Logga in

Visa fullständig version : Nybörjare på skidor, att tänka på?

zcream
2008-03-13, 12:35
Nu var det då dags. Flickvännen har lyckats övertala mig att jag ska med upp till norra delarna av landet och åka skidor.
Jag är 25år och har aldrig stått på ett par skidor.

Jag har handlat kläder så jag klarar mig (hoppas jag :) ), tänker hyra utrustning på plats och vi har stuga att bo i.

Vad ska man tänka på? Några tips om själva åkandet? Oskriva lagar i backen? Är det värt att ta någon form av kurs (skidskola?) eller är det smidigast att ge sig ut och vara envis i barnbacken? :)

Alla tips och åsikter uppskattas :).

manko
2008-03-13, 12:37
Barnbacken rules. Bara ploga och försöka göra lååååååååånga svängar så ska du se att det sitter snabbt :)

delta_mats
2008-03-13, 12:40
Oskrivna lagar. Åk inte sicksack över hela backen. Ta av dig skidglasögonen när du inte åker skidor, ser muppigt ut annars.

Lär dig bromsa. Sen är det bara åka och ha kul. Ta ett tag innan man blir duktig, inget du lär dig det första året iaf.

xarizma
2008-03-13, 12:41
Mitt tips är att du definitivt börjar med barnbacken, skidor ser lätt ut men det är verkligen svårt. Jag har själv bara åkt skidor 1 gång i hela mitt liv och den gången jag åkte var faktiskt inte så länge sedan, då jag fastnade på en backe någonstans väldigt högt upp, tills en snubbe fick komma med skooter och hjälpa mig :D. Det är mycket detaljer, ta på/av sig skidorna, farten, rörelserna osv.

Håll dig lugn bara så ska du se att det går bra :)

Lycka till.

Hades
2008-03-13, 12:41
Det går fort att lära sig åka skidor. Att lära sig åka bra tar längre tid. Barnbacken är värdelös, man behöver ju styrfart för att kunna svänga.

egge
2008-03-13, 12:42
Absolut skidskola. Gärna privatlektioner. Är tjejen inte väldigt pedagogiskt lagd kommer du hata henne efter en vecka. :D

Stanna inte i barnbacken för länge. När du har lärt dig att bromsa och svänga åt båda hållen tycker jag du ska ge dig upp i en blå backe. Glöm inte att det blir lättare med lite fart. ;)

Jamioo
2008-03-13, 13:05
Absolut skidskola. Gärna privatlektioner. Är tjejen inte väldigt pedagogiskt lagd kommer du hata henne efter en vecka. :D

Stanna inte i barnbacken för länge. När du har lärt dig att bromsa och svänga åt båda hållen tycker jag du ska ge dig upp i en blå backe. Glöm inte att det blir lättare med lite fart. ;)

håller med här,skidskolan är faktisk bra..!

sedan så börja med nån lättare backe..ej barnbacken för den kan va för lätt..!

Patriarch K
2008-03-13, 13:10
Jag åkte skidor (snowblades) för första gången i mitt liv när jag var 16 år. Jag var orolig som tusan inför det men jag bestämde mig för att hyra ett par snowblades i stället och när man väl fått på sig dem var det inte så lurigt som man kunde tro. All nervositet släppte direkt när man hade fått på sig dem och hasade sig fram mot liften. Det gick riktigt bra faktiskt och känns ungefär som att åka inlines, fast lite lurigare att bromsa kanske. Första åket började jag från toppen av barnbacken och körde störtlopp och ramlade omkull, men det får man leva med.
Såå, jag tyckte i alla fall att det kändes skönt med snowblades för man behövde då inga stavar heller vad jag minns.

Goddaniel
2008-03-13, 14:06
Tyngden på dalskidan!

Loke
2008-03-13, 14:36
Anfall backen, luta dig framåt.

Men ta hjälp av en duktig åkare på plats som kan säga vad du gör för fel, det hjälper mycket. Vissa nybörjare tycks få grepp på det direkt utan hjälp, men det är mycket möjligt att du gör något fundamentalt fel utan att veta det, och då funkar det inte alls.

DanielF
2008-03-13, 14:38
http://www.howtoski.net/sub_6steps.html

:)

Trance
2008-03-13, 14:39
Tyngden på dalskidan!

Det skönaste är ju att det är ett ganska bra råd faktiskt. Blir lättare lära sig att "åka riktigt" om man tänker på det i början.

Bärs
2008-03-13, 14:52
Åk längdskidor och/eller satsa på after-skin.

Per B
2008-03-13, 15:02
Snygga kläder är det klart viktigaste! :cool:

Kurash
2008-03-13, 15:03
Ta det lugnt med spriten. Det är svårt nog att åka utan att vara bakis. Hjälm och dyra goggles är en bra start. Sen är det bara att luta sig i stort sett, så tar carvingskidorna hand om svängarna.

Math
2008-03-13, 15:14
Kanske inte värdens bästa tips men en klasskamrat till mig tyckte det var fräschare att köra med pjexorna öppna. Det blir typ omöjlibt då men vi andra fick oss ett gott skratt.

zcream
2008-03-13, 23:29
Ok, tack för tipsen. Det får helt enkelt bli någon form av skidskola eller privatlektioner. Får se vad som passar bäst när jag kommer upp. :)

hultman
2008-03-14, 01:08
Ta det lugnt med spriten. Det är svårt nog att åka utan att vara bakis. Hjälm och dyra goggles är en bra start. Sen är det bara att luta sig i stort sett, så tar carvingskidorna hand om svängarna.

Det är en aning pinsamt att 99 % av de med halvt självsvängade skidor åker runt och sladdar.

Mson
2008-03-14, 01:32
Det är en aning pinsamt att 99 % av de med halvt självsvängade skidor åker runt och sladdar.

Grejen är att om man åker i branta backar och är nybörjare så är det skönt att få ner farten genom att sladda lite. Annars går det så jäkla fort om man bara gör carvingsvängar.

hultman
2008-03-14, 09:54
Grejen är att om man åker i branta backar och är nybörjare så är det skönt att få ner farten genom att sladda lite. Annars går det så jäkla fort om man bara gör carvingsvängar.

Absolut. Om man är lite mesig så kan man ju sladda runt ibland men fortfarande ha en del stolthet i behåll. Å andra sidan är det ganska få åkare som kör runt med perfekt stil upp till en viss lutning som de bara sladdar på.

zcream
2008-03-31, 16:51
Jag är hemma efter premiären!
Blev 1 timmes privatlektion i barnbacken där jag fick lära mig ploga för 500 spänn :).
Därefter var det upp på högre höjder med tjejen som lärare.
Jag är envis och tjejen pedagogisk så efter någon dag funkade det att åka i de röda backarna :).
Åkte även längd två dagar.
Hela resan var toppenskoj och det blir absolut fler skidresor!

Tack för alla tips. Här kommer lite bilder :).

Uppe på fjället
http://www.facebook.com/photo.php?pid=752698&l=52224&id=702820811
Funäsdalsberget
http://www.facebook.com/photo.php?pid=752670&l=fdd85&id=702820811
Fikapaus och solning :)
http://www.facebook.com/photo.php?pid=752707&l=e16f0&id=702820811

Versus
2008-03-31, 16:56
Sköj att du hade sköj!

Nämen åka skidor är grymt kul.
Störtlopp hela vägen inte en sväng, ligger i 120 i kuperad terräng.. osv.