Visa fullständig version : Skiljas
Min mor ska skilja sig med sin man (äntligen!)
och då är det så här att båda är skrivna på huset dom äger, men hennes man har en massa skulder som står på honom men är ett bolån..och min syrra sa att hon kanske inte kommer att få så mycket pengar när de säljer huset pga att bolånet(som står under hennes mans namn) måste betalas först av de pengarna de får ut av huset.. är det sant? jag läste på aftonbladet att om man har skulder oskiljer sig så tar inte den ena över den andres skulder.. utan skulder som man har är varoch ens skuld..
Vill även veta lite mer allmänt om skiljsmässa som kan va bra att veta!
Var det din mor eller din syster som skulle skilja sig? Blir lite förvirrad av texten.
Var det din mor eller din syster som skulle skilja sig? Blir lite förvirrad av texten.
Läs första raden fem gånger, så kanske det står syster. Men vad vet jag... jag är ju inte eddie meduza.
Hur otydligt kan det bli, "Min mor ska skilja sig från sin man"
OT: vet inte hur det fungerar tyvärr
min syrra sa att hon kanske inte kommer att få så mycket pengar när de säljer huset pga att bolånet(som står under hennes mans namn)
Tänkte mer på denna raden, har hela din familj och deras närstående en hand med i bolånet eller? :S
Viktor_Balck
2008-03-13, 00:37
Tänkte mer på denna raden, har hela din familj och deras närstående en hand med i bolånet eller? :S
Han menar nog på att hans syster har sagt att hans mor inte kommer få så mycket pengar när dom säljer huset.
Oj jag läste nog lite för slarvigt :P
Nu var det ett tag sen jag läste juridik men Kapitel 11 section två i the marriage code säger att
""a deduction shall be made from each spouses's martial property sufficient to cover the debts which that spouse had when proceedings for divorce were commenced.
Din syster har rätt.
Var det svensk eller amerikansk lag? Det är ju inte säkert den är samma.
Var det svensk eller amerikansk lag? Det är ju inte säkert den är samma.
Det är svensk lag, jag läste svensk lag på engelska så vår lagtext är översatt. :D
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19870230.HTM
Äktenskapsbalken, samma sak står där fast på svenska. :)
Det är annorlunda än här i Finland isf, för här ska bådas tillgångar och skulder slås ihop och det som blir kvar (plus eller minus) delas jämnt på 2. Det förutsatt att man inte gjort upp några äktenskapsförord.
Låter lite konstigt att båda står som ägare på huset men att lånet är skrivet endast på mannen.
Pudzianovski
2008-03-13, 10:03
De kommer göra en bodelning. Står i Äktb kap 9 som Prankie länkade till.
Låter lite konstigt att båda står som ägare på huset men att lånet är skrivet endast på mannen.
Så är det inte, huset, och huslånet är antagligen deras gemensamma. Men att han hade andra skulder som man bakade in i huslånet för att få ned ränta osv.
Så är det inte, huset, och huslånet är antagligen deras gemensamma. Men att han hade andra skulder som man bakade in i huslånet för att få ned ränta osv.
så då måste hon ta smällen pga att hennes man tog några extra lån pga hans dyra intressen... ..vilken bra man
Hon borde fått information om det när båda godkände och skrev under lånet. Om han inte vill vara ett riktigt svin så kan han ju ta åt sig det hela och endast låta henne ärva sin del av skulden.
så då måste hon ta smällen pga att hennes man tog några extra lån pga hans dyra intressen... ..vilken bra man
Det är ju lite det giftemål handlar om, man tar hand om varandra, i nöd och lust. Vill man inte ta det ansvaret låter man bli att gifta sig, alt har äktenskapsförord.
Hon borde fått information om det när båda godkände och skrev under lånet. Om han inte vill vara ett riktigt svin så kan han ju ta åt sig det hela och endast låta henne ärva sin del av skulden.
okej..ja för min mors del så är det ju så att hon är döv..så det är nog lätt för hennes man att lura henne..eftersom hon ej hör..men sedan så borde hon ju läst..men allt kanske inte står på lånet mm...sedan så litade hon väll på sin man!!
okej..ja för min mors del så är det ju så att hon är döv..så det är nog lätt för hennes man att lura henne..eftersom hon ej hör..men sedan så borde hon ju läst..men allt kanske inte står på lånet mm...sedan så litade hon väll på sin man!!
Nu har jag svårt att tro att någon försöker lura någon annan, och gifta sig med allt vad det innebär gör man oftast frivilligt i sverige.
Du låter sjukt partisk i frågan.
Hjälp din mamma att skaffa en bra advokat istället. Mycket bättre att agera så istället för att folk sitter och försöker gissa på forum utan att ha hela bilden klar för sig.
Advokat behövs nog inte, jurist räcker alldeles utmärkt.
Sen har dom huset som säkerhet på lånet vilket gör att om dom säljer så måste lånet lösas först.
Arne Persson
2008-03-13, 21:51
Jag har det senaste halvåret genomlidit en mardrömslik skiljsmässa. Jag har verkligen fått erfara hur en människa genom ett trollslag kamn totalförändras och bli riktigt ondskefull. Hade jag inte haft vänner som stötade en samt en superduktig skiljsmässoadvokat hade jag inte vetat vad som hänt. ½Idag är man oerhört mycket starkare. Hon försökte knäcka mig med alla medel men fick tji. Inte ens min älskade lilla flicka lyckades hon ta ifrån mig. Idag lever jag totalt för min lilla flicka. Jag tog över huset som jag nu håller på att topprenovera och stortrivs. Hon verkar inte lika lycklig.
Jag tog över huset som jag nu håller på att topprenovera och stortrivs. Hon verkar inte lika lycklig.
Skadeglädje, och publik sådan dessutom, är inte speciellt klädsamt.
Men grattis till hus och dotter, och ytterligare livserfarenheter.
Jag har det senaste halvåret genomlidit en mardrömslik skiljsmässa. Jag har verkligen fått erfara hur en människa genom ett trollslag kamn totalförändras och bli riktigt ondskefull. Hade jag inte haft vänner som stötade en samt en superduktig skiljsmässoadvokat hade jag inte vetat vad som hänt. ½Idag är man oerhört mycket starkare. Hon försökte knäcka mig med alla medel men fick tji. Inte ens min älskade lilla flicka lyckades hon ta ifrån mig. Idag lever jag totalt för min lilla flicka. Jag tog över huset som jag nu håller på att topprenovera och stortrivs. Hon verkar inte lika lycklig.
Vi hade hyrt in en av våra jurister (jobbar på handelsbanken) för att ha en liten kundträff där hon skulle prata om bland annat samboregler och sambo vs gift, hon sa ALLTID "när" man skiljer sig och hon tog alltid upp dom värsta exemplena, för att "man vet aldrig vem man är gift med förrän man skiljer sig".
Arne Persson
2008-03-13, 22:38
Vi hade hyrt in en av våra jurister (jobbar på handelsbanken) för att ha en liten kundträff där hon skulle prata om bland annat samboregler och sambo vs gift, hon sa ALLTID "när" man skiljer sig och hon tog alltid upp dom värsta exemplena, för att "man vet aldrig vem man är gift med förrän man skiljer sig".
Smart kvinna!
Smart kvinna!
Hon hade sett rätt blodiga fall också *screwy* så fort dom får reda på att dom ska få pengar eller att dom ska BETALA så blir folk tokiga.
Arne Persson
2008-03-13, 23:04
Hon hade sett rätt blodiga fall också *screwy* så fort dom får reda på att dom ska få pengar eller att dom ska BETALA så blir folk tokiga.
Jag fick betala en hel del men inte det som hon hade inbillat sig.
skaffa alltid en advokat om nått inte är glasklart vid skillsmässa.dom få tusenlapparna kan va ditt livs bästa affär.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.