Visa fullständig version : Hur stort bostadslån efter dina förutsättningar?
Haeffner
2008-03-14, 10:30
Hur stort lånelöfte/lån till bostad fick du av banken med dina förutsättningar?
ekonomiskt, tidigare skulder mm.
Hag förstår inte riktigt vad du är ute efter och på vilket sätt denna information kan vara intressant för dig då det skiljer sig enormt mycket beroende på vilken bank du frågar. Rent generellt tycker jag att bankerna gör felaktiga bedömningar och låter folk skuldsätta sig alldeles för högt, hmm, du är ensamstående med två barn och har en inkomst på 17.000:-, visst kan du köpa den bostadsrätten i 2-miljoners klassen och en hyra över 5000:-
När vi sökte lånelöfte för många år sedan satte banken upp en nivå på lån som var betydligt högre än jag själv var villig att lägga på ett hus. Visst hade vi kunnat klara av att bo där men då inte haft samma möjligheter ekonomiskt som man vill ha. Man vill kunna köpa prylar, åka på semester mm och inte sitta hemma och titta på hur mätarna snurrar och vända på varenda krona för att hålla temperaturen över 20 grader inomhus.
20år, man, inga skulder/lån, 23'900:- grundlön
Bostadsrätt 900'000:-
Insats 0:-
Swedbank
Haeffner
2008-03-15, 03:21
Tanken är att få reda på vilken nivå folk kan/vill/får lånesätta sig med en viss inkomst och efter andra förutsättningar vad gäller tidigare lån och krediter för att få sig en uppfattning om på vilken nivå man själv kommer få låna till bostad.
Man, 27 år med provanställning med 26000 i ingångslön. Fick då 1 000 000 i lånelöfte, behövde inte lägga handpenning. Detta var när jag kontaktade banken helt själv.
Då min far hade företaget i samma bank la han sedan ett samtal till en handläggare där så att jag skulle få lite marginal, sen hade jag helt plötsligt lite extra marginal upp till 1 500 000. Utan något snack om eventuella borgenär. Kontakter lönar sig alltså inom bank såsom på andra ställen
Mangs: får man försvara bankers tänkande lite?
Alla banker har en mall för hur mycket allting får kosta varje månad och hur mycket du får ha kvar som MINIMUM när allt är draget, nu är jag inte helt insatt i vad det här minimum-grejen innefattar, men om jag inte missminner mig är det i princip allt förutom själva "fasta" kostnader (hyra + amortering, telefon, tv, bredband, parkeringsplats om man ska ha sån).
Har du en inkomst på 25 000kr brutto och en hyresrätt med en hyra på 2 000kr, men bankerna har en mall där dom säger att du ska ha minst... 7000kr kvar att leva på i månaden, då kan du helt plötsligt få ett lånelöfte på bra mycket högre än vad du förväntat dig, samtidigt så BEHÖVER du ju inte ta det där lånet på 2.5 miljoner bara för att du KAN det. Det är helt enkelt en maxgräns.
Sen vet jag inte hur andra banker tänker, men man kan ju få tillbaka 30% av ränteamorteringen på skatten.
Tobbeg: Jag gissar på att dom inte bara sa "du kan låna en halv miljon extra" för att din farsa kontaktade dom, antagligen fick du en bättre ränta vilket i sin tur gjorde att du kunde låna UPP till 1.5 miljoner.
Tidigare skulder tas btw alltid med eftersom man oftast kan lösa dom och läggga in allting på ett ställe, brukar oftast bli billigare för kunden och även om det inte blir många kronor billigare blir det iaf ENKLARE att ha allting på ett ställe med autogiro istället för att 30 olika kreditinstitut ska hålla på och dra 100kr/månad från ditt konto.
tossefar
2008-03-15, 15:44
20år, man, inga skulder/lån, 23'900:- grundlön
Bostadsrätt 900'000:-
Insats 0:-
Swedbank
Jag hoppas att du inte tog det lånet.
The_RobRoy
2008-03-15, 17:12
Jag är 24 år, provanställd.
Jag vet inte hur mycket jag får maximalt låna, men summan är som flera tidigare påpekat, betydligt högre än jag själv vill låna.
Har ett lånelöfte på 1.4 MSEK, med 15% kontantinsats för att slippa topplån.
Sen har jag 2.15% rabatt på upp till 1.4 MSEK, via mitt jobb på den icke-nerförhandlade låneräntan för bundna lån (tillkommer förmånsbeskattning på det). Vill helst inte köpa något för mer än 1.6 MSEK totalt, men funderar på att kontakta banken om ett större lån iallafall, eftersom man inte får något vettigt för "bara" ~1.6 MSEK
Det är svindrygt att en så stor del av inkomsten ska gå till bostad i Sthlm *grr*
Imorgon ska det springas på visningar igen..
shut teh face
2008-03-15, 17:15
Jag är 24 år, provanställd.
Jag vet inte hur mycket jag får maximalt låna, men summan är som flera tidigare påpekat, betydligt högre än jag själv vill låna.
Har ett lånelöfte på 1.4 MSEK, med 15% kontantinsats för att slippa topplån.
Sen har jag 2.15% rabatt på upp till 1.4 MSEK, via mitt jobb på den icke-nerförhandlade låneräntan för bundna lån (tillkommer förmånsbeskattning på det). Vill helst inte köpa något för mer än 1.6 MSEK totalt, men funderar på att kontakta banken om ett större lån iallafall, eftersom man inte får något vettigt för "bara" ~1.6 MSEK
Det är svindrygt att en så stor del av inkomsten ska gå till bostad i Sthlm *grr*
Imorgon ska det springas på visningar igen..
Visserligen, men det är ändå en investering.
Jag hoppas att du inte tog det lånet.
Det beror väl på vad han tjänar utöver grundlönen?
tossefar
2008-03-15, 19:12
Det beror väl på vad han tjänar utöver grundlönen?
Det är inte en bra affär om han så tjänar dubbelt så mycket.
christian
2008-03-15, 19:28
Det är inte en bra affär om han så tjänar dubbelt så mycket.
Det är väl aldrig en "bra" affär att låna mot ränta. Men hur menar du annars? Topplånet, antar jag?
På dryga 24tkr har han ~17 kvar. Lånet kostar ~4tkr/mån (förutom topplån) vid 5% ränta. Lägg till kanske 3tkr i avgift för BR. 7tkr/månad. Dvs han har 10tkr till annat. Inte direkt lite. Idag med den relativt höga inflationen vi har holkas lånets värde ur, så realräntan blir lägre.
Lånet är avdragsgillt och sannolikheten att han kan sälja med vinst finns.
Haeffner
2008-03-16, 02:11
Mangs: får man försvara bankers tänkande lite?
Alla banker har en mall för hur mycket allting får kosta varje månad och hur mycket du får ha kvar som MINIMUM när allt är draget, nu är jag inte helt insatt i vad det här minimum-grejen innefattar, men om jag inte missminner mig är det i princip allt förutom själva "fasta" kostnader (hyra + amortering, telefon, tv, bredband, parkeringsplats om man ska ha sån).
Har du en inkomst på 25 000kr brutto och en hyresrätt med en hyra på 2 000kr, men bankerna har en mall där dom säger att du ska ha minst... 7000kr kvar att leva på i månaden, då kan du helt plötsligt få ett lånelöfte på bra mycket högre än vad du förväntat dig, samtidigt så BEHÖVER du ju inte ta det där lånet på 2.5 miljoner bara för att du KAN det. Det är helt enkelt en maxgräns.
Sen vet jag inte hur andra banker tänker, men man kan ju få tillbaka 30% av ränteamorteringen på skatten.
Tobbeg: Jag gissar på att dom inte bara sa "du kan låna en halv miljon extra" för att din farsa kontaktade dom, antagligen fick du en bättre ränta vilket i sin tur gjorde att du kunde låna UPP till 1.5 miljoner.
Tidigare skulder tas btw alltid med eftersom man oftast kan lösa dom och läggga in allting på ett ställe, brukar oftast bli billigare för kunden och även om det inte blir många kronor billigare blir det iaf ENKLARE att ha allting på ett ställe med autogiro istället för att 30 olika kreditinstitut ska hålla på och dra 100kr/månad från ditt konto.
Hört hlet olika.
Vissa som får låna mkt mer än man kan tänka sig med en viss inkomst och andra som knappt får låna nåt på en inkomst man trodde skulle kunna ge ett stort lån. Jäklans skumt.
Räknar banken på att man ska ha kvar 7000efter bostadskostnader eller efter alla kostnader du rabblade upp (TV, tele, mat mm)?
Hört hlet olika.
Vissa som får låna mkt mer än man kan tänka sig med en viss inkomst och andra som knappt får låna nåt på en inkomst man trodde skulle kunna ge ett stort lån. Jäklans skumt.
Räknar banken på att man ska ha kvar 7000efter bostadskostnader eller efter alla kostnader du rabblade upp (TV, tele, mat mm)?
Det beror helt på andra utgifter, inte bara inkomsterna. Har dom t.ex. två hemmavarande barn, bil, hund, häst, sommarstuga.... Ja, då blir det inte ett lika högt lån.
Njaaaaeeeeeeeee.... Kan återkomma imorgon om det där med 7000kr :D
Haeffner
2008-03-18, 01:41
Det beror helt på andra utgifter, inte bara inkomsterna. Har dom t.ex. två hemmavarande barn, bil, hund, häst, sommarstuga.... Ja, då blir det inte ett lika högt lån.
Njaaaaeeeeeeeee.... Kan återkomma imorgon om det där med 7000kr :D
Nå...?;)
Nalfaren
2008-03-18, 02:40
Vända på frågan, säg att man vill låna 3 miljoner för att bygga ett hus.
Vad förväntar sig banken, vad bör man ha i lön för att klara en sådan
sits. om 1 eller 2 personer ansöker.
Summan 7000 dök upp när jag skaffade lånelöfte också. Jag tolkade det som om det var vad man skulle ha kvar efter alla räkningar (inkl ränta), som ensamboende.
Haeffner
2008-03-19, 00:21
Inga banknissar som kan guida en rätt? :(
Tror jag kommer behöva ett lånelöfte på runt 1,5-1,6milj. Vad ska jag ha för inkomst för att kunna få ett sådant med låg kontantinsats?
Inga banknissar som kan guida en rätt? :(
Tror jag kommer behöva ett lånelöfte på runt 1,5-1,6milj. Vad ska jag ha för inkomst för att kunna få ett sådant med låg kontantinsats?
Det är inte speciellt svårt att få tid för ett samtal med en bankman. Testa det.
Testa även olika banker, då de verkar arbeta lite olika. På swedbank fick jag inte ens tid för något formellt möte, eftersom de inte ansåg att jag kunde få något lånelöfte. På nordea fick jag både tid och lånelöfte långt högre än jag från början önskade.
Haeffner
2008-03-19, 21:42
Det är inte speciellt svårt att få tid för ett samtal med en bankman. Testa det.
Testa även olika banker, då de verkar arbeta lite olika. På swedbank fick jag inte ens tid för något formellt möte, eftersom de inte ansåg att jag kunde få något lånelöfte. På nordea fick jag både tid och lånelöfte långt högre än jag från början önskade.
Sweet!
Min "bankman" (kvinna) hos nordea verkade tycka sådär om mig och började snacka om att det är viktigt att spara på olika konton... Jag bokar tid för att få låna och hon börjar snacka spara, vafan.
Sweet!
Min "bankman" (kvinna) hos nordea verkade tycka sådär om mig och började snacka om att det är viktigt att spara på olika konton... Jag bokar tid för att få låna och hon börjar snacka spara, vafan.
Glömde bort :em: Kollar imorgon!
Förresten, om du bokar tid för lån och hon snackar sparande så byt bank. Sådär ska man inte göra, man ska alltid se efter kundens bästa och blabla, men vi skulle aldrig börja sälja på försäkringar på en kund om dom är där för att låna cash. Självklart kan man ge INFORMATIONEN om att "sen är det ju bra att spara också", och sen boka en NY tid för att kolla över sparandet osv.
Haeffner
2008-03-19, 23:12
Glömde bort :em: Kollar imorgon!
Förresten, om du bokar tid för lån och hon snackar sparande så byt bank. Sådär ska man inte göra, man ska alltid se efter kundens bästa och blabla, men vi skulle aldrig börja sälja på försäkringar på en kund om dom är där för att låna cash. Självklart kan man ge INFORMATIONEN om att "sen är det ju bra att spara också", och sen boka en NY tid för att kolla över sparandet osv.
:thumbup:
Nå hur har det gått Haeffner, fick du låna 1,6 Msek??
Tycker att det här är en välidt intressant tråd då jag själv går i dessa tankar...
Någon som vet om det är lättare att få ett lånelöfte till borätt i en storstad än i en mindre stad?
Lånelöfte brukar vara rätt lätt att få men frågan är om du har råd med att nyttja hela beloppet på längre sikt? Testa genom att öppna ett konto och månadsspara det belopp du skulle lagt på ditt "nya" boende. Känner du att det är knapert vissa månader så är det ett bevis för att du ska låta bli...
Tänk på att en br även har lite extra småutgifter så duu behöver en buffert. Spisen/kylen går sönder etc...
Tänk på att en br även har lite extra småutgifter så duu behöver en buffert. Spisen/kylen går sönder etc...
S-M-S-A L-Å-N-A
NiXPhoenix
2008-06-09, 23:02
S-M-S-A L-Å-N-A
:thumbup:
Det är faktiskt ett ganska bra tips du ger där!
Annars Lucky Loan - fett med cash, tjockt bra eller vad är det han säger
Bra råd av Mirre. Det tipset är bra på många sätt. Dels sparar man undan pengar till ett framtida köp och dels ser man vad man klarar av. I både lägenhet men framför allt hus så tillkommer det ALLTID kostnader på boendet som inte inkluderas i boendekostnaderna. Därför kan det vara ett tips att alltid sätta av lite extra pengar varje månad till boende-kontot så att man kan betala dessa utgifter.
Jag har tex ett eget konto för alla utgifter på huset (Lån, el, värme, vatten, telefon, TV etc). Jag satte undan 50tkr i början och sade att målet var att inte komma under detta belopp utan det skall räcka som en buffert. Sedan sätter jag in samma summa pengar varje månad på detta konto men ser då och då till att jag på sikt går plus. Stora födelen är att man inte får "tuffa" månader när allt skall betalas utan det dras lika mycket varje månad. Dessutom har man då en bra buffert närm man skall byta diskmaskin,tvättmaskin etc eller när tex gaspannan skulle smälla eller att räntorna chockhöjs. Hur stor buffert man behöver beror ju på om man bor i lägenhet eller hus samt vilket skick man ahr på grejorna men att leva på marginalen när allting är prima är att gambla. Det kommer komma tider när räntorna är högre och utgifterna flera samt att man kanske vill jobba mindre eller man blir sjuk.
Det jag vill ha sagt är att det skall fungera även om inte allting klaffar 100%. Inte så kul att bli tvingad att flytta för att man varit sjuk eller vill skaffa barn.
Har vänner som lever långt över sina tillgångar och belånat allt de äger och har vilket är mindre kul när de nu skall sälja sin Bostadsrätt till betydligt lägre pris än vad de trodde de skulle få för den. Detta pga av att banken sagt ja till att de fick höja upp lånen så att de kunde konsumera nya bilar, resor, teknikprlar mm.
Mitt tråkiga men vettiga råd är att bygga en bra grund först för att kunna konsumera senare. Då kan du både sova tryggt och på sikt vara säker på att du kommer ha en bra ekonomi oavsett situation.
Bra råd av Mirre. Det tipset är bra på många sätt. Dels sparar man undan pengar till ett framtida köp och dels ser man vad man klarar av. I både lägenhet men framför allt hus så tillkommer det ALLTID kostnader på boendet som inte inkluderas i boendekostnaderna. Därför kan det vara ett tips att alltid sätta av lite extra pengar varje månad till boende-kontot så att man kan betala dessa utgifter.
Jag har tex ett eget konto för alla utgifter på huset (Lån, el, värme, vatten, telefon, TV etc). Jag satte undan 50tkr i början och sade att målet var att inte komma under detta belopp utan det skall räcka som en buffert. Sedan sätter jag in samma summa pengar varje månad på detta konto men ser då och då till att jag på sikt går plus. Stora födelen är att man inte får "tuffa" månader när allt skall betalas utan det dras lika mycket varje månad. Dessutom har man då en bra buffert närm man skall byta diskmaskin,tvättmaskin etc eller när tex gaspannan skulle smälla eller att räntorna chockhöjs. Hur stor buffert man behöver beror ju på om man bor i lägenhet eller hus samt vilket skick man ahr på grejorna men att leva på marginalen när allting är prima är att gambla. Det kommer komma tider när räntorna är högre och utgifterna flera samt att man kanske vill jobba mindre eller man blir sjuk.
Det jag vill ha sagt är att det skall fungera även om inte allting klaffar 100%. Inte så kul att bli tvingad att flytta för att man varit sjuk eller vill skaffa barn.
Har vänner som lever långt över sina tillgångar och belånat allt de äger och har vilket är mindre kul när de nu skall sälja sin Bostadsrätt till betydligt lägre pris än vad de trodde de skulle få för den. Detta pga av att banken sagt ja till att de fick höja upp lånen så att de kunde konsumera nya bilar, resor, teknikprlar mm.
Mitt tråkiga men vettiga råd är att bygga en bra grund först för att kunna konsumera senare. Då kan du både sova tryggt och på sikt vara säker på att du kommer ha en bra ekonomi oavsett situation.
Exakt. Jag lånar av mig själv när jag får oförutsedda utgifter. Dvs jag har ett buffertkonto dit jag återbetalar månaden efter om jag har "nallat".
Ett bra tips till er som nallar av krediten. Lev på vatten och bröd i någon månad så är du ikapp och lånar av dig själv istället. :thumbup:
Vända på frågan, säg att man vill låna 3 miljoner för att bygga ett hus.
Vad förväntar sig banken, vad bör man ha i lön för att klara en sådan
sits. om 1 eller 2 personer ansöker.
Ungefär 45'000kr lön/månad
pragmatist
2008-06-10, 13:36
Exakt. Jag lånar av mig själv när jag får oförutsedda utgifter. Dvs jag har ett buffertkonto dit jag återbetalar månaden efter om jag har "nallat".
Ett bra tips till er som nallar av krediten. Lev på vatten och bröd i någon månad så är du ikapp och lånar av dig själv istället. :thumbup:
Mjo, men de flesta kreditkort har räntefri kredit i 30-45 dagar, medan ditt sparkonto förmodligen ger ränta. Så om man ska vara väldigt ekonomisk så är det bättre att nalla på krediten än sparkontot. ;)
Men i övrigt gäller ju det gamla rådet att det bästa sättet att spara pengar är att spara pengar.
Mjo, men de flesta kreditkort har räntefri kredit i 30-45 dagar, medan ditt sparkonto förmodligen ger ränta. Så om man ska vara väldigt ekonomisk så är det bättre att nalla på krediten än sparkontot. ;)
Men i övrigt gäller ju det gamla rådet att det bästa sättet att spara pengar är att spara pengar.
Helt rätt. Du ligger inte minus förrän räkningens förfallodag, därefter lever du på kredit, anser jag. Dessutom brukar kreditkortsföretagen ge bättre ränta än lönekonton/mindre sparkonton så betala in mer än vad räkningen är på om så är fallet. :)
Dock är inte det ett alternativ för alla eftersom vissa har lite svårare att hålla i pengar och kanske handlar för lite mer än vad lönen blir på när räkningen väl ska betalas.:(
Sköt du från höften där eller? *gah!*
Sköt du från höften där eller? *gah!*
Aftonbladets bolåneexpert-tråd, för plusmedlemmar
så knip käft
tossefar
2008-06-11, 13:41
Pratar vi per person? Jag skulle då inte låna 3 miljoner på 45k / 2 - skatt. Lägger man till en unge eller två så blir det helt ohållbart.
Titta in på Comboloan.se där har dom en lista på vad folk tjänar och vad dom har för lån, rätt intressant faktist.
tossefar
2008-06-11, 18:30
Comboloan höll med mig. Där rekommenderades 65000 / mån för att låna 3 miljoner till bostad.
Månatliga kostnaden landade på 18 000 kr för ränta och amorteringar. Lägg till hyra och räkningar.
Pratar vi per person? Jag skulle då inte låna 3 miljoner på 45k / 2 - skatt. Lägger man till en unge eller två så blir det helt ohållbart.
ca. 45k @ hushåll för att kunna låna 3miljoner
50k om man har 2 barn(och 2 vuxna i hushållet)
tossefar
2008-06-11, 18:37
ca. 45k @ hushåll för att kunna låna 3miljoner
50k om man har 2 barn(och 2 vuxna i hushållet)
Snygg matematik där. 45000 - skatt - 18k ränta och amortering - hyra - räkningar - kläder - mat.
Det ser väl vem som helst att det inte fungerar?
Snygg matematik där. 45000 - skatt - 18k ränta och amortering - hyra - räkningar - kläder - mat.
WORD!
45K netto.
Bankerna har blandat vad man ska ha kvar varje månad, men 7-8K för första vuxna personen, 5-6k för nästa vuxna och sen 3K/barn. Säg att man ska ha närmare 20K kvar efter bostadskostnaderna är dragna.
Tycker isf att 45000kr/månad netto ser JÄVLIGT bra ut.
tossefar
2008-06-12, 00:34
Sen när anger man lön i netto? o_O
Sedan 00:39? :)
Har man ut 45 netto skall inte ett 3-miljoners hus vara några problem men det är ju beroende på vilka vanor och andra utgifter man har. Jag skulle inte låna 3 miljoner med "bara" 45 loppor in totalt på kontot varje månad.
Sen när anger man lön i netto? o_O
Well, går inte kalkylen ihop på 45K brutto så kan man ju bara snabbt räkna och kolla om det kan vara så att dom menade 45K netto. Ingen idé att idiotförklara någon innan man kollat upp båda.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.