Visa fullständig version : Kavaj, blazer, clubb-blazer?
Alexlindgren
2008-03-06, 19:01
Jag tittade in i min garderob och kom på att jag har en kavaj och en blazer. Men vad är egentligen skillnaden och hur ska dom bäras? Efter lite sökande på internet så förstod jag att:
- En Kavaj ska ha tillhörande byxor och kan både bäras uppknäppt och knäppt. Om fallet är att man ska bära den knäppt får absolut nedre knappen inte knäppas.
- En blazer är synonymt med en "uddakavaj" och är gjord av lite grövre tyg. Den har även ofta knappar i någon blänkande färg, förslagsvis guldaktigt. Men informationen angående knäppningen är däremot oklar. Jag har ett svagt minne av att när jag köpte den så sa affärsbiträdet att man inte ska knäppa den över huvud taget. Stämmer det?
- En clubb-blazer är en blazer med ett påsytt märke för en klubb (möjligvis även klubb-knappar).
Är det något som jag har missuppfattat och hur är det egentligen med knäppningen för en blazer?
Scratch89
2008-03-06, 19:56
En kavaj kan väl bäras utan tillhörande byxor?
Sen har jag aldrig förstått varför man inte får knäppa nedersta knappen. Varför finns den där då?
Jag skulle säga som så att en club blazer är en oftast mörkblå kavaj med guldknappar ofta dubbelknäppt, en blazer är en helt vanlig udda kavaj...gällande kavaj hade du rätt:)
gällande knäppning så är det så att den ska vara knäppt när du står upp och uppknäppt när du sitter ner om man ska gå efter den klassiska skolan, och ja nedre knappen ska ALDRIG knäppas!
hoppas du har fått lite klarhet i det..
En kavaj kan väl bäras utan tillhörande byxor?
Sen har jag aldrig förstått varför man inte får knäppa nedersta knappen. Varför finns den där då?
Vart uppe i tråd innan. Kavajerna är helt enkelt inte skurna på så vis att nedersta knappen ska knäppas, passformen blir knas då.
Det hela grundade sig i någon tjock kung eller vad farao det var, som inte kunde knäppa nedersta knappen, och därmed gjorde man om passformen?
Feel free to correct me. Men jag har för mig det är "grunden" till fenomenet.
Alexlindgren
2008-03-06, 21:01
blazer är en helt vanlig udda kavaj
Det jag fick ut att en club-blazer är en blazer utan logga. En blazer är en mer avslappanad variant av kavajen. Alltså skiljer det sig i utseénde och passform på kavaj och blazer.
Jag tittade in i min garderob och kom på att jag har en kavaj och en blazer. Men vad är egentligen skillnaden och hur ska dom bäras?
en fråga
Hur kunde du veta att du hade en kavaj och en blazer i garderoben när du tittade in om du inte visste vad som var skillnaden på dom två olika plaggen?
Att man inte ska knäppa nedersta knappen har nog någon praktisk förklaring som ev har dött ut nu. Det kan vara att det inte funkar att sitta på en häst eller liknande och lever kvar därifrån.
Om jag vore dig skulle jag fråga Magdalena Ribbing eller söka. Det kan ju hända att hon redan har svarat på det.
Alexlindgren
2008-03-07, 09:25
en fråga
Hur kunde du veta att du hade en kavaj och en blazer i garderoben när du tittade in om du inte visste vad som var skillnaden på dom två olika plaggen?
Att man inte ska knäppa nedersta knappen har nog någon praktisk förklaring som ev har dött ut nu. Det kan vara att det inte funkar att sitta på en häst eller liknande och lever kvar därifrån.
Om jag vore dig skulle jag fråga Magdalena Ribbing eller söka. Det kan ju hända att hon redan har svarat på det.
Eftersom att jag hade ett minne av att affärsbiträdet sa det när jag köpte den...
blazer är en helt vanlig udda kavaj
Det jag fick ut att en club-blazer är en blazer utan logga. En blazer är en mer avslappanad variant av kavajen. Alltså skiljer det sig i utseénde och passform på kavaj och blazer.
En club blazer behöver inte ha nåt specielt märke eller logga för att benämnas så enligt min åskit och erfarenhet..
Matte_Maiden
2008-03-08, 00:55
Man måste skilja på plagget "kavaj" och kläddkoden med samma namn. En kavaj är själva jackan ifall man syftar på plagget. Det finns ingen exakt förklaring på skillnader mellan plagget kavaj och plagget blazer men ett par riktlinjer är att kavajen ofta har mer diskreta färger både på tyg och knappar där blazern ofta har färgglada tyger och metalfärgade knappar. En vanlig kavaj är ju oftast svart med svarta knappar till exempel. En vanlig blazer kan som någon sa vara mörkblå med guldknappar. Nu finns det givetvis färgade kavajar med, därför denna förvirring.
Kläddkoden kavaj betyyder att man ska ha mörk kostym vilket innebär att man har svart, mörkgrå, mörkblå eller liknande tyg på byxorna och kavajen - som givetvis ska matcha - med ljus skjorta och slips samt näsduk ifall andan faller in.
Nu är det viktigt att poängtera att äldre människor (samt min tjej) direkt skulle påpeka att kläddkoden kavaj innebär svart kostym med vit skjorta, slips och så vidare. Numera är det dock allmänt accepterat (vem fan bryr sig liksom) med de mörkare formerna av grått och blått till exempel samt ljusa skjortfärger som rosa, ljusblå etc.
Alltså, står det att man ska ha "kavaj" på sig på ett bröllop får du inte komma i jeans med en kavaj till. Du ska då ha en mörk kostym med allt vad det innebär. Men ifall polarn frågar om du ska ha kavaj på dig när ni går ut är det nog snarare plagget han syftar på. :D
Matte_Maiden
2008-03-08, 00:59
En club blazer behöver inte ha nåt specielt märke eller logga för att benämnas så enligt min åskit och erfarenhet..
Det som gör en klubb-blazer till just det är att den ska fungera som ett enhetligt plagg för till exempel en klubb eller skola. Praktiskt taget alltid har man något som visar på detta - det kan till exempel vara ett emblem eller kanske bara speciella färger - inte är någon vanlig kavaj/blazer utan att man är speciell och faktiskt medlem i hemliga klubben.
Nu har givetvis alla modenördar köpt sina egna "falska" klubbisar från Filippa K, Tiger etc för att gå runt med. Dessa har loggan tryckt och ser ut som en "riktig" klubbis men fungerar inte riktigt ihop med den gamla definitionen.
Ett bra exempel på hur jag ser på det hela är att när jag skulle spela en pokerturnering sponsrad av Redbet köpte de en blazer till mig som sedan skulle få ett Redbet-emblem på sig, den skulle alltså bli en klubb-blazer. Innan dess var den en vanlig blazer med svart tyg och guldknappar.
Detta är också vad jag har hört.
Vart uppe i tråd innan. Kavajerna är helt enkelt inte skurna på så vis att nedersta knappen ska knäppas, passformen blir knas då.
Det hela grundade sig i någon tjock kung eller vad farao det var, som inte kunde knäppa nedersta knappen, och därmed gjorde man om passformen?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.