handdator

Visa fullständig version : Akut blodbrist

machine gun
2008-03-10, 18:01
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=750482

Ni som redan är blodgivare - pallra er iväg till närmsta blodcentral!

Ni som inte är blodgivare ännu - pallra er iväg till närmsta blodcentral!

vesterberg
2008-03-10, 18:05
får inte ge nu, var för någon vecka sen :(
edit: iofs jag gav trombocyter då. blod och blodplasma kanske man får ge.

Mago
2008-03-10, 18:07
Väntade mig en tråd av någon som drabbats av akut blodbrist och tänkte att kolo var det rätta stället att söka hjälp.
Detta var väl också bra..

Eldhroka
2008-03-10, 18:13
Jag får inte :(

Hades
2008-03-10, 18:14
Jag får inte lämna just nu, men jag ska komma ihåg att anmäla mig om några månader. Jag har dessutom för mig att jag har någon "bra" blodgrupp; 0-, om jag inte minns fel.

machine gun
2008-03-10, 18:16
Om man inte får lämna blod kan man ju inte göra så mkt åt saken, men det finns gott om folk som får lämna, men ändå inte gör det. Det kostar mindre än 20 min av ens liv sådär var 3:e-4:e månad, men genom det kan man rädda andra. Dessutom får man fika och presenter (om nu någon tycker att det känns mer lockande då ;))

Scratch89
2008-03-10, 18:43
Jag förstår inte varför de tog bort kontantbetalningen. Jag tror att betydligt fler skulle lämna blod då.

Stoltz
2008-03-10, 18:45
Ligger fortfarande inom tremånadersramen, så no can do. Gav i början på Januari :/ Det är hur lätt som helst att göra det, samt att när man själv dör i en olycka pga att ingen donerat blod så har man rätt att vara bitter :D

egge
2008-03-10, 18:45
Bra att du tog upp det. Har inte tagit tag i det än fast jag skrev att jag skulle göra det i förra tråden. Jag ringer imorgon.

Jax
2008-03-10, 18:50
Mailade och frågade om jag får ge blod. Sen får jag väl se till att pallra mig iväg, men jag antar att jag måste vänta ett par år först.

Stoltz
2008-03-10, 19:02
Mailade och frågade om jag får ge blod. Sen får jag väl se till att pallra mig iväg, men jag antar att jag måste vänta ett par år först.

Mailade? De kan väl inte kolla ditt blodvärde etc genom mailen? :confused:

coxie
2008-03-10, 19:09
Får man ge blod om man går på narkotikaklassade mediciner?

NiXPhoenix
2008-03-10, 19:10

HAHAAHA, hårt skönt.

länk..: http://geblod.nu/main.aspx?PageId=1 :..

Mental
2008-03-10, 19:22
Och för er som inte är från fjollträsk, in och lämna på era lokaler, för då blir det ett överskott där som skickas vidare till bristområden.

Tillochmed 08 är värda att leva, tänk på det, ge blod ;)

z_bumbi
2008-03-10, 19:27

Vistelse i vissa områden av världen gör att man inte får lämna blod hur som helst.

Exdiaq
2008-03-10, 19:30
Kanske dags att tillåta homosexuella att ge blod också om det nu är brist?

Jag är änsålänge för ung, men kommer ge när jag blir 18 om ett halvår

Compus
2008-03-10, 19:54
Är nog några veckor innan jag får lämna blod igen, skulle det blir riktig panik får dom ringa eller höra av sig på annat sätt och be mig komma.

Stoltz
2008-03-10, 19:57

Suck, jag blir så trött på mig själv. Jag ber om ursäkt Jax, jag tänkte verkligen inte på de olika möjliga omständigheterna innan jag skrev det där, vilka inte är min business.

machine gun
2008-03-10, 20:03
Är nog några veckor innan jag får lämna blod igen, skulle det blir riktig panik får dom ringa eller höra av sig på annat sätt och be mig komma.

Man brukar få sms om de har brist på just den blodgrupp man har.

Kryss
2008-03-10, 20:12
Är det dropin hos alla blodcentraler? Står inget på just danderydstappen...

Dumleman
2008-03-10, 20:15
Hur känns det att lämna blod?

Stoltz
2008-03-10, 20:20
Hur känns det att lämna blod?

Sticker till när de sätter in nålen. Mer än så är det inte.

Efteråt så kan visa vara lite yra om de reser sig direkt efteråt, men jag har aldrig märkt av det.

Pingen
2008-03-10, 20:52
Med en central som låg närmare hade jag lätt lämnat blod. Tyvärr verkar det som om allt flyttar in till städerna.

Spiffy
2008-03-10, 20:56
Som vanligt tänker jag på varför de inte bara kör med sin blodnuss till militäranläggningarna med det intervallet som man får lämna blod. Tar en laddning av samtliga värnpliktiga. Sen när det gått några veckor, samma sak igen.
Borde ju lösa problemet direkt.
någon som vet varför man inte gör så?

LadyG
2008-03-10, 20:59
Med en central som låg närmare hade jag lätt lämnat blod. Tyvärr verkar det som om allt flyttar in till städerna.

Hur långt från dig ligger Uddevalla?

Angel
2008-03-10, 21:22
Ska ge på onsdag faktiskt. Jag är en regelbunden blodgivare sen något år tillbaka.

Angel
2008-03-10, 21:23
Som vanligt tänker jag på varför de inte bara kör med sin blodnuss till militäranläggningarna med det intervallet som man får lämna blod. Tar en laddning av samtliga värnpliktiga. Sen när det gått några veckor, samma sak igen.
Borde ju lösa problemet direkt.
någon som vet varför man inte gör så?

Man kan inte ge igen efter några veckor, snarare några månader. Och sedan är det ju på frivilligbasis med.

Pingen
2008-03-10, 21:26
Hur långt från dig ligger Uddevalla?

35min till sjukhuset med bil :em:

Spiffy
2008-03-10, 21:30
Man kan inte ge igen efter några veckor, snarare några månader. Och sedan är det ju på frivilligbasis med.

Finns massor man gör under värnplikten som inte är frivilligt, det skulle inte vara det värsta direkt. Man behöver ju inte tvinga någon heller. Kör man dit så finns det nog många som skulle lämna också om dom får välja mellan detta och något annat tråkigt som inte är på frivilligbasis.

LadyG
2008-03-10, 21:30
35min till sjukhuset med bil :em:

Kortare restid än jag har till Danderydstappen... *whistle*

Pingen
2008-03-10, 21:35
Kortare restid än jag har till Danderydstappen... *whistle*

Kanske kan tajma in innan/efter besök på Torp då ^^
Ska kolla upp.

LadyG
2008-03-10, 21:37
Kanske kan tajma in innan/efter besök på Torp då ^^
Ska kolla upp.

:thumbup:

Nålskräcken till trots ska jag också iväg, och jag ska försöka bogsera med mig alla som inte medicinerar.

Jax
2008-03-10, 21:38
Suck, jag blir så trött på mig själv. Jag ber om ursäkt Jax, jag tänkte verkligen inte på de olika möjliga omständigheterna innan jag skrev det där, vilka inte är min business.
Hehe, ingen fara. Jag tyckte var ganska roligt faktiskt. Anledningen till att jag inte vet om jag får ge blod eller inte är att jag hade malaria för ca ett år sedan.

Rahf
2008-03-10, 21:39
Är ju registrerad för fasen! Måste ta tummen ur arslet och pallra mig in imorgon.

Kom på en sak: Tar de blodprov direkt eller är det något man måste fixa separat?

flakkz
2008-03-10, 22:12
Kontaktade dem via mail för ett bra tag sen som intresserad man ingen har hört av sig, kul respons när man anstränger sig.

machine gun
2008-03-10, 22:28
Är ju registrerad för fasen! Måste ta tummen ur arslet och pallra mig in imorgon.

Kom på en sak: Tar de blodprov direkt eller är det något man måste fixa separat?

Bra där!

Om det är första ggn du ska dit, så kommer de att ta blodprov för att kolla Hb-värde samt eventuell blodsmitta. Du kommer även få fylla i ett formulär med frågor och prata med en sjuksköterska. Om allt sedan ser bra ut blir du kallad för att lämna blod.

machine gun
2008-03-10, 22:29
Kontaktade dem via mail för ett bra tag sen som intresserad man ingen har hört av sig, kul respons när man anstränger sig.

Gå dit bara, det är drop-in på alla blodcentraler.

Timmi
2008-03-10, 22:31
Jag får alltid lika dåligt samvete över att jag inte ger blod eller har anmält mig som organdonator än...

Scratch89
2008-03-10, 22:42
Är det någon som vet varför inte homosexuella inte får lämna blod, btw?

Tolkia
2008-03-10, 22:48
Anses som riskgrupp (vissa sjukdomar är överrepresenterade). Det är fråga om epidemiologi och ekonomi, och alltså inte någon värdering av den enskilde individens leverne.

Jag blev f.ö. nyss dissad p.g.a. Hb 124. Bläh.

Edit: Inser när jag ser Spiffys inlägg att jag egentligen inte svarade på frågan. Fingrarna är snabbare än hjärnan ibland.

Spiffy
2008-03-10, 22:49

Det får dom. http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=1419

Gustaven
2008-03-10, 22:50

Varför skulle de inte få göra det? Eller menar du varför de inte får det?(för det antar jag att de får?)

Stoltz
2008-03-10, 23:20
Hehe, ingen fara. Jag tyckte var ganska roligt faktiskt. Anledningen till att jag inte vet om jag får ge blod eller inte är att jag hade malaria för ca ett år sedan.

Aah, då tror jag faktiskt att du får. Har för mig att det är ett visst antal månader som gäller för malaria, men tror inte det överskred 12 mån... Du gör bäst i att fråga dem dock :D

Hades
2008-03-10, 23:31
Man får inte ge blod om man haft malaria.
http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=6

Stoltz
2008-03-10, 23:33
Man får inte ge blod om man haft malaria.
http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=6

Ah, blandade visst ihop det med att besökt ett malariaområde.

Kryss
2008-03-11, 00:05
Argh, hade tänkt åka till danderydstappen imorgon faktiskt men kom ju på att jag vistats i malariaområde en vecka i februari :(

Torwald
2008-03-11, 00:13
Har inte fått någon kallelse ännu, men det kanske börjar bli dags faktiskt. Har rätt bra blodgrupp också vet jag, men minns inte vad :) Får väl pallra mig iväg till kungstappen i veckan.

Sleigh
2008-03-11, 01:00
Varför skulle de inte få göra det? Eller menar du varför de inte får det?(för det antar jag att de får?)

Det är väl inte så konstigt att den reglen fanns innan. Det är ju ingen hemlighet att många homosexuella män har väldigt bred sexuell "krets" och inte ovanligt att de har en ny sexpartner i veckan. Det är ju inte för inte som AIDS är störst bland homosexuella. Du kan ju själv tänka hur kul det är om ligger i en sjukhusbädd och läkaren säger "Tjena, operationen gick bra men tyvärr har du fått AIDS så du kommer ändå snart dö, see ya later alligator."

appapa
2008-03-11, 01:04
Jag är rädd för nålar. Om man fick en del cash så kanske, vad får man nu?

Torwald
2008-03-11, 01:22

Det är ideellt. Hur fan kan du tänka på cash för att donera lite blod? Idiot.

Sleigh
2008-03-11, 01:24

Beror på hur länge du givit, jag får 50 SEK för varje gång. Rädd för nålar grejen duger inte som ursäkt :) Det har jag med, svimmade t.o.m. första gången jag lämnade men det gäller och ha i åtanke att du kanske räddar ett liv varje gång du är där.

vesterberg
2008-03-11, 01:29
Jag får alltid lika dåligt samvete över att jag inte ger blod eller har anmält mig som organdonator än...ajabaja.

jag ger blod, blodplasma och trombocyter, är anmäld som organdonator och registrerad i tobiasregistret (http://www.tobiasregistret.se/). vilken hjälte jag är!

JJ
2008-03-11, 08:37
Jag ska lämna blod om en timme. O+, blodets champagne.

eleni
2008-03-11, 08:55
Jag är inte blodgivare, mår dåligt av tanken på att någon ska köra in nålar i mig. Dessutom så tror jag inte att jag skulle bli accepterad heller. Har aldrig haft ett bra Hb-värde. Jag får nöja mig med att jag har kompetensen att se till att de som behöver blodet får det också.

eleni
2008-03-11, 09:02
Beror på hur länge du givit, jag får 50 SEK för varje gång. Rädd för nålar grejen duger inte som ursäkt :) Det har jag med, svimmade t.o.m. första gången jag lämnade men det gäller och ha i åtanke att du kanske räddar ett liv varje gång du är där.

Rädd för nålar är visst en ursäkt. Jag tror knappast personalen på blodtappningscentralerna vill ha donatorer som tuppar av titt som tätt.

slappe
2008-03-11, 09:36
Rädd för nålar är visst en ursäkt. Jag tror knappast personalen på blodtappningscentralerna vill ha donatorer som tuppar av titt som tätt.

Helt rätt, dom vill inte ha folk som svimmar där.

Edit: Iaf inte när jag var där sist.

pervan
2008-03-11, 10:00
Ni som är in the bizniz, får man betalt?

vesterberg
2008-03-11, 10:04
Ni som är in the bizniz, får man betalt?poäng som du sedan kan byta mot trisslotter, Lasse Åbergs öl-, vin- och snapsglas, handduskar, väskor, porslin osvosv.

tror det är slut med kontanter, eller?

vad nu betalt har med saken att göra egentligen >.<

Stoltz
2008-03-11, 10:11
Startsida > Frågor & Svar > Får man betalt för att man ger blod?
Får man betalt för att man ger blod?

Svar: Blodgiving är frivillig och obetald.
Bodcentralerna vill gärna visa sin uppskattnig genom att dela ut en liten blodgivargåva, (kontantersättning förekommer också). Gåvan kan vara en T-shirt, mugg, presentcheck eller dyl och motsvarar ett värde av 30:- till 50:-.

I Lund kan man få kontantersättning men också välja att ge den till en välgörenhetsfond av något slag som jag inte minns just nu. Vet inte om den chansen finns på alla blodcentraler.

Rahf
2008-03-11, 10:15
I Örnsköldsvik så får man en kupong på cirka 50:- som gäller på de flesta ställen. Med andra ord är det ungefär som att få kontanter. Kommer att försöka bege mig till blodgivarcentral efter skolan.

pervan
2008-03-11, 10:15
Tack, då får det vara.

Stoltz
2008-03-11, 10:20
Tack, då får det vara.

Måste...motstå... att lägga in.... en bild med..."You Fail"...

För sjutton, du menar på fullt allvar att det som avgör det hela ifall du skulle ge blod egentligen är ifall du får betalt? Dålig självbevarelsedrift där, antar jag.

pervan
2008-03-11, 10:41
Måste...motstå... att lägga in.... en bild med..."You Fail"...

För sjutton, du menar på fullt allvar att det som avgör det hela ifall du skulle ge blod egentligen är ifall du får betalt? Dålig självbevarelsedrift där, antar jag.

Nah, snarare principsak. Ädelt blod dammit! :naughty:

oh btw, lär dig konceptet bakom "You fail" osv, man kan inte applicera det på vad som helst. *popcorn*

Stoltz
2008-03-11, 10:49

oh btw, lär dig konceptet bakom "You fail" osv, man kan inte applicera det på vad som helst. *popcorn*

Principsak att inte lämna blod om du inte får betalt för att det är för ädelt?
Låt säga att fler personer hade börjat lämna idag, och du råkar ut för en olycka som kräver extrainsatt blod till en operation för att rädda livet på dig. Ifall fler folk gett blod så blir du inte en av de operationer som i nuläget blir tvungna att ställas in.

Men, sen finns motparten - Du och många andra skiter i det för att även om ni kan ge blod, så får ni inte betalt. Du råkar ut för en olycka och får lida av konsekvenserna, vad de nu må vara, för att de inte har blodet som krävs för att faktiskt utföra den sortens operation som det skulle krävas. Du menar att detta inte tyder på någon sorts brist på självbevarelse?

shut teh face
2008-03-11, 10:52
Principsak att inte lämna blod om du inte får betalt för att det är för ädelt?
Låt säga att fler personer hade börjat lämna idag, och du råkar ut för en olycka som kräver extrainsatt blod till en operation för att rädda livet på dig. Ifall fler folk gett blod så blir du inte en av de operationer som i nuläget blir tvungna att ställas in.

Men, sen finns motparten - Du och många andra skiter i det för att även om ni kan ge blod, så får ni inte betalt. Du råkar ut för en olycka och får lida av konsekvenserna, vad de nu må vara, för att de inte har blodet som krävs för att faktiskt utföra den sortens operation som det skulle krävas. Du menar att detta inte tyder på någon sorts brist på självbevarelse?
Du gör ett fel, du antar att människan är osjälvisk. ;)

Nej men seriöst, det är samma princip som gäller i fallet där typ alla gnäller på hur mkt skatt de betalar. De betalar ogärna Agda 59s sjukpension men de tänker inte själva på ifall de sitter där med muskelfybros inom 20 år ...

lectris
2008-03-11, 10:54
kan absolut tänka mig att börja ge blod.. även fast jag är grymt spruträdd :( men farsan har lämnat blod i urminnes tider så .. eh, det kanske ligger i blodet. fniss.

har blodcentralerna öppet på kvällstid eller är det ge blod på arbetstid som gäller?

Rahf
2008-03-11, 11:22
kan absolut tänka mig att börja ge blod.. även fast jag är grymt spruträdd :( men farsan har lämnat blod i urminnes tider så .. eh, det kanske ligger i blodet. fniss.

har blodcentralerna öppet på kvällstid eller är det ge blod på arbetstid som gäller?

Starta en kampanj på jobbet :D. Jag tror nog inte chefen din har något emot att du går och lämnar blod, vad hjärtlös han eller hon skulle vara då.

Stoltz
2008-03-11, 11:24
Du gör ett fel, du antar att människan är osjälvisk. ;)

Nej men seriöst, det är samma princip som gäller i fallet där typ alla gnäller på hur mkt skatt de betalar. De betalar ogärna Agda 59s sjukpension men de tänker inte själva på ifall de sitter där med muskelfybros inom 20 år ...

Det är faktiskt mitt största problem. Jag på något sätt förutsätter just det, men det kommer alltid i bakslag när man inser att man har helt fel uppfattning om "the fellow man".

Det beror på vad du klassar som arbetstid som så, här har de öppet till 19:00 tror jag, kanske något senare.

lectris
2008-03-11, 11:25
Starta en kampanj på jobbet :D. Jag tror nog inte chefen din har något emot att du går och lämnar blod, vad hjärtlös han eller hon skulle vara då.

grejen är ju att de har blodbuss som kommer hit nån gång per år iaf, men jag har ju inte fått första undersökningen.. kan man lämna på bussen ändå?

sen är jag bara inhyrd och har flera chefer och måste synka med ett annat företag om jag ska vara borta.. vilket gör allt superkomplicerat. :(

Rahf
2008-03-11, 11:26
Jag är osjälvisk :em:

lectris
2008-03-11, 11:38
här har de öppet till 19:00 tror jag, kanske något senare.

aha okej :) ska kolla upp lite närmare, men då finns det hopp iaf.

egge
2008-03-11, 11:47
Bra att du tog upp det. Har inte tagit tag i det än fast jag skrev att jag skulle göra det i förra tråden. Jag ringer imorgon.

Bokade tid imorgon. Hoppas att mitt blod duger.

slappe
2008-03-11, 12:10
grejen är ju att de har blodbuss som kommer hit nån gång per år iaf, men jag har ju inte fått första undersökningen.. kan man lämna på bussen ändå?

sen är jag bara inhyrd och har flera chefer och måste synka med ett annat företag om jag ska vara borta.. vilket gör allt superkomplicerat. :(

Du kan göra den första undersökningen på bussen.

mela
2008-03-11, 12:11
Jag får inte :(

+1

Trance
2008-03-11, 12:43

Grattis till att ha upptäckt 4chan. Jag hoppas du och de andra hundratals tusen som gjort det det senaste året har fått erat diplom och guldmedlemskap. Tyvärr så måste du nog lära dig mer om denna exklusiva och unika klubb innan du försöker lära ut vad som är rätt och fel.

Angående ämnet så får jag nog inte lämna blod.

Sleigh
2008-03-11, 13:04

När jag svimmade så var det inga problem alls, de behöver inte kalla på läkare eller någonting, de sluter endast ventilen till tappningen så får man vila och dricka tills man känner sig pigg igen och vill fortsätta/avbryta. Hon berättade att det händer titt som tätt, även för erfarna om de skulle få för lite blod till huvudet.

pervan
2008-03-11, 13:04
Grattis till att ha upptäckt 4chan. Jag hoppas du och de andra hundratals tusen som gjort det det senaste året har fått erat diplom och guldmedlemskap. Tyvärr så måste du nog lära dig mer om denna exklusiva och unika klubb innan du försöker lära ut vad som är rätt och fel.

Angående ämnet så får jag nog inte lämna blod.

Want some cheese to that wine, sir?

Här skulle jag kunna framlägga mina gratulationer för din upptäckt av sarkasm men ack vad tröttsamt det skulle vara.

lectris
2008-03-11, 13:51
så, nu har jag och sambon bestämt oss för att gå och lämna blod på torsdag *flex* eller iaf ta första blodprovet. sen om vi får göra det på ritktigt återstår att se... :Virro

Rahf
2008-03-11, 14:46
YES! Uppskriven och proverna är inskickade, om 4 veckor får jag förhoppningsvis lämna blod!

Jag tror de blev chockade över hur glad och positiv jag var :D resten där inne såg ju ut som om de skulle till stupstocken. Två stick fick jag också, den första gled ur venen så de fick ta på andra armen också, YAY!

frutte
2008-03-11, 14:48
Jag var och lämnade blod idag på lunchen, på kungstappen.
Andra gången jag lämnar blod.

dom som tvekar pga att det skulle göra ont behöver inte oroa sig, det gör inte särskillt ont.

(En fin thermosmugg fick jag som tack)

/F

MAXX
2008-03-11, 15:02
Tänkte göra det en gång men kom på att det nog skulle sabba min återhämtning från träningen. *slap*

Raggis
2008-03-11, 16:28
YES! Uppskriven och proverna är inskickade, om 4 veckor får jag förhoppningsvis lämna blod!

Jag tror de blev chockade över hur glad och positiv jag var :D resten där inne såg ju ut som om de skulle till stupstocken. Två stick fick jag också, den första gled ur venen så de fick ta på andra armen också, YAY!

Vilket spännande liv *popcorn*

OnT: count me in.

machine gun
2008-03-11, 16:31
Tänkte göra det en gång men kom på att det nog skulle sabba min återhämtning från träningen. *slap*

Marginellt sämre återhämtning en dag var tredje månad kanske man kan leva med?

egge
2008-03-12, 14:45
*uppdate* Nu är jag anmäld och mitt blod ska skickas iväg på analys.

Stoltz
2008-03-12, 15:33
Bra jobbat, alla som anmält sig :)

Rahf
2008-04-09, 23:13
BÖMP!

Imorgon lämnar jag blod *cupid*

Prankie
2008-04-09, 23:16
Jag gjorde det förra vecka. :) Kunde inte göra det förut för att mitt blodvärde var 134. Men nu har jag jobbat upp mig till 149. :thumbup:

Stoltz
2008-04-09, 23:25
BÖMP!

Imorgon lämnar jag blod *cupid*

Jag gjorde det förra vecka. :) Kunde inte göra det förut för att mitt blodvärde var 134. Men nu har jag jobbat upp mig till 149. :thumbup:

:hbang: Bra!
:thumbup:

stevebc
2008-04-09, 23:43
Hörde av min mammas kollega (jobbar på medcintekniska avdelningen) att han vägrar ge blod för att det enligt honom finns något slags ämne i blodet som inte återuppbyggs efter man tappas på blod och därför vägrar han göra det. Är det en myt/dålig ursäkt bara?

pony
2008-04-10, 00:07
Vill men får inte. *mini

Hörde av min mammas kollega (jobbar på medcintekniska avdelningen) att han vägrar ge blod för att det enligt honom finns något slags ämne i blodet som inte återuppbyggs efter man tappas på blod och därför vägrar han göra det. Är det en myt/dålig ursäkt bara?

Skulle inte kvinnor vara ganska körda, i så fall?
Låter som fantastiskt bs.

Tricce
2008-04-10, 00:10

Som man säger "jag har svårt att lita på något som blöder i fem dagar utan att dö"

Prankie
2008-04-10, 00:21
Vill men får inte. *mini

Dålig blodvärde eller? Det kan förändras med rätt kost. :)

dam00r
2008-04-10, 00:30
Otillåtet för homosexuella män att donera blod i Sverige, lol

(jag är heterosexuell)

Prankie
2008-04-10, 00:40
Otillåtet för homosexuella män att donera blod i Sverige, lol

(jag är heterosexuell)

Kriterier är

Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man.

Frågan är skulle inte risken för blodsmitta vara lika stor ifall det var en kvinna som hade sexuellt umgänge? (Andra hålet)

tessi
2008-04-10, 01:04
Vilken bra tråd!!:thumbup:
Jag jobbar på blodcentral/lab och vi har verkligen blodbrist!! Har ungefär 1/5 av det lagret vi ska ha... Så alla som får ge er iväg o dela med er nu! :)
Såg att någon skrev om drop in, inte alla blodcentraler har det men på www.geblod.nu kan ni hitta närmsta ställe och öppetider.

Loke
2008-04-10, 01:45
Varför är inte blod en handelsvara som allt annat? Om det är brist så får man betala mer.

Rahf
2008-04-10, 07:31

Den klassiska följdfrågan är: Vilket ämne då?

Stoltz
2008-04-10, 07:37

Det låter väldigt otroligt. Hur går det i så fall när man skadar sig och behöver blod pga operation eller whatever?

LadyG
2008-04-10, 07:54

Du får gärna be honom utveckla det där, berätta vilket ämne det är och varför kroppen inte kan producera mer av det, annars var det den sämsta ursäkt jag hört hittils.

appapa
2008-04-10, 08:52
Det är ideellt. Hur fan kan du tänka på cash för att donera lite blod? Idiot.

Det borde inte vara ideellt, skapa vettiga incitament så kommer vi inte behöva oroa oss för brist längre... Idiot.

Nitrometan
2008-04-10, 09:18
Det borde inte vara ideellt, skapa vettiga incitament så kommer vi inte behöva oroa oss för brist längre... Idiot.
Jag ser det som att de som ger blod är de som får blod när de behöver. De som inte vill dela med sig får inget av de andra.

De som inte vill donera sina organ får inte heller ta emot organ.

Sen kan det finnas undantag såklart.

I en ideal värld alltså.

Rahf
2008-04-10, 09:20
Då har man varit och lämnat blod! YAAAY!

Tydligen så har jag blodtyp A Rh- vilket var eftertraktat. Jag tror aldrig de har fått in en sån gladlynt, impulsiv och socialt öppen person. Det såg så ut åtminstone och de verkade glada för det :D. Blodtrycket var tydligen väldigt bra och jag måtte ha varit lite nervös för pulsen var uppe i 70. Nu är det dags att kompensera med hemjärn och vatten.

FLER UNGA MÄN BORDE DONERA! DET ÄR JU HUR LÄTT SOM HELST!

lectris
2008-04-10, 09:35

Risken för att betala folk att lämna blod är att folk skulle försöka kringå eventuella anledningar till att de inte får ge blod, för att det är ett enkelt sätt att skaffa pengar. Dessa regler finns ju av en anledning och kanske inte riktigt värt att ta den risken när det ändå finns så pass många frivilliga som lämnar blod.. även om de kanske behöver en knuff i baken ibland.

Detta har ju tex hänt i usa med spermadonation där man får pengar, folk ljuger om sin sjukdomshistoria eller lämnar sperma jätteofta vilket resulterar i att, i ett visst område bor det ungar från en och samma donator som får barn och det blir en massa inavel.

Nej, man borde inte få något för att lämna blod.

appapa
2008-04-10, 10:00
Risken för att betala folk att lämna blod är att folk skulle försöka kringå eventuella anledningar till att de inte får ge blod, för att det är ett enkelt sätt att skaffa pengar. Dessa regler finns ju av en anledning och kanske inte riktigt värt att ta den risken när det ändå finns så pass många frivilliga som lämnar blod.. även om de kanske behöver en knuff i baken ibland.

Detta har ju tex hänt i usa med spermadonation där man får pengar, folk ljuger om sin sjukdomshistoria eller lämnar sperma jätteofta vilket resulterar i att, i ett visst område bor det ungar från en och samma donator som får barn och det blir en massa inavel.

Du får ju väga det mot att det tar slut på blod på sjukhusen, betalning kanske tvingar fram utökade kontroller men är ett pris värt att betala imo.

I en ideal värld alltså.
Mm, det var det där med ideal. ;)

Rahf
2008-04-10, 10:07
Har du fortfarande en vettig anledning till varför folk, eller kanske du själv, inte lämnar blod?

shut teh face
2008-04-10, 10:10
Jag lämnar inte blod .. anlednig: ja,, det var ju det där med sexuellt "umgänge".
Jag och rolf har ju kört endel ihop på senaste tiden. *flex*

Insulinus
2008-04-10, 10:10
Har försökt ge blod men får tyvärr inte pga Diabetes.... Annars hade jag lätt donerat lite..

Loke
2008-04-10, 10:18

Problemet är ju just att det inte finns tillräckligt många frivilliga, eller hur? Om det fanns det skulle vi inte se den här typen av trådar. För övrigt är ju de flesta kriterierna saker som finns registrerade. Sen finns det flera som en mycket snabb undersökning i de flesta fall kommer visa, typ injecering av narkotika eller nya tatueringar. Kvar har man de sexrelaterade grejerna som antagligen är väldigt svåra att bevisa, men å andra sidan kanske det är värt att chansa på dessa punkter om fler kommer och donerar? Visst, riskerna att man får in smittat blod ökar ju, men så ökar också mängden blod man får in.

Jämförelsen med sperma håller inte alls. Allt blod testas ju, det ska inte gå att få blod som inte håller kriterierna. Man kan förstöra mycket blod genom att ens egna blandas med andras blod, men man ska inte kunna förstöra för patienterna.

egge
2008-04-10, 10:26
Jag gav igår för första gången. Gick betydligt snabbare än vad jag trodde.
"Fika efter är obligatoriskt." Jag bara "doh", är ju på diet. :p

lectris
2008-04-10, 10:34
text

ok, men då kan man ju fråga sig hur mycket pengar som krävs för att folk ska "mutas" till att lämna blod. 50kr? 100? 500?

Svenska blodgivare ger ungefär 500 000 påsar blod årligen. Att bara betala 50kr per gång skulle kosta 25 000 000kr om året. Säg att pengarna lockar till ytterliggare 200 000 blodgivningar om året, då blir mutkostnaden 30 000 000kr. Vem betalar detta? du kanske?

I så fall är det mycket bättre, tycker jag, att tillverka fler blodbussar som åker runt till alla stora företag och värvar fler personer. Vi har tex blodbussen som stannar utanför mitt jobb, där bland annat jag, ger blod.

lectris
2008-04-10, 10:39
30 000 000kr.

sorry, 35 000 000 ska det stå.. ;)

shut teh face
2008-04-10, 11:15
sorry, 35 000 000 ska det stå.. ;)
kass

lectris
2008-04-10, 11:19
kass

förlåt... *cry*

shut teh face
2008-04-10, 11:22
förlåt... *cry*
:(

Sleigh
2008-04-10, 11:29
I så fall är det mycket bättre, tycker jag, att tillverka fler blodbussar som åker runt till alla stora företag och värvar fler personer. Vi har tex blodbussen som stannar utanför mitt jobb, där bland annat jag, ger blod.

Tycker även företag kan ge sig in och muta lite med, säga vad man vill om ICA men när jag jobbade där fick jag betalt i 2h när jag åkte och lämnade blod och efter 5 ggr (tror jag det var) fick man 5 kg ICA kaffe :) Bättre än inget iaf.

shut teh face
2008-04-10, 11:31
Tjejen jobbar på Ericsson och de åker förbi där och värvar, självklart får de betalt medan de lämnar blod.

Skulle tro att de åker runt de flesta stora företagen. Det är bra om stora arbetsgivare betalar anställda timpenningen när de lämnar blod... frågan är hur många som gör det idag..

Nitrometan
2008-04-10, 11:40
Allt blod testas ju, det ska inte gå att få blod som inte håller kriterierna.
Fast om vi snackar HIV så kan folk bära på viruset i några månader (kommer inte ihåg exakt men 8-12 veckor iaf) innan de börjar producera antikroppar. Det är antikropparna man letar efter. Alltså kan virus smita igenom vid enstaka lämningstillfällen om man inte har en karantänsperiod. Däremot borde det väl gälla för alla oskyddade sexuella kontakter...

appapa
2008-04-10, 11:46
Har du fortfarande en vettig anledning till varför folk, eller kanske du själv, inte lämnar blod?

Vilka anledningar folk har att inte lämna blod är egentligen inte intressant, det som är intressant är om det går att skapa anledningar till att ge blod! Jag talar bara för mig själv men jag har en tendens att svimma när jag tar sprutor och ger blodprov, vilket jag tycker är obehagligt. Därför ställer jag mig skeptisk till att lämna blod, däremot är det möjligt att jag skulle göra det om jag fick betalt - av den enkla anledningen att jag är fattig.

Tricklev
2008-04-10, 11:50
Aja, har tid över idag, verkar som om det finns dropin också, då får jag väll dra mig ner och göra första testet idag då.

shut teh face
2008-04-10, 11:51
Vilka anledningar folk har att inte lämna blod är egentligen inte intressant, det som är intressant är om det går att skapa anledningar till att ge blod! Jag talar bara för mig själv men jag har en tendens att svimma när jag tar sprutor och ger blodprov, vilket jag tycker är obehagligt. Därför ställer jag mig skeptisk till att lämna blod, däremot är det möjligt att jag skulle göra det om jag fick betalt - av den enkla anledningen att jag är fattig.
Möjligtvis är det också så att du är en apa, och sånt blod vill vi inte ha.

bollio
2008-04-10, 12:28
Jag skiter i mina medmänniskor!

JoeyP
2008-04-10, 12:36
Måste man vara arton år för att kunna skänka blod?

Coldsmith
2008-04-10, 12:45
Jag har skyddat sex med min pojkvän som jag haft över ett år tillbaka. Så jag får inte ge blod, för jag är ju en vandrande hivsmitta. Det är alla som haft sex med en kille.

*bitter*

lectris
2008-04-10, 12:46
Måste man vara arton år för att kunna skänka blod?

japp

Stoltz
2008-04-10, 12:48
Jag har skyddat sex med min pojkvän som jag haft över ett år tillbaka. Så jag får inte ge blod, för jag är ju en vandrande hivsmitta. Det är alla som haft sex med en kille.

*bitter*

Jag har inte riktigt förstått vad skillnaden mellan riskabel HIV-smitta via två män och ett heterosexuellt par som endast gökar i tvåan.

Tricklev
2008-04-10, 12:51
Jag har inte riktigt förstått vad skillnaden mellan riskabel HIV-smitta via två män och ett heterosexuellt par som endast gökar i tvåan.

Det handlar inte om det, det handlar om att HIV är klart överrepresenterat hos homosexuella, inte det faktum att heterosexuella också kan få sjukdommen, eller leva på ett vis som gör att dom är i riskzonen, det är helt enkelt en statistiks bedömning. Det handlar inte om att förtrycka homosexuella.

Stoltz
2008-04-10, 12:53
Det handlar inte om det, det handlar om att HIV är klart överrepresenterat hos homosexuella, inte det faktum att heterosexuella också kan få sjukdommen, eller leva på ett vis som gör att dom är i riskzonen, det är helt enkelt en statistiks bedömning. Det handlar inte om att förtrycka homosexuella.

Det är sant, men jag kan inte helt förstå varför det inte kan kollas på dem, precis det testas på mig. Men dock, som du säger- statistik.

Coldsmith
2008-04-10, 13:03

Överrepresenterat ja, men då ska vissa åldersgrupper uteslutas också.

Dessutom är skillnaden ytterst liten om man ser på den reella skillnaden om du plockar ut slumpmässig människa ur de olika grupperna, då det ändå är så pass få som är smittade.

Men visst, hellre dö av blodbrist än få blod av en homosexuell.

*bitter*

Rahf
2008-04-10, 13:06
Med undantag från vissa eldsjälar och folk som bara diskuterar så var det ett tag sen jag såg sådan bajsnödig attityd från så många.

Skaffa er ett gladare liv, tråkigt när det ska bli så här.

JJ
2008-04-10, 13:06
"Förutom att blodet testas på olika sätt (vilket tyvärr inte medför 100 procents säkerhet) har sedan länge personer som löper stor risk att ådra sig allvarlig infektionssjukdom som kan överföras med blod, inte tillåtits bli blodgivare."

Stoltz
2008-04-10, 13:17
Med undantag från vissa eldsjälar och folk som bara diskuterar så var det ett tag sen jag såg sådan bajsnödig attityd från så många.

Skaffa er ett gladare liv, tråkigt när det ska bli så här.

Vad menar du?

Timmi
2008-04-10, 13:44
I veckan som kommer blir det att ta sig till Danderyd och lämna ett prov för att kolla om jag får lämna, vilket det inte borde vara några problem med.

Shajjn
2008-04-10, 13:50
Jag har ganska länge varit en medveten-icke-blodgivande-person, haha. Inte pga lathet, utan mer för att jag är ganska säker på att jag kommer tycka att det är obehagligt att ge blod. Bara att ha en blodtrycksmanchett upp-pumpad runt överarmen ger mig kallsvettningar. :/

Nitrometan
2008-04-10, 14:24
Jag skiter i mina medmänniskor!
Då är det OK att dina medmänniskor skiter i dig?

bollio
2008-04-10, 16:08
Då är det OK att dina medmänniskor skiter i dig?

Yep. Inget jag kan påverka ändå.

Loke
2008-04-10, 17:06
ok, men då kan man ju fråga sig hur mycket pengar som krävs för att folk ska "mutas" till att lämna blod. 50kr? 100? 500?

Svenska blodgivare ger ungefär 500 000 påsar blod årligen. Att bara betala 50kr per gång skulle kosta 25 000 000kr om året. Säg att pengarna lockar till ytterliggare 200 000 blodgivningar om året, då blir mutkostnaden 30 000 000kr. Vem betalar detta? du kanske?

30 miljoner, utdelat på sveriges befolkning blir ungefär 3 kr och 30 öre per person och år. Ja, jag tror jag klarar den smällen.

Visst, men blodbussar och personal till dessa är ju inte heller gratis.

Fast om vi snackar HIV så kan folk bära på viruset i några månader (kommer inte ihåg exakt men 8-12 veckor iaf) innan de börjar producera antikroppar. Det är antikropparna man letar efter. Alltså kan virus smita igenom vid enstaka lämningstillfällen om man inte har en karantänsperiod. Däremot borde det väl gälla för alla oskyddade sexuella kontakter...

Just ja, så var det. Mm, det får jag erkänna är ett ganska bra argument till att inte tumma på kriterierna för att lämna blod.

Prankie
2008-04-10, 17:10
Presenten, järnpiller och fika som de ge bort efter bör väl vara över 50kr? :)

Rahf
2008-04-10, 19:12
30 miljoner, utdelat på sveriges befolkning blir ungefär 3 kr och 30 öre per person och år. Ja, jag tror jag klarar den smällen.

Visst, men blodbussar och personal till dessa är ju inte heller gratis.

Du måste ta i beräkning de som inte betalar skatt. Bör vara någon miljon.

champion
2008-04-29, 10:56
Jag ska ge blod idag men har en fråga. Om man tränar innan man ska ge blod. Kan det ändra blodvärdena så man ej får ge blod den dagen. exempel brist på järn?

walter_skepper
2008-04-29, 11:07
Jag ska ge blod idag men har en fråga. Om man tränar innan man ska ge blod. Kan det ändra blodvärdena så man ej får ge blod den dagen. exempel brist på järn?