Logga in

Visa fullständig version : Insulinnivå & måltidsfrekvens

Sparven från Minsk
2008-03-07, 09:52
Fick en liten tankeställare så här på morgonen....
Låt oss fantisera lite nu.

Min insulinnivå är 0 vid fastande, 100 efter stor måltid och 50 efter mellanmål.

Säg att jag äter 3 stora måltider per dag. Då får jag 3 stycken insulintoppar på 100 insulin.
Om jag istället äter 6 gånger per dag, så får jag 6 stycken toppar à 50 insulin.
Insulin är ju ett fettinlagrande hormon bland annat. Borde inte detta leda till en högre nivå av insulin i blodet under en större del av dagen som borde resultera till mer fettinlagring? (förutsätter att man ligger på kcal+ ofc)
De 3 måltiderna har lika mycket kcal som alla 6 små mål tillsammans.
Mina insulinvärden är ju påhittade, men hoppas ni förstår tanken :D

Så min fråga är: Kommer detta spela någon roll eller är det fortfarande enbart antal kcal per dag som spelar roll?

King Grub
2008-03-07, 09:55
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/1/16

Scratch89
2008-03-07, 09:57
Fett kan lagras in oberoende av insulin, och det är där det haltar egentligen. Men om man skulle bortse från det, så blir det ju fortfarande sex inlagringar av fett på halva mängden, istället för hälften så många och dubbelt så stora. Fettinlagring och fettnedbrytning sker hela tiden i kroppen och ska så ske. Det är balansen mellan dessa som avgör om vikten går upp eller ner i slutändan. Den påverkande faktorn är då alltså energiintaget, då ett överskott leder till mer inlagring än nedbrytning, och vice versa.

Sparven från Minsk
2008-03-07, 10:01
Tolkade det hela som att ingen viktskillnad uppkom utav de två metoderna men att regelbunden måltidsfrekvens var bättre då man fick bättre "fasting lipid and postprandial insulin profiles" vad det nu betyder och bättre termogenes.

Tack Grub *cupid*

Scratch89
2008-03-07, 10:20
Tolkade det hela som att ingen viktskillnad uppkom utav de två metoderna men att regelbunden måltidsfrekvens var bättre då man fick bättre "fasting lipid and postprandial insulin profiles" vad det nu betyder och bättre termogenes.

Tack Grub *cupid*

Men regelbunden frekvens betyder inte att man behöver äta ofta, utan bara att man äter på hyfsat fasta tider. Ville bara tillägga det.

Eddie Vedder
2008-03-07, 10:35
Och som vanligt bör man tänka efter lite på försökspersoner kontra ens egen situation. Det här var överviktiga kvinnor, där kunde man se metabola fördelar. Metabola fördelar som troligtvis hade mycket med deras energiintag att göra då det visade sig vara svårare för försökspersonerna att kontrollera energiintaget när man ändrade måltidsfrekvenser (förutsatt korrekt rapportering av matintaget vill säga).

Positiva effekter på lipid- och kolhydratmetabolism fick de hursomhelst, hur dessa obesa kvinnors situation bör överföras till en yngre och fysiskt aktiv individ kan man ju bara spekulera om. Men intressant är det hursomhelst.:)

Alltidxx
2008-03-07, 12:43
Positiva effekter på lipid- och kolhydratmetabolism fick de hursomhelst.Och jag undrar fortfarande vad man ska dra för slutsats efter att ha läst abstrakt. Högre värmeutveckling, mindre LDL och som av en händelse så åt dom mindre? Så med ökad frekvens måltider så kan man höja sin intag och stå kvar på energibalans (medräknat att totalt energiintag sjönk)? Och risken för hjärtkärlsjukdomar sjönk med LDL antar jag.

Eddie Vedder
2008-03-07, 12:58
Högre värmeutveckling, mindre LDL och som av en händelse så åt dom mindre? Så med ökad frekvens måltider så kan man höja sin intag och stå kvar på energibalans (medräknat att totalt energiintag sjönk)?

Deras energiintag var högre under dagarna med oregelbundna måltider helt enkelt. Dagarna med mer regelbundenhet visade positivare effekter.

Jag läste fullängdaren och inte bara abstraktet, inte för att jag direkt granskade och inte heller fattade allt till 100% så såg jag inget som direkt känns konstigt med resultaten.
Dagarna med fler måltider innebar troligtvis att damerna inte hade samma kontroll på sitt ätande, om de sedan angav allt korrekt i sina FFQ's är ju något man aldrig kan vara säker på i såna här studier.

Och som sagt var det överviktiga kvinnor, kanske är insulinkänsligheten, glukostoleranse lipidmetabolismen redan något försämrad hos den gruppen och då blir ju kanske måltidsfrekvensen och regelbundenheten viktigare? Man måste ju vara medveten om att majoriteten av alla människor äter på känn och inte räknar på sitt energiintag och makrofördelning, den måltidshållningen som då innebär bäst "spontan måttlighet" är troligtvis den bästa.