handdator

Visa fullständig version : äta?! när??

swecul
2008-03-12, 09:06
Hej hej!
Ny här!

Tänkte söka lite råd om hur jag ska göra.
Jag är 29 år, 185 cm och väger 105 kg...
Måste bli av med lite övervikt! Vill samtidigt bygga lite
muskler!

Har börjat gymma och kör sedan februari en. följande;

måndag; 25 min kondition
tisdag ; ca 50 min styrka
onsdag; vila
torsdag; ca 50 min styrka
fredag, 25 min kondition

Jag går upp runt sex på mornarna och äter oftast
inte förren jag kommer till jobbet vid 8.00-8.30
då blir det en macka eller fil och musli oh kaffe.

sedan äter jag frukt vid ca 10.30 och runt 12.00

sedan drar jag iväg till gymmet vid 13.30-14.00
efter detta äter jag lunch.

sen äter jag ett mellanmål vid 16.00-16.30
och slutligen middag vid 19.00-19.30

detta schemat för måltider känns...inte bra men äter
jag precis innan jag tränar mår jag jätteilla!

Nu vet jag inte riktigt om det hänger ihop men på sistone
har svetten efter passen dessutom börjat stinka amoniak!
trodde katten hade pissat i ryggsäcken först!!
misstänker att detta kan ha å göra med förbränningen...

Såååå.... någon som har några tips kanske?

KaptenKnäsvag
2008-03-12, 10:13
Du kan inte gå ned i vikt och bygga muskler samtidigt (i praktiken)

swecul
2008-03-12, 11:27

Ok, men bli av med fett då...?

Taragon
2008-03-12, 11:32
Angående lukten
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83310&highlight=amoniak

swecul
2008-03-12, 12:39
Angående lukten
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83310&highlight=amoniak

Ok, mer kolhydrater då!

ingen som har några tips om hur när man ska äta då...?

Eddie Vedder
2008-03-12, 12:49
ingen som har några tips om hur när man ska äta då...?

Det är ingen raketforskning. Helt vanlig nyttig mat och gärna med en viss regelbundenhet, t.ex. frukost, lunch och middag. Eventuellt något mellanmål om du känner för det.

Mat som är proteinrik är kött, fisk, fågel, ägg, mjölkprodukter, baljväxter (framför allt sojabönor) och olika vegetariska "köttprodukter" t.ex.

Bra fettkällor är fet fisk, ägg, smör, rapsolja, olika goda såser baserade på rapsolja (typ majonnäs och aioli)grädde, rapsolja, olivolja, nötter och frön är näringsrika och fettrika etc.

Pasta, ris, potatis, havregryn, bröd, baljväxter, frukt och rotfrukter är bra kolhydratkällor.

Dessutom är alltid färgstarka grönsaker något som bör ingå i kosten, broccoli, spenat, paprika, grönkål m.m.

Vin
2008-03-12, 13:01

äre verkligen så?

Anders The Peak
2008-03-12, 13:02
Träningslära:
http://fyss.blogg.se/
Mat:
Del 1
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15856&a=242972&lid=puff_243895&lpos=extra_0
Del 2
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15856&a=243895&lid=puff_242972&lpos=extra_0

Sniggel
2008-03-12, 13:08
äre verkligen så?

Njae, det kan funka, men gör oftast inte det. Hur mycket man än vill och försöker.
Fördelar som gör att det kan bli möjligt är att man är:
* Nybörjare/otränad
* Fet
* Tonåring
* Kunnig och erfaren om träning och kost (paradox i kombination med nybörjare) eller att någon erfaren hjälper en.
* Bra gener

Ju fler av dessa punkter man uppfyller desto mer möjligt blir det att lyckas med konststycket att bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt.

swecul
2008-03-12, 13:39
Ok, men jag borde väl kunna bli av med fett iaf???
bli av med fett och bygga muskler?

jag passar väl in på två av dina punkter iaf; Fet och otränad!

Eddie Vedder
2008-03-12, 13:43
Ok, men jag borde väl kunna bli av med fett iaf???
bli av med fett och bygga muskler?

jag passar väl in på två av dina punkter iaf; Fet och otränad!

Ja då är det ju inte helt otänkbart. Men om du känner dig fet är ju troligtvis en bantning det klokaste valet. Sköter du kosten, undviker tokbantning, tränar styrketräning och är noggrann med maten i samband med träning så kanske det inte är omöjligt.

Men några stora skillnader på muskelökningar bör du inte hoppas på, nöj dig med fettförlusterna till en början och se eventuella styrke- och muskelökningar som en bonus.:)

swecul
2008-03-12, 13:49
Ok, men frågan om maten var mer NÄR jag ska äta, ska man äta efter eller innan ett pass, behövs energi innan passet eller hellre efter för att återhämta?

kanske bara ska äta typ nån banan efter och ett glas mjölk eller dylikt?

en måltid om dagen ersätter jag idag med en naturdiet bar...

Sedan jag började för en dryg månad sedan känns byxorna liiite lösare i
midjan men jag har gått från 104 kg till strax över 105 kg...

Per B
2008-03-12, 14:38
Ok, men frågan om maten var mer NÄR jag ska äta, ska man äta efter eller innan ett pass, behövs energi innan passet eller hellre efter för att återhämta?
Har du tränat ordentligt behöver du absolut fylla på med mat ganska snart efter passet. Men sen gäller det ju att du ätit skapligt före (obs, inte direkt före... men åtminstone några timmar innan) så att du verkligen orkar träna. Jag äter själv frukost kl 8 (+nån apelsin kl 9), och tränar sen (hårt) kl 12-13. För mig är det perfekt, och ditt upplägg är ju liknande (det kanske hinner gå en timme till för dig mellan frukost och träning).

Eddie Vedder
2008-03-12, 15:26

kanske bara ska äta typ nån banan efter och ett glas mjölk eller dylikt?

Måltiden efter passet är dagens viktigaste, ju tidigare inpå passet desto bättre och just den måltiden kan med fördel vara mer inriktad på protein och kolhydrater och lite fettsnålare (INTE fettfri dock, det bör aldrig en måltid vara enligt mig).

Annars är det inget krav på vilken måltid som ska vara störst, fettrikast, innehålla mest kolhydrater o.s.v.

Största måltiden direkt efter passet, gärna större fördelning på protein och kolhydrater. Det är enligt min subjektiva åsikt det enda som är verkligen viktigt, d.v.s. näringstiming runt träning. Därutöver kan du äta så många måltider som passar, vilka tidpunkter som passar och fördela energikällorna och livsmedlen efter behag.:)

Sniggel
2008-03-12, 17:53
+1 på Eddie. Protein- och kolhydratsrik (och fettsnål) mat så nära inpå efter passet som möjligt. Det är dagens viktigaste mål. Det kan också vara smart att äta nånting lätt/lagom 1-2 timmar före passet så att du orkar prestera på träningen.
Resten av måltiderna får du lägga upp efter smak och tycke.
Ditt upplägg du har nu ser väl inte helt tokigt ut iofs. Du säger att du mår illa om du äter innan du tränar, men om du tycker att du har energi till att träna på frukost +2 fruktmellanmål så fortsätt med det. Det viktigaste är ju som sagt att lunchen är ordentlig.

Har du kört med detta upplägg (kosten och träningen) sedan februari eller är det bara träningen som du har kört så sen februari?
Såg kosten likadant ut innan du började träna?
Har du tappat något i vikt?

Svensson83
2008-03-12, 18:16
hej och välkommen.

Lägg mer energi på motionen än på styrketräning om du vill ha viktnergång, öka dina kondition pass till 45 min eller mer, så ska du se att de händer saker. tänk va du stopar i dig, jag gick ner mina kg men en metod som kallas GI, de funka bra ihop med motion men inte med styrketräning iom att GI handlar om dels att minska kolhydraterna, vilken är en energikälla för kroppen. Lättlagat mat, metoden funkar oavsätt va som sägt i tidningar och här för jag har testat den.

För lite insperation, 86kg till 77kg på 2 månader.

lycka till!

swecul
2008-03-13, 08:58
+1 på Eddie. Protein- och kolhydratsrik (och fettsnål) mat så nära inpå efter passet som möjligt. Det är dagens viktigaste mål. Det kan också vara smart att äta nånting lätt/lagom 1-2 timmar före passet så att du orkar prestera på träningen.
Resten av måltiderna får du lägga upp efter smak och tycke.
Ditt upplägg du har nu ser väl inte helt tokigt ut iofs. Du säger att du mår illa om du äter innan du tränar, men om du tycker att du har energi till att träna på frukost +2 fruktmellanmål så fortsätt med det. Det viktigaste är ju som sagt att lunchen är ordentlig.

Har du kört med detta upplägg (kosten och träningen) sedan februari eller är det bara träningen som du har kört så sen februari?
Såg kosten likadant ut innan du började träna?
Har du tappat något i vikt?

Det är hela upplägget jag kört sedan februari... det är väl kosten som jag ändrat lite på... har nu försökt skippa godis och läsk helt och hållet och undviker snabbmat.
Tidigare så blev det kanske snabbmat 1-2 ggr per vecka och läsk.

Jag har som jag nämnde tidigare gått upp ett kilo mot när jag började, men
känns som att jag snart får göra ett nytt hål i bältet för att hålla upp byxorna.

enligt min BMI är jag dock fortfarande över gränsen för fetma! :cryout:

swecul
2008-03-13, 09:08
Enligt YMCA-formeln så är jag dock inom normal-kategorin med 18% kroppsfett...??

swecul
2008-03-14, 09:29
hej och välkommen.

Lägg mer energi på motionen än på styrketräning om du vill ha viktnergång, öka dina kondition pass till 45 min eller mer, så ska du se att de händer saker. tänk va du stopar i dig, jag gick ner mina kg men en metod som kallas GI, de funka bra ihop med motion men inte med styrketräning iom att GI handlar om dels att minska kolhydraterna, vilken är en energikälla för kroppen. Lättlagat mat, metoden funkar oavsätt va som sägt i tidningar och här för jag har testat den.

För lite insperation, 86kg till 77kg på 2 månader.

lycka till!

har väldigt begränsade möjligheter att köra längre pass, har 2 st halvtimmas luncher att köra kondition på och 2 st 45 minuter att köra styrka på...kanske skulle byta?