handdator

Visa fullständig version : Dålig ämnesomsättning eller felräknat?!

Spacmec
2008-03-09, 09:20
Jag får inte riktigt de resultaten av min deff som jag har önskat mig.

Kan man få lite tips och ideér?

En vanlig dag ser ut så här för mig.

Sover 8 h
Jobbar 8 h
Tränar fotboll 1,5 h
Kör/Åker bil 1 h
Äter 1 h
Tittar på tv 2 h
Sitter vid datorn 1,5 h

Den överblivna timmen går väl bort till att ta mig mellan aktiviter, duscha, laga mat och såna småsaker.

På jobb sitter jag i princip alltid 8 timmar framför datorn.

Jag har gjort en förbränningsuppskattning på en rad olika håll och vis.
Metoden som nämns i deffguiden, calories per hour, uppladdningen osv.
Alla hamnar de på runt 3500.

Jag brukar äta såhär:

Frukost:
Musli 80 g
Lättmjölk 200 g

400 kcal

Fika
Knäckebröd 25 g
tomat
gurka

80 kcal

Lunch
typ chili con carne, lax, kyckling osv
400-500 kcal

Mellanmål innan träning
2 smörgåsar 60 g
170 kcal

Kvällsmat
Kesella 1% 150 g
Som blandas med allt från tonfisk till frukt

200-300 kcal

Jag vill tro att jag sköter kost och träning bra. Men trotts detta står det stilla på vågen.

Några tankar om vad som kan va galet?

Mats Norlund
2008-03-09, 09:31
Står du still får du i dig för mycket i förhållande till det du gör av med. Oavsett ämnesomsättning eller hur du räknar. Se/lyssna på kroppen.
Prova med att skriva upp exakt vad du äter och tränar en vecka skall du se att du hittar "boven"

venzzon
2008-03-09, 12:00
Har väldigt svårt o tro att det är räknat rätt med 3500 kcal. Vill ju inte dra förhastade slutsatser eftersom jag inte vet hur du ser ut överhuvudtaget. Men förmodligen har du tagit alldeles för hög aktivitetsfaktor(det sista du räknar med)

tigerofsweden
2008-03-09, 12:59
Hur länge har du stått still?

Du äter iaf väldigt lite.

Spacmec
2008-03-09, 13:36
Det har stått still i 2 veckor ungefär.

På frågan om hur jag ser ut.

178, 79 kg och 25 år.

Du hade rätt, 3500 på den där matematiskametoden va fel. Det hamnar på runt 3000 med aktivitetsfaktor 1,6. Vilket jag tror är ganska rimligt med tanke på hur hårt vi kör på fotbollen just nu.

Och ja, jag tycker jag äter lite väl lite. Men det står ju still så.. :S

Acquiescence
2008-03-09, 14:00
Det har stått still i 2 veckor ungefär.

På frågan om hur jag ser ut.

178, 79 kg och 25 år.

Du hade rätt, 3500 på den där matematiskametoden va fel. Det hamnar på runt 3000 med aktivitetsfaktor 1,6. Vilket jag tror är ganska rimligt med tanke på hur hårt vi kör på fotbollen just nu.

Och ja, jag tycker jag äter lite väl lite. Men det står ju still så.. :S

Aktivitetsfaktorn skall baseras på din vardagliga rutin; Ifall du spelar fotboll var dag kommer du nog inte ens upp i 1.6. Själv skulle jag sätta dig på 1.2 och sedan lägga till fotbollens kaloriförbrukning utöver detta var gång du utövade aktiviteten. Glöm inte att dra bort en del av din RMR/BMR för att representera det sanna värdet.

Garanterar att detta är problemet.

Spacmec
2008-03-09, 14:39
Ja, det låter ju som ett bra sätt. Men vad skulle ett intensivt fotbollspass på 1½ timme hamna på tro?

Och de dagar jag är på gymmet, vad skulle ett hårt pass på ca: 70 min hamna på?

Jag har fått för mig att fotbollen hamnar runt 600-700 kcal iallafall. Men det kan ju va helt uppåt väggarna.

Yankeee
2008-03-09, 14:54
Du har nog överskattat din energiförbrukning ganska mycket. Jag tippar på att 2000 kcal (på träningsdagar) är vettigt för en person i din storlek och aktivitetsnivå om målet är att gå ner i vikt.

Hades
2008-03-09, 14:54
Du är ju enligt din uppställning nästan helt stilla 21.5 timmar per dygn så jag tror också att du överskattar din förbrukning. Dessutom undrar jag om du inte underskattar ditt matintag. Det är väldigt lite mat och du borde verkligen gå ner i vikt om du äter så där varje dag.

Har du gått ner något alls sen du började dieten?

Spacmec
2008-03-09, 17:17
Matintaget har jag inte underskattat. Men det jag skrev är helt uppåt åt skogen.
Så går det när man skriver när man är stressad.

Det får jag be om ursäkt för.:smash:

Frukosten är som jag sa.
400 kcal

Fika
80 kcal ungefär

Middagen
400-500 kcal

Så långt var alltså det mesta rätt.

Allt detta äter jag från mellan 07 och 17.

Brukar även slinka ner ett eller två äpple, vilket ger + 70 kcal kanske.

Sen beroende på tiden till jag tränar så äter jag olika mycket.
Men musli med mjölk igen hör till vanligheterna.
De två mackorna som jag skrev innan är bara en gång i veckan,för då måste jag snabbt få i mig nåt för lite energi.

Så det landar på ca 400 kcal här också.

Sista målet där jag ofta äter nåt med kesella brukar hamna på 300-350 kcal.

Jag kanske har missat något, och jag äter ju aldrig samma sak varje dag. Men jag väger allt och skriver upp i det fantastiska exceldokumentet som jag fann här.
Och jag är aldrig
över 2000 kcal på en dag.

Jag kan ju såklart som ni påpekat överskattat min energiförbrukning.
Men jag tycker jag äter ganska lite faktiskt. Jämfört med hur jag brukar äta iallafall :)

Kan kolsyrad dryck ställa till det? Jag är väldigt förtjust i lightlemonad nämligen.

Hades
2008-03-09, 17:33
Kolla om din lemonad innehåller någon energi. Annars är det bara att äta mindre eller röra på dig mer som gäller.