför din tidigare livssituation (innan du började gå upp i vikt) med nu, och med perioden då du ökade i vikt; vad är annorlunda? Finns det något du ändrade på i samband med att du började gå upp i vikt (jobb, livsstil, medicinering, tröstätande, whatever)? Är det något du kan ändra tillbaka? Du har legat still i vikt tidigare, så du har ju haft en livsstil som fungerade (i det hänseendet). Hur kan du hitta tillbaka till den?

Den största skillnaden är att jag har använt mig av ett annat proteintillskott istället för Whey 80 från *************. (Star nutrition)

I övrigt har jag inte gjort några större skillnader.

Förutom att jag bytt ut cykling mot löpning / promenader / inlines.

Jag har även ökat proteinintaget jämfört med tidigare.

Men jag ska lägga mig på 1600 kcal - 1700 kcal ett tag nu och se om något händer.

Min flickvän tränar inte lika mycket som mig, hon ligger på 1700 kcal.
Hennes viktnedgång går perfekt. Även om jag håller bättre kost än henne.

Betar
2008-03-25, 16:01
Oavsett hur många kcal du får i dig på en vecka så om du inte förbrukar mer, så kommer du gå upp i vikt! Antingen så får du förbruka mer energi eller minska på energiintaget.

Som sagt så har jag svårt att förstå hur en kille som tränar 7 ggr/veckan (eller mer) och käkar 1500kcal om dagen inte kan gå ner i vikt.

Allram
2008-03-25, 16:24

+1

Pata
2008-03-25, 19:24
Har du gjort ett graviditetstest?

BelovedAngel
2008-04-04, 12:30
Har du gjort ett graviditetstest?

Idiot.

Problemet löst. Tog bort mitt proteintillskott ur kosten.
Ersatte med samma mängd kalorier.

Nu går jag ner mellan 0.5 kg - 1.0 kg per vecka.

Danneeh
2008-04-04, 12:42
Jag hade samma problem :( jag var odödlig till vikten då jag var mellan 13 och 16 år gammal, sen gick allt åt helvete för mig förra sommaren, låg på 74 kg och 200 cm, gick till 100 kg och 200 cm på ett halvår, nu deffar jag för att tappa ner till en lite mer rimlig vikt..

maRRtin
2008-04-04, 13:07
Idiot.

Problemet löst. Tog bort mitt proteintillskott ur kosten.
Ersatte med samma mängd kalorier.

Nu går jag ner mellan 0.5 kg - 1.0 kg per vecka.
Det låter sannerligen märkligt, vad var det för pulver?

BelovedAngel
2008-04-04, 15:30
Det låter sannerligen märkligt, vad var det för pulver?

Eget märke från en lokal tillskottsförsäljare.

bollio
2008-04-04, 15:35
Tror det är Low Carb som gäller för dig. Fungerar där andra dieter failar.

Mental
2008-04-04, 16:58
Tror det är Low Carb som gäller för dig. Fungerar där andra dieter failar.

Hans diet failar ju inte? Han skippade protten och går nu ned 0.5-1kg i veckan

Anton101
2008-04-04, 21:14
Eget märke från en lokal tillskottsförsäljare.

Vaddå eget märke? Vad heter det och vad hetter försäljaren så man kan undvika det? Det verkar ju vara fettpulver och inte proteinpulver.

daks
2008-04-04, 21:30
Jag har flyttat ihop med min flickvän och är så himla lycklig!

Tada!

BelovedAngel
2008-04-04, 22:23
Tada!

Kosten är inte ändrad, förutom proteintillskottet.
Dessutom började viktuppgången långt innan.
Bara för man flyttar ihop innebär det inte att man går upp i vikt.

Vaddå eget märke? Vad heter det och vad hetter försäljaren så man kan undvika det? Det verkar ju vara fettpulver och inte proteinpulver.

Du kan inte köpa märket om du inte bor här.

DaGoose
2008-04-05, 13:30
Så problemet var att portionen pulver som egentligen skulle innehålla 200 kcal innehöll 2000?

kavalen
2008-04-05, 14:10

Du ska börja springa regelbundet istället för att gå promenader, då kommer du garanterat att tappa i vikt. Att gå promenader känns för mig som "ingenting" även då jag under en period valde att inte köra löpträning. Stoppar man i sig mat efter tex en promenad så är man tillbaka på noll igen (om man inte har nått speciellt kostupplägg där man räknar kalorier in och ut). Med löpningen har jag succesivt tappat fett och fått en bra kropp samt kondition utan att egentligen behövt tänka på hur och vad jag äter, sunt förnuft har kunnat tillämpas och fettförlust som resultat.

maaherra
2008-04-05, 14:16
Du kan inte köpa märket om du inte bor här.

Skriv vad det är för märke ändå.