Visa fullständig version : värmeskåp vs micro
Jag har med mig matlådar till jobbet som jag har lagat hemma och jag har tillgång till båda micro och värmeskåp på jobbet. Vad tror ni är skonsammast för maten att värma maten i?
Värmeskåp tror jag men jag skulle endå kört micro, orkar inte vänta :)
persson80
2008-03-14, 16:10
Värmeskåp tror jag men jag skulle endå kört micro, orkar inte vänta :)
men den stora fördelen med värmeskåp är ju att du slipper att vänta, stoppar in lådan på morgonen, sedan när lunchen kommer så tar du ju bara lådan som är färdigvärmd, kör det på byggen iaf.
mvh :D
men den stora fördelen med värmeskåp är ju att du slipper att vänta, stoppar in lådan på morgonen, sedan när lunchen kommer så tar du ju bara lådan som är färdigvärmd, kör det på byggen iaf.
mvh :D
jaha sådana värmeskåp :D
Då måste man ju veta om långvarig värme tar bort mer näring än kort men intensiv. Tror att värmeskåp är bättre.
Ja jag brukar ha inne maten i skåpet en timme sen när ja kommer så e den varm. Okej ja kör väl på värmeskåpet då, har fått för mig att det är bättre också.
orka bry sig, kör vad du känner för!
orka bry sig, kör vad du känner för!
bra svar
bra svar
Tycker det var ett rätt bra svar, skillnaden lär ju inte vara nämnvärd.. vafan saker ska inte gå till överdrift ;)
Tycker det var ett rätt bra svar, skillnaden lär ju inte vara nämnvärd.. vafan saker ska inte gå till överdrift ;)
exakt, såna här små saker till vardagen som inte gör någon skillnad överhuvudtaget är ganska betydelselösa.
skulle vilja säga att denna tråd var ungefär i jämnförelse som "vad ska jag ha för kalsonger på mig idag? gråa eller svarta?"
Den totala värmebelastningen och därmed förlusten av värmekänsliga vitaminer blir större i ett värmeskåp. Kort och intensiv uppvärmning är alltid bäst.
...bara man inte överhettar maten i mikron:(
Den totala värmebelastningen och därmed förlusten av värmekänsliga vitaminer blir större i ett värmeskåp. Kort och intensiv uppvärmning är alltid bäst.
Detta med mikro och att det inte följer din logik om värmebelastning har vi haft upp innan Sverker.
"Clear disadvantages were detected when broccoli was microwaved, namely high losses of flavonoids (97%), sinapic acid derivatives (74%) and caffeoyl-quinic acid derivatives (87%)."
http://www.ingentaconnect.com/content/jws/jsfa/2003/00000083/00000014/art00018;jsessionid=35igovj5u4flr.alice?format=pri nt
Okej tack så mycket Sverker:thumbup:
exakt, såna här små saker till vardagen som inte gör någon skillnad överhuvudtaget är ganska betydelselösa.
skulle vilja säga att denna tråd var ungefär i jämnförelse som "vad ska jag ha för kalsonger på mig idag? gråa eller svarta?"
Jag fattar väl också att det inte är världens vilktigaste sak men ja har ju tillgång till båda så varför inte ta det bästa? Tycker du det är betydelselöst behöver du väl inte läsa tråden.
Detta med mikro och att det inte följer din logik om värmebelastning har vi haft upp innan Sverker.
"Clear disadvantages were detected when broccoli was microwaved, namely high losses of flavonoids (97%), sinapic acid derivatives (74%) and caffeoyl-quinic acid derivatives (87%)."
http://www.ingentaconnect.com/content/jws/jsfa/2003/00000083/00000014/art00018;jsessionid=35igovj5u4flr.alice?format=pri nt
Varmhållning är inte med i den länken.
Vad de har gjort med grönsakerna i mikrovågsungen framgår inte i abstraktet. Jag jämnför en kort uppvärmning i mikrovågsung till ättemperatur jämnfört med uppvärmning och varmhållning genom värmeledning i värmeskåp.
Tydligen har mikrovågerna effekt på de molekylerna men jag skulle välja askorbinsyra och folsyra som markör istället. Om inte annat för de är livsviktiga vitaminer och väl undersökta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.