handdator

Visa fullständig version : Är det svårt att byta tändningslås till bilen?

Glen
2008-03-10, 10:25
Någon idiot har snott vår bil, nu är den dock återfunnen. Problemet är då att tjuven har krafsat ut hela tändningslåset så det är bara "trumman" kvar så att säga, är ett hål rätt in bara ett par centimeter. Såg att det finns nån sorts universaltändningslås på Clas Ohlsson: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13221568
hur svårt är det att sätta in ett sånt? Det är alltså inga synliga sladdar inne trumman där utan typ en metallskiva i botten av cylindern som syns så det borde inte vara några kablar som är sabbade. Har högst begränsade kunskaper om bilar för övrigt...

/Glen

tjabon
2008-03-10, 10:43
Jag har bytt tändn. lås på min förra bil. En Mazda 323.
Det var rätt så enkelt. Man kan få krypa och kräla lite grann
för att komma åt, men annars är det inga större problem.
Men jag rekommenderar dej att lägga några hundralappar mer, och
köpa ett originallås (eller plocka ett i bra skick på skroten).

Tomten
2008-03-10, 11:18

Beror väl lite på värdet på bilen. Är det nån gammal sunkig saab (saab 900 :laugh:?) så spelar det ju som ingen roll om man byter till orginal, för den blir likförbannat stulen. Det kanske till och med blir svårare med ett universaltändningslås :laugh:

Glen
2008-03-10, 11:34

I see. Det går alltså inte bara att trycka in den nya cylindern utan man måste greja bakom ratten eller nåt i den stilen också?

Bilen är en Golf årsmodell -90 och den är rätt sliten dessutom så den kommer bara att rulla till juni ändå i vilket fall, så om jag försöker byta så blir det nog en sån billig variant. Står och väger mellan det och att forsla den till skroten på snabbast sätt :D

saab900
2008-03-11, 16:59
Beror väl lite på värdet på bilen. Är det nån gammal sunkig saab (saab 900 :laugh:?) så spelar det ju som ingen roll om man byter till orginal, för den blir likförbannat stulen. Det kanske till och med blir svårare med ett universaltändningslås :laugh:

*mini*

aitamaa
2008-03-11, 17:42
*mini*

hahahaha

Frisk
2008-03-12, 00:51
Kör till juni med det som är kvar och använd en skruvmejsel eller vad som krävs för att starta efter tjuvens modd.