Visa fullständig version : Själv göra sushi?
Maharadja
2008-03-12, 16:08
Hur svårt är det att själv göra sushi? Är det tidskrävande och många ingredienser som behövs? Har hamnat i hopplös sushi-period nu och vill lära mig göra själv :)
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80302&highlight=sushi :D
Isabella
2008-03-12, 17:14
JAg har gjort egen och det va inte så svårt, tog lite tid bara =)
Näe, det är lätt. lite dyra ingredienser bara, men det är dyrt att äta ute med.
Se till att ha Gari (Inlagd ingefära) Wasabi (Grön japansk pepparrot) Risvinäger och i övrigt bra råvaror så ska du se att det blir toppen.
Tänk på att börja i tid om du skall göra det ordentligt, riset skall tvättas, blötläggas, koka, svalna, marineras och tja, det är lite pyssel
NuclearWinter
2008-03-13, 21:13
Det tar lång tid om man vill göra det bra (och naturligtvis är det Supersvårt om man vill laga sushi som en itamae, men man klarar sig bra bara man kan koka ris).
Det svåraste och viktigaste är enligt min mening inte att få tag i tillbehören, det är oftast enkelt, utan att få tag på fina fiskfiléer och räkor.
Annars kan man ju bara köra på rullar, men hur kul är det.
Har du bara en välsorterad asiatisk/japansk butik i närheten så är det lätt.
(För mig tog det säkert tre timmar, men då skulle vi tina räkor och forma alldeles för mycket sushiris)
Det är lite som alla hamburgarrecept som man hittar överallt, det blir aldrig lika gott!
Eller kanske har jag fel när det gäller sushi, det återstår att se när någon bekant ger sig på det.
Det är lite som alla hamburgarrecept som man hittar överallt, det blir aldrig lika gott!
Eller kanske har jag fel när det gäller sushi, det återstår att se när någon bekant ger sig på det.
Fel, min hemlagade sushi är i nivå med det mesta jag har käkat ute. Och jag skulle säga att mina hemlagade burgare är bättre än alla fastfoodställen, jag måste på en bbq resaurang eller annat ställe där de bakar egna bröd och gör egna biffar och cloeslaw osv om jag ska få smäll på fingrarna.
Hemlagat blir ofta jäävligt gott. Undantaget är kanske pizzan, för jag har inga möjligheter att komma upp i de temperaturerna med min ugn. Men å andra sidan har jag bättre råvaror än alla lokala pizzahak i Umeå :D
http://www.tasteline.com/default.ns?lintDocumentID=3281&strItemID=showDocument
följer alltid denna!
bear.flowertwig
2008-03-13, 22:26
Hemlagat blir ofta jäävligt gott. Undantaget är kanske pizzan, för jag har inga möjligheter att komma upp i de temperaturerna med min ugn. Men å andra sidan har jag bättre råvaror än alla lokala pizzahak i Umeå :D
"Skaffa" vedugn det enda rätta :thumbup:
"Skaffa" vedugn det enda rätta :thumbup:
Den dag jag skaffar villa bygger jag min egen i trädgården, vedeldat FTW.
Stenugnsbakat surdegsbröd och hempizza, wohoo.
Långeman
2008-03-16, 22:34
Jobbar som kock och jobbade ett litet tag i en sushirest.Är som sagt lite halvdyrt att köpa in alla grejor och kan ta lite tid i början. Men det går snabbt efter ett tag och kan lova dig att det blir bättre smak hemma än i rest. Tycker jag iaf. Och då kan man testa alla olika samkkombinationer som rest. inte vågar :) Kan ge ett tips att leta upp ett bra recept på mangosås och sen ha det till vissa sushi.
Eran hemgjorda bättre än den gjord av en utbildad itamae? :laugh:
Jag skulle rekommendera er att äta riktig sushi. Efter det är liksom inte hemgjord sushi ett alternativ.
Jag skulle rekommendera er att äta riktig sushi. Efter det är liksom inte hemgjord sushi ett alternativ.
Oja, jag har ätit bra sushi på Mikado och även på Yasuragi & Hattori som enligt mig är kompetenta på Sushi.
Allt handlar så klart om vad man gillar, den stora fördelen med att göra själv är att man kan få det exakt som man vill ha det och inte exakt som "det ska vara" Jag åt pizza på flera ställen i Italien och vart grymt besviken, visst, det är så pizza SKA vara, men det är inte så jag vill ha min pizza.
3.1415926535
2008-03-17, 16:18
Använd grötris istället för sushiris och köp noriarken, risvinägern och det där på asiatiska butiker så blir det billigt.
NuclearWinter
2008-03-18, 20:42
Fel, min hemlagade sushi är i nivå med det mesta jag har käkat ute.
Det sorgliga är att nästan all sushi man kan äta ute är halvskabbig o:
Jag har två hemliga smultronställen, ett i Göteborg och ett i Stockholm. I övrigt blir jag oftast besviken på dåligt skurna filéer, torrt ris, översötat ris, för stora bitar, minimala bitar, svag gari, äckelstark gari, pissljummen miso... en hel del kan gå fel o.o
NuclearWinter
2008-03-18, 20:43
Pulvermison blev iallafall bra :em:
Alla som vill ha perfekt sushi i Sthlm - gå till KiMama eller Roppongi på Hantverkargatan.
Bästa sushin i stan utan tvekan. Visst är fräch hemlagad sushi bättre än ofräch från nåt random uteställe, men den kan så aldrg mäta sig mot de kulinariska upplevelserna dessa två ställen bjuder på.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.