Visa fullständig version : 17 år, 65 kg och lat --> 4500 kcal/dag!?
Tänkte skriva en hel del om detta, men pga tillfällig tidsbrist får det bli något kort istället:
Är som sagt 17 år, väger in på 65 pannor fördelat på 177 cm.
Håller på med ett idrottsprojekt i skolan där vi skall ta reda på vårt dagliga kcal intag. Där har vi elever blivit refererade till www.uppladdningen.nu som har en massa formler för uträkning av BMR (Basal Metabolic Rate).
Enligt de bör jag minst ligga på ca 1800 kcal enligt formeln för pojkar 10-18 år: 17,5 x Vikt + 651 = 1788,5 kcal per dag.
Nu är det så att jag försöker gå upp i vikt men finner det vara j*vligt svårt! Har skrivit om det@Kolo och vet att jag borde äta mer. Har också börjat gyma 2-3 ggr i veckan. Hållit på i ung. en månad.
Så en dag mätte jag mitt intag (väga maten, kolla näringsinnehållet), blev ca 4500 kcal fördelat på 3 måltider och 2 mellanmål. Bestod till stor del av fett och protein, kolhydrater fanns självklart också med, men inte så mkt som jag önskat.
Här under följer min matsedel för dagen, skippa nedåt om ni inte pallar läsa:
Morgon:
75 g musli
1,5 dl standardmjölk
pistagenötter
= 680 kcal
Lunch:
Beståendes av totalt 200 gram kokt ris, stekt potatis och nötfärs + 100 gram linssoppa
= 1440 kcal
Mellanmål:
Pitas (kmr inte ihåg men typ 150-200 g med bröd, köttfärs och lite annat)
Risifrutti
Nötter
= 780 kcal
Middag:
2-3 pitas
glass
= 860 kcal
Nattmål:
Mjölk, musli, pitas, chips
= 820 kcal
TOTALT: 4580 kcal
Går man in på uppladdningen.nu kan man också räkna ut dagens energibehov genom att multiplicera sitt BMR-värde med olika PAL-värden. Dessa PAL-värden motsvarar olika aktiviteter, kan vara allt ifrån att sova till att spela fotboll. Mitt totala behov för den dagen blev ca 3500-3700 kcal.
Och då latade jag mig mestadels, förutom ca 2 tim aktivitet där jag gymade och boxades.
Vad är felet? :confused:
Har försökt med olja och nötter, ska jag ta och köpa en gainer också?
Den dagen proppade jag verkligen i mig, och har försökt göra likadant sedan dess, men har ej gått upp i vikt. Varför? Har någon några tips?
Tack på förhand!
PS. Blev ganska långt trots allt *whistle* :D
Albatross
2008-03-09, 19:13
Har någon några tips?
Ät mer. Jag tycker det ser ut som att du räknar lite lustigt vad gäller kalorierna.
Nu har jag aldrig räknat ut kcal över mina måltider. Men stämmer verkligen de där siffrorna?
200g kokt ris innehåller nog mindre energi etc.
Skippa chips om kvällarna.. du kommer att ångra dig.
tigerofsweden
2008-03-09, 19:30
200g kokt ris innehåller nog mindre energi etc.
Nu står där ju även stekt potatis, nötfärs och linssoppa vilket gör det omöjligt att uppskatta.
@koloftw
200 g måltid bestående av potatis, nötfärs och ris. Detta ger, enligt livsmedelsverkets databas ca 1250 kcal. Hur? Jag vet inte, har endast delat 200/3 och fått det till ca 67 gram av vardera. Detta + 100 gram linssoppa ger 1250+187 kcal = 1437 kcal.
@Albatross
Vad menar du med lustigt, svara gärna lite mer förklarande.
@Tobbo
Har använt mig av livsmedelsverkets databas för maten, och uppladdninge.nu för formlerna. Kan endast anta att dessa värden stämmer någorlunda väl. Att stå och kråma sig över sannolikheten hjälper mig inte att gå upp i vikt. :)
Äter du alltid såhär?
Isåfall - grattis till något fel på ämnesomsättningen. Det är bara att äta :eating:
maaherra
2008-03-09, 19:54
@koloftw
200 g måltid bestående av potatis, nötfärs och ris. Detta ger, enligt livsmedelsverkets databas ca 1250 kcal. Hur? Jag vet inte, har endast delat 200/3 och fått det till ca 67 gram av vardera. Detta + 100 gram linssoppa ger 1250+187 kcal = 1437 kcal.
Är det 200g torrvara eller 200g kokt?
@Kolo
Nej inte alltid, bara på senaste tiden har jag fått upp ögonen för det här, och börjat äta mera målmedvetet.
@Maaherra
Vad refererar du till? Riset? För det är kokt.
Det är faktiskt så att en del kan äta sjuka mängder mat utan att det märks på personens vikt, särskilt som 17-åring.
Albatross
2008-03-09, 21:52
@Albatross
Vad menar du med lustigt, svara gärna lite mer förklarande.
Jag tyckte att du fick det till en hel massa kcal, vilket jag vid en snabb blick inte tyckte att det borde bli.
Hur som helst så är det inte svårare än att om nuvarande intag av kcal inte gör att du ökar i vikt, så får du äta mer. Byt ut dricksvatten mot olivolja. ;)
@Maaherra
Vad refererar du till? Riset? För det är kokt.
Han undrar när du vägde riset, före eller efter kokning?
Vadå fel på ämnesomsättningen? Är man 17 år så kommer viktökningarna fasen i spurtomgångar.
Tänkte skriva en hel del om detta, men pga tillfällig tidsbrist får det bli något kort istället:
Är som sagt 17 år, väger in på 65 pannor fördelat på 177 cm.
Håller på med ett idrottsprojekt i skolan där vi skall ta reda på vårt dagliga kcal intag. Där har vi elever blivit refererade till www.uppladdningen.nu som har en massa formler för uträkning av BMR (Basal Metabolic Rate).
Enligt de bör jag minst ligga på ca 1800 kcal enligt formeln för pojkar 10-18 år: 17,5 x Vikt + 651 = 1788,5 kcal per dag.
Nu är det så att jag försöker gå upp i vikt men finner det vara j*vligt svårt! Har skrivit om det@Kolo och vet att jag borde äta mer. Har också börjat gyma 2-3 ggr i veckan. Hållit på i ung. en månad.
Så en dag mätte jag mitt intag (väga maten, kolla näringsinnehållet), blev ca 4500 kcal fördelat på 3 måltider och 2 mellanmål. Bestod till stor del av fett och protein, kolhydrater fanns självklart också med, men inte så mkt som jag önskat.
Här under följer min matsedel för dagen, skippa nedåt om ni inte pallar läsa:
Morgon:
75 g musli
1,5 dl standardmjölk
pistagenötter
= 680 kcal
Lunch:
Beståendes av totalt 200 gram kokt ris, stekt potatis och nötfärs + 100 gram linssoppa
= 1440 kcal
Mellanmål:
Pitas (kmr inte ihåg men typ 150-200 g med bröd, köttfärs och lite annat)
Risifrutti
Nötter
= 780 kcal
Middag:
2-3 pitas
glass
= 860 kcal
Nattmål:
Mjölk, musli, pitas, chips
= 820 kcal
TOTALT: 4580 kcal
Går man in på uppladdningen.nu kan man också räkna ut dagens energibehov genom att multiplicera sitt BMR-värde med olika PAL-värden. Dessa PAL-värden motsvarar olika aktiviteter, kan vara allt ifrån att sova till att spela fotboll. Mitt totala behov för den dagen blev ca 3500-3700 kcal.
Och då latade jag mig mestadels, förutom ca 2 tim aktivitet där jag gymade och boxades.
Vad är felet? :confused:
Har försökt med olja och nötter, ska jag ta och köpa en gainer också?
Den dagen proppade jag verkligen i mig, och har försökt göra likadant sedan dess, men har ej gått upp i vikt. Varför? Har någon några tips?
Tack på förhand!
PS. Blev ganska långt trots allt *whistle* :D
Om det skall gå att räkna på ett vettigt sätt måste du skriva ut i detalj hur mycket varje sak väger och om du vägde det före eller efter tillagning. Kolla också om du får rätt på Kj och Kcal.
200g kokt ris innehåller ca 250 kcal.
Fredrik_S
2008-03-10, 12:24
@koloftw
hur menar du?
Vägde riset 200 gram före du kokade det.
Vägde riset 200 gram efter du kokade det.
Eller vägde riset+nötfärsen+potatisen 200gram?
Sen har du skrivit i ditt första inlägg att du verkligen såg till att äta mycket denna dag, vilket tyder på att du inte normalt har ätit så mycket varje dag tidigare.
Desutom säger du att du har "försökt" äta så här varje dag sedan dess. Försökt är inte lika med att man gjort något. Har du eller har du inte ätit lika mycket varje dag sedan dess.
ManuelIT
2008-03-10, 13:04
Jao... poängen är ju att du ligger på ett kaloriöverskott under en längre period. Du kan ju inte äta mycket en dag och tro att det kommer visa på vågen dagen efteråt.
Jao... poängen är ju att du ligger på ett kaloriöverskott under en längre period. Du kan ju inte äta mycket en dag och tro att det kommer visa på vågen dagen efteråt.
Eh jo, det borde det iof göra.
Jag förfirade min 27:års dag på steakhouse i går kväll, Det gav mig ett överskott på ca 2.8kg den här morgonen *flex*
Nu kommer det iof att försvinna över ett par dar dock, men syns gör det :D
birra_peroni
2008-03-10, 13:19
men ett överskott på 2.8kg på en dag behöver ju knappast nödvändigtvis vara en viktökning utan vätska och att du fortfarande har kvar en del mat i magen?
ManuelIT
2008-03-10, 23:04
Eh jo, det borde det iof göra.
Jag förfirade min 27:års dag på steakhouse i går kväll, Det gav mig ett överskott på ca 2.8kg den här morgonen *flex*
Nu kommer det iof att försvinna över ett par dar dock, men syns gör det :D
Jobbigt att man alltid måste vaccinera sig mot extremexempel när man skriver inlägg på kolo :P
Såklart det syns om du käkar 15k kalorier på en dag, kalorierna kommer ju inte försvinna hux flux bara för att det blev en ny dag.
Min poäng var att det gäller att lägga upp en långsiktig plan med konstant kaloriöverskott under en längre period för att få konkreta resultat, och inte äta mycket en dag och sedan få för sig att "det fungerar inte, jag går aldrig upp i vikt!".
Måste ju också säga att det verkar vara mycket kalorier för den mängden mat.
Fick ett originellt menyexempel från gymmet igår:
Frukost:
1,5dl musli
3dl fil
0,5dl russin
2 skivor grahamsbröd
2 tsk margarin (80%)
2 skivor skinka
4 skivor tomat
3 dl apelsinjuice
Mellanmål:
Banan
3 dl mellanmjölk
Lunch
150g spagetti (okokt)
1,5dl köttfärssås
2,5dl rårivna morötter
2 skivor knäckebröd
2 tsk margarin (80%)
3dl apelsinjuice
1 päron
Mellanmål:
2 skivor grahamsbröd
2 tsk margarin
3 tsk Leverpastej
4 skivor Gurka
3dl Blåbärssoppa
1 Apelsin
Middag:
125g stekt lax
4-5 potatisar
0,5dl gräddfil med dill
2 dl grönsaksblandning
1 msk oljedressing
2 skivor knäckebröd
2 tsk margarin
330cl mineralvatten
1,5dl glass
1dl hallon
Mellanmål
1 banan
3dl mjölk
Ovanstående matprogram består av 4000 kcal
Energiinnehåll:
Kolhydrat 595g
Protein 152 g
Fett 118g
King Grub
2008-03-11, 07:34
Så originellt var det väl inte? :) Däremot var det ett fantastiskt bra exempel på hur en idrottsman bör äta.
Eddie Vedder
2008-03-11, 09:03
Måste ju också säga att det verkar vara mycket kalorier för den mängden mat.
Fick ett originellt menyexempel från gymmet igår:
Frukost:
1,5dl musli
3dl fil
0,5dl russin
2 skivor grahamsbröd
2 tsk margarin (80%)
2 skivor skinka
4 skivor tomat
3 dl apelsinjuice
Mellanmål:
Banan
3 dl mellanmjölk
Lunch
150g spagetti (okokt)
1,5dl köttfärssås
2,5dl rårivna morötter
2 skivor knäckebröd
2 tsk margarin (80%)
3dl apelsinjuice
1 päron
Mellanmål:
2 skivor grahamsbröd
2 tsk margarin
3 tsk Leverpastej
4 skivor Gurka
3dl Blåbärssoppa
1 Apelsin
Middag:
125g stekt lax
4-5 potatisar
0,5dl gräddfil med dill
2 dl grönsaksblandning
1 msk oljedressing
2 skivor knäckebröd
2 tsk margarin
330cl mineralvatten
1,5dl glass
1dl hallon
Mellanmål
1 banan
3dl mjölk
Ovanstående matprogram består av 4000 kcal
Energiinnehåll:
Kolhydrat 595g
Protein 152 g
Fett 118g
Jag tyckte det där verkade väldigt bekant och mycket riktigt:;)
http://www.sok.se/download/18.18ea16851076df63622800012150/kost.pdf
Sida 8.
Så nej, särskilt orginellt är det inte. Dock mycket bra som sagt.:thumbup:
@Mental
67 (säg 70) gram _kokt_ ris. Och Ja det är stor skillnad på kJ och Kcal. Kan ha varit så att jag förväxlat de båda, skall kolla upp det igen.*whistle*
Icke desto mindre, tycker jag att det är orimligt att behöva äta så mkt utan att gaina massa.*screwy*
@Fredrik_S
Den första frågan du ställer står i mitt meddelande som du quotat. Läs noggrannare nästa gång!:D *slap*
Och nej, jag har inte legat på 4000 kcal varje dag, tyvärr. Varit för lat med att trycka i mig så mycket..'
@Troikha
Det där stämmer nog bättre än min "matsedel".. För fasen, skall ta och testa käka sådär i en vecka! *flex*
EDIT: Vad är allt detta med frukt och mineralvatten? Kan inte man bara ersätta allt detta med en tillskottstablett (vitaminer/mineraler)? Man går ju iofs miste om en del fibrer men inget annat väl?
EDIT: Vad är allt detta med frukt och mineralvatten? Kan inte man bara ersätta allt detta med en tillskottstablett (vitaminer/mineraler)? Man går ju iofs miste om en del fibrer men inget annat väl?
Vitaminerna från mat ger bättre kroppsligt gensvar i deras respektive funktioner än motsvarande mängd från tillskott. Jag tror att jag formulerade mig korrekt där :D. Lägg till det faktum att frukt & grönsaker är väldigt bra komplement till att dels fylla magen och dels stimulera smaklökarna.
Kebabtallrik o dyl är underskattade för viktuppgång imo :eating: ska du upp i vikt, fundera mindre på vad som är bäst och mer på vad som är gott :)
Kebabtallrik o dyl är underskattade för viktuppgång imo :eating: ska du upp i vikt, fundera mindre på vad som är bäst och mer på vad som är gott :)
Ja och nej.
Eddie Vedder
2008-03-12, 07:00
Vad mineralvatten har med saken att göra vet jag inte men det nyttiga i frukt och grönt kan omöjligt ersättas med bara ett tillskott av C-vitamin.
Utöver just C-vitamin är det inget i frukt och grönsaker av de essentiella mikronutrienterna som man lätt som en plätt fyller, vitamin K också kanske. Men därutöver förekommer en extremt varierad flora av olika aktiova ämnen i varierande kemisk miljö som har olika verkan i kroppen.
Hela den biokemiska miljön mellan olika ämnen kan aldrig syntetiseras till ett piller även om man med lätthet t.ex. syntetiserar askorbinsyra enskilt. Men den askorbinsyran från en tablett har sannolikt inte samma antioxidativa egenskaper som från en apelsin eller en jordgubbe, t.o.m. apelsinen och jordgubben skiljer sig troligtvis åt.
@Troikha
Det där stämmer nog bättre än min "matsedel".. För fasen, skall ta och testa käka sådär i en vecka! *flex*
Ja prova det. Jag äter mer än vad det programmet anger. Faller dock tillbaka vad det gäller frukt, är väldigt dålig på det, men äter åtminstone 2 bananer om dagen. Alla drycker ersätter jag med mjölk, så länge vi inte har juice hemma, och det är väldigt sällan.
@Eddie Vedder
Menade inte en C-vitamintablett utan multi..Dessutom lät det där lite avancerat, men ändå, jag förstår i princip sett :D
@Troikha
Mjo, samma här, är dålig på det här med att äta frukt..Mjölk är jag lite känslig för, så jag försöker undvika att dricka mer än 2-4 dl per dag.
@Rahf
Klarar inte attäta så mkt mat, så vill helst trycka ned sånt som innehåller mkt energi! Iofs har ju frukt aldrig varit något dåligt, men har slarvat alldeles för mkt med det där sen jag började gymnasiet*slap*
Eddie Vedder
2008-03-12, 16:34
@Eddie Vedder
Menade inte en C-vitamintablett utan multi..Dessutom lät det där lite avancerat, men ändå, jag förstår i princip sett :D
Jag vet att du menade det.
Och då svarade jag att den enda mikronutrienten som du inte kan tillgodose kroppen fullt ut genom att undvika frukt och grönt är C-vitamin.
Just de essentiella mikronutrienterna, d.v.s. alla mineraler och vitaminer får du enkelt i dig via en varierad kost som ändå inte innehåller frukt och grönt. Det är troligtvis är, ur hälsosynpunkt, otillräckligt kost i vilket fall. Av andra anledningar som sagt.
Därför är det helt fel att tro att det bara går att ersätta med ett piller. Den frågan dyker upp varje vecka på kolozzeum typ, jag har nog svarat samma sak i tusen trådar snart.:D
Nåja, danke!
Misströsta inte, det är sådana som du som håller igång Kolo och hjälper noobsen som jag! :D
Eddie Vedder
2008-03-12, 17:00
Nåja, danke!
Misströsta inte, det är sådana som du som håller igång Kolo och hjälper noobsen som jag! :D
Ja jag menade absolut inget illa med det. Det är förståeligt att man har funderingar och jag svarar gärna.:)
Du ska äta så mycket och så ofta som möjligt. Har ni inte sett på Cost of Redemption med Coleman, ordspråket - eat eat eat and eat again. Herregud ät pojk, vill du bli stor ska du äta äta äta. Energirika måltider och mycket kcal. Coleman tröck ju pizza och bakpotatis och allt möjligt. Det är det enda som gäller för att bli stor, sen tog han massa promenader på det där bandet. Att sitta och räkna kcal är tämligen onödigt när man har rätt bra koll på när man ska äta någonting, helt enkelt när man inte är mätt och känner att det skulle vara gott med någonting.
bump
Någon som vet om det på något sätt vara dåligt för kroppen om jag tar 5, eller mer (25 ml+ typ) teskedar olivolja varje dag? Har hört någonstans ifrån att fett slöar ner upptaget i mag-tarm kanalen? :confused:
@Eddie Vedder
Tackar så mycket. Alltid bra att få reda på sånt man undrat över :D
@Kavalen
Om du läste mitt första inlägg skulle du förstå att jag har, såsom du kallar det, i uppgift att räkna kalorier. Dessutom har jag för mig att pizza och liknande mat från donken innehåller mycket kcal, men är fattigt på viktiga nutrienter? Nu förstår jag ju vad du menar när du säger att jag ska äta, men saker och ting är inte alltid lika enkla som de låter.
Jag har helt enkelt svårigheter med att fylla magen med mkt mat och försöker således äta sånt som är gott och samtidigt hjälper mig skaffa massa på ett snabbt och säkert sätt.
Eddie Vedder
2008-03-15, 15:07
bump
Någon som vet om det på något sätt vara dåligt för kroppen om jag tar 5, eller mer (25 ml+ typ) teskedar olivolja varje dag? Har hört någonstans ifrån att fett slöar ner upptaget i mag-tarm kanalen? :confused:
Fett saktar ned magsäckstömningen ja. Direkt i samband med träning kan det ju vara ofördelaktigt med långsam magsäckstömning, alla andra tidpunkter är det ju snarare en fördel.
Så nej det är inget farligt i det.
nickodemus
2008-03-15, 15:10
bump
Jag skulle ta rapsolja istället, sen ta matskedar istället för tsk.
skölj ner med juice eller något.
sen så stämmer det eddie sa.
@Eddie
Ok, ej fördelaktigt efter träning alltså. Hur fungerar det med snabba kolhydrater efter träning? Typ russin och vatten?
@Nickodemus
Varför rapsolja istället?
Eddie Vedder
2008-03-15, 20:06
@Eddie
Ok, ej fördelaktigt efter träning alltså. Hur fungerar det med snabba kolhydrater efter träning? Typ russin och vatten?
@Nickodemus
Varför rapsolja istället?
Du behöver först och främst inte byta ut olivoljan. Rapsoljan är smakneutral så skulle du tröttna på smaken av olivoljan finns ju anledning att byta. Annars är skillnaden liten rent hälsomässigt. Båda är bra, en mix är heller inte fel.:)
Russin och vatten efter träning är inte dumt i sig men inte heller det bästa kanske, fördelningen fruktos/glukos är typ 50/50 vilket är som strösocker ungefär. Fortfarande mer närings- och fiberrikt än rent socker men det kanske inte är prioritet 1 som återhämtningskolhydrater.
Maltodextrin eller dextropur är ju populärt, vill du absolut inta dina snabba kolhydrater i matform skulle jag nog själv rekommendera vitt bröd. Vitt gott bröd med ett glas mjölk till är kanon efter träning t.ex.:thumbup:
Okej, tack för hjälpen!
Vitt bröd har jag aldrig trott att det dugit någonting till. Måste säga att jag ofta nonchalerat det till förmån för annat, innehållandes mindre kolhydrater*slap*
Förresten har jag ännu en fråga, kanske inte passar här, men ändå. Gainers, hur mycket verklig effekt har dessa? Är helt nära randen för luspankeri (:D) för tillfället, vill därför veta om det är något att satsa på?
Och vad är MCT-fett? Finns i Fairings Rapid Recovery, som kostar 209 kr@1 kg jämfört med deras vanliga Recovery gainer som kostar drygt 110kr@1 kg (som saknar MCT-fett). Vad är fördelarna, och är det värt det nästan dubbla priset?
Okej, tack för hjälpen!
Vitt bröd har jag aldrig trott att det dugit någonting till. Måste säga att jag ofta nonchalerat det till förmån för annat, innehållandes mindre kolhydrater*slap*
Förresten har jag ännu en fråga, kanske inte passar här, men ändå. Gainers, hur mycket verklig effekt har dessa? Är helt nära randen för luspankeri (:D) för tillfället, vill därför veta om det är något att satsa på?
Och vad är MCT-fett? Finns i Fairings Rapid Recovery, som kostar 209 kr@1 kg jämfört med deras vanliga Recovery gainer som kostar drygt 110kr@1 kg (som saknar MCT-fett). Vad är fördelarna, och är det värt det nästan dubbla priset?
Nu stöttar jag inte kolo-shopen, men mina råd är. Du behöver inte massa olika kosttillskott ifall du äter bra mat.
Martin.V
2008-03-15, 23:21
Jordgubbsglass :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.