handdator

Visa fullständig version : Utlandstjänst - någon som varit på mission eller som är på väg?

Fatalist
2008-03-09, 11:18
Hur är förberedelserna, var det kul att leka med AK5C, hände det något där och fick du ut något av det?

Är det något du rekommenderar till rätt människor?

Cilia
2008-03-09, 11:19
Jag hoppas innerligt att dom inte tar ut människor som söker för att dom vill leka med AK5C

Fatalist
2008-03-09, 11:32
Jag hoppas innerligt att dom inte tar ut människor som söker för att dom vill leka med AK5C

Ja tänk om dom gör det? Bäst du gräver djupare i detta. :( *rolleyes*

Skulle uppskatta om du var tyst om du inte har nåt att tillföra.

Timmi
2008-03-09, 11:45
http://forum.soldf.com/index.php?

Finns ett helt subforum kopplat till US och liknande.

Granatgiraffen
2008-03-09, 12:07
Jax har väl varit ute? Hör med honom om han inte ser detta.

Timmi
2008-03-09, 12:10
Jax har varit ute, liten men fet också tror jag, Trekker är på väg ut har jag för mig, Sunkan ligger väl uppe i Boden med NBG så det finns ju en del som borde ha koll.

sunkan
2008-03-09, 13:06
jag är på väg förhoppningsvis. Leka å leka. Vi övar hela dagarna på saker som kan vara bra att kunna tills vi far. T.ex. köra bandvagn för min del, skjuta olika vapen, hur man bemöter media/locals, sjukvårdsutbildning o.s.v. Igår så hade jag t.ex. utbildning i hur en tourniquet funkar och imorgon ska jag skjuta tung kulspruta så det är välldigt olika. Jag har ju inte varit iväg än så jag vet inte om jag tycker att jag kan rekommendera någon men än så länge så tycker jag att det här verkar vettigt.

Trekker
2008-03-09, 14:07
Utbildningen har ändrats ganska mycket de senaste missionerna, till det bättre.
Det är otroligt mycket som ska hinnas med, vapen, fordon, sambanstjänst, strid, administration, osv. Vilket gör att man egentligen bara hinner snudda på ämnena.
Sedan är mycket beroende på plutonchef (som har mycket att säga till om), eller utbildningschefen på IntUtb.

Att alla får ut något av det är jag säker på, det är ny materiel inför varje mission. Sedan ska gruppen och plutonen samtränas och vapenträningen ska dammas av. Det är fullt upp från tidig morgon till väldigt sen kväll.

Självklart rekommenderar jag detta, men man måste ha väldigt klart för sig vad man missar och riskerar med drygt ett år borta. Det är tyvärr många som inte tänkt igenom det och märker att det är jobbigt att vara borta från tjejen, att räkningar ska betalas även om man är utomlands, att saker fortgår här hemma när man åker iväg och tror att man är i världsfokus.

shut teh face
2008-03-09, 14:09
Dessutom kan man dö. :D

HenrikG
2008-03-09, 14:35
Intressant det här - jag själv gör just nu värnplikten på P7, ryckte in i januari och jag har väl gått från att inte ha en tanke på utlandstjänst till att fundera på det i princip dagligen. Det som väger emot är att jag gärna hade velat komma igång med studier efter avslutad värnplikt och att jag är livrädd för att bli lemlästad på något sätt när jag är ute. Risken att dö kan jag ta, men att komma hem handikappad för livet tror jag inte att jag hade orkat med. Det som talar för är att det säkerligen är en unik erfarenhet som man inte kan få på annat vis.
Det känns också som att det är något som man ska göra i direkt anslutning till avslutad värnplikt, annars får man nog aldrig tummen ur.. :)

sunkan
2008-03-09, 14:40
det är ju inget måste att göra det direkt efter avslutad värnplikt, huvuddelen av soldaterna på mitt kompani har pysslat med annat i några år. På min pluton är vi 7st som kommer direkt från värnplikten av 40st. Sen är det nog större risk att du dör när du sätter dig på skotern/motorcykeln eller nått dyl. än när du åker på us som svensk nu för tiden.

Fatalist
2008-03-09, 16:52
jag är på väg förhoppningsvis. Leka å leka. Vi övar hela dagarna på saker som kan vara bra att kunna tills vi far. T.ex. köra bandvagn för min del, skjuta olika vapen, hur man bemöter media/locals, sjukvårdsutbildning o.s.v. Igår så hade jag t.ex. utbildning i hur en tourniquet funkar och imorgon ska jag skjuta tung kulspruta så det är välldigt olika. Jag har ju inte varit iväg än så jag vet inte om jag tycker att jag kan rekommendera någon men än så länge så tycker jag att det här verkar vettigt.

Afghanistan, Sudan?

Dumleman
2008-03-09, 17:09
Jao det behövs alltid nytt kött till kvarnen.

Baan
2008-03-09, 17:33

Ingen vidare kvarn direkt.

Fatalist
2008-03-09, 17:40

Ja, nån måste försvara din rätt att sitta hemma och mysa med flickvännen utan att behöva springa ner i ett skyddsrum så fort något smäller utanför. Någon måste försvara miljontals människors rättigheter mot förtryckande makter. Jag tycker du uttalar dig grymt olämpligt.

Cilia
2008-03-09, 18:02
Nu skickar vi ju inte iväg våra soldater för att försvara Sverige direkt utan det finns andra mål bakom den aktionen.

Dumleman
2008-03-09, 18:07
Ja, nån måste försvara din rätt att sitta hemma och mysa med flickvännen utan att behöva springa ner i ett skyddsrum så fort något smäller utanför. Någon måste försvara miljontals människors rättigheter mot förtryckande makter. Jag tycker du uttalar dig grymt olämpligt.
Gulligt av dig att åka ut i krig för min skull :em:.

Fatalist
2008-03-09, 18:16
Nu skickar vi ju inte iväg våra soldater för att försvara Sverige direkt utan det finns andra mål bakom den aktionen.

Ja, nån måste försvara din rätt att sitta hemma och mysa med flickvännen utan att behöva springa ner i ett skyddsrum så fort något smäller utanför.

Det handlar om att markera vår närvaro på det internationella planet. Om vi någon gång behöver hjälp måste vi givetvis visa att vi är villiga att hjälpa andra.

Du kanske missade:
Någon måste försvara miljontals människors rättigheter mot förtryckande makter.

Gulligt av dig att åka ut i krig för min skull :em:.

Jag tror inte att någon gör det för din skull, jag tror att de allra flesta gör det för sin egen skull, för personlig utveckling, se sådant som inte hör till vardagen och lära sig uppskatta hur jävla bra man egentligen har det samtidigt som man hjälper människor som verkligen behöver det - på det enda sätt det går att hjälpa dem.

Fredrik S
2008-03-09, 18:25
BA04 som malaj.
Har man gjort nummer två på Camp Oden sommaren 1995, så han man förmodligen undertecknad att tacka för att det fanns toalettpapper i hygiencontainrarna.

flenders
2008-03-09, 19:56
Jag har inte gjort utlandstjänst själv men känner folk som har gjort det. Berättar utifrån vad de har berättat.

De flesta tyckte det var sjukt spännande och utvecklande, vissa påstår det till och med är beroende. Där nere så har man mycket makt jämfört med den makten man har hemma i Sverige. Det kan ibland vara enorma rus av spänning och adrenalin. Andra (en minoritet av de jag pratat med) har sagt att det var tråkigt och att de hade hellre hoppat det. Det var dock de som var lite äldre och hade seriös förhållande och annat som spelade in. Tolka det inte fel, en av mina kaptener älskade utlandstjänst fastän han har engagemang här hemma i Sverige.

Klara fördelar finns i att åka till ett ställe svenskar har varit i sedan ett år eller så, då har boendecontainrar hunnit upp så man slipper bo i tält och har lite bättre WC och dylikt.

Utbildningen är egentligen ganska kort, brukar vara tre månader eller så om man nu inte pratar om NBG. Man utbildas inom stridscenarior och för att behärska de vapen/fordon som man kommer i kontakt med samt din befattning.

Står själv inför beslutet om att åka eller inte, lutar lite mer åt att åka.

sunkan
2008-03-11, 20:56
Afghanistan, Sudan?

finns inga svenskar i sudan men i tchad och kosovo men jag är med i NBG så jag vet inte alls vart jag ska vilket du kanske är insatt i.

Jax
2008-03-11, 21:07
Jax har väl varit ute? Hör med honom om han inte ser detta.
Korrekt. Har varit iväg en gång, jobbar i gröna kläder nu och räknar med att åka igen i höst. Vill någon veta mer eller har någon annan fråga så skicka ett PM.