handdator

Visa fullständig version : Ägg

Ayla
2008-03-13, 20:20
Är det någon som vet vart man kan köpa flytande äggvita och färdigkokta ägg?
Hittade det här på Lindahls (http://www.lindahlsmejeri.com/)

Fatso
2008-03-13, 20:24
Det där ser sjukt äckligt ut! *spy* För lat för att koka dina egna ägg tro?

Ayla
2008-03-13, 20:26
Ha ha! Nej, egentligen inte men finns det färdiga så varför inte testa i alla fall. Fast jag är mest intresserad av flytande äggvita, till gröten och pannkakorna :)

Cohen
2008-03-13, 22:22
Äggvita på dunk kan ibland gå att köpa från bagerier. Det blir över när man gör kakor med bara gulan.

Så mitt tips är att fråga runt på lite lokala bagerier.

Mental
2008-03-13, 22:46

Ungefär lika lat som att använda konserverade bönor i stället för att koka egna? Eller all annan form av halvfabrikat.

Färdigkokta ägg är nog jättebra, många som drar sig för att koka ägg för de upplever det som krångligt. Se bara på hur många som köpet skivat bröd :D

Fatso
2008-03-14, 04:29
Ungefär lika lat som att använda konserverade bönor i stället för att koka egna? Eller all annan form av halvfabrikat.

Färdigkokta ägg är nog jättebra, många som drar sig för att koka ägg för de upplever det som krångligt. Se bara på hur många som köpet skivat bröd :D

Jamen tänk vad de måste lukta när man öppnar förpackningen.. :S Typ som mammas scans köptbullar fast 10 gånger värre.

Alltså, äggtar ju inte 10 min att koka, det är lite skillnad från bönerna. Något annat som jag är helt garanterad över är att mycket av de nyttiga som finns i äggen försvinner när man packar dom sådär..

Fatso
2008-03-14, 04:30
sorry, "ägg tar bara 10 min att koka".

ursäkta. :D

Eddie Vedder
2008-03-14, 05:48

Om du tycker att det där är äckligt är du nog ingen "big lover" av potatis i skolan.;)

Den brukar nämligen oftast ligga i exakt likadana förpackningar, färdikokta och färdiga för uppvärmning och servering.

Joplait
2008-03-15, 12:06
Haha! Jag kommer lätt att prova de där färdiglagade äggen någon gång! Låter ju helt underbart gott!

Annars: koka upp vatten, lägg därefter i äggen. Klocka 8 minuter...

Konsistensen blir perfekt! Ägg har aldrig smakat bättre!

Persson123
2008-03-15, 13:17
Jag tycker dom äggen ser skalade ut ser så glänsiga ut, och har man tur smakar dom lite plast:D Förmodligen är dom bra mkt dyrare än att köpa rå ägg.

Cohen
2008-03-15, 23:02
Haha! Jag kommer lätt att prova de där färdiglagade äggen någon gång! Låter ju helt underbart gott!

Annars: koka upp vatten, lägg därefter i äggen. Klocka 8 minuter...

Konsistensen blir perfekt! Ägg har aldrig smakat bättre!

8 minuter i kokande vatten gör ju äggen torra som jag vet inte vad. Nej, 4 eller kanske 5 minuter ska det vara! Då blir de lagom rinniga och mumsiga.

Cilia
2008-03-16, 19:02
äggvita skulle jag vara intresserad av att köpa.
Det kanske finns hos Martin Olsson?

Problemet med kokta ägg sådär mot att koka dom själv är att jag tror hållbarheten blir kortare eftersom du inte har äggskalen som är bra för hållbarheten.

dooh
2008-03-16, 19:20
Ja Martin Olsson lär de finnas på. Alla restauranger osv kan ju köpa in äggvita på dunk, fast det är å andra sidan rätt rejäla mängder!

Cohen
2008-03-16, 22:10
Får vem som helst handla på Martin Ohlsson? Trodde bara det var för företag eller folk med specialla avtal.

Någon som vet?

Cilia
2008-03-17, 19:48
Får vem som helst handla på Martin Ohlsson? Trodde bara det var för företag eller folk med specialla avtal.

Någon som vet?
Man måste ha ett kundkort för att få handla.
Vad jag vet är det endast företag som får sånna.
Det brukade vara ganska lätt att få ut ett bara man hade ett företag.

Cohen
2008-03-17, 22:12
Man måste ha ett kundkort för att få handla.
Vad jag vet är det endast företag som får sånna.
Det brukade vara ganska lätt att få ut ett bara man hade ett företag.

Ok, synd. Hade varit praktiskt att kunna köpa storpack och så av sådant som går åt i mängd. Men men.

Någon annan med tips på affär med mycket storpack till billiga priser?

Trix
2008-03-18, 10:46
Hör med willys.....om inte kan dom säkert ta hem.:thumbup:

Cohen
2008-03-18, 22:24
Hör med willys.....om inte kan dom säkert ta hem.:thumbup:

Får väl ta och göra det. Just nu spenderar man ju alltför mycket pengar på mat... em: