Visa fullständig version : dieter och blaj
nu blir jag fan trött alltså,har kört cambridge ett tag,mår pyton ,gick till dietisten, vill gärna ha en utvärdering på det program hon gav mig på 2000kcal,det känns vettigare att ta tag i det hon gav mig och börja träna ,en den här skiten jag står på just nu,skall köpa ett gymkort och samtidigt börja löpträna väger 100 pannor idag, har slöat ett halvår och käkat slask dagligen alltså trykt i mig mängder snask och kebab och pizzor vrålätit på middagen för att sedan svälta sig osv ,Sen ond cirkel
så här är de utformat,
Frukost:2 dl lättmjölk, 1 dl havregryn. i skiva knäckebröd med magert pålägg, 1 frukt ca 400 kcal
lunch 115 gram grovt bröd med magert pålägg
middag halva tallriken grönsaker 250 gram postatis eller 225 gram kokt ris eller pasta, 125 gram, tillagat magert kött
mellanmål under dagen 2 frukter och 2 skivor grovt bröd med magert pålägg
nu blir jag fan trött alltså,har kört cambridge ett tag,mår pyton ,gick till dietisten, vill gärna ha en utvärdering på det program hon gav mig på 2000kcal,det känns vettigare att ta tag i det hon gav mig och börja träna ,en den här skiten jag står på just nu,skall köpa ett gymkort och samtidigt börja löpträna väger 100 pannor idag, har slöat ett halvår och käkat slask dagligen alltså trykt i mig mängder snask och kebab och pizzor vrålätit på middagen för att sedan svälta sig osv ,Sen ond cirkel
så här är de utformat,
Frukost:2 dl lättmjölk, 1 dl havregryn. i skiva knäckebröd med magert pålägg, 1 frukt ca 400 kcal
middag halva tallriken grönsaker 250 gram postatis eller 225 gram kokt ris eller pasta, 125 gram, tillagat magert kött
Om man äter minrde än man gör av med går man ner i vikt. Tyvärr, vet vi inte om du är tjeje, eller kille eller vilka mått du har. Det gör det svårt för oss att såga eller berömma ditt program.
För dig så skulle jag säga att du inte skall börja löpträna samtidigt som du börjar gå på gymmet. Du bör börja med en sak i taget eftersom du varit så inaktiv under en långperiod. Du bör välja att börja med enbart gym, och kör då hellre en lågintensiv konditionstyp som att ut och gå tills du nått en bättre vikt. Och du har kommit in i dina rutiner.
Lite mat, ät inte bröd till lunch utan ät riktig mat!
så här är de utformat,
Hmm? Det där låter inte som några 2000kcal? Jag hade kanske lagt lite mer krut på lunchen och hoppat ett mellanmål
Men självklart är det tungt på en camebridgekur, inget snack om saken, den är dock inte blaj för det ;)
Bra att du skall aktivera dig, men gör inte allt på samma gång för då är risken att motivation och ork försvinner, så ger man upp och tröstäter en kebabpizza i stället.
Börja med att skicka snask och pizza genom dörren, ät bra mat men i de mängder som du själv vill, börja sedan med motionen, men inte löpning direkt rakt av, lyft lite skrot och promenera för att få upp flåset lite först.
Att börja löpträna när man är fet och relativt otränad kan vara både missmodigt och smärtsamt.
Baby steps, en sak i taget.
, ät inte bröd till lunch utan ät riktig mat!
Man får väl äta vad man vill? Kolhydrater som kolhydrater :smash:
Scratch89
2008-03-13, 12:27
Nu vet jag inte hur du uppfattar dietister, men de om några har utbildning att sätta ihop ett kostschema. Varför tror du att random folk på ett forum skulle lösa uppgiften bättre?
Schemat ser vettigt ut, men det verkar vara mindre än 2000 kcal, och det verkar innehålla rätt så lite frukt och grönt. Har du verkligen skrivit av schemat du fick av dietisten, eller har du tagit bort de tråkiga bitarna?
Turbonisse
2008-03-13, 12:30
Jag får den där dieten till ungefär 1200kcal, vilket är på tok för lite för en person med kroppsvikten 100kg. Varför skall alla ha så bråttom, jag lovar dig att din viktnedgång kommer bli 1.behagligare 2. bättre(mer fett mindre muskler) om du tar det lungt, skynda långsamt.
Bröd är en utmärkt kolhydratkälla, men mängden? Vad kan det vara 1-2 skivor? Sedan bör du föra in mer protein och fett i alla målen.
jag tycker att det är för många kolhydrater. även om de är 'govt' låg GI eller vad vet jag, så blir man ändå mättare av protein.
jag skulle satsar mer på grönsaker till lunch tex. och låter bli brödet till mellis.
och ett ägg istället av brödet till frukost.
jag tycker att det är för många kolhydrater. även om de är 'govt' låg GI eller vad vet jag, så blir man ändå mättare av protein.
jag skulle satsar mer på grönsaker till lunch tex. och låter bli brödet till mellis.
och ett ägg istället av brödet till frukost.
Eh? Det är runt 21 E% protein i den kosten, mot rekomenderade 15 E%. Den är förhållandevis proteinrik, dock väldigt fettfattig.
Här är min näringsberäkning på samma mål. Jag får det med lite vilja till ca 1500 kcal.
Dagsdiet.pdf (http://www.filefactory.com/file/3c2921/)
Alltidxx
2008-03-13, 16:37
Man får väl äta vad man vill? Kolhydrater som kolhydrater :smash:GI spelar roll :smash:
GI spelar roll :smash:
källa på det? ;)
Alltidxx
2008-03-13, 18:37
källa på det? ;)ska vi nog fixa, inte ikväll dock
ska vi nog fixa, inte ikväll dock
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1198481&postcount=3 *whistle*
Scratch89
2008-03-13, 22:56
GI spelar roll :smash:
Sen när är det högt GI på grovt bröd?
Grovt bröd är väl bra;P, men vi säger dock att han äter 2 mörka brödskivor, hur stor lunch är de? och hur längre klarar han sig ?
Grovt bröd är väl bra;P, men vi säger dock att han äter 2 mörka brödskivor, hur stor lunch är de? och hur längre klarar han sig ?
115g är runt 3 skivor skulle jag tro, med goda magra pålägg som kalkon, sallad, paprika, tomat kan man göra stora musiga mackor utan problem. Jag tycker det låter som en utmärkt lunch. Man klarar sig utan problem fram till mellanmålet och sedan fram till middag.
Det är någon sorts konstig inställning i sverige att smörgåsa, bröd, inte räknas som mat.
[QUOTE=Mental;2872962]Eh? Det är runt 21 E% protein i den kosten, mot rekomenderade 15 E%. Den är förhållandevis proteinrik, dock väldigt fettfattig.
[QUOTE]
jo, det är väl sant. men jag får mycket mer mat med grönsaker och fettfattigt protein med samma mängd kalorier om jag skipper bröd. det handlar lite om psykologi oxå.
jag gillar bröd, men känner hungern snabbare efter kolhydrater (fullkornsbröd, havregryn) än om jag äter grönsaker med protein only.
men det måste man själv veta.
jag är iaf mättare med protein och grönt. tex: hade 160g kycklingbröst med 70g sallad och 100g minikeso till kvällsmat kl. 18,det är <300 kcal och det håller mig mätt till nästan lunch idag. och det en stor mängd på tallrik som känns som en festmåltid. därför är de pulverdieter inte hållbart i längden tycker jag. de produkter är snabbt bortkäkat vilket gör att man får känslan att man har inte ätit mycket och känner sig otillfredsställd.
Alltidxx
2008-03-25, 11:42
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1198481&postcount=3 *whistle*Tack. Undersökningarna och tråden ska läsas. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.