handdator

Visa fullständig version : Släpper de in mig i Amerikat?

Lilla Brynolf
2008-03-12, 19:24
Hej,
Har blivit kallad till ett möte, palaver, kick-off eller vad man nu vill kalla det från jobbet. Det är tänkt att det hela ska äga rum i Miami, US of A.

Vad behöver man för att resa till USA? Räcker det med passet i handen och tandborsten i bröstfickan, eller måste jag börja papperskriga med nån myndighet nu?

Har en dryg månad på mig att fixa eventuella nödvändigheter. Jag kommer att vara i landet en vecka ungefär.

Nån som vet?

Ps. Jag är inte terrorist och Bush er snel. *whistle*

Slartibartfast
2008-03-12, 19:30
Vad jobbar du på för företag som inte fixar sånt åt dig?

Scratch89
2008-03-12, 19:30
Ta kontakt med polisen, om det fortfarande är de som fixar visum. Det är ett jäkla rabalder att kunna ta sig till USA.

Gnusram
2008-03-12, 19:32
Jag vet inte om det är någon skillnad mellan de nordiska länderna men som svensk medborgare är det bara att köpa en biljett och ta med sig passet.

Prankie
2008-03-12, 19:33
Ehmm... nej? Sverige är ju med i Visa Waiver Program

http://stockholm.usembassy.gov/Consulate/n2.html

Gnusram
Ta kontakt med polisen, om det fortfarande är de som fixar visum. Det är ett jäkla rabalder att kunna ta sig till USA.

Inte alls.

Lilla Brynolf
Vad jobbar du på för företag som inte fixar sånt åt dig?

Samma företag som dig Slarti. :) Har spionerat på ditt matval i matsalen.

Har inte rest utomlands från firman förr, så jag har ingen aning om hur det funkar. :em:

Nitrometan
2008-03-12, 19:47
Jag vet inte om det är någon skillnad mellan de nordiska länderna men som svensk medborgare är det bara att köpa en biljett och ta med sig passet.
Japp, åsså fyller man i en ansökan om turistvisum eller vad de nu kallar det på planet dit. Ibland tar passkontrollen en liten stund. Men inga större problem.

Fast allt sånt borde din arbetsgivare ordna till dig.

Lilla Brynolf
2008-03-12, 19:48
Tackar. Ska surfa runt lite så kanske jag hittar nåt.

Lilla Brynolf
2008-03-12, 19:51
Nån som besökt Miami förresten? Vad ska man inte missa?

Kommer få några dagar utan "jobb" är det tänkt.

Gnusram
2008-03-12, 19:54
Japp, åsså fyller man i en ansökan om turistvisum eller vad de nu kallar det på planet dit. Ibland tar passkontrollen en liten stund. Men inga större problem.

Fast allt sånt borde din arbetsgivare ordna till dig.

Nja, det är inte så mycket arbetsgivaren kan gör förutom att betala för biljetten. Det man fyller i på planet är personligt och man får nog skriva själv.

Se till att du har koll på vart du ska bo (Namn och adress till hotellet), hur länge du ska vara där och allt sånt praktiskt. Ta inte med dig kemiska stridsmedel eller atombomber... :D

qwerty1
2008-03-12, 19:54
Åk ut till Key West! :)

WHITEFOLKS
2008-03-12, 19:55
Som svensk/finsk behöver du inget visum för att besöka USA så länge besöket sker i rent turistsyfte (såvida du inte blivit nekad inträde tidigare alt. har gjort något annat ovanligt dumt).

Lilla Brynolf
2008-03-12, 19:59
Nja, det är inte så mycket arbetsgivaren kan gör förutom att betala för biljetten. Det man fyller i på planet är personligt och man får nog skriva själv.

Se till att du har koll på vart du ska bo (Namn och adress till hotellet), hur länge du ska vara där och allt sånt praktiskt. Ta inte med dig kemiska stridsmedel eller atombomber... :D

På tal om kemiska stridsmedel, får man ta in snus? Hoppas det, annars är det kört.

Exdiaq
2008-03-12, 20:03
Som folk sagt innan, skaffa dig ett turistvisum, inte svårt att få och gäller i 90dagar (?).

Gnusram
2008-03-12, 20:06
På tal om kemiska stridsmedel, får man ta in snus? Hoppas det, annars är det kört.

Jag hade med mig fyra stockar i somras. Det gick bra och de hade vart och tittat i min väska. Annars finns det faktiskt snus i USA.

Tänk på att inte låsa väskan du checkar in, skulle de välja att titta i just din väska så bryter de helt sonika upp den.

Gnusram
2008-03-12, 20:07
Som folk sagt innan, skaffa dig ett turistvisum, inte svårt att få och gäller i 90dagar (?).

Som folk sagt innan, du behöver inte skaffa nånting. ;)

WHITEFOLKS
2008-03-12, 20:11
Nej man skaffar inget turistvisum som gäller i 90 dagar, visum skaffar man om man vill stanna i mer än 90 dagar.

Slartibartfast
2008-03-12, 20:25
Samma företag som dig Slarti. :) Har spionerat på ditt matval i matsalen.

Har inte rest utomlands från firman förr, så jag har ingen aning om hur det funkar. :em:

Aha, men i så fall fixar firman allting. Resväskor, transport till och från flygfältet, biljetter, hotell, vaccinationer, rubbet. Prata med din förman. :thumbup:

Frida.B
2008-03-12, 20:28
edit:

manko
2008-03-12, 20:28
Aha, men i så fall fixar firman allting. Resväskor, transport till och från flygfältet, biljetter, hotell, vaccinationer, rubbet. Prata med din förman. :thumbup:

vad jobbar ni med när företaget fixar allt sånt ? =D

dice
2008-03-12, 20:36
Dölj alla spår om att du var medlem i nazistpartiet mellan '38 och '45, om du nu var det, eller ljug.

Frida.B
2008-03-12, 20:40
kryssa inte i ja -rutan på frågan om du är terrorist

Slartibartfast
2008-03-12, 20:41

Det är hemligstämplat. ;)

Det är väl en självklarhet att företaget ska fixa precis allting om man ska på en arbetsresa?

Sleigh
2008-03-12, 20:56
Haha ja dom papprena man får fylla i är så idiotiska. Stödde du nazisterna? Är du en terrorist? Har du kontakt med Al Quaida? Sen längst ner står det "svarar du ja på någon fråga får du inte komma in i USA".

Lilla Brynolf
2008-03-12, 21:05

Ska traska ner till tjejerna i biljettluckan och fundera med dem imorgon om jag hinner.
Vet att firman fixar biljetter, hotell och transport, men jag var/är osäker på vad jag själv ska ha i skick.

Nu vet jag. Kolo fixar allt. ;)

Slartibartfast
2008-03-12, 21:07
men jag var/är osäker på vad jag själv ska ha i skick.

Passet. ;)

Lilla Brynolf
2008-03-12, 21:10

Vi är två av drygt 14.000 anställda. Finskt företag. Stora mojänger.

Gissa!

Swanson
2008-03-12, 21:14
Stora Enso..?

manko
2008-03-12, 21:15
Vi är två av drygt 14.000 anställda. Finskt företag. Stora mojänger.

Gissa!

FORTUM!!!!

edit: stora mojänger börjar det på S och slutar på PP ? :O

Lilla Brynolf
2008-03-12, 21:18
FORTUM!!!!

edit: stora mojänger börjar det på S och slutar på PP ? :O

Näpp..

Stora Enso..?

Nope... *kissass*

Ett tips: Brum brum.

Nitrometan
2008-03-12, 21:20
Haha ja dom papprena man får fylla i är så idiotiska. Stödde du nazisterna? Är du en terrorist? Har du kontakt med Al Quaida? Sen längst ner står det "svarar du ja på någon fråga får du inte komma in i USA".
Mmm. Är du medlem i nån kriminell organisation? Tar du med några grönsaker in i landet?

Nitrometan
2008-03-12, 21:20
Finskt företag. Stora mojänger.

Gissa!
S I S U

edit: kanske?

Tricce
2008-03-12, 21:22
kryssa inte i ja -rutan på frågan om du är terrorist

Haha ja den är bra "är du här för att bomba/utöva olagligheter" nånting sånt stod på ett formulär man ska kryssa i när man landar :D

Lilla Brynolf
2008-03-12, 21:25
Haha ja den är bra "är du här för att bomba/utöva olagligheter" nånting sånt stod på ett formulär man ska kryssa i när man landar :D

Undrar vad de gör om man svarar "ja" på ALLA frågor? :confused:

Frida.B
2008-03-12, 21:31
Undrar vad de gör om man svarar "ja" på ALLA frågor? :confused:

skickar dig raka vägen till guantanamo....*popcorn*

machine gun
2008-03-12, 21:37

Vill minnas att en av frågorna var nåt i stil med "är du fysiskt eller psykiskt handikappad". Vill minnas att jag reagerade på det. Resten var bara komiskt, om man nu verkligen är terrorist kanske man skulle ljuga om just den detaljen :D

För övrigt är det strikt förbjudet att skämta om terrorism på amerikanska flygplatser. Kan vara ganska bra att veta.

Viktor_Balck
2008-03-12, 22:02
Toiletpaper and water.

Hakka P
2008-03-12, 22:13
Frågorna kan tyckas vara väldigt dumma, men man måste komma ihåg att det är USA, det är bara frågor för att se till att man juridiskt är skyddad. Skulle man inte ställa frågorna så kommer stämningarna komma från alla hörn och kanter när terroristen spränger sig själv.

Det är vad jag tror iallafall.

the_PL_man
2008-03-12, 22:27
Miami beach rekommenderas.
Har du tid över så ta en tur ner till Everglades.
Har du ännu mer tid så dra till Key West.

/the_PL_man

Nån som besökt Miami förresten? Vad ska man inte missa?

Kommer få några dagar utan "jobb" är det tänkt.

Frida.B
2008-03-12, 23:47
miami ink :naughty:

pragmatist
2008-03-12, 23:58
Glöm inte att visa dina "semesterbilder" från Afghanistan när du var där på träningsläger 2002, amerikanska tulltjänstemän älskar sådant och är kända världen över för sin humor och självdistans (liksom för sina vältränade kroppar).

Dissector
2008-03-13, 00:12

Va?

Nej, det är bara att flyga på om du inte ska vara där nån längre tid (månader exempelvis). I somras flög vi raka vägen till New York, och det enda var att man fick en blankett att fylla i på flygplanet, med en massa frågor om huruvida du pysslar med hemskheter eller tillhör obskyra organisationer. Sedan kanske det tar ett tag att gå igenom säkerhetskontrollen när du kommer fram, men det är ju bara tid och inget annat. Stå i kö länge, eventuellt lämna fingeravtryck och så, men när det gäller tillstånd att vistas där och sånt så är det enligt vad jag erfor inga som helst problem när det gäller enstaka veckor.

Durre
2008-03-13, 00:48
Slarti och CO verkar vara agent...

elo_
2008-03-13, 08:41
ledning: Nitrometan har varit närmast..

Lycka till i Miami! :)

Wain
2008-03-13, 09:26

/the_PL_man

Bra lista.:thumbup: Glöm inte solskydd.

Du kan ju även passa på med lite billig shopping. Eller varför inte titta till världens största kryssningsfartyg Liberty/Freedom som ju faktiskt är byggda i Finland.

WHITEFOLKS
2008-03-13, 09:40
Valmet?

Varför skulle svenska polisen ge ut visum för att åka till USA förresten? :P

Tolkia
2008-03-13, 11:25
Var beredd på att få (måttligt motiverade) frågor om vad du skall göra för ditt företags räkning (Tulltjänsteman: "Skall du presentera något själv på konferensen eller åker du enbart som åhörare?" Tolkia: "Öh?"). Och bär inte gips. :D

kohai
2008-03-13, 11:32
Se till att det är ifyllt vart ni ska bo redan från resebyrån så slipper ni börja med det när ni står och ska genom tullen.

vesterberg
2008-03-13, 11:57
tjejen mellanlandade och sov en natt i Miami för tre veckor sen, inga extrapapper behövdes. du får däremot fylla i nå blanketter på flygplatsen, se till att göra rätt med dom. hon fick tidernas utskällning för att hon skrivit med rött bläck istället för blått >.<

zeusden1
2008-03-13, 14:46
Kan TS och slarti jobba på NOKIA? :D

Lilla Brynolf
2008-03-13, 18:55
Bra lista.:thumbup: Glöm inte solskydd.

Du kan ju även passa på med lite billig shopping. Eller varför inte titta till världens största kryssningsfartyg Liberty/Freedom som ju faktiskt är byggda i Finland.

Angående "gissa var Slarti och jag jobbar tråden" som uppstått här så är du nu väldigt nära. :) Men ingen har gissat rätt ännu...

Kontoret dit jag ska ligger i Fort Lauderdale, så det är bara ett rejält stenkast från Miami Beach. Ska försöka hinna ut till Everglades också. En såndäringa alligator måste man ju ha sett.

formula4shape
2008-03-13, 19:13
Angående "gissa var Slarti och jag jobbar tråden" som uppstått här så är du nu väldigt nära. :) Men ingen har gissat rätt ännu...

Kontoret dit jag ska ligger i Fort Lauderdale, så det är bara ett rejält stenkast från Miami Beach. Ska försöka hinna ut till Everglades också. En såndäringa alligator måste man ju ha sett.

Gissar att ni jobbar på ABB eller Wärtsilä..Det gör väl alla i Finland :D

nelson24
2008-03-13, 22:43

/the_PL_man

Jag var besviken på Miami beach. Tyckte det var väldigt slitet och förfallet men det var förstås nästan 10 år sedan.

Key West och baren Fat Thursday (om jag inte minns fel) är värt ett besök.

the_PL_man
2008-03-13, 22:51
Miami beach var väldigt fräscht när vi var där i slutet av 2000.

/the_PL_man

Jag var besviken på Miami beach. Tyckte det var väldigt slitet och förfallet men det var förstås nästan 10 år sedan.

Key West och baren Fat Thursday (om jag inte minns fel) är värt ett besök.

myggan
2008-03-14, 00:12
Jag var vid miami beach 06, på South Beach.
Miami är väl ok men jag hade mycket roligare i Orlando, och i synnerhet på Universal Studios. Riktigt häftigt!

Wain
2008-03-14, 07:40
Gissar att ni jobbar på ABB eller Wärtsilä..Det gör väl alla i Finland :D

+1 på Wärtsilä.

Damonk
2008-03-14, 10:10
Kone Cranes kanske? De bygger små saker.