Logga in

Visa fullständig version : HIIT innan frukost?

Biffensteffi
2003-05-20, 12:13
Hejsan!

Ja va tror ni? man ska ju köra HIIT på tom mage sägs det.
Är det att rekommendera att köra ett pass innan frukost och sedan vänta en timme efter passets slut och sedan stoppa i sig frukosten?

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP!

King Grub
2003-05-20, 12:47
Originally posted by Biffensteffi
Hejsan!

Ja va tror ni? man ska ju köra HIIT på tom mage sägs det.
Är det att rekommendera att köra ett pass innan frukost och sedan vänta en timme efter passets slut och sedan stoppa i sig frukosten?

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP!

Sägs det? Man skall inte köra HIIT på tom mage. Det är fettförbränningsträning som morgonpromenader man skall köra på tom mage. När det gäller HIIT skall du vara kolhydratladdad, ätit ett normalt mål kanske 2 timmar innan passet. Det är efterförbränningen du är ute efter. Under själva HIIT-passet går det nästan bara åt kolhydrater, och har du inte ätit innan ryker muskelmassan också. Men har du ätit ett par timmar innan tycker jag det går bra att vänta 1 timme eller så med att äta efteråt, men det är inget måste.

leiap
2003-05-20, 13:23
Effekten av efterförbränningen via EPOC brukar vara en sisådär 20-40 kcal beroende på vilken studie man tittar på. Jag är övertygad om fördelarna med intervallöpning men inte på grund av den så kallade "efterförbränningen".

Att man skulle tappa muskelmassa om man springer på morgonen vill jag påstå är överdrivet.
Har man ätit ordentligt dagen innan samt ev. dricker en kopp kaffe innan sin löpning och en frukost efter finns ingen anledning att skippa löpningen på morgonen.