Visa fullständig version : Sverigedemokraterna, 4,4% i opionundersökning
shut teh face
2008-03-06, 18:47
Tyvärr blir det ett expressen-länk här.
Länka gärna om ni hittar något vettigare, typ dn.
http://www.expressen.se/nyheter/1.1074432/fler-an-nagonsin-tror-pa-sverigedemokraterna
Det har suttit i luften enligt mig, opionerna har ökat mer och mer.
Tror de kommer in i riksdagen 2010 och EU 2009.
Diskutera!
Hmm känsligt ämne att disskutera på ett hård modererat forum och även i annat fall också.
shut teh face
2008-03-06, 18:56
Man kan diskutera vad som helst sålänge man inte går för långt.
Det är väl trots allt yttrandefrihet fortfarande?
Om man helt enkelt ser folks situation som ett mått på vilket parti de röstar på, tycker jag inte det är speciellt ovanligt. Man kan ju inte alltid anta en elitistisk världsbild och se andra utom sig själv som idioter, för att de röstar på ett visst parti som är politiskt inkorrekt i just dagens samhälle
Man kan diskutera vad som helst sålänge man inte går för långt.
Det är väl trots allt yttrandefrihet fortfarande?
Nej det är kolo :). Men vafan.. Så länge man inte spammar, trollar/är allt för dum i huvudet så brukar det gå att diskutera det mesta utan att få tråden låst. Förutom varför kvinnliga bodybuilders är oatraktiva, kvinnliga bodybuilders, sd, droger, vart regus tog vägen efter den här posten etc..
Fast.. Kolo är min kompis. Jag snudd på älskar kolo.
Kd existerar så varför inte.
Ja då, folk har varit korkade att rösta på sossarna i 70 år så varför inte. Kanske därför SD har lyckats så bra, ett rikgit missnöjeparti helt enkelt.
Jag förespråkar inte på något sätt Sverigedemokraterna(Moderat själv). Dock så minns jag hur diskussionen var när de kom över strecket senast på vissa lokala plan. Alliansen och Sossarna enades om att rösta emot Sverigedemokraterna bara för att dom var dem de var. Jag kan rent se mig diskussionen framför mig:
SD: Snö är oftast vit.
S&M: Näe, det är det inte alls det!
Grejen med demokrati är ju att alla skall få rösta som de vill. Får SD mandat så skall dom givetvis vara med och bestämma, för det har folket sagt att dom skall göra.
Jag är faktiskt inte så insatt i politik, men ni som är lite bättre på de. Ifall vi säger SD kommer upp i riksdagen, vad kommer dom göra? Eller är de att förbättra skolor,vägar,dagis,sjukvård,polis,skatter eller vad är deras mål?
shut teh face
2008-03-06, 19:25
De kommer inte kunna göra ett skit annat än jävlas med de andra partierna.
Vilket iofs inte är något dåligt.. :)
Jag förespråkar inte på något sätt Sverigedemokraterna(Moderat själv). Dock så minns jag hur diskussionen var när de kom över strecket senast på vissa lokala plan. Alliansen och Sossarna enades om att rösta emot Sverigedemokraterna bara för att dom var dem de var. Jag kan rent se mig diskussionen framför mig:
SD: Snö är oftast vit.
S&M: Näe, det är det inte alls det!
Grejen med demokrati är ju att alla skall få rösta som de vill. Får SD mandat så skall dom givetvis vara med och bestämma, för det har folket sagt att dom skall göra.
+ på den
Istället för att Alliansen och Socialdemokraterna aktivt motarbetar SD, så kan de väl lägga krut på att försöka analysera vad som är bakgrunden till att de för stöd från en del av folket. Försöka se vad de gör fel och vad SD gör rätt för att vinna dessa väljare. Sedan försöker man vinna tillbaka dessa väljare från SD istället.
Att slå sig samman mot SD enbart för att de är just SD kommer bara göra att de själva förlorar ännu mer stöd och stödet för SD ökar.
Jag är faktiskt inte så insatt i politik, men ni som är lite bättre på de. Ifall vi säger SD kommer upp i riksdagen, vad kommer dom göra? Eller är de att förbättra skolor,vägar,dagis,sjukvård,polis,skatter eller vad är deras mål?
Grundpelaren är väl att skärpa invandringspolitiken och stödja utvandringsländer så att deras invånare inte behöver flytta från landet.
SD är ett missnöjesparti, som Piratpartiet
Det som främst lär hända är att det blir ett jävla liv från media och andra partier. Utöver det lär väl det mesta fortsätta ungefär som vanligt, kanske med lite större restriktioner på invandringspolitiken.
Det är alltid ett gott tecken när ett parti tar sig förbi den onödigt höga fyraprocentspärren.
+ på den
Istället för att Alliansen och Socialdemokraterna aktivt motarbetar SD, så kan de väl lägga krut på att försöka analysera vad som är bakgrunden till att de för stöd från en del av folket. Försöka se vad de gör fel och vad SD gör rätt för att vinna dessa väljare. Sedan försöker man vinna tillbaka dessa väljare från SD istället.
Att slå sig samman mot SD enbart för att de är just SD kommer bara göra att de själva förlorar ännu mer stöd och stödet för SD ökar.
Få se om jag förstått det här rätt; ni klagar alltså på att socialdemokraterna och moderaterna använder sina demokratiska rättigheter till att motarbeta ett parti vars sympatier inte ligger i fas med deras. Är det inte så det fungerar? eller tycker ni att positiv diskriminering ska gälla för SD?
Det verkar finnas 2 sidor, de som glorifierar dem och de som smutskastar dem. Jag personligen litar inte på SD, främst av 2 anledningar
1: De säger sig inte ha rasistiska/nazistiska sympatier trots att det uppenbarats att flera högt uppsatta tjänstemän inom SD är tidigare kända rasister/nazister.
2: De för en cynisk politik där straff prioteras framför rehabilitering, iaf inom vissa områden
Få se om jag förstått det här rätt; ni klagar alltså på att socialdemokraterna och moderaterna använder sina demokratiska rättigheter till att motarbeta ett parti vars sympatier inte ligger i fas med deras. Är det inte så det fungerar? eller tycker ni att positiv diskriminering ska gälla för SD?
Det verkar finnas 2 sidor, de som glorifierar dem och de som smutskastar dem. Jag personligen litar inte på SD, främst av 2 anledningar
1: De säger sig inte ha rasistiska/nazistiska sympatier trots att det uppenbarats att flera högt uppsatta tjänstemän inom SD är tidigare kända rasister/nazister.
2:De för en cynisk politik där straff prioteras framför rehabilitering
Är ju inte riktigt insatt i hur dessa diskussioner går till, men jag får intrycket att S&M bara käftar för att det är SD som säger något. Risken med en sådan sak är ju att de gånger som SD säger någonting som verkligen ÄR bra, så kommer S&M trycka ner dem.
Tar och länkar till partiet i fråga, tycker mig inte sett nån än.
http://sverigedemokraterna.se/
Tar och länkar till partiet i fråga, tycker mig inte sett nån än.
http://sverigedemokraterna.se/
"I SVT:s "Debatt" den 6 mars debatteras bland annat ämnet "islamofobi": "Är islamofobin en form av rasism eller bara ett ord för att tysta en viktig debatt om islams negativa sidor?" frågar man sig på sin hemsida.
I debatten ingår, förutom Sverigedemokraternas partiordförande Jimmie Åkesson, bland andra Per Gudmundsson, ledarskribent på Svenska Dagbladet, Daniel Poohl, chefredaktör Expo, Gustav Fridolin, f d politiker, Göran Hägglund, socialminister (kd) och Muhammad Fazlhashemi, författare till ”Vems islam”.
SVT Debatt börjar klockan 22:00 i SVT1 och sänds i repris på söndag klockan 13:30"
Perfekt tillfälle att se hur vettig partiledaren är
Är ju inte riktigt insatt i hur dessa diskussioner går till, men jag får intrycket att S&M bara käftar för att det är SD som säger något. Risken med en sådan sak är ju att de gånger som SD säger någonting som verkligen ÄR bra, så kommer S&M trycka ner dem.
Med tanke på de rasistiska åsikter som uttrycks av medlemmar inom SD så är det väl inte så konstigt, hade de haft en annan inställning i den fråga så hade det kanske inte blivit en sådan reaktion.
Åååh, kan inte människor få en utbildning i mänskliga rättigheter och ha vissa kriterier fyllda för att få rösta.
Fuck demokrati.
Ringde en snubbe från SD o gjorde ett arbete förut.
Han var en RIKTIG jubelidiot.
"I SVT:s "Debatt" den 6 mars debatteras bland annat ämnet "islamofobi": "Är islamofobin en form av rasism eller bara ett ord för att tysta en viktig debatt om islams negativa sidor?" frågar man sig på sin hemsida.
I debatten ingår, förutom Sverigedemokraternas partiordförande Jimmie Åkesson, bland andra Per Gudmundsson, ledarskribent på Svenska Dagbladet, Daniel Poohl, chefredaktör Expo, Gustav Fridolin, f d politiker, Göran Hägglund, socialminister (kd) och Muhammad Fazlhashemi, författare till ”Vems islam”.
SVT Debatt börjar klockan 22:00 i SVT1 och sänds i repris på söndag klockan 13:30"
Tackar, ska ses :) Läser om islamofobi i Religion A just nu så
Med tanke på de rasistiska åsikter som uttrycks av medlemmar inom SD så är det väl inte så konstigt, hade de haft en annan inställning i den fråga så hade det kanske inte blivit en sådan reaktion.
Jovisst, det är ju förståligt, människor är ju som dom är. MEN man kan ju tycka att politiker sitter där dom är för att de skall kunna ta objektiva beslut oavsett vem som lägger fram dem.
Jovisst, det är ju förståligt, människor är ju som dom är. MEN man kan ju tycka att politiker sitter där dom är för att de skall kunna ta objektiva beslut oavsett vem som lägger fram dem.
Det funkar likadant när det gäller etablerade partier, ett roligt exempel är trängselskatten i Stockholm som vandrat en lång väg mellan partiblocken.
Åååh, kan inte människor få en utbildning i mänskliga rättigheter
Fuck demokrati.
Verkar snarare som "folk" behöver en utbildning i vad som leder till mänskliga rättigheter.
Det funkar likadant när det gäller etablerade partier, ett roligt exempel är trängselskatten i Stockholm som vandrat en lång väg mellan partiblocken.
Jo det är väl sant, men bara för att det är så, behöver det inte betyda att det skall vara så. Men jag har väl en lite för romantiserad tilltro till att människor på beslutsfattande poster skall bete sig vettigt.
Jag hänger inte med i resonemanget, jag hade nämligen för mig att man anställer dessa tjänstemän just för att dem-är-som-dem-är.
Jag hänger inte med i resonemanget, jag hade nämligen för mig att man anställer dessa tjänstemän just för att dem-är-som-dem-är.
Jag menar på att om du hatar Nisse Hult, skall du ändå kunna hålla med honom när han säger någonting som är vettigt och inte vara på tvären bara för att det är Nisse som sagt det vettiga.
Jag menar på att om du hatar Nisse Hult, skall du ändå kunna hålla med honom när han säger någonting som är vettigt och inte vara på tvären bara för att det är Nisse som sagt det vettiga.
Jag skulle nog ändå vara extra misstänksam och frågeställande då det är just Nisse som sagt det där
LadyInsane
2008-03-06, 20:26
Min pojkvän är Sverigedemokrat (Vilket de flesta förmodligen redan vet) och han är grymt övertygad om att SD får minst 4% i valet 2010. Själv ser jag gärna att de får nada.
Grundpelaren är väl att skärpa invandringspolitiken och stödja utvandringsländer så att deras invånare inte behöver flytta från landet.
SD är ett missnöjesparti, som Piratpartiet
Jag kan nästan se det framför mig, hur herr Jimmie åkesson skakar hand med afganistans minister och ger denne en fet check på 20 miljoner för att rädda de stackars barnen från svält. Eller nej, nej, hur herr jimmie åkesson skickar in svenska trupper i darfur för att stoppa slakten på människorna.
HA!
Jag skulle nog ändå vara extra misstänksam och frågeställande då det är just Nisse som sagt det där
Jo, det är ok, bara du inte är tvär och blånekar utan att först ha tänkt igenom förslaget.
Jo, det är ok, bara du inte är tvär och blånekar utan att först ha tänkt igenom förslaget.
och du tror verkligen att de viftar ifrån sig SD:s förslag bara sådär?
Tycker det är illa att missnöjespartier kan gå så långt bara på grund av att folk i allmänhet är missnöjda, och måste hitta någon syndabock. Det är ju klassiskt psykologiskt försvarsbeteende för människan att skylla på någon syndabock.
Och jag vill inte veta vad som händer om det kommer in i riksdagen, och det värsta är väl att de bara komma växa. Se bara på vårt grannland Danmark där främlingsfientligt parti sitter i regeringsställning, det leder till brist på arbetskraft m.m. Så man måste se bredare och inte bara sitta med sitt tunnelseende och säga: Invandrare är dåligt.
Jag är emot hur Integrationspolitiken fungerar i dag, den funderar inte på något tillfredsställande sätt. Eller all integrationspolitik inom schengen fungerar inte. Hela europa håller på och att bygga upp en mur runt sig, och jag tror effekterna av det kommer inte bli så bra.
och du tror verkligen att de viftar ifrån sig SD:s förslag bara sådär?
Det var intrycket jag fick när det var i luften förra gången. Minns inte vilka kommuner som SD fick mandat i men kommentarer som "Vi kommer göra allt vi kan för att stoppa SD" syntes i media. Nu är ju förvisso media bra på att förvränga saker, men det var vad jag minns.
Det var intrycket jag fick när det var i luften förra gången. Minns inte vilka kommuner som SD fick mandat i men kommentarer som "Vi kommer göra allt vi kan för att stoppa SD" syntes i media. Nu är ju förvisso media bra på att förvränga saker, men det var vad jag minns.
Så är det, tyvärr, har bekanta inom kommunförvaltningen som intygar detta
Jag tycker det är hemskt att de får fler och fler röster.
Träffat på en del SD politiker och de flesta av dem har varit ena riktiga stolpskott.
SD eller piratpartiet kommer få min röst nästa val.
Detta pga att jag ogillar hur regeringen skött sig hittills och jag vägrar rösta på något Mona muslim står för.
Det är väl bra att någon tar hand om alla problemen, särskilt de från Balkan.
Ni åker utomlands, ni möter invånarna och berättar att ni kommer från sverige
Vilken reaktion är troligast att ni möts av? missnöje? Icke, sannolikt är att ni möts av en positiv reaktion, varför? För folk har en bild (fördomar kan man även kalla det för) av oss svenskar att vara toleranta, godhjärtade, öppensinniga etc. och den här bilden är ett resultat av den förda politiken de närmaste 70 åren.
Min självbild som svensk skulle få sig en törn med SD:s överdrivna nationalism i styret.
Patrik Cutler
2008-03-06, 20:54
toleranta, godhjärtade, öppensinniga. varför skulle detta ändras om sd kom in i riksdagen och förbättrade invandringspolitiken? du har fördomar.
toleranta, godhjärtade, öppensinniga. varför skulle detta ändras om sd kom in i riksdagen och förbättrade invandringspolitiken? du har fördomar.
Ja, säg det.
http://sverigedemokraterna.se
Fördomarna om att vi är det skulle ändras, uppskattar inte att du tar det jag skrivit ur sitt sammanhang.
Patrik Cutler
2008-03-06, 21:05
Fördomarna om att vi är det skulle ändras, uppskattar inte att du tar det jag skrivit ur sitt sammanhang.
jag tog det inte ur sitt samanhang. jag undrar varför "fördomarna" skulle ändras.
shut teh face
2008-03-06, 21:08
Mig veterligen blir danskar lika bra bemöta som svenskar utomlands.
Jag har dessutom svårt att tro att det kommer skapas fördomar internationellt för SD kommer påverka riksdagen lite. :Virro
Dessutom tror jag att vi blir bra bemöta utomlands utav andra anledningar än våran politik; snygga tjejer, står starkt för mänskliga rättigheter och självklart ABBA. ;)
NiXPhoenix
2008-03-06, 21:12
Tyvärr blir det ett expressen-länk här.
Länka gärna om ni hittar något vettigare, typ dn.
http://www.expressen.se/nyheter/1.1074432/fler-an-nagonsin-tror-pa-sverigedemokraterna
Det har suttit i luften enligt mig, opionerna har ökat mer och mer.
Tror de kommer in i riksdagen 2010 och EU 2009.
Diskutera!
Kul läsning!
Tyvärr så måste jag säga att jag läst flera undersökningar nu första månaderna 2008 och det har rört sig om 3,1% och däromkring. En undersökning kort efter valet gav dem hela 3,7% om jag inte minns helt fel, det är den bästa jag läst om hittills. Verkar inte gått framåt mycket alls sen valet (2,93%) om vi tänker bort den här undersökningen.
I en undersökning som jag såg på SVTs text-tv (kan varit sifo, vet ej) hade de särredovisat könen. Var mer eller mindre lika på många partier, men Mp, C och även V tror jag hade en del skillnader.
Det riktigt extrema var dock Sd, 4,8% av männens röster, 1,2% av kvinnorna!? Alltså exakt ett 4:1-förhållande.
Varför är det så? Är kvinnor så mesiga?
jag tog det inte ur sitt samanhang. jag undrar varför "fördomarna" skulle ändras.
Mig veterligen blir danskar lika bra bemöta som svenskar utomlands.
Jag har dessutom svårt att tro att det kommer skapas fördomar internationellt för SD kommer påverka riksdagen lite. :Virro
Dessutom tror jag att vi blir bra bemöta utomlands utav andra anledningar än våran politik; snygga tjejer, står starkt för mänskliga rättigheter och självklart ABBA. ;)
Beror väl lite på vart danskarna åker, svenskarna är omtyckta i lite större utsträckning än danskarna skulle jag tro. Och jag mena självklart detta ifall SD:s inflytande på den svenska politiken ökar markant
shut teh face
2008-03-06, 21:16
Beror väl lite på vart danskarna åker, svenskarna är omtyckta i lite större utsträckning än danskarna skulle jag tro.
Det är extremt svårt att bevisa något sådant. Men utifrån egna upplevelser och bekantskap, så är min uppfattning att de har samma bemötande
Ja, det kommer bli ett spännande val nästa år.
Fast även om SD skulle komma över 4 %-spärren så är det nog inte speciellt troligt att något av de etablerade partierna kommer vilja sammarbeta med dem. Så deras roll kommer ändå att förbli oppositionell.
Men jag tror stödet för SD kommer att minska i takt med att de andra partierna börjar föra valrörelse. När det väl är dags för det, alltså.
Patrik Cutler
2008-03-06, 21:19
[QUOTE=Looney;2860693]http://sverigedemokraterna.se
varför länkar du till deras hemsida hela tiden? dom flesta kan den redan. varför svarar du inte på frågan?
NiXPhoenix
2008-03-06, 21:20
En pluttgrej som kan vara nog så viktigt - tillsätta undersökningar som försöker ta reda på hur mycket pengar invandringen egentligen kostar det svenska samhället.
Kul läsning!
Tyvärr så måste jag säga att jag läst flera undersökningar nu första månaderna 2008 och det har rört sig om 3,1% och däromkring. En undersökning kort efter valet gav dem hela 3,7% om jag inte minns helt fel, det är den bästa jag läst om hittills. Verkar inte gått framåt mycket alls sen valet (2,93%) om vi tänker bort den här undersökningen.
I en undersökning som jag såg på SVTs text-tv (kan varit sifo, vet ej) hade de särredovisat könen. Var mer eller mindre lika på många partier, men Mp, C och även V tror jag hade en del skillnader.
Det riktigt extrema var dock Sd, 4,8% av männens röster, 1,2% av kvinnorna!? Alltså exakt ett 4:1-förhållande.
Varför är det så? Är kvinnor så mesiga?
JA! självklart, så måste det vara; För att kvinnorna är så mesiga! ... *bs*
Om det är något kvinnofolk som inte är förtryckt, manipulerade, underlägsna mannen och som verkligen röstar efter egen vilja och tycker så är det jusst de svenska kvinnorna (bla)
varför länkar du till deras hemsida hela tiden? dom flesta kan den redan. varför svarar du inte på frågan?
Därför han dummar och trollar sig bara
NiXPhoenix
2008-03-06, 21:26
JA! självklart, så måste det vara; För att kvinnorna är så mesiga! ... *bs*
Om det är något kvinnofolk som inte är förtryckt, manipulerade, underlägsna mannen och som verkligen röstar efter egen vilja och tycker så är det jusst de svenska kvinnorna (bla)
Jag tycker man är mesig om man tycker att det för det första ska importeras enorma mängder människor som inte behövs bara för att "vara snäll", människor som blir en belastning på det redan ansatta samhället, och sedan inte säga något om att dessa människor begår brott i större utsträckning än svenskar. Att alla dessa människor kostar enorma mängder pengar (även de som inte begår brott så klart, det är det ju trots allt en minoritet som ägnar sig åt).
Om de svenska kvinnorna skulle varit förtryckta (mesiga) så borde de ju ha röstat mer som männen eller hur? Förstår inte din logik.
Jag har ju gjort det 2 gånger nu, svaren hittar du på deras sida, men jag antar att du vill ha det enkelt för dig.
Allt jag skriver går att ifrågasätta, men läser du direkt från deras officiella hemsida har du inte friheten att ifrågasätta det som står.
En 3e gång: http://sverigedemokraterna.se
NiXPhoenix
2008-03-06, 21:31
Du kan titta på debatten som ägde rum strax efter valet mellan Mona sahlin och Jimmie Åkesson.
Den fanns iaf förut i tv8as webbarkiv. www.tv8.se
Mona Sahlin har extremt lite att säga och häver ur sig saker i stil med: Det är ju osolidariskt, eehh, så kan man inte göra, ni är ju rasister.
Hon har i princip ingenting vettigt att komma med vad jag minns. Var mer än ett år sen jag såg programmet dock.
Om SD, gud förbjude, skulle få någon makt, så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att flytta till ett annat land. Jag skäms för att de ens finns i Sverige.
shut teh face
2008-03-06, 21:33
Jag har invandrarvänner i min närhet som förstår att folk röstar på SD.
Mina vänner är trötta på alla idioter som försvarar dem, trötta på Sahlin som säger att det inte finns något problem med alla invandrare som kommit hit.
Invandrare är inget fel, men det finns en gräns för hur mycket man bör ta in.
Samma sak med det här med Nogger Black glassen, jag tvekar att någon färgad person skulle ta illa upp, faktum är att alla jag pratat med det om snarare har känt sig obekväma när kärringarna klagade på det. De får en känsla att alla svenskar kommer tro att den åsikten representeras av alla invandrare, och således ökar ett redan existerande hat hos vissa puckade individer.
Att tycka SD är okej har fan inget med rasism att göra, man behöver inte ens tycka om partiet, man kanske bara vill ha in ett parti som får de andra partierna att inse att det finns ett problem, för det finns det, enligt vissa.
Och eftersom vi lever i en demokrati så ska man väl få uttrycka sitt missnöje på något sätt...
Den riktiga frågan är hur mycket pengar jag skulle få tillbaks från skatten ifall vi slängde ut utlänningarna?
Jag tycker man är mesig om man tycker att det för det första ska importeras enorma mängder människor som inte behövs bara för att "vara snäll", människor som blir en belastning på det redan ansatta samhället, och sedan inte säga något om att dessa människor begår brott i större utsträckning än svenskar. Att alla dessa människor kostar enorma mängder pengar (även de som inte begår brott så klart, det är det ju trots allt en minoritet som ägnar sig åt).
Om de svenska kvinnorna skulle varit förtryckta (mesiga) så borde de ju ha röstat mer som männen eller hur? Förstår inte din logik.
Varför är du så mån om all plats för dig själv? och varför se stängda dörrar istället för möjligheter? problemet är att man ser det som är främmande som en belastning och inte en tillgång, om vi faktiskt ser invandrarna som en tillgång och en möjlighet skulle vi inte åstadkomma något mer, något bättre, något som tar oss bortom cynismen och trångsyntheten?
HA HA, "det redan ansatta samhället", vilket samhälle jämför du med nu? det i Sudan, darfur? Undrar varför vi i "civilisationerna" är så snikna när vårt överflöd bygger på slaveri. Så bortskämt.
Jag skrev INTE förtryckta.
Mina vänner är trötta på alla idioter som försvarar dem, trötta på Sahlin som säger att det inte finns något problem med alla invandrare som kommit hit.
Samma sak med det här med Nogger Black glassen, jag tvekar att någon färgad person skulle ta illa upp, faktum är att alla jag pratat med det om snarare har känt sig obekväma när kärringarna klagade på det. De får en känsla att alla svenskar kommer tro att den åsikten representeras av alla invandrare, och således ökar ett redan existerande hat hos vissa puckade individer.
Att tycka SD är okej har fan inget med rasism att göra, man behöver inte ens tycka om partiet, man kanske bara vill ha in ett parti som får de andra partierna att inse att det finns ett problem, för det finns det, enligt vissa.
Och eftersom vi lever i en demokrati så ska man väl få uttrycka sitt missnöje på något sätt...
Har också flera invandrarvänner som förstår varför folk röstar på SD.
En pluttgrej som kan vara nog så viktigt - tillsätta undersökningar som försöker ta reda på hur mycket pengar invandringen egentligen kostar det svenska samhället.
Du menar hur mycket samhället tjänar?
Den riktiga frågan är hur mycket pengar jag skulle få tillbaks från skatten ifall vi slängde ut utlänningarna?
Det är inte det SD vill ändå så vad har det med tråden att göra?
Animalistic
2008-03-06, 21:43
hoppas procenten kommer öka ytterligare!
Patrik Cutler
[QUOTE=Patrik Cutler;2860707]
Jag har ju gjort det 2 gånger nu, svaren hittar du på deras sida, men jag antar att du vill ha det enkelt för dig.
Allt jag skriver går att ifrågasätta, men läser du direkt från deras officiella hemsida har du inte friheten att ifrågasätta det som står.
En 3e gång: http://sverigedemokraterna.se
det är DU som gör det lätt för dej genom att inte svara på frågan utan bara länka till deras hemsida. en 3:e gång: varför skulle folk i andra länder få fördomarna att vi inte längre är toleranta, godhjärtade, öppensinniga, för att vi har sd i riksdagen?
Ignatius72
Skulle kunna tjäna. Eller menar du att vi tjänar på invandringen som det ser ut idag? Hur tänker du då?
Skulle kunna tjäna. Eller menar du att vi tjänar på invandringen som det ser ut idag? Hur tänker du då?
Några måste väl göra det jobb som alla feta, lata journalister inte gör?
:D
[QUOTE=Looney;2860750]
det är DU som gör det lätt för dej genom att inte svara på frågan utan bara länka till deras hemsida. en 3:e gång: varför skulle folk i andra länder få fördomarna att vi inte längre är toleranta, godhjärtade, öppensinniga, för att vi har sd i riksdagen?
BINGO! jag gör det lätt för mig genom att inte gå in i något som inte leder någonstans.
4:e gången: http://sverigedemokraterna.se
Det är inte det SD vill ändå så vad har det med tråden att göra?
Ok, jag får leta annat parti som slänger ut folk som invandrat sen -30 talet eller annan lämplig period. Men om vi skär ner på invandrnigen, hur mycket mindre skatt får jag betala då? Känns överskattat bli stämplad som rasist för att betala 2 kr mindre i skatt tycker jag. :/
FFS, varför är det ingen som rättar mig?
Menade såklart nästa gång. Inte nästa år. Nästa år är det ju inga balla val.
FFS, varför är det ingen som rättar mig?
Menade såklart nästa gång. Inte nästa år. Nästa år är det ju inga balla val.
USA-val väl?
Patrik Cutler
2008-03-06, 21:52
[QUOTE=Patrik Cutler;2860814]
BINGO! jag gör det lätt för mig genom att inte gå in i något som inte leder någonstans.
4:e gången: http://sverigedemokraterna.se
sluta länka till deras hemsida nu. det är bara töntigt. du har altså inget svar som leder nånstans?
[QUOTE=Looney;2860839]
sluta länka till deras hemsida nu. det är bara töntigt. du har altså inget svar som leder nånstans?
Jo: http://sverigedemokraterna.se
NiXPhoenix
2008-03-06, 21:55
Ni åker utomlands, ni möter invånarna och berättar att ni kommer från sverige
Vilken reaktion är troligast att ni möts av? missnöje? Icke, sannolikt är att ni möts av en positiv reaktion, varför? För folk har en bild (fördomar kan man även kalla det för) av oss svenskar att vara toleranta, godhjärtade, öppensinniga etc. och den här bilden är ett resultat av den förda politiken de närmaste 70 åren.
Min självbild som svensk skulle få sig en törn med SD:s överdrivna nationalism i styret.
Och vi har ju haft massinvandring i 70 år också... Eller inte.
Varför är du så mån om all plats för dig själv? och varför se stängda dörrar istället för möjligheter? problemet är att man ser det som är främmande som en belastning och inte en tillgång, om vi faktiskt ser invandrarna som en tillgång och en möjlighet skulle vi inte åstadkomma något mer, något bättre, något som tar oss bortom cynismen och trångsyntheten?
HA HA, "det redan ansatta samhället", vilket samhälle jämför du med nu? det i Sudan, darfur? Undrar varför vi i "civilisationerna" är så snikna när vårt överflöd bygger på slaveri. Så bortskämt.
Jag skrev INTE förtryckta.
Stänga dörrar är att ta i rejält, även om Sd helst skulle vilja gå ur EU så är det i det närmaste omöjligt skulle jag vilja påstå. EU-invandringen kommer inte att försvinna.
Invandrarna var en tillgång på 60- och 70-talen, då behöves det arbetskraft och det togs in vettiga mängder.
Idag tas det in mycket större mängder människor samtidigt som det inte finns någon större behov av arbetskraft.
Ungdomsarbetslösheten var rekordhög enligt tidningarna för bara ett eller två år sen.
Sverige är inte ett speciellt rikt land i mina ögon, vi har t ex inga enorma naturresurser och det sker idag en inte obetydlig utvandring av välutbildade människor som utgör en enorm inkomstkälla för staten.
Ska "välfärdssystemet" finansieras av städare och socialbidragstagare? Nej, självklart inte helt och hållet men det blir allt mer så.
Ta dig en titt utanför fönstret, nu vet jag inte vart du bor men här i den "rika" kommunen där jag bor håller vägarna en förskräcklig standard.
Förstår om det för dig är enormt mycket viktigare att försöka hjälpa massa människor i u-länder genom att ta hit dem till Sverige än att ha bra vägar, själv ser jag dock annorlunda på det. Jag vill kunna färdas på normala vägar utan problem, utan köer, utan att åka ner i ett potthål i gatan och få ryggskott.
Vad menar du med att vårt överflöd bygger på slaveri? Tänker du på de svenskar som var livegna ganska många hundra år tillbaka i tiden?
Tänker du på de stackarns barnarbetare som kanske har sytt en del av kläderna vi både har på oss?
USA-val väl?
Tror inte SD har någon större chans där faktiskt /=
Tror inte SD har någon större chans där faktiskt /=
Det var inte jag som sa det,
Fast även om SD skulle komma över 4 %-spärren så är det nog inte speciellt troligt att något av de etablerade partierna kommer vilja sammarbeta med dem. Så deras roll kommer ändå att förbli oppositionell.
Men jag tror stödet för SD kommer att minska i takt med att de andra partierna börjar föra valrörelse. När det väl är dags för det, alltså.
NiXPhoenix
2008-03-06, 21:58
Hahahas, på vad då? Att ta hit läkare från Polen? De är med i EU och någorlunda nära Sverige på flera sätt, dem har jag inte så mycket emot.
Men man kan ju fråga sig varför vi inte kan utbilda tillräcklig mängd läkare själva.
Har en släkting som jag har hört förfasa sig över Sverigedemokraterna, samma kväll någon halvtimme senare prata om den där jobbiga utländska läkaren hon hade varit hos som inte kunde undersöka henne på något bra sätt. Språkförbistring bland annat.
- Det är ju massa polacker här, de försöker vi som har lite koll på sjukvården undvika. Ungefär så lät det.
Patrik Cutler
2008-03-06, 21:59
[QUOTE=Patrik Cutler;2860858]
Jo: http://sverigedemokraterna.se
du är tjej, va? för du flyr från frågor på ett typiskt tjej-sätt.
Jag har svart hår, bruna ögon, håriga ben och hela kitet, jag förstår varför folk röstar på SD och jag förstår varför de flesta inte gör det.
Visst lever vi i en demokrati där man har all rätt att uttrycka sitt missnöje, men inte fan har man all rätt till att få den respons man förväntar sig.
[QUOTE=Looney;2860871]
du är tjej, va? för du flyr från frågor på ett typiskt tjej-sätt.
Ja så måste det vara, för att tjejer är så mesiga.
Nej jag är en kille.
shut teh face
2008-03-06, 22:01
Tjejen låter mig inte se debatten på svt, moget!
Kan man streama online?
Inte konstigt att dylika partier ökar när alla andra partier är så rädda för att ta tag i frågan- för då blir de kallade rasister av nån underlig anledning.
NiXPhoenix
2008-03-06, 22:05
Hur många invandrare tillhör egentligen de riktigt rika i Sverige? Nämn gärna några som du känner till, folk som betalar enorma summor skatt jämfört med oss vanliga.
Jag kan två, grundaren till Ur&Penn och så en Moussam Cxxxxxxxx som kom från Bangladesh nån gång på 70- eller 80-talet och grundade ett börsnoterat datakonsultföretag.
Kollade hastigt upp företaget nu och jag hade rört till det lite, gick inte alls så bra nu för tiden men ligger på småbolagslistan iaf. Pendlar mellan ett par mille i vinst och förlust typ. Ingen vinstmaskin direkt.
Inte konstigt att dylika partier ökar när alla andra partier är så rädda för att ta tag i frågan- för då blir de kallade rasister av nån underlig anledning.
Är det verkligen så?
Den läggs upp på svts hemsida, troligtvis ca en halvtimme efter att den är slut skulle jag tro.
Annars finns det en del debatter med SDs ledare på t.ex youtube. Här är ett axplock:
http://www.youtube.com/watch?v=MeYRjJjX3u8 (Mona Sahlin vs Jimmie Åkesson)
http://www.youtube.com/watch?v=WCUM4-4qvEo (Erik Ullenhag vs Jimmie Åkesson)
Är det verkligen så?
Det kan man nog säga.
När t.ex folkpartiet vill ha språktest för medborgarskap(vilket USA och 3/4 av europa har) så blir de genast beskyllda för att vara rasister/främlingsfientliga eller för att "fiska i grumliga i vatten".
Rock'nRoll
2008-03-06, 22:10
Vad menar du med att vårt överflöd bygger på slaveri? Tänker du på de svenskar som var livegna ganska många hundra år tillbaka i tiden?
Tänker du på de stackarns barnarbetare som kanske har sytt en del av kläderna vi både har på oss?
Tycker också det där verkar vara ett intressant påstående. Förstår inte riktigt. Sverige har förövrigt knappt haft någon som helst livegenskap under någon epok i vår historien.
NiXPhoenix
2008-03-06, 22:11
Tjejen låter mig inte se debatten på svt, moget!
Kan man streama online?
det handlar om åldersdiskriminering och kvinnor nu typ.
" -Nothing here to see, move along" som vakterna i Morrowind brukar säga. ;)
NiXPhoenix
2008-03-06, 22:12
Tycker också det där verkar vara ett intressant påstående. Förstår inte riktigt. Sverige har förövrigt knappt haft någon som helst livegenskap under någon epok i vår historien.
Vikingarna hade väl en del som var livegna. :D
Men jag trodde det funnits senare än så också.
shut teh face
2008-03-06, 22:13
Den vägrar ladda filmen på youtube. :/ Går 5 sek, buffar.. osv
Ignatius72
2008-03-06, 22:13
och det jobbet är?
Det kan man nog säga.
När t.ex folkpartiet vill ha språktest för medborgarskap(vilket USA och 3/4 av europa har) så blir de genast beskyllda för att vara rasister/främlingsfientliga eller för att "fiska i grumliga i vatten".
Blev de verkligen det? Och i så fall av vem?
Måhända att det finns ett antal figuerer som tycker om att använda sig av begreppet rasism i tid och otid, men det betyder ju inte att det skulle råda någon slags konsenus (eller ens utbredd uppfattning) om att Folkpartiet (i detta exempel) är, eller var, rasister.
Jag tycker att det är vanliga att man hör folk som menar att man blir beskyld för att vara rasist så fort man diskuterar invandrar- och invandringspolitik än man hör folk beskyllas för att faktiskt vara rasister för att de gör just detta.
Jobbig mening, men får hoppas att ni förstår :)
Dagens fråga: Hur Känner man igen en Sverigedemokra?
Svar:
Och vi har ju haft massinvandring i 70 år också... Eller inte.
Stänga dörrar är att ta i rejält, även om Sd helst skulle vilja gå ur EU så är det i det närmaste omöjligt skulle jag vilja påstå. EU-invandringen kommer inte att försvinna.
Invandrarna var en tillgång på 60- och 70-talen, då behöves det arbetskraft och det togs in vettiga mängder.
Idag tas det in mycket större mängder människor samtidigt som det inte finns någon större behov av arbetskraft.
Ungdomsarbetslösheten var rekordhög enligt tidningarna för bara ett eller två år sen.
Sverige är inte ett speciellt rikt land i mina ögon, vi har t ex inga enorma naturresurser och det sker idag en inte obetydlig utvandring av välutbildade människor som utgör en enorm inkomstkälla för staten.
Ska "välfärdssystemet" finansieras av städare och socialbidragstagare? Nej, självklart inte helt och hållet men det blir allt mer så.
Ta dig en titt utanför fönstret, nu vet jag inte vart du bor men här i den "rika" kommunen där jag bor håller vägarna en förskräcklig standard.
Förstår om det för dig är enormt mycket viktigare att försöka hjälpa massa människor i u-länder genom att ta hit dem till Sverige än att ha bra vägar, själv ser jag dock annorlunda på det. Jag vill kunna färdas på normala vägar utan problem, utan köer, utan att åka ner i ett potthål i gatan och få ryggskott.
Skämt åsido så skulle jag tro att tom SD sympatisörer skulle skämmas för ditt inlägg.
Ignatius72
2008-03-06, 22:21
Allt.
jag förstår. Inte. Hur förklarar du då att det är så många arbetslösa invandrare? Och framförallt, hur tjänar samhället pengar på det idag?
Vilken tråkig diskussion.
Självklart tjänar vi pengar på invandringen idag, det finns inte ett svenskt industriföretag som skulle vara så stort som det är om vi inte haft någon invandring. Är det så lätt att missa 300 års historia?
NiXPhoenix: Ingvar Kamprad klassas som tredje generationens invandrare, han ligger iofs bara på sjunde plats över världens rikaste personer men det kanske räknas?
Annars har du ett litet axplock här, jag har inte kollat hur de ligger till idag men jag tvivlar på att alla är utfattiga.
Salvatore Grimaldi
Fotios Costoulas
Bicky Chakraborty
Laszlo Szombatfalvy
Jane Walerud
Men det har ju inget med hur Sverige i stort tjänar på invandrare även om de självklart bidrar, det är mer intressant att kolla på de tio största industriföretagen och hur stor andel av deras anställda som har invandrarbakgrund och sen spåra vidare nedåt till underleverantörer etc.
PowPow, du har uppenbarligen inte fattat att det som skrivs i blaskorna är sanning. Sluta få oss hederliga beskyllare att framstå som ickebeskyllare genom ditt ordtrolleri. Jag blir alltid beskylld för att vara en mes när jag säger att jag inte röstar på SD. Funderar att rösta på dom i valet nästa år för att bli accepterad.
fail
Ignatius72
2008-03-06, 22:39
Självklart tjänar vi pengar på invandringen idag, det finns inte ett svenskt industriföretag som skulle vara så stort som det är om vi inte haft någon invandring. Är det så lätt att missa 300 års historia?
Historisk sett råder ingen större tvekan om att vi tjänat pengar på invandringen. Men menar du att vi verkligen tjänar pengar på det i dagsläget?
Historisk sett råder ingen större tvekan om att vi tjänat pengar på invandringen. Men menar du att vi verkligen tjänar pengar på det i dagsläget?
Ja självklart, Ericson, Volvo, Astra etc finns ju fortfarande kvar och drar in pengar.
Patrik Cutler
2008-03-06, 22:47
Ja självklart, Ericson, Volvo, Astra etc finns ju fortfarande kvar och drar in pengar.
och dom försvinner om invandringen försvinner, menar du?
och dom försvinner om invandringen försvinner, menar du?
Iofs är det inte helt otroligt att så är fallet men vad har det med att om Sverige tjänar på invandringen att göra?
jag förstår. Inte. Hur förklarar du då att det är så många arbetslösa invandrare? Och framförallt, hur tjänar samhället pengar på det idag?
Vad tjänar samhället på dig och din familj?
Patrik Cutler
2008-03-06, 22:59
Iofs är det inte helt otroligt att så är fallet men vad har det med att om Sverige tjänar på invandringen att göra?
han undrade ju om sverige tjänar på invandringen i dagsläget. DU svarade att ericsson volvo, astra mm finns och drar in pengar, som om det hängde ihop med dagens invandring. därav min motfråga.
Känns verkligen som att människor överlag är jävligt dumma.
Men invandrare är ju överrepresenterade i brottsstatistiken? Ja då slänger vi ut dom. Det kanske går att tänka lite längre än så, det kanske finns en anledning till att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistisk och den anledningen är knappast att man har någon slags gen i vissa länder som gör att man gillar att begå brott.
NiXPhoenix
2008-03-06, 23:01
Uhum, vad var det för konstiga frågor från programledaren till Jimmie Åkesson?
-Har du varit en moske??
-Har du några muslimska vänner?
i lagom anklagande ton
*whistle*
-Har du varit en moske??
i lagom anklagande ton
*whistle*
Fan, vilka relevanta frågor *gah!*
Ska bli intressant att se debatten när den kommer upp på SVTs hemsida.
Fan, vilka relevanta frågor *gah!*
Ska bli intressant att se debatten när den kommer upp på SVTs hemsida.
Hehe, dom debatterade väl bingolotto i ett tidigare program? Då kan man inte ställa så höga krav.
-Har du varit en moske??
i lagom anklagande ton
*whistle*
Det där reagerade faktiskt jag också på, kändes inte helt relevant i sammanhanget.
Och nej, jag är inte sverigedemokrat om någon undrar.
Men invandrare är ju överrepresenterade i brottsstatistiken? Ja då slänger vi ut dom. Det kanske går att tänka lite längre än så, det kanske finns en anledning till att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistisk och den anledningen är knappast att man har någon slags gen i vissa länder som gör att man gillar att begå brott.
Det beror på utanförskapet som de "själva har valt"
Det beror på utanförskapet som de "själva har valt"
Så samtliga invandrare väljer ett utanförskap och ska därför slängas ut, det låter verkligen genomtänkt.
Patrik Cutler
2008-03-06, 23:10
sant. det är konstigt att media rapporterar om folk som inte vill nåt annat än att ha ihjäl varandra, och folk som uppfostrar sina barn till att hata, och folk som vill döda andra människor pga nån bild i nån tidning. egentligen vill dom ju inte ha nåt annat än fred och frihet, och få lukta på blommorna.
NiXPhoenix
2008-03-06, 23:12
Man får kanske betala skatt på bidraget? :laugh: :laugh:
Ignatius72
2008-03-06, 23:14
Rätt mycket skulle jag tro, men det var nog inte det jag frågade om. Är det svårt att svara så skriv det istället.
sant. det är konstigt att media rapporterar om folk som inte vill nåt annat än att ha ihjäl varandra, och folk som uppfostrar sina barn till att hata, och folk som vill döda andra människor pga nån bild i nån tidning. egentligen vill dom ju inte ha nåt annat än fred och frihet, och få lukta på blommorna.
Japp alla människor i alla länder där man inte är kristna är jättedumma och stjäl dina jobb.
Så samtliga invandrare väljer ett utanförskap och ska därför slängas ut, det låter verkligen genomtänkt.
Var har jag skrivit att de ska slängas ut?
Alla invandrare väljer inte ett utanförskap asiater tex är väldigt bra assimilera sig i det svenska samhället.
Väldigt talande är när många får MVG i Hemspråk och IG i svenska.
Rätt mycket skulle jag tro, men det var nog inte det jag frågade om. Är det svårt att svara så skriv det istället.
Jag har svarat på frågan. Jag vill bara att alla småstadsrasister gärna skriver vad de själva kostar samhället samt sin ålder så att jag direkt kan sortera bort alla bidragsberoende tonåringar och andra mentala fd journalister.
han undrade ju om sverige tjänar på invandringen i dagsläget. DU svarade att ericsson volvo, astra mm finns och drar in pengar, som om det hängde ihop med dagens invandring. därav min motfråga.
Ja Sverige tjänar pengar på invandringen idag, storföretagen och många mindre är ju uppbyggda med hjälp av invandring ergo så tjänar vi som nation pengar på invandringen.
Om han menar om vi tjänar pengar på de invandrare som kommer hit idag (vilket jag inte sett något om men som du verkar fundera på) är svaret det samma och det är samma företag som är involverade. Sen beror det ju på hur lång tid du menar med "idag" för det tar ett tag för de flesta att byta miljö även om invandrade utvecklarna på volvo etc troligen tjänar pengar från första stund.
Var har jag skrivit att de ska slängas ut?
Alla invandrare väljer inte ett utanförskap asiater tex är väldigt bra assimilera sig i det svenska samhället.
Väldigt talande är när många får MVG i Hemspråk och IG i svenska.
Jag tvivlar stark på att du har nog med kunskaper för att uttala dig om vilka folkgrupper som är bra respektive dåliga på att anpassa sig till det svenska samhället.
Jag tvivlar stark på att du har nog med kunskaper för att uttala dig om vilka folkgrupper som är bra respektive dåliga på att anpassa sig till det svenska samhället.
Ninjor anpassar sig bra till alla lägen. (map asiater dvs).
Ignatius72
2008-03-06, 23:22
Och invandrarna i ett permanentat utanförskap bidrar till detta på vilket sätt?
Vi skulle kunna tjäna pengar på det, eller för att uttrycka det lite mer diplomatiskt, vi skulle inte behöva förlora pengar på att ta emot invandrare. Men jag har svårt att se att det är annat än en förlust affär i dagsläget. Både ekonomiskt och humanitärt. En överrepresentation vad gäller allehanda utanförskap kostar samhället stora pengar och individerna stort lidande. Att vi historiskt sett har kunnat ta emot invandrare på ett bra sätt gör inte stenkastarna på Rosengård lyckligare.
NiXPhoenix
2008-03-06, 23:23
Ja herregud vad vissa människor är dumma. Jag tycker vi borde öka invandringen! Du har just omvänt mig.
Vi höjer socialbidraget (positiv diskriminering, bara invandrarna får höjt) så att de inte behöver leva så dåligt. Sen tar vi och bygger lite nya bostäder åt de som bor i miljonprogramområdena, inte ska de behöva bo i så trist miljö.
Sen att de inte har några jobb, det har ju inte att göra med att det inte finns jobb att erbjuda utan enbart att många arbetsgivare diskriminerar.
Så tvinga företagen att anställa invandrare! Ut med svenskarna.
Sen att många barn till invandrare inte identifierar sig med det svenska samhället, ja låt oss ändra på hela vårt samhälle och ta bort en del svenska traditioner så kanske de känner sig mer välkommna.
Vi borde förbjuda rockmusik och kanske även elektronisk musik (det är ju ändå bara holländare och belgare som producerar sån smörja, och kanske några israeler då) och spela ännu mera hip hop och rap i radion! Då känner de sig nog lite mer hemma.
För att vara lite seriös, prioritet ett i mina ögon är i alla fall att kraftigt minska den extremt höga invandringen vi har till det här landet.
Om man ser att det inte funkar, vilket även du verkar kunna erkänna till viss del, varför ska man då fortsätta med vansinnet? Sen kan man även försöka skicka tillbaka nyanlända som det inte verkar funka för. Men det kommer knappast bli någon jätteåtervandring ens om Sverigedemokraterna skulle få 25% av rösterna och jättemycket att säga till om. (ett par procents sannolikhet att de lyckas med det 2010 eller 2014)
Sen varför skickar man inte iväg alla de som får avslag på sin asylansökan? De ska istället tillåtas stanna kvar, i vissa fall gå under jorden och sen får de ändå medborgarskap efter 5-6 år. Har man sagt nej så har man.
Politikerna säger gärna att landet ska bli bättre på "integration". Jo men tjena, hur hade de tänkt göra det då? Även om jag inte gillar socialdemokrater, så tror jag inte att de är helt tokiga i skallen. De hade säkert integrerat invandrarna bättre om det hade gått att ordna till rimliga kostnader.
Det här landet har för det första inte hur stora resurser som helst, och för det andra finns det ofta stora kulturella skillnader som inte gör integration hur enkel som helst.
Ignatius72
2008-03-06, 23:26
Jag har svarat på frågan. Jag vill bara att alla småstadsrasister gärna skriver vad de själva kostar samhället samt sin ålder så att jag direkt kan sortera bort alla bidragsberoende tonåringar och andra mentala fd journalister.
Vill du upplysa mig var du svarat på frågan. Jag hittar det inte.
Vill du upplysa mig var du svarat på frågan. Jag hittar det inte.
Dina svenskkunskaper brister och du bidrar för lite till samhället. Är det ett utanförskap som gör dig så bitter? Dags att skicka tillbaka dig till ditt ursprungsland?
Och invandrarna i ett permanentat utanförskap bidrar till detta på vilket sätt?
Vi skulle kunna tjäna pengar på det, eller för att uttrycka det lite mer diplomatiskt, vi skulle inte behöva förlora pengar på att ta emot invandrare. Men jag har svårt att se att det är annat än en förlust affär i dagsläget. Både ekonomiskt och humanitärt. En överrepresentation vad gäller allehanda utanförskap kostar samhället stora pengar och individerna stort lidande. Att vi historiskt sett har kunnat ta emot invandrare på ett bra sätt gör inte stenkastarna på Rosengård lyckligare.
Så alla invandrare i Sverige bor i Rosengård och beter sig som fotbollshulliganer?
Ignatius72
2008-03-06, 23:35
Dina svenskkunskaper brister och du bidrar för lite till samhället. Är det ett utanförskap som gör dig så bitter? Dags att skicka tillbaka dig till ditt ursprungsland?
Så är det säkert. Vill du vara så vänlig att visa var du svarat på frågan.
Så alla invandrare i Sverige bor i Rosengård och beter sig som fotbollshulliganer?
Självfallet inte. Men tillräckligt många lever i utanförskap för att det ska påverka samhället i en negativ riktning. Nu menar jag inte att detta har med etnicitet att göra utan på en felaktig samhällskonstruktion. Men oavsett det så går det inte att bortse ifrån att det kostar stora pengar.
Ja herregud vad vissa människor är dumma. Jag tycker vi borde öka invandringen! Du har just omvänt mig.
Vi höjer socialbidraget (positiv diskriminering, bara invandrarna får höjt) så att de inte behöver leva så dåligt. Sen tar vi och bygger lite nya bostäder åt de som bor i miljonprogramområdena, inte ska de behöva bo i så trist miljö.
Sen att de inte har några jobb, det har ju inte att göra med att det inte finns jobb att erbjuda utan enbart att många arbetsgivare diskriminerar.
Så tvinga företagen att anställa invandrare! Ut med svenskarna.
Sen att många barn till invandrare inte identifierar sig med det svenska samhället, ja låt oss ändra på hela vårt samhälle och ta bort en del svenska traditioner så kanske de känner sig mer välkommna.
Vi borde förbjuda rockmusik och kanske även elektronisk musik (det är ju ändå bara holländare och belgare som producerar sån smörja, och kanske några israeler då) och spela ännu mera hip hop och rap i radion! Då känner de sig nog lite mer hemma.
Varför är du så rädd?
Det är väl den subgruppen bland invandrare sd-människorna brukar vilja "kasta ut". Vanliga medel-alis brukar det ju aldrig klagas på eftersom dessa aldrig förekommer i någon brottsstatistik eller på Efterlyst.
pragmatist
2008-03-06, 23:44
Jag är den förste att försvara en generös, rättvis och solidarisk flyktingpolitik och jag tycker att Sverige kan vara stolta över hur vi ställt upp när många andra länder inte förmått dra sitt strå till stacken (Hej Finland!), men att påstå att storskaligt flyktingmottagande inte utgör en avsevärd ekonomisk och social belastning för Sverige är inte särskilt trovärdigt. Kan man inte erkänna att Sveriges flyktingpolitik varit j-vligt kostsam på många plan men försvara den ändå?
I fråga om rena pengar, miljoner in och ut så kanske är det ett "bra" argument att börja räkna på det men sen måste man beakta att rätt många arbetar med löner som får "systemet" att rulla på.
Läste någonstans att i USA finns det 10 miljoner illegala invandrare som inte "syns" men som ändå uppbär hela ekonomin genom att utföra lågbetalda och okvalificerade tjänster och arbeten.
I tusentals kontorer, restauranger, lager och hamnar finns det ett arbetsskift som startar efter att alla andra har gått hem. Egentligen ska de som jobbar ha skälig lön, pension, försäkring och arbetsgivaren ska pröjsa en del avgifter, men tack vare att det inte är så får du en burgare för en tia efter din suparkväll.
Sen att vi har en misslyckad integrationspolitik och viljelösa politiker som inte lyckas göra bättre, det är en annan femma. Det är då bara naturlig att folk biktar sig hos SD.
Varför är du så rädd?
Har du inte hängt med i tråden? han är rädd för ryggskott :D
Jag vill kunna färdas på normala vägar utan problem, utan köer, utan att åka ner i ett potthål i gatan och få ryggskott.
"Just detta är USA:s dilemma: landet behöver sina illegala invandrare. Men ingen vill riktigt erkänna det, för det skulle ju vara samma sak som att sanktionera lagbrott. Ändå tycker vi konsumenter om vår billiga frukt, och arbetsgivarna tycker om sin billiga arbetskraft. USA:s medelklassfamiljer tycker om sina städerskor som är idoga, samvetsgranna och inte kräver några arbetsgivaravgifter eller semesterdagar. Både de folkvalda och gemene man vet att landet skulle fungera sämre utan de lagbrytande invandrarna: vem skulle då ta hand om de sämsta jobben?"
http://hd.se/ledare/2006/02/26/tio_miljoner_illegala_invandrare/
Motorbreath
2008-03-06, 23:53
Kan man se något samband mellan invandring och klimatförändringar?
Jag betvivlar starkt att du har någon kunskap om vilka folkgrupper som är bra respektive dåliga på att anpassa sig.
Alla vet att asiater är bra på att anpassar sig och är bra på att studera och jobba.
Och att många asiater är väldigt rasistiska se bara på Japan eller Sydkorea.
Men det är ingen ide att diskutera med personer som är rädda för verkligheten.
watertouch
2008-03-06, 23:56
Vi hade en polis som hänge här förut som sa att runt 80-85% av alla våldsbrott i sthlm begås av invandrare. Äger en polisradio och signalementen dem larmar ut matchar detta.
Frågar er här nu, varför gör dem det? Observera att jag bor i samma område som vissa av dessa och växte upp säkert fattigare än dem. Fattighet och klassskillnad tror jag inte på...
Och whats up med den där Scarface filmen med Al Pacino, varför är den så jävla hipp???
backflash
2008-03-07, 00:23
Deras framgång beror antagligen på att det faktiskt händer en del skit vilket de säger de vill åtgärda. Det går nog inte att komma ifrån och leder oundvikligen till en del röster. Om man sen ser det som ett problem, så bör man se det genom några följdproblem. Ett av dem är att andra partier säger NÄHÄ, såna problem existerar inte alls. Vilket i sig lär leda till fler röster. Ett annat är att lösningen verkar vara: 'stäng dörren så kommer ingen in'. Detta låter som en snabb och enkel lösning, vilket leder till än fler röster.
Problemet med NÄHÄ-metoden, förutom det uppenbara, är att det inte finns någon garanti för att NÄHÄ inte plötsligt förändras till JOHO. Ett exempel är EU's sanktioner mot Österrike under Haider, där majoriteten av länderna hade hårdare - eller planer på hårdare - regler för invandring och/eller invandrare, men ändå uppgav de kommande förändringarna som skäl. Det kan vara lite skönt att låta andra göra grovjobbet, och sen sätta sig några pinnar ner när toppen har huggts av. Det har även ett sidoproblem med, och det är att folk i mitten hamnar i kläm. Vanliga människor som kanske inte vet hur man talar för sig, men i detta virrvarr får se sig som både offer för rasism eller som en möjlig brottsling.
Problemet med att stänga dörren är att de som är kriminella oftast inte brukar komma in genom den. Det är helt enkelt onödig tid och potentiella resurser som spills. Det finns ett sidoproblem här med, och det är att wannabe-smågangstrarna som växer upp med kriminalitet runkar ihjäl sig till denna framgång. De får det de trånar efter: respekt. De har gjort 'något rätt' enligt sitt sätt att tänka. De lever på tanken att folk är rädda för dem. En härlig symbios egentligen.
Ang. kostnader så fanns det siffror på detta utifrån en utredning för några år sen. Har säkert nämnt den på forumet, men orka leta. Invandring och mottagning ger dock en hel del jobb till folk med goda svenskkunskaper, aka Svenskar, vilket brukar förbises rätt ofta.
För att återgå till NÄHÄ-sägarna. Det har under en rätt lång tid skett en offer-projicering på invandrare. Och man får nog säga att vi har blivit rätt duktiga på att axla offer-manteln med. Invandrare har svårt att få jobb! Vilket är sant, men de flesta har svårt att få jobb på dagens arbetsmarknad. När man däremot upprepar det som ett mantra, är det inte svårt att se att människor som påverkas blir uppgivna, ja helt enkelt slutar söka - eftersom det inte är 'värt det'. Gör alla det, för att svara på cue: iq-badboll frågan? Nej, definitivt inte. Vidare, att säga att område x inte har problem, när invånarna själva tycker det har blivit problematiskt. Inte bara gör det att folk blir passiva till sitt område, och kanske tycker att om 'de' säger att det är ok så är det kanske det, men det kan även ske en upptrappning i de där minigangsterkidsens metoder för att 'synas' än mer. Det har även funnits, iaf i Malmö, en lösning där bidrag ersatte/ersätter arbete för människor som vill och kan arbeta - och man kan automatiskt återgå till första delen på paragrafen här. Den sistnämnda delen är så nära en riktigt jävla ond cirkel man kan komma. Men NÄHÄ-folket är duktiga på annat med. Att definitivt säga vad olika länders kultur innebär genom en färgsprakande show med dans, mat och ännu mer dans. Dör lite inombords varje gång jag ser en kulturdag. Jag kan visserligen inte dansa, men jag är en jävel på att äta, så jag antar att jag fortfarande passar in i mallen. NÄHÄ-folket är lika duktiga som 'de där onda andra' på att säga vad invandrare är. Det verkar helt enkelt inte finnas individer, bara en klump.
Herr Oberst
2008-03-07, 00:38
Om SD, gud förbjude, skulle få någon makt, så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att flytta till ett annat land. Jag skäms för att de ens finns i Sverige.
HAHA!
Var skulle du flytta då?
Till ett land som inte har några invandrarkritiska partier representerade?
SD är nästan välkomnar invandringen jämfört mer många andra partier ute i Europa som inte ens ses som särskilt invandrarkritiska.
Good luck Osten.
För övrigt hoppas jag att SD kan ta sig in. Och nog kan de ställa till med problem om de hamnar i en vågmästarroll.
HAHA!
Var skulle du flytta då?
Till ett land som inte har några invandrarkritiska partier representerade?
SD är nästan välkomnar invandringen jämfört mer många andra partier ute i Europa som inte ens ses som särskilt invandrarkritiska.
Good luck Osten.
För övrigt hoppas jag att SD kan ta sig in. Och nog kan de ställa till med problem om de hamnar i en vågmästarroll.
dit där de inte tar emot invandrare...duh
skämt i sidled så är det väl inte så bökigt nuförtiden att flytta till ett annat EU-land?
Herr Oberst
2008-03-07, 01:14
dit där de inte tar emot invandrare...duh
skämt i sidled så är det väl inte så bökigt nuförtiden att flytta till ett annat EU-land?
Läs igen.
Hur många invandrare tillhör egentligen de riktigt rika i Sverige? Nämn gärna några som du känner till, folk som betalar enorma summor skatt jämfört med oss vanliga.
Jag kan två, grundaren till Ur&Penn och så en Moussam Cxxxxxxxx som kom från Bangladesh nån gång på 70- eller 80-talet och grundade ett börsnoterat datakonsultföretag.
Kollade hastigt upp företaget nu och jag hade rört till det lite, gick inte alls så bra nu för tiden men ligger på småbolagslistan iaf. Pendlar mellan ett par mille i vinst och förlust typ. Ingen vinstmaskin direkt.
Salvatore Grimaldi, Italien
Beräknade tillgångar: 1,6 miljarder
Fotios Costoulas, Grekland
Beräknade tillgångar: 1,4 miljarder
Spyridon Mylonopoulos, Grekland
Laszlo Szombatfalvy, Ungern
Beräknade tillgångar: 1,2 miljarder
Bicky Chakraborty, Indien
Beräknade tillgångar: 700 miljoner
Vladimir Denisov, Ryssland
Beräknade tillgångar: 500 miljoner
Refaat el-Sayed, Egypten
Beräknade tillgångar: 230 miljoner
Jane Walerud, USA
Beräknade tillgångar: 220 miljoner
Akbar Seddigh, Iran
Beräknade tillgångar: 200 miljoner
Ali Akbar Karimi, Iran
Fernando di Luca, Italien
Beräknade tillgångar: 150 miljoner
Alessandro Catenacci, Italien
Beräknade tillgångar: 120 miljoner
Ayad al-saffar
Beräknade tillgångar: 108 miljoner
Muhittin Tayli, Turkiet
Beräknade tillgångar: 100 miljoner
Zeki Vural, Turkiet
Sunit Merhotra, Inidien
Farhad Saeidi, Iran
Beräknade tillgångar: 80 miljoner
Panos Papadopoulos, Grekland
Beräknade tillgångar: 75 miljoner
Zlatan Ibrahimovic, fd Jugoslavien
Beräknade tillgångar: 70 miljoner
Jennie Chang, Taiwan
Beräknade tillgångar: 64 miljoner
Firuz Barbaros Baglikaya
Beräknade tillgångar: 60 miljoner
Siamak Alian, Iran
Beräknade tillgångar: 50 miljoner
Vimal Kovac,
Beräknade tillgångar: 43 miljoner
Carlos Gisbert, Spanien
Beräknade tillgångar: 40 miljoner
Marcus Samuelsson, Etiopien
David Dangoor
Beräkade tillgångar: 33 miljoner
Greg Dingizian, Armenien
Beräknade tillgångar: 30 miljoner
Abdulahad Afram, Syrien
Bo Dankis, Litauen
Hazem Kurda, Kurdistan
Beräknade tillgångar: 29 miljoner
Jan Salloum
Beräknade tillgångar: 28 miljoner
Vince Istvan Vlaskowits
Beräknade tillgångar: 27 miljoner
Zeki Bisso, Syrien
Beräknade tillgångar: 25 miljoner
Gaston-Johansson, USA
Beräknade tillgångar: 24 miljoner
Klas Ståhl, Estland
Beräknade tillgångar: 23 miljoner
Muazzam Sultan Choudhury, Bangladesh
Ivo Stopner, fd Tjeckoslovakien
Beräknade tillgångar: 22 miljoner
Maris Hartmannis, Lettland
Beräknade tillgångar: 20 miljoner
Jean Matti, Syrien
Laszlo Kriss, Ungern
Ahmed Mohamed Saleh
Beräknade tillgångar: 19 miljoner
Cercis Ibrahim Bennodanho
Beräknade tillgångar: 18 miljoner
Amelia Adamo, Italien
Beräknade tillgångar: 17 miljoner
Ibrahim Gnem
Beräknade tillgångar: 15 miljoner
Mohamed Rashad Aly
Saied Ghannadan, Iran
Maw-Tsong Lin
Beräknade tillgångar: 13 miljoner
Mohammed Magdi Ahmed Khafagi
Beräknade tillgågnar: 13 miljoner
George Riedel, fd Tjeckoslovakien
Beräknade tillgångar: 12 miljoner
Sergio Montanari, Italien
Några exempel, du kan läsa mer om dem här: http://www.dagensps.se/article_print.aspx?articleID=17229&categID=50
Psychological
2008-03-07, 01:59
Skrämmande att en del här på kolo står bakom "främlingsfientliga" partier !
Tycker du? dom hade ju enl opinionen 4% ;)
Deceiver85
2008-03-07, 02:27
En del av oss är till och med representanter och arbetar för partiet *whistle*
Jag tror Sverigedemokraterna utan tvekan kommer in i riksdagen 2010, och att vi kommer in av en anledning, det finns människor som är trötta på den förda integrationspolitiken.
Det är förresten uppenbart, när man följer debatten här, att många av debattörerna har fler fördomar om sverigedemokraterna än vad sverigedemokraterna påstås ha om invandrare.
Psychological
2008-03-07, 02:29
Jag tror Sverigedemokraterna utan tvekan kommer in i riksdagen 2010, och att vi kommer in av en anledning, det finns människor som är trötta på den förda integrationspolitiken.
Vad kul för er. Själv så jobbar jag för Nordkoreas hemvärn !
Självfallet inte. Men tillräckligt många lever i utanförskap för att det ska påverka samhället i en negativ riktning. Nu menar jag inte att detta har med etnicitet att göra utan på en felaktig samhällskonstruktion. Men oavsett det så går det inte att bortse ifrån att det kostar stora pengar.
Det permanenta utanförskapet du pratar om bör innebära en längre period (permanent) och om det är en så stor grupp vore det intressant att få se det i siffror då det borde finna sen hel del bevis för att det existerar i så stor omfattning att det gör att invandringen som sådan blir en minusaffär.
Jag är den förste att försvara en generös, rättvis och solidarisk flyktingpolitik och jag tycker att Sverige kan vara stolta över hur vi ställt upp när många andra länder inte förmått dra sitt strå till stacken (Hej Finland!), men att påstå att storskaligt flyktingmottagande inte utgör en avsevärd ekonomisk och social belastning för Sverige är inte särskilt trovärdigt. Kan man inte erkänna att Sveriges flyktingpolitik varit j-vligt kostsam på många plan men försvara den ändå?
Jag ser ingen i tråden som påstår något sådant?
Det är förresten uppenbart, när man följer debatten här, att många av debattörerna har fler fördomar om sverigedemokraterna än vad sverigedemokraterna påstås ha om invandrare.
Gör inget för att bevisa fördomarna då? Du har ju tyvärr bevisat var du står så i ditt fall är det kört.
Gör inget för att bevisa fördomarna då? Du har ju tyvärr bevisat var du står så i ditt fall är det kört.
Den där förstår jag inte riktigt men så är jag nyvaken också.
Animalistic
2008-03-07, 08:22
+10
Ignatius72
2008-03-07, 08:53
Det permanenta utanförskapet du pratar om bör innebära en längre period (permanent) och om det är en så stor grupp vore det intressant att få se det i siffror då det borde finna sen hel del bevis för att det existerar i så stor omfattning att det gör att invandringen som sådan blir en minusaffär.
Om du följt med i samhällsdebatten på minsta sätt så bör det inte undgått dig att det finns stora marginaliserade grupper. Både genom den mildare formen av arbetslöshet och bidragsfälla men även en grövre variant av krimininalitet.
Det är ju inget som SD har hittat på utan klara fakta. Det är inte ens unikt för Sverige.
Trots allt så har SD (i en opinionsundersökning) fått drygt 4%. Den stora majoriteten har inte för avsikt att inleda några samarbeten med dem. De etablerade partierna skulle nog verkligen önska att de inte kravlade sig över spärren. De finns med andra ord all anledning att skrapa fram siffror som visar att det inte råder ett permanent utanförskap för stora invandrargrupper. OM så är fallet torde det finnas en hel del bevis på att det existerar i en sådan omfattning att det inte blir en minusaffär.
jag får känslan av att det är just du som påstår det.
Om du följt med i samhällsdebatten på minsta sätt så bör det inte undgått dig att det finns stora marginaliserade grupper. Både genom den mildare formen av arbetslöshet och bidragsfälla men även en grövre variant av krimininalitet.
Det är ju inget som SD har hittat på utan klara fakta. Det är inte ens unikt för Sverige.
Trots allt så har SD (i en opinionsundersökning) fått drygt 4%. Den stora majoriteten har inte för avsikt att inleda några samarbeten med dem. De etablerade partierna skulle nog verkligen önska att de inte kravlade sig över spärren. De finns med andra ord all anledning att skrapa fram siffror som visar att det inte råder ett permanent utanförskap för stora invandrargrupper. OM så är fallet torde det finnas en hel del bevis på att det existerar i en sådan omfattning att det inte blir en minusaffär.
Hur stor är den gruppen jämfört med alla andra invandrare?
När då?
Var i deras partiprogram finns det antydningar till att dom är främlingsfientliga?
Var i deras partiprogram finns det antydningar till att dom är främlingsfientliga?
Så de har inte skrivit ned det på papper? Nä, men då så.
Ignatius72
2008-03-07, 09:09
Hur stor är den gruppen jämfört med alla andra invandrare?
Du får söka statistiken själv.
När då?
.
Ja Sverige tjänar pengar på invandringen idag, storföretagen och många mindre är ju uppbyggda med hjälp av invandring ergo så tjänar vi som nation pengar på invandringen.
.
Så de har inte skrivit ned det på papper? Nä, men då så.
Okej, vad baserar ni det på då? Varför tycker ni dom är främlingsfientliga? För det måste ha kommit någonstans ifrån ju.
pragmatist
2008-03-07, 09:18
Större delen av tråden handlar ju om hur kostsam (eller lönsam) invandringen är. Inte minst dina egna argument handlar ju om detta.
moment22
2008-03-07, 09:34
Dags att vara lite ärlig.
Jag är jävligt trött på att vid vissa tillfällen se mer invandrare med slöjjor som knappt pratar svenska en svenskar.
Jag vill inte ha detta landet mångkulturellt om inte alla kan prata flytande svenska.
Och ta av dom jävla slöjjorna!
Dags att vara lite ärlig.
Jag är jävligt trött på att vid vissa tillfällen se mer invandrare med slöjjor som knappt pratar svenska en svenskar.
Jag vill inte ha detta landet mångkulturellt om inte alla kan prata flytande svenska.
Och ta av dom jävla slöjjorna!
:D
(Svaret passar också till Pragmatists senaste inlägg)
Jag ser inte svaret på min fråga i något av mina inlägg som du citerar?
Att flyktingmotagning och problem som är förknippade med det kostar pengar är inget konstigt eller svårt att förstå men det utgör ju bara bara en del av invandringen och frågan är ju också om flyktingarna i sig utgör en förlust om du slår ihop utgifter och inkomster.
Det finnns ju en hel del som invandringen tillför.
Att befolkningsantalet inte sjunker.
Att medelåldern hålls nere.
Ett antal högutbildade som inte kostar många kronor jämfört med att betala för utbildning, dagis och sjukvård i 25-30 år.
Nya idéer för företagande
Ett större kontaktnät för industrin.
Osv
Och återigen om vi tittar på industrin som helhet så skulle vi inte ha de företag vi har idag om vi inte haft invandring, det går även att gå in på valfri industri och se hur många som jobbar "på golvet" som är invandrare eller har invandrarbakgrund.
moment22
2008-03-07, 09:42
Det finns för många som beter sig såhär: http://www.youtube.com/watch?v=ugiBP47MKrU
Visst han kanske har haft den sjukaste uppväxten, men vi kan fan inte ta emot alla som vill in hit, sätta dom i fula lägenheter, och de enda jobben de kan få är kebabtestsmakare, kebabstrimlare och kebabrullfixare. Dom växer upp i ett land där dom märker att det knappt lönar sig att arbeta eftersom att halva Sverige arbetar för att den andra halvan ska klara sig.
Vipps så snor dom mobiltelefoner från gamlingar för att dom endå känner att "ey så gjorde Achmed", och dom hade inte haft råd med mobiltelefonen på något annat sätt då dom inte kan få jobb.
Ignatius72
2008-03-07, 09:44
(Svaret passar också till Pragmatists senaste inlägg)
Jag ser inte svaret på min fråga i något av mina inlägg som du citerar?
Att flyktingmotagning och problem som är förknippade med det kostar pengar är inget konstigt eller svårt att förstå men det utgör ju bara bara en del av invandringen och frågan är ju också om flyktingarna i sig utgör en förlust om du slår ihop utgifter och inkomster.
Det finnns ju en hel del som invandringen tillför.
Att befolkningsantalet inte sjunker.
Att medelåldern hålls nere.
Ett antal högutbildade som inte kostar många kronor jämfört med att betala för utbildning, dagis och sjukvård i 25-30 år.
Nya idéer för företagande
Ett större kontaktnät för industrin.
OsvOch återigen om vi tittar på industrin som helhet så skulle vi inte ha de företag vi har idag om vi inte haft invandring, det går även att gå in på valfri industri och se hur många som jobbar "på golvet" som är invandrare eller har invandrarbakgrund.
Det är ju dit vi ska nå om det ska bli något bra för både invandrarna som individer och för samhället i stort. Men att tex befolkningsantalet hålls uppe är bara till glädje om folket drar in några pengar, annars är det bara ytterligare en utgift.
Som jag ser det så skissar du på visionen om hur det borde se ut, det är ingen beskrivning av dagens verklighet.
Jacksatan
2008-03-07, 12:21
Tycker ofta det hamnar på den här nivån när du diskuterar saker nuförtiden. Trist.
Det mest sorgliga med SD anser jag verkar vara att bortsett från Jimmie Åkesson så verkar dom flesta andra representantar vara fullkomligt talanglösa.
Förövrigt är det vrickat att Stina får fortsätta, när hon gång på gång gör bort sig och allmänt dryg.
NiXPhoenix
2008-03-07, 13:56
NiXPhoenix: Ingvar Kamprad klassas som tredje generationens invandrare, han ligger iofs bara på sjunde plats över världens rikaste personer men det kanske räknas?
Annars har du ett litet axplock här, jag har inte kollat hur de ligger till idag men jag tvivlar på att alla är utfattiga.
Salvatore Grimaldi
Fotios Costoulas
Bicky Chakraborty
Laszlo Szombatfalvy
Jane Walerud
Men det har ju inget med hur Sverige i stort tjänar på invandrare även om de självklart bidrar, det är mer intressant att kolla på de tio största industriföretagen och hur stor andel av deras anställda som har invandrarbakgrund och sen spåra vidare nedåt till underleverantörer etc.
Nej, det är kanske inte så givande att fixera sig på enskilda personer, det kan jag hålla med om och erkänna att det var jag som började (tror jag).
Men jag tycker inte invandringen för 300 år sen har så mycket att göra med hur det är idag.
Tycker som jag tidigare skrev att det är enorm skillnad på invandringen på 60- och 70-talen jämfört med idag. Riksdagens beslut om anhöringinvandring kommer från tidigt 70-tal om jag inte har fel, och det rörde sig då om kanske ett tusental anhöriga till fabriksarbetare som kom från bl a Italien och Grekland.
Sen Ingvar Kamprad, jag kikade in på wikipedia där det står att han var tredje generationens invandrare och tycker att det är en sanning med modifikation.
Hans far sida kom från Tyskland står det, hans mors släkt verkar ha funnits i Småland hela tiden (nåja). Sen har vi haft invandring av tyskar långt tillbaka i tiden och många svenskar idag kan nog sägas ha lite tyskt eller kanske belgiskt/holländskt blod i sig.
NiXPhoenix
2008-03-07, 13:57
Salvatore Grimaldi, Italien
Beräknade tillgångar: 1,6 miljarder
Fotios Costoulas, Grekland
Spyridon Mylonopoulos, Grekland
Laszlo Szombatfalvy, Ungern
Beräknade tillgångar: 1,2 miljarder
Bicky Chakraborty, Indien
Beräknade tillgångar: 700 miljoner
Vladimir Denisov, Ryssland
Beräknade tillgångar: 500 miljoner
Refaat el-Sayed, Egypten
Beräknade tillgångar: 230 miljoner
Jane Walerud, USA
Beräknade tillgångar: 220 miljoner
Akbar Seddigh, Iran
Ali Akbar Karimi, Iran
Fernando di Luca, Italien
Beräknade tillgångar: 150 miljoner
Alessandro Catenacci, Italien
Beräknade tillgångar: 120 miljoner
Ayad al-saffar
Beräknade tillgångar: 108 miljoner
Muhittin Tayli, Turkiet
Zeki Vural, Turkiet
Sunit Merhotra, Inidien
Farhad Saeidi, Iran
Beräknade tillgångar: 80 miljoner
Panos Papadopoulos, Grekland
Beräknade tillgångar: 75 miljoner
Zlatan Ibrahimovic, fd Jugoslavien
Beräknade tillgångar: 70 miljoner
Jennie Chang, Taiwan
Beräknade tillgångar: 64 miljoner
Firuz Barbaros Baglikaya
Beräknade tillgångar: 60 miljoner
Siamak Alian, Iran
Beräknade tillgångar: 50 miljoner
Vimal Kovac,
Beräknade tillgångar: 43 miljoner
Carlos Gisbert, Spanien
Marcus Samuelsson, Etiopien
David Dangoor
Beräkade tillgångar: 33 miljoner
Greg Dingizian, Armenien
Abdulahad Afram, Syrien
Bo Dankis, Litauen
Hazem Kurda, Kurdistan
Beräknade tillgångar: 29 miljoner
Jan Salloum
Beräknade tillgångar: 28 miljoner
Vince Istvan Vlaskowits
Beräknade tillgångar: 27 miljoner
Zeki Bisso, Syrien
Beräknade tillgångar: 25 miljoner
Gaston-Johansson, USA
Beräknade tillgångar: 24 miljoner
Klas Ståhl, Estland
Muazzam Sultan Choudhury, Bangladesh
Ivo Stopner, fd Tjeckoslovakien
Beräknade tillgångar: 22 miljoner
Maris Hartmannis, Lettland
Jean Matti, Syrien
Laszlo Kriss, Ungern
Ahmed Mohamed Saleh
Beräknade tillgångar: 19 miljoner
Cercis Ibrahim Bennodanho
Beräknade tillgångar: 18 miljoner
Amelia Adamo, Italien
Beräknade tillgångar: 17 miljoner
Ibrahim Gnem
Mohamed Rashad Aly
Saied Ghannadan, Iran
Maw-Tsong Lin
Beräknade tillgångar: 13 miljoner
Mohammed Magdi Ahmed Khafagi
Beräknade tillgågnar: 13 miljoner
George Riedel, fd Tjeckoslovakien
Sergio Montanari, Italien
Några exempel, du kan läsa mer om dem här: http://www.dagensps.se/article_print.aspx?articleID=17229&categID=50
Oj, ja rätt imponerande lista bara man ser den rakt upp och ner utan något att jämföra med. Jag bestämde mig dock för att söka runt lite.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stefan_Persson
Tjohoo, 127 miljarder, ja då alla andra ute ur leken.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article350706.ab
http://www.expressen.se/1.22716
Salvatore Grimaldi, italienare, plats 66. Plats 1 på din lista.
Tycker ofta det hamnar på den här nivån när du diskuterar saker nuförtiden. Trist.
Säger nissen som aldrig diskuterar utan enbart går in i en tråd om det står "Last post: jwzrd". Skärpning.
Deceiver85
2008-03-07, 14:27
Lång listahttp://www.dagensps.se/article_print.aspx?articleID=17229&categID=50
Jag undrar vem din lista är till störst fördel, de mest framgångsrika invandrarna på din lista kom till Sverige då man fortfarande hade en fungerande invandring- och integrationspolitik. Och när vi ändå pratar om invandrare på listor, kolla i den här med några av Sveriges mest eftersökta brottslingar:
http://www.efterlyst.tv3.se/default.asp?menuItem=43&subMenuItem=47
Ibewyogu, Uchenna Kingsley är 28 år gammal och anhållen i sin frånvaro misstänkt för grov narkotikasmuggling och grovt narkotikabrott.
Enligt uppgifter från Tullkriminalen är mannen hemmahörande i Norsborg utanför Stockholm. Mannen är 174 centimeter lång och kraftigt byggd.
Dejan Dodos, 27 år, (medhjälp till grov misshandel, vållande till annans död, grovt brott och grovt vapenbrott)
Dejan Dodos misstänks ligga bakom mordet på 23-åriga Elvis Padjan i Malmö den 22 januari i år. Upprinnelsen till mordet på Elvis tros vara ett bråk tidigare under kvällen då Dodos och Elvis sällskap stötte samman inne på en nattklubb. Efteråt kom gängen överens om att träffas igen, vid Gustav Adolfs torg, men ingen trodde då att det skulle sluta med ett mord. Någon sliter plötsligt upp en pistol och skjuter ihjäl Elvis inför ögonen på hans chockade kompisar. En person angav sig själv och dömdes för dråp men polisen tror att Dejan Dodos också är skyldig till Elvis Padjans död. 27-årige Dodos, som tidigare är dömd för bla misshandel, valde själv att gå under jorden och har sedan dess varit häktad i sin frånvaro och internationellt efterlyst.
Arsim Asllani 24 år, (mord)
Den 20 juli 2003, rånmördades 55-årige lantbrukaren Yngve Christiansson, i sitt hem i småländska Traryd. Yngve misshandlades och kvävdes till döds för 1300 kronor.
2 män har dömts till 8 års fängelse vardera för dråp men den 3:e mördaren, Asllani håller sig fortfarande undan rättvisan. Arsim Asllani har tidigare gått under namnet Arsim Buzhala och polisen har fått indikationer på att han kan befinna sig på flykt i Italien.
Joseph Jammeh, (mordförsök)
Joseph Jammeh, eller “Baba Janneh” som han också går under, misstänks för att ha knivhuggit en man utanför nattklubben Bodoni på Bergsgatan 20 i Malmö. Tidigt på morgonen, fredag 21 juli i år, blossade ett bråk upp, utanför klubben och en kniv genomborrade bröstkorgen på den unge mannen som var nära att få sätta livet till. Misstankarna riktades snabbt mot Joseph Jammeh, som ursprungligen kommer från Gambia men har har vistats i Stockholm under långa perioder. Polisen behöver nu hjälp med att fastställa hans riktiga namn och födelsedata för att kunna efterlysa honom internationellt.
36-årige Coung Duc Nguyen
Är misstänkt för delaktighet i dubbelmordet på 2 vietnamesiska flyktingar i Göteborg. Tisdagen den 10 oktober sköts männen, en 32-årig och en 26-årig man, ihjäl på Bredfjällsgatan i Hammarkullen där de bodde tillfälligt. Det var grannarna som larmade polisen efter att de hört skottlossning och 7 personer kunde snart gripas och häktas för morden. Nguyen, som själv är vietnames, är ännu på fri fot och enligt polisen kan han fortfarande befinna sig i Göteborgstrakten.
Jonas Lundén 35 år
Är internationellt efterlyst sedan förra sommaren, då han häktades i sin frånvaro, misstänkt för flera grova bedrägerier. Han ska bland annat ha lurat en präst på 100.000 kronor och minst 27 stycken ungdomar som sökt volontärjobb på ett gatubarns projekt i Brasilien, till att sätta in stora summor pengar på ett konto, hans egna. Pengar som Lundén påstod skulle användas till resekostnader. Flera uttag gjordes från Brasilien, innan hans bankkonto spärrades i samband med häktningen. Lundén är tidigare dömd för över 80 bedrägerier och för grovt sexuellt utnyttjande av en 9-årig pojke.
24 årige Oday Almo- hawa-dawi (mord)
Oday är internationellt efterlyst och häktad i sin frånvaro misstänkt för mordet på en 25 årig man i Lindesberg den 22 augusti i fjol.
Pasi Miettinen 38. (Mord)
Det är nu nästan 6 år sen som Miettinen sköt ihjäl en man utanför puben Sledgehammer i Södertälje. Sedan dess har han setts bland annat i Thailand, men är fortfarande på fri fot.
24 årige Jusuf Hani, (mord, grovt rån)
Jusuf Hani är den siste av de ökända Stavangerrånarna.
13 stycken är redan dömda för flera grova rån och mord på en norsk polis.
Hani har hållt sig undan i över ett år och är internationellt efterlyst.
21 årige Ahmed Abdulali Al-Quassed (Grov misshandel, övergrepp i rättsak)
Ahmed är fortfarande på flykt efter mordet på Ola Karlsson i Växjö den 10 september förra året. En utredning visar att både han och hans bror är misstänkta för mordet. Nu är han internationellt efterlyst och häktad i sin frånvaro.
Sergei Albiev 21 år (Dubbelmord)
Sergei är efterlyst för dubbelmordet på 2 asylsökande vitryssar i Brandbergen söder om Stockholm. Det var i april för 2 år sen som kropparna hittades bakom en sopstation i skogen. 2 män greps tidigt för morden, men den tredje, Albiev håller sig forfarande undan.
Tilo Dumbuya, 21 år (Grov våldtäkt)
Den här mannen är efterlyst misstänkt för grov våldtäkt på en 15årig flicka som fick livshotande skador av övergreppet. Hans medbrottsling har dömts till 4 års fängelse, men Dumbuya är fortfarande på fri fot.
Saoud Rezgani, 30 år (Grovt narkotikabrott)
Narkotika smugglaren, Saoud Rezgani, fritogs den 4 juli, 2004, i samband med ett sjukhusbesök i Norrtälje. Han rymde från ett 6-årigt fängelsestraff för grovt narkotikabrott, efter att ha smugglat in närmare 50 kg cannabis från Köpenhamn. Polisen tror att han kan befinna sig i Spanien och 30 årige Rezgani är idag internationellt efterlyst.
LadyInsane
2008-03-07, 14:27
Förövrigt är det vrickat att Stina får fortsätta, när hon gång på gång gör bort sig och allmänt dryg.
Verkligen! Grymt dålig programledare!
Du går från klarhet till klarhet. Jag ber att få gratulera dig för din insikt om att invandrare begår brott. Får man lära sig detta på Svenne Jugend-bootcamp?
LadyInsane
2008-03-07, 14:34
Jag undrar vem din lista är till störst fördel, de mest framgångsrika invandrarna på din lista kom till Sverige då man fortfarande hade en fungerande invandring- och integrationspolitik. Och när vi ändå pratar om invandrare på listor, kolla i den här med några av Sveriges mest eftersökta brottslingar:
http://www.efterlyst.tv3.se/default.asp?menuItem=43&subMenuItem=47
Ibewyogu, Uchenna Kingsley är 28 år gammal och anhållen i sin frånvaro misstänkt för grov narkotikasmuggling och grovt narkotikabrott.
Enligt uppgifter från Tullkriminalen är mannen hemmahörande i Norsborg utanför Stockholm. Mannen är 174 centimeter lång och kraftigt byggd.
Dejan Dodos, 27 år, (medhjälp till grov misshandel, vållande till annans död, grovt brott och grovt vapenbrott)
Dejan Dodos misstänks ligga bakom mordet på 23-åriga Elvis Padjan i Malmö den 22 januari i år. Upprinnelsen till mordet på Elvis tros vara ett bråk tidigare under kvällen då Dodos och Elvis sällskap stötte samman inne på en nattklubb. Efteråt kom gängen överens om att träffas igen, vid Gustav Adolfs torg, men ingen trodde då att det skulle sluta med ett mord. Någon sliter plötsligt upp en pistol och skjuter ihjäl Elvis inför ögonen på hans chockade kompisar. En person angav sig själv och dömdes för dråp men polisen tror att Dejan Dodos också är skyldig till Elvis Padjans död. 27-årige Dodos, som tidigare är dömd för bla misshandel, valde själv att gå under jorden och har sedan dess varit häktad i sin frånvaro och internationellt efterlyst.
Arsim Asllani 24 år, (mord)
Den 20 juli 2003, rånmördades 55-årige lantbrukaren Yngve Christiansson, i sitt hem i småländska Traryd. Yngve misshandlades och kvävdes till döds för 1300 kronor.
2 män har dömts till 8 års fängelse vardera för dråp men den 3:e mördaren, Asllani håller sig fortfarande undan rättvisan. Arsim Asllani har tidigare gått under namnet Arsim Buzhala och polisen har fått indikationer på att han kan befinna sig på flykt i Italien.
Joseph Jammeh, (mordförsök)
Joseph Jammeh, eller “Baba Janneh” som han också går under, misstänks för att ha knivhuggit en man utanför nattklubben Bodoni på Bergsgatan 20 i Malmö. Tidigt på morgonen, fredag 21 juli i år, blossade ett bråk upp, utanför klubben och en kniv genomborrade bröstkorgen på den unge mannen som var nära att få sätta livet till. Misstankarna riktades snabbt mot Joseph Jammeh, som ursprungligen kommer från Gambia men har har vistats i Stockholm under långa perioder. Polisen behöver nu hjälp med att fastställa hans riktiga namn och födelsedata för att kunna efterlysa honom internationellt.
36-årige Coung Duc Nguyen
Är misstänkt för delaktighet i dubbelmordet på 2 vietnamesiska flyktingar i Göteborg. Tisdagen den 10 oktober sköts männen, en 32-årig och en 26-årig man, ihjäl på Bredfjällsgatan i Hammarkullen där de bodde tillfälligt. Det var grannarna som larmade polisen efter att de hört skottlossning och 7 personer kunde snart gripas och häktas för morden. Nguyen, som själv är vietnames, är ännu på fri fot och enligt polisen kan han fortfarande befinna sig i Göteborgstrakten.
Jonas Lundén 35 år
Är internationellt efterlyst sedan förra sommaren, då han häktades i sin frånvaro, misstänkt för flera grova bedrägerier. Han ska bland annat ha lurat en präst på 100.000 kronor och minst 27 stycken ungdomar som sökt volontärjobb på ett gatubarns projekt i Brasilien, till att sätta in stora summor pengar på ett konto, hans egna. Pengar som Lundén påstod skulle användas till resekostnader. Flera uttag gjordes från Brasilien, innan hans bankkonto spärrades i samband med häktningen. Lundén är tidigare dömd för över 80 bedrägerier och för grovt sexuellt utnyttjande av en 9-årig pojke.
24 årige Oday Almo- hawa-dawi (mord)
Oday är internationellt efterlyst och häktad i sin frånvaro misstänkt för mordet på en 25 årig man i Lindesberg den 22 augusti i fjol.
Pasi Miettinen 38. (Mord)
Det är nu nästan 6 år sen som Miettinen sköt ihjäl en man utanför puben Sledgehammer i Södertälje. Sedan dess har han setts bland annat i Thailand, men är fortfarande på fri fot.
24 årige Jusuf Hani, (mord, grovt rån)
Jusuf Hani är den siste av de ökända Stavangerrånarna.
13 stycken är redan dömda för flera grova rån och mord på en norsk polis.
Hani har hållt sig undan i över ett år och är internationellt efterlyst.
21 årige Ahmed Abdulali Al-Quassed (Grov misshandel, övergrepp i rättsak)
Ahmed är fortfarande på flykt efter mordet på Ola Karlsson i Växjö den 10 september förra året. En utredning visar att både han och hans bror är misstänkta för mordet. Nu är han internationellt efterlyst och häktad i sin frånvaro.
Sergei Albiev 21 år (Dubbelmord)
Sergei är efterlyst för dubbelmordet på 2 asylsökande vitryssar i Brandbergen söder om Stockholm. Det var i april för 2 år sen som kropparna hittades bakom en sopstation i skogen. 2 män greps tidigt för morden, men den tredje, Albiev håller sig forfarande undan.
Tilo Dumbuya, 21 år (Grov våldtäkt)
Den här mannen är efterlyst misstänkt för grov våldtäkt på en 15årig flicka som fick livshotande skador av övergreppet. Hans medbrottsling har dömts till 4 års fängelse, men Dumbuya är fortfarande på fri fot.
Saoud Rezgani, 30 år (Grovt narkotikabrott)
Narkotika smugglaren, Saoud Rezgani, fritogs den 4 juli, 2004, i samband med ett sjukhusbesök i Norrtälje. Han rymde från ett 6-årigt fängelsestraff för grovt narkotikabrott, efter att ha smugglat in närmare 50 kg cannabis från Köpenhamn. Polisen tror att han kan befinna sig i Spanien och 30 årige Rezgani är idag internationellt efterlyst.
Vad är din poäng? Att alla med utländskt namn förmodligen är brottslingar?
Cut the crap
Ignatius72
2008-03-07, 14:53
Allt.
Säger nissen som aldrig diskuterar utan enbart går in i en tråd om det står "Last post: jwzrd". Skärpning.
Du går från klarhet till klarhet. Jag ber att få gratulera dig för din insikt om att invandrare begår brott. Får man lära sig detta på Svenne Jugend-bootcamp?
Du levererar verkligen.
Jag undrar vem din lista är till störst fördel, de mest framgångsrika invandrarna på din lista kom till Sverige då man fortfarande hade en fungerande invandring- och integrationspolitik.
Eller så är det svårare för första generationens invandrare och det kanske är deras barn som verkligen kan vara Sverige till nytta? Någon som kan ta fram en ekonomisk kalkyl över det?
Det är lite fattigt att titta på kostnaden på senaste flyktingbaracken och inte se längre än så.
Du levererar verkligen.
Tack.
Deceiver85
2008-03-07, 14:58
Vad är din poäng? Att alla med utländskt namn förmodligen är brottslingar? Cut the crap
Är poängen med TCOGs lista att alla med utländskt namn förmodligen är framgångsrika företagare och är värda flera miljoner?
Är poängen med TCOGs lista att alla med utländskt namn förmodligen är framgångsrika företagare och är värda flera miljoner?
Nej, mr phoenix undrarde om det överhuvudtaget fanns rika invandrare. Tyvärr var dom inte tillräckligt rika enligt honom. :(
Nä, han svarade på en specifik fråga.
Nej, mr phoenix undrarde om det överhuvudtaget fanns rika invandrare. Tyvärr var dom inte tillräckligt rika enligt honom. :(
Nä precis, det var en svenne som var rikast i landet så det räknades helt plötsligt inte.
Deceiver85
2008-03-07, 15:03
Eller så är det svårare för första generationens invandrare och det kanske är deras barn som verkligen kan vara Sverige till nytta? Någon som kan ta fram en ekonomisk kalkyl över det?
Det är lite fattigt att titta på kostnaden på senaste flyktingbaracken och inte se längre än så.
Det spelar ingen roll om man är första eller andra generationens invandrare i ett land som Sverige med för hög invandring, man kommer ändå inte kunna integreras i samhället. Jämför svensk invandringspolitik fram till 1975 och efteråt så kommer du förstå...
Dessutom, blanda inte in begreppet flyktingar i den generella invandringsdebatten, det är en helt annan diskussion.
Deceiver85
2008-03-07, 15:06
Nä, han svarade på en specifik fråga.
Precis, och min poäng är inte heller att alla med utländsk namn är brottslingar...men är det bara jag som tycker det är oroväckande att 9 av Sveriges 10 mest efterlysta brottslingar har utländskt namn?
Men ärligt talat. Varför behöver invandrare eller andra ställas till svars för deras kostnad när du själv eller media-Ignatius inte ställs inför samma värdering? Vem bestämde att du och han plötsligt äger rätten att rangordna folk så? Får ni två så får även jag:
Hur mycket skatt betalar du och Ignatius per år, vad kostar er sjukvård och utbildning? Lever ni sunt eller kommer ni att bli en belastning på svensk sjukvård tidigt? Och sist: vem fan bestämde att det är ni som ska vara de mönstersvenskar vi andra ska rätta oss efter? Ni två som inte ens har en syn på andra som är i närheten av hur de flesta av oss resonerar? Två bittra bortskämda småborgare som plötsligt kommit på att Internet medger oanade möjligheten att sprida inskränkthet och rädsla. Ni och era gelikar kan väl samla ihop ert pick och pack och vara de som flyttar till innersta mellanöstern bland andra som har samma grundsyn på mänsklig frihet till uttryck och tanke.
Ironin i att ni resonerar precis så som de ni anstränger er allra mest för att bekämpa är tragiskt underhållande.
Det spelar ingen roll om man är första eller andra generationens invandrare i ett land som Sverige med för hög invandring, man kommer ändå inte kunna integreras i samhället. Jämför svensk invandringspolitik fram till 1975 och efteråt så kommer du förstå...
Dessutom, blanda inte in begreppet flyktingar i den generella invandringsdebatten, det är en helt annan diskussion.
Är inte andra generationens invandrare en svensk? Eh. Räknar du dig själv som 17:e generations invandrare?
Tricklev
2008-03-07, 15:11
Nix och Deceiver, har ni svårt att förstå diskussionen, om ni frågar Tcog om det finns invandrare som bidrar till samhället, och han svarar med att det gör det. Då är det ren offtopic om man då skriker "invandrare är kriminella lolz!" eller om man säger "men lol svenskar tjänar in mer pengar iaf!".
Lol.
Det spelar ingen roll om man är första eller andra generationens invandrare i ett land som Sverige med för hög invandring, man kommer ändå inte kunna integreras i samhället.
Säg det till brorsans fru som kom hit när hon 15 från Iran, pluggade till civilingenjör, satt som som VD samtidigt som hon hade en liten inredningsbutik (mest på skoj) och nu är högt uppsatt i försvaret med en lön runt 50 papp. Eller hennes systrar, en är civilingenjör och en pluggar biokemi i Uppsala. Hörde en radiointervju ett år efter att mellansyrran kommit hit, perfekt svenska med endast en svag brytning. Nu pratar de alla perfekt svenska (förutom turkiska, persiska, engelska). Jag tycker de har lyckats hyfsat på 15 år. Farsan hennes har en egen butik om du undrar, morsan jobbar inom soc.
ur många exempel ska jag dra? Alla mina kollegor som är invandrare?
Du och ditt lilla skämtparti.
Statistiken visar ju att svenskarna vill han en förändring när det kommer till invandringspolitiken.
Klart att det borde vara strängare straff för invandrare som är "extremt" kriminella.
Men SD's politik funkar inte. Deras enda punkt är invandringen. Ekonomin med mera.. Kan dom inget om.
Så kan man ju inte bara göra.. Skicka ut de flesta och bara tro att man kan lägga pengarna på annat.
harald_hårfager
2008-03-07, 15:21
i ett land som Sverige med för hög invandring,
Var går gränsen för att invandringen är för hög? Skall man bara släppa in folk i sitt land när de är ekonomiskt lönsamma? Skall man göra en cost-benefit analys för varje medborgare och sortera ut de mest lönsamma? Vem skall göra alla enklare jobb åt de mest lönsamma medborgarna? Finns det personer som mer än gärna gör ett sådant här mer enkelt och mindre lönsamt jobb, men samtidigt bidrar till ekonomin på det stora hela? Inte är de i regel svenskar i alla fall.
Inte är det de mest lönsamma personerna som kommer att ta hand om våran åldrande befolkning, därför lär det vara till stor nytta för samhället jämna ut ålderskurvan. Då invandrare i regel är unga personer.
Av alla möjliga förändringar som finns av invandringspolitiken sitter du nog inne med den absolut sämsta.
Det är ju dit vi ska nå om det ska bli något bra för både invandrarna som individer och för samhället i stort. Men att tex befolkningsantalet hålls uppe är bara till glädje om folket drar in några pengar, annars är det bara ytterligare en utgift.
Som jag ser det så skissar du på visionen om hur det borde se ut, det är ingen beskrivning av dagens verklighet.
Det är där vi är idag.
Om folkmängden sjunker så blir snedfördeleningen mellan ålderskategorierna ännu större och med tanke på att antalet invandrare ökar men arbetslösheten sjunker så vet jag inte riktigt varför invandrare inte skulle dra in några pengar?
http://www.konj.se/lagetisvenskekonomienoversikt/lagetisvenskekonomi/arbetsloshet.4.165a3c2f6d286f5347fff862.html
Lillgrabben
2008-03-07, 15:25
Tragiskt om det finns så många i sverige som sympatiserar med SD.
F.ö. tycker jag mig ha läst på forumet för ngn månad sedan att Deciever lovat att inte propagera för SD här mer, då han kommit på att det inte passade sig. Har jag fel i detta?
Patrik Cutler
2008-03-07, 15:31
Men ärligt talat. Varför behöver invandrare eller andra ställas till svars för deras kostnad när du själv eller media-Ignatius inte ställs inför samma värdering? Vem bestämde att du och han plötsligt äger rätten att rangordna folk så? Får ni två så får även jag:
Hur mycket skatt betalar du och Ignatius per år, vad kostar er sjukvård och utbildning? Lever ni sunt eller kommer ni att bli en belastning på svensk sjukvård tidigt? Och sist: vem fan bestämde att det är ni som ska vara de mönstersvenskar vi andra ska rätta oss efter? Ni två som inte ens har en syn på andra som är i närheten av hur de flesta av oss resonerar? Två bittra bortskämda småborgare som plötsligt kommit på att Internet medger oanade möjligheten att sprida inskränkthet och rädsla. Ni och era gelikar kan väl samla ihop ert pick och pack och vara de som flyttar till innersta mellanöstern bland andra som har samma grundsyn på mänsklig frihet till uttryck och tanke.
Ironin i att ni resonerar precis så som de ni anstränger er allra mest för att bekämpa är tragiskt underhållande.
självklart får varje invånare i ett land utvärdera om man tycker det är positivt eller negativt att landet tar in många invandrare. så att man kan rösta på det partiet man tycker har bäst invandringspolitik. eller vill du ta ifrån oss den rätten?
Ignatius72
2008-03-07, 15:31
Med tanke på din uppenbara brist på bildning så gör du ett tappert försök. Det ska du ha all cred för. Du blandar dock ihop äpplen med både bananer och mopeder.
OM kostnaden för invandringen vore helt irrelevant så borde du argumentera för öppna gränser. Det gör vad jag vet inget politiskt parti i Sverige idag. Att frågan överhuvudtaget existerar beror naturligtvis på att ekonomin kantrar om en liten del ska försörja en stor del.
Att invandringen värderas på ett annat sätt än de som är infödda är att det tidigare kan vi styra över själva. Vi kan välja hur stora kostnader vi drar på oss. Att inte reflektera över detta är ju direkt oansvarigt.
I diskussionen är nog min person bara intressant för dig Jwzrd. Även om jag skrivit det på ett otal ställen och även i polemik med dig så verkar poletten ha svårt att trilla ner, jag är inte mot invandring på något sätt. Jag tror precis som Z-bumbi på att det finns stora resurser i invandring, men som samhället är utformat idag så kommer de/det inte till sin rätt. Så dina tirader om min inskränkthet och rädsla är för mig helt verklighetsfrämmande.
Om det roar dig får du gärna kalla mig media-ignatius även om det nog är mer än 10 år sedan jag skrev för någon tidning och fick betalt.
självklart får varje invånare i ett land utvärdera om man tycker det är positivt eller negativt att landet tar in många invandrare. så att man kan rösta på det partiet man tycker har bäst invandringspolitik. eller vill du ta ifrån oss den rätten?
Får man rösta när man är 15?
Ignatius72
2008-03-07, 15:35
Det är där vi är idag.
Om folkmängden sjunker så blir snedfördeleningen mellan ålderskategorierna ännu större och med tanke på att antalet invandrare ökar men arbetslösheten sjunker så vet jag inte riktigt varför invandrare inte skulle dra in några pengar?
http://www.konj.se/lagetisvenskekonomienoversikt/lagetisvenskekonomi/arbetsloshet.4.165a3c2f6d286f5347fff862.html
Om det är så så är det ju kanon. Det är dock inget jag kan utläsa från din länk.
Patrik Cutler
2008-03-07, 15:35
Får man rösta när man är 15?
googla
Herr Oberst
2008-03-07, 15:36
[QUOTE=Deceiver85;2862030]Det spelar ingen roll om man är första eller andra generationens invandrare i ett land som Sverige med för hög invandring, man kommer ändå inte kunna integreras i samhället. Jämför svensk invandringspolitik fram till 1975 och efteråt så kommer du förstå...[QUOTE]
Blir ju inte lättare när man inte vill integreras heller. Tänker framförallt på den debatt som uppstått efter Fp:s senaste förslag om att tvinga skolelever att närvara vid idrott, sim och sexualundervisningslektioner.
Jag är shockad, trodde inte ens att man fick lov att hoppa över lektioner idag bara för att föräldrarna inte gillar dem. Så jävla bissart.
Verkligen! Grymt dålig programledare!
Från Debatt igår i inledningen till diskussionen om islamofobi:
- Är islamofobi rasism?
någon sekund senare med konstaterande ton:
- Ja, självklart är det det
sen fortsätter hon normalt. Wtf liksom?! Hon ska väl vara neutral i alla ämnen som debatteras och endast ge ordet till olika personer.
Deceiver85
2008-03-07, 15:37
Käre Jwzrd,
Ändå Thomas Hobbes och John Lockes (filosofen, inte Lost-karaktären) tankar på 1600-talet har den goda statens uppgift varit att ta hand och försörja sina medborgare. De flesta, utom anarkister och libertarianer á la "sköt dig själv och skit i andra" (såsom du själv) skulle nog hålla med om att staten har en skyldighet att skydda dess medborgare från inre och yttre hot av all dess slag. Detta är ganska grundläggande politisk teori.
Om vi kan komma överens om att detta är statens primära uppgift, att skydda dess medborgare och möjliggöra ett gott liv, så faller det sig ganska naturligt att statens medborgare prioriteras, gentemot andra staters medborgare. Det är helt enkelt inte rimligt att svenska staten skall försörja medborgare från mindre lyckade stater.
Det tragiskt underhållande i hela den här debatten, är ändå att det är DU som står för åsiktsförtrycket, det är DU som får rännskita av att det finns folk av en annan åsikt om invandring, samtidigt som du påstår dig vara så tolerant och så öppensinnad.
Jag älskar Sverige, och till skillnad från internet-proffstyckare som du själv, så kommer jag faktiskt göra min del och genom våra demokratiska institutioner kämpa för att Sverige skall bli ännu mer demokratiskt och välmående.
Är inte andra generationens invandrare en svensk? Eh. Räknar du dig själv som 17:e generations invandrare?
Om man uppfattar sig själv, och av andra, som svensk så spelar det ingen roll ifall man är andra eller ens första generations invandrare. Svenskhet sitter i huvudet, inte i blodet.
Om det är så så är det ju kanon. Det är dock inget jag kan utläsa från din länk.
Att arbetslösheten sjunker står i länken, att antalet invandrare ökar är tydligen en väl förborgad hemlighet som bara ett fåtal känner till?
Deceiver85
2008-03-07, 15:40
Tragiskt om det finns så många i sverige som sympatiserar med SD.
F.ö. tycker jag mig ha läst på forumet för ngn månad sedan att Deciever lovat att inte propagera för SD här mer, då han kommit på att det inte passade sig. Har jag fel i detta?
1) Det är mer tre månader sen
2) Vid påhopp är det inte mer än rätt att man får försvara sig
3) Jag propagerar inte
Om man uppfattar sig själv, och av andra, som svensk så spelar det ingen roll ifall man är andra eller ens första generations invandrare. Svenskhet sitter i huvudet, inte i blodet.
Ok, men nu säger du vad jag själv kan tycka. Vad menar du själv när du säger andra generationens invandrare? Om man känner sig svensk men ställer till problem ändå, är man plötsligt andra generationens invandrare?
Det borde inte spela någon roll hur svensk någon känner sig om personen i fråga är född i landet och kan knappt peka ut föräldrarnas hemland på kartan.
NiXPhoenix
2008-03-07, 15:42
Japp så var det. På sid 6 så skrev jag mitt inlägg om det http://kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2860910&postcount=84
Som du ser skriver jag inte riktigt att jag tvivlar på att det finns rika invandrare, utan jag ifrågasätter hur många de är.
Nä precis, det var en svenne som var rikast i landet så det räknades helt plötsligt inte.
Om du bemödat dig om att klicka på den tredje länken som gick till Expressen, så kommer man till en artikel om de 100 rikaste svenskarna. Tyvärr är den väldigt dåligt formaterad, ja inte formaterad alls utan all text är i en enda lång följd.
Hur som helst så kommer person nummer ett på TCOGs lista ( http://www.dagensps.se/article_print.aspx?articleID=17229&categID=50 )
på 66e plats på Expressens lista från 2003.
Och ja Stefan Persson är enormt rik, men som sagt, 63 andra svenskar efter honom.
Med tanke på din uppenbara brist på bildning så gör du ett tappert försök. Det ska du ha all cred för. Du blandar dock ihop äpplen med både bananer och mopeder.
OM kostnaden för invandringen vore helt irrelevant så borde du argumentera för öppna gränser. Det gör vad jag vet inget politiskt parti i Sverige idag. Att frågan överhuvudtaget existerar beror naturligtvis på att ekonomin kantrar om en liten del ska försörja en stor del.
Att invandringen värderas på ett annat sätt än de som är infödda är att det tidigare kan vi styra över själva. Vi kan välja hur stora kostnader vi drar på oss. Att inte reflektera över detta är ju direkt oansvarigt.
I diskussionen är nog min person bara intressant för dig Jwzrd. Även om jag skrivit det på ett otal ställen och även i polemik med dig så verkar poletten ha svårt att trilla ner, jag är inte mot invandring på något sätt. Jag tror precis som Z-bumbi på att det finns stora resurser i invandring, men som samhället är utformat idag så kommer de/det inte till sin rätt. Så dina tirader om min inskränkthet och rädsla är för mig helt verklighetsfrämmande.
Om det roar dig får du gärna kalla mig media-ignatius även om det nog är mer än 10 år sedan jag skrev för någon tidning och fick betalt.
Så mycket text utan innehåll som vanligt.
På vad sätt kan vi bestämma över hur mycket du kostar samhället som inte samtidigt gäller för Ahmad? Invandring kan man begränsa, men fler mediestudenter går inte att begränsa eftersom alla vill tänka med hjälp av tidningar/bloggar.
Invandringen är en enorm resurs som ett litet skämtparti och ett gäng inskränkta själar som själva har en mycket begränsande syn på moral och fritt tänkande försöker förstöra.
För att gå igenom dina påståenden:
"OM kostnaden för invandringen vore helt irrelevant så borde du argumentera för öppna gränser."
- jag har inte påstått det
"Det gör vad jag vet inget politiskt parti i Sverige idag." (om öppna gränser)
- jag är inte ett politiskt parti, Ignatius.
"Att frågan överhuvudtaget existerar beror naturligtvis på att ekonomin kantrar om en liten del ska försörja en stor del. " (om ekonomi i största allmänhet?)
- rimligtvis gäller detta även arbetslösa mediapersoner/-studenter
"Att invandringen värderas på ett annat sätt än de som är infödda är att det tidigare kan vi styra över själva."
- jag vet inte om du avser "det senare" här egentligen men vad vet jag om dina syftningsfärdigheter. Invandringen borde inte betraktas på annat sätt än "vanliga" nya människor som föds. Alla är människor som på ett eller annat sätt kommit att befinna sig på svensk mark. Lika lite som vi vill ha, som det är idag, sjukt många som pluggar media och blir arbets- och menlösa vill vi ha folk med annan hudfärg som inte kan/vill tjäna pengar lagligt. Det är samma problem.
"Att inte reflektera över detta är ju direkt oansvarigt."
- för vem eller vilka gäller detta? Ska vi betrakta dig som personligt oansvarig för att du inte reflekterar över sveriges ekonomiska situation (med avseende på invandrings- och flyktingpolitik)?
Ignatius72
2008-03-07, 15:43
Att arbetslösheten sjunker står i länken, att antalet invandrare ökar är tydligen en väl förborgad hemlighet som bara ett fåtal känner till?
Jag har ingen aning om hur stor invandring vi har i dagsläget, jag vet inte heller hur fördelningen av de nya jobben ser ut bland de arbetslösa. Du drar ganska långtgående slutsatser från en enda variabel.
D Andersson
2008-03-07, 15:43
Om det hade varit generellt positivt att "ta in invandrare" hade man inte behövt rösta om det. Det är ett välkänt faktum att stor invandring i en välfärdsstat (som Sverige eller många andra europeiska länder) för med sig problem. Det är en ekonomisk belastning, för med sig problem med utanförskap och segregation etc. etc.
Sedan spelar det ingen roll hur många unga människor man importerar när systemet ser ut som det gör i Sverige, det är fortfarande ungefär 1/3 av befolkningen som försörjer 2/3. Detta förhållande måste återgå till att vara det omvända om det ska "löna sig" med invandring.
Extremt dålig och låg debatt för övrigt. Drog mig i det längsta för att skriva något.
Blir ju inte lättare när man inte vill integreras heller. Tänker framförallt på den debatt som uppstått efter Fp:s senaste förslag om att tvinga skolelever att närvara vid idrott, sim och sexualundervisningslektioner.
Jag är shockad, trodde inte ens att man fick lov att hoppa över lektioner idag bara för att föräldrarna inte gillar dem. Så jävla bissart.
Så jävla fånigt att blåsa upp en icke-fråga så där. Det är ju inte direkt livsviktiga lektioner dom missar.
Patrik Cutler
2008-03-07, 15:45
Om det hade varit generellt positivt att "ta in invandrare" hade man inte behövt rösta om det. Det är ett välkänt faktum att stor invandring i en välfärdsstat (som Sverige eller många andra europeiska länder) för med sig problem. Det är en ekonomisk belastning, för med sig problem med utanförskap och segregation etc. etc.
Sedan spelar det ingen roll hur många unga människor man importerar när systemet ser ut som det gör i Sverige, det är fortfarande ungefär 1/3 av befolkningen som försörjer 2/3. Detta förhållande måste återgå till att vara det omvända om det ska "löna sig" med invandring.
Extremt dålig och låg debatt för övrigt. Drog mig i det längsta för att skriva något.
har jag påstått något annat?
NiXPhoenix
2008-03-07, 15:45
Och ja Stefan Persson är enormt rik, men som sagt, 62 andra svenskar efter honom.
62, lite problem med matten här. :)
H-vete vad det hade kommit inlägg där på 3 minuter.
Käre Jwzrd,
Ändå Thomas Hobbes och John Lockes (filosofen, inte Lost-karaktären) tankar på 1600-talet har den goda statens uppgift varit att ta hand och försörja sina medborgare. De flesta, utom anarkister och libertarianer á la "sköt dig själv och skit i andra" (såsom du själv) skulle nog hålla med om att staten har en skyldighet att skydda dess medborgare från inre och yttre hot av all dess slag. Detta är ganska grundläggande politisk teori.
Om vi kan komma överens om att detta är statens primära uppgift, att skydda dess medborgare och möjliggöra ett gott liv, så faller det sig ganska naturligt att statens medborgare prioriteras, gentemot andra staters medborgare. Det är helt enkelt inte rimligt att svenska staten skall försörja medborgare från mindre lyckade stater.
Det tragiskt underhållande i hela den här debatten, är ändå att det är DU som står för åsiktsförtrycket, det är DU som får rännskita av att det finns folk av en annan åsikt om invandring, samtidigt som du påstår dig vara så tolerant och så öppensinnad.
Jag älskar Sverige, och till skillnad från internet-proffstyckare som du själv, så kommer jag faktiskt göra min del och genom våra demokratiska institutioner kämpa för att Sverige skall bli ännu mer demokratiskt och välmående.
Du lyckas formulera dig om inre respektive yttre problem men ser inte hur SD är ett inre problem. En icke-tolerant och inskränkt enhet som försöker bekämpa både svenskhet och klassisk svensk tolerans och vilja att hjälpa människor. Staten borde verkligen ta krafttag här och prioritera det de flesta vill och inte hjälpa bittra svennehejdin:er från Örebro och andra Hörbybor.
Att du kallar mig för Internet-proffstyckare är bara menlös retorisk blahaj från dig. Du har väl för höge farao just utbildat dig till proffstyckare för tidningar? Fråga dig själv vilken av din respektive min människosyn (gällande traditionella svenskar eller andra som bor/vistas här) som är vanligast. Efter att du konstaterat att det är min så kan du sen fundera över vem som önskar förtrycka vilka andras åsikter.
Och ja Stefan Persson är enormt rik, men som sagt, 62 andra svenskar efter honom.
Vad ska jag dra för slutsatser av det?
Ja, uppenbarligen. I en lista över de 100 rikaste svenskarna lär det med allra högsta sannolik vara 99 andra svenskar efter den som ligger högst på listan.
Deceiver85
2008-03-07, 15:49
Ok, men nu säger du vad jag själv kan tycka. Vad menar du själv när du säger andra generationens invandrare? Om man känner sig svensk men ställer till problem ändå, är man plötsligt andra generationens invandrare?
Det borde inte spela någon roll hur svensk någon känner sig om personen i fråga är född i landet och kan knappt peka ut föräldrarnas hemland på kartan.
Det handlar om vilken attityd och inställning man har till samhället (Sverige). Det finns dem som efter några månader i Sverige anser sig själva och som andra lika svensk som vem som helst, och de finns dem som hela sitt liv lever isolerade i en invandrarförort och inte vill ta del av det svenska samhället.
Vi har medlemmar och representanter för SD som är födda i utlandet eller har föräldrar som är födda utomlands. Andra vice ordförande Anna Hagwall kom från Ungern på 60-talet, och jag är personlig vän med en kristen libanes och hans barn som kom till Sverige på 80-talet som idag talar flytande svenska allihopa och vill göra sitt bästa för Sverige.
Jag har ingen aning om hur stor invandring vi har i dagsläget, jag vet inte heller hur fördelningen av de nya jobben ser ut bland de arbetslösa. Du drar ganska långtgående slutsatser från en enda variabel.
Men du vill att invandringspolitiken ändras?
Nej det är ingen långtgående slutsats då jag "följt med i samhällsdebatten på minsta sätt".
Ignatius72
2008-03-07, 15:55
Så mycket text utan innehåll som vanligt.
På vad sätt kan vi bestämma över hur mycket du kostar samhället som inte samtidigt gäller för Ahmad? Invandring kan man begränsa, men fler mediestudenter går inte att begränsa eftersom alla vill tänka med hjälp av tidningar/bloggar.
Det är inga som helst problem att begränsa antalet mediastudenter. Det finns troligtvis ett begränsat antal studieplatser och en ganska kärv arbetsmarknad. Det är självreglerande.
Vad gäller invandringen så finns i praktiken (iaf så länge systemet ser ut som det gör) en begränsning. Om inte, så hade alla som velat kunnat komma och landet hade varit bankrutt på en kvart.
Invandringen är en enorm resurs som ett litet skämtparti och ett gäng inskränkta själar som själva har en mycket begränsande syn på moral och fritt tänkande försöker förstöra.
Självfallet är det så. I din iver att verbalt slå mig på truten så missar du i vanlig ordning det uppenbara. Du skulle inte ha några problem att ha ett eget forum, du bestämmer i förväg ändå vad folk ska tycka och inte tycka.
Men om nu ekonomin inte är irrelevant Jwzrd, när och på vilket sätt är den relevant i denna fråga?
En sak tycker jag är väldigt lustigt; när man lägger upp en lista över rika invandrare så ska det användas som bevis för att Sverige tjänar på invandrare som grupp, vilket är befängt.
När man sedan gör motsatsen, vill visa hur Sverige förlorar på den politik som förs idag, genom en lista över de mest efterlysta i Sverige där 9 av 10 är invandrare, så är det förkastligt!
Rejäl dubbelmoral och hyckleri tycker jag.
Deceiver85
2008-03-07, 15:57
Du lyckas formulera dig om inre respektive yttre problem men ser inte hur SD är ett inre problem. En icke-tolerant och inskränkt enhet som försöker bekämpa både svenskhet och klassisk svensk tolerans och vilja att hjälpa människor. Staten borde verkligen ta krafttag här och prioritera det de flesta vill och inte hjälpa bittra svennehejdin:er från Örebro och andra Hörbybor.
Att du kallar mig för Internet-proffstyckare är bara menlös retorisk blahaj från dig. Du har väl för höge farao just utbildat dig till proffstyckare för tidningar? Fråga dig själv vilken av din respektive min människosyn (gällande traditionella svenskar eller andra som bor/vistas här) som är vanligast. Efter att du konstaterat att det är min så kan du sen fundera över vem som önskar förtrycka vilka andras åsikter.
Återigen, din syn på demokrati lyser verkligen igenom och det är uppenbart att du tycker en likgiltig demokrati är bra, att åsiktsfrihet bara är tjafs. Att du tycker att staten skall strunta i sina medborgare och bara ta hand om dig och dina åsiktsfränder lämnar bara kvar PK-maffian.
Du är och förblir en internet-proffstyckare Jwzrd. Du debatterar alltid för debattens skull och bryr dig egentligen inte om sakfrågorna (frågan är ifall du bryr dig om någonting). Till skillnad från dig, så väljer jag och andra politiskt engagerade (oavsett politisk ståndpunkt) att göra något åt saken, därför att vi drivs av en vision om ett bättre Sverige.
Enligt integrationsbarometern 2007 så tycker 48% av svenska befolkningen att Sverige borde föra en mer restriktiv invandringspolitik, så jag tycker nog jag har stöd för mina åsikter. Jag känner mig inte det minsta marginaliserad, jag vet att mina åsikter har gehör bland folk och det ser vi också i opinionsundersökningar, gång på gång.
Det är inga som helst problem att begränsa antalet mediastudenter. Det finns troligtvis ett begränsat antal studieplatser och en ganska kärv arbetsmarknad. Det är självreglerande.
Vad gäller invandringen så finns i praktiken (iaf så länge systemet ser ut som det gör) en begränsning. Om inte, så hade alla som velat kunnat komma och landet hade varit bankrutt på en kvart.
Självfallet är det så. I din iver att verbalt slå mig på truten så missar du i vanlig ordning det uppenbara. Du skulle inte ha några problem att ha ett eget forum, du bestämmer i förväg ändå vad folk ska tycka och inte tycka.
Men om nu ekonomin inte är irrelevant Jwzrd, när och på vilket sätt är den relevant i denna fråga?
Var uttalar jag mig om ekonomins relevans på så vis att jag plötsligt måste stå till svars för dess förekomster i den här tråden?
Ignatius72
2008-03-07, 15:59
Men du vill att invandringspolitiken ändras?
Nej det är ingen långtgående slutsats då jag "följt med i samhällsdebatten på minsta sätt".
Det är tämligen uppenbart för alla och envar att den inte varit lyckad. Då faller det sig ganska naturligt att man behöver göra någon form av förändring.
Att arbetslösheten sjunker behöver inte med nödvändighet göra att den sjunker bland invandrare. Ett grundproblem är ju att marginaliserade grupper ofta står utanför även i en högkonjunktur. Dina slutsatser är det första gången jag hör. Som sagt, har du rätt så är det ju bara bra, men tillsvidare tror jag att du var lite för snabb i tanken.
Återigen, din syn på demokrati lyser verkligen igenom och det är uppenbart att du tycker en likgiltig demokrati är bra, att åsiktsfrihet bara är tjafs. Att du tycker att staten skall strunta i sina medborgare och bara ta hand om dig och dina åsiktsfränder lämnar bara kvar PK-maffian.
Du är och förblir en internet-proffstyckare Jwzrd. Du debatterar alltid för debattens skull och bryr dig egentligen inte om sakfrågorna (frågan är ifall du bryr dig om någonting). Till skillnad från dig, så väljer jag och andra politiskt engagerade (oavsett politisk ståndpunkt) att göra något åt saken, därför att vi drivs av en vision om ett bättre Sverige.
Enligt integrationsbarometern 2007 så tycker 48% av svenska befolkningen att Sverige borde föra en mer restriktiv invandringspolitik, så jag tycker nog jag har stöd för mina åsikter. Jag känner mig inte det minsta marginaliserad, jag vet att mina åsikter har gehör bland folk och det ser vi också i opinionsundersökningar, gång på gång.
Du verkar lida av politiska tics, Deceiver. Du klarar inte av att föra en debatt utan att dra in begrepp som "proffstyckare" och "likgiltig demokrati". Dina inlägg är inte riktade till mig annat än att de innehåller mitt nickname. Det här är bara tangentbordsonanmismer från dig, ämnade för din egen njutning.
Quota mitt inlägg igen och markera med fetstil exakt vad det är som får dig att tycka att jag står för det du påstår. Hur kommer du t ex fram till att jag tycker att staten ska strunta i sina medborgare när jag håller med om det du säger om statens roll i mitt inlägg?
Enligt titeln på den här tråden har du 4,4% av befolkningen bakom dig. Jag kan välja vilket jävla parti som helst och ändå ha fler personer att dela åsikt med.
Okej, vad baserar ni det på då? Varför tycker ni dom är främlingsfientliga? För det måste ha kommit någonstans ifrån ju.
Denna frågeställning skulle jag också vilja ha svar på, för jag vill verkligen inte rösta (när det blir dags) på ett parti som är främlingsfientliga.
Så, snälla, upplys mig vad ni baserar era åsikter på!
Ignatius72
2008-03-07, 16:04
För att gå igenom dina påståenden:
"OM kostnaden för invandringen vore helt irrelevant så borde du argumentera för öppna gränser."
- jag har inte påstått det?
Var uttalar jag mig om ekonomins relevans på så vis att jag plötsligt måste stå till svars för dess förekomster i den här tråden?
Jag antog att du med ovanstående menade att du inte påstått att det är irrelevant.
Men strunt i det då, är det relevant att diskutera invandring och kostnader? varför/varför inte?
Denna frågeställning skulle jag också vilja ha svar på, för jag vill verkligen inte rösta (när det blir dags) på ett parti som är främlingsfientliga.
Så, snälla, upplys mig vad ni baserar era åsikter på!
"Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen."
Främmande inslag = hot mot trygghet, harmoni och solidaritet.
Blir väl inte tydligare än så?
För källa till citatet var god kontakta looney. Han har koll på det :D
Ignatius72
2008-03-07, 16:07
Du verkar lida av politiska tics, Deceiver. Du klarar inte av att föra en debatt utan att dra in begrepp som "proffstyckare" och "likgiltig demokrati". Dina inlägg är inte riktade till mig annat än att de innehåller mitt nickname. Det här är bara tangentbordsonanmismer från dig, ämnade för din egen njutning.
.
Sten i glashus? Lite självinsikt skadar inte*slap*
NiXPhoenix
2008-03-07, 16:10
Vad ska jag dra för slutsatser av det?
Tja, kanske att det inte finns så speciellt många riktigt rika invandrare som kan utgöra en stor skattebas. Väldigt få faktiskt om man ser till hur stor deras andel av befolkningen som helhet är.
Ja, uppenbarligen. I en lista över de 100 rikaste svenskarna lär det med allra högsta sannolik vara 99 andra svenskar efter den som ligger högst på listan.
Puh, kul att du hittade nåt att slå ner på. Klumpa ihop alla i en deg bara så är alla lika. Finns ju egentligen inget problem då, varför har vi den här tråden överhuvudtaget? Invandrade svenskar, etniska svenskar, alla är lika.
"Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen."
För källa till citatet var god kontakta looney. Han har koll på det :D
Källa skulle uppskattas ja :) Får hoppas att han skriver källa här
Tricklev
2008-03-07, 16:12
www.sverigedemokraterna.se
Varsegod Exdiaq.
Puh, kul att du hittade nåt att slå ner på. Klumpa ihop alla i en deg bara så är alla lika. Finns ju egentligen inget problem då, varför har vi den här tråden överhuvudtaget? Invandrade svenskar, etniska svenskar, alla är lika.
Försökte bara hjälpa dig och dina haltande matematiska kunskaper på vägen. Vashegoo!
Deceiver85
2008-03-07, 16:12
Quota mitt inlägg igen och markera med fetstil exakt vad det är som får dig att tycka att jag står för det du påstår. Hur kommer du t ex fram till att jag tycker att staten ska strunta i sina medborgare när jag håller med om det du säger om statens roll i mitt inlägg?
Enligt titeln på den här tråden har du 4,4% av befolkningen bakom dig. Jag kan välja vilket jävla parti som helst och ändå ha fler personer att dela åsikt med.
Det är du som står för ticsen, Jwzrd, eftersom du har flera gånger bevisat att du inte kan hålla en sansad debatt utan att komma med låga påhopp och förlöjligande. I den meningen är du obestridd debatt-ninja, och jag knäböjer mig inför dig.
Du läser uppenbarligen inte dina inlägg, vilket skulle kunna förklara de osammanhängande anklagelserna, men du skriver att "Staten borde verkligen ta krafttag här och prioritera det de flesta vill och inte hjälpa bittra svennehejdin:er från Örebro och andra Hörbybor." Hur skall man tolka det om inte annat än att du tycker oliktänkande har förbrukat sina medborgerliga rättigheter?
Dessutom, du kan inte välja "vilket jävla parti som helst" och ändå ha fler personer att dela åsikter med. Återigen, 48% av befolkningen vill ha en mer restriktiv invandringspolitik, är 48% av befolkningen dumma i huvudet?
NiXPhoenix
2008-03-07, 16:15
.
Sten i glashus? Lite självinsikt skadar inte*slap*
:laugh: :laugh:
Det har varit en del kul inlägg sen jag började läsa idag, lite som att se en halvdålig komediserie det här. :)
Deceiver85
2008-03-07, 16:16
Det blir inte tydligare än så, förutom att vårt principprogram inte nämner det minsta om "främmande inslag", den tolkningen står du själv för och är inte representativ för SD. En av fördelarna med demokratin är att man får föra sin egen talan, utan att andra människor lägger ord i munnen på en.
Det blir inte tydligare än så, förutom att vårt principprogram inte nämner det minsta om "främmande inslag", den tolkningen står du själv för och är inte representativ för SD. En av fördelarna med demokratin är att man får föra sin egen talan, utan att andra människor lägger ord i munnen på en.
Vad är det som hotar befolkningens likhet om inte främmande inslag?
www.sverigedemokraterna.se
Varsegod Exdiaq.
Och hur många timmars läsning finns det på den sidan? Det är som att använda "Wikipedia" när man redovisar sina källor i ett skolarbete, irriterande för läsaren och väldigt obegåvat.
Deceiver85
2008-03-07, 16:21
Vad är det som hotar befolkningens likhet om inte främmande inslag?
Främmande inslag är inte per definition ett hot. Det finns positiva, såsom negativa, främmande inslag.
Och hur många timmars läsning finns det på den sidan? Det är som att använda "Wikipedia" när man redovisar sina källor i ett skolarbete, irriterande för läsaren och väldigt obegåvat.
http://www.sverigedemokraterna.net/asikt_text.php?action=fullnews&id=317
Under "Den nationalistiska principen"
En bit över "Hembyggden", "Fäderneslandet" och "Låt Sverige förbli svenskt".
Främmande inslag är inte per definition ett hot. Det finns positiva, såsom negativa, främmande inslag.
Och saker som är främmande i den betydelsen att det hotar den kulturella och etniska homogeniteten är av ondo. Det är det som brukar omnämnas som främlingsfientlighet.
Det handlar inte om att inte vara emot främmande pannkaksrecept.
Som du säger - en av fördelarna med demokratin är att man får föra sin egen talan - och dömas utifrån hur man gör det. Med tanke på vad du själv på detta forum skrivit om "Musse Muslim m.fl." tycker jag att du skall ta det varligt med att spela den sårade oskulden.
Det är du som står för ticsen, Jwzrd, eftersom du har flera gånger bevisat att du inte kan hålla en sansad debatt utan att komma med låga påhopp och förlöjligande. I den meningen är du obestridd debatt-ninja, och jag knäböjer mig inför dig.
Du läser uppenbarligen inte dina inlägg, vilket skulle kunna förklara de osammanhängande anklagelserna, men du skriver att "Staten borde verkligen ta krafttag här och prioritera det de flesta vill och inte hjälpa bittra svennehejdin:er från Örebro och andra Hörbybor." Hur skall man tolka det om inte annat än att du tycker oliktänkande har förbrukat sina medborgerliga rättigheter?
Dessutom, du kan inte välja "vilket jävla parti som helst" och ändå ha fler personer att dela åsikter med. Återigen, 48% av befolkningen vill ha en mer restriktiv invandringspolitik, är 48% av befolkningen dumma i huvudet?
Läs det du fetstilsmarkerat igen. Det står inget om att förhindra någon från att uttrycka sig eller att någon skulle ha "förbrukat sina medborgerliga rättigheter".
Ditt sista stycke är bara bullshit. Vad har det med något att göra? "Sverigedemokraterna, 4,4% i opinionsundersökning" är trådens titel. Du är sverigedemokrat tillsammans med 4,4% av alla svenskar. 4,4% är inte 48%; SD-sympatier är inte samma sak som att vilja he en mer restriktiv invandringspolitik. Detta förstår även du. Du representerar 4,4% av vad alla i sverige tycker. En liten skitklick bestående av förbittrade föredettingar, brottslingar, kvinnomisshandlare, missbrukare och annat avskum, ledda av en slipad retoriker.
Du representerar 4,4% av vad alla i sverige tycker. En liten skitklick bestående av förbittrade föredettingar, brottslingar, kvinnomisshandlare, missbrukare och annat avskum, ledda av en slipad retoriker.
Jag är inte bitter, ingen brottsling, kvinnomisshandlare, missbrukar och stämmer förmodligen inte in på "annat avskum" heller.
Få huvudet ur röven och sluta bete dig som en idiot..
Jag är inte bitter, ingen brottsling, kvinnomisshandlare, missbrukar och stämmer förmodligen inte in på "annat avskum" heller.
Få huvudet ur röven och sluta bete dig som en idiot..
Nej men ledd av en slipad retoriker. Jimmie säger hoppa; Exdiaq hoppar; Deceiver skriver om det.
Nej men ledd av en slipad retoriker. Jimmie säger hoppa; Exdiaq hoppar; Deceiver skriver om det.
Mmm, visst är det så *whistle*
Få huvudet ur röven och sluta bete dig som en idiot.
Mmm, visst är det så *whistle*
Få huvudet ur röven och sluta bete dig som en idiot.
Du är 17 år gammal, Exdiaq, har aldrig röstat, har inget jobb eller jobbat typ ingenting men vet redan att Sverigedemokraterna är partiet för dig. Du är i gott sällskap dock; ingen annan av de som röstar för ditt parti har ett jobb (eller har röstat förut).
Du är 17 år gammal, Exdiaq, har aldrig röstat, har inget jobb eller jobbat typ ingenting men vet redan att Sverigedemokraterna är partiet för dig. Du är i gott sällskap dock; ingen annan av de som röstar för ditt parti har ett jobb (eller har röstat förut).
Hoho uff, fullträff! :D
1. Jag har ett jobb samtidigt som jag läser 1300poäng på en av landets bästa gymnasieskolor samt rätt framgångsrik inom min sport. Så är inget WT som lever på morsan och farsan som du verkar antyda.
2. Ja, jag är 17, och har inte lika mycket erfarenhet som exempelvis du har. Men betyder det att jag inte kan ha vettiga åsikter för det? Om jag är en idiot för att jag vill rösta på SD vet jag inte förrän senare i livet.
1. Jag har ett jobb samtidigt som jag läser 1300poäng på en av landets bästa gymnasieskolor samt rätt framgångsrik inom min sport. Så är inget WT som lever på morsan och farsan som du verkar antyda.
2. Ja, jag är 17, och har inte lika mycket erfarenhet som exempelvis du har. Men betyder det att jag inte kan ha vettiga åsikter för det? Om jag är en idiot för att jag vill rösta på SD vet jag inte förrän senare i livet.
Problemet med er tonåringar är inte att ni drar fel slutsatser, utan att ni är tvärsäkra på att ni vet bäst.
Problemet med er tonåringar är inte att ni drar fel slutsatser, utan att ni är tvärsäkra på att ni vet bäst.
Och män över 60 är sura gamla pensionärer, eller inte. Dra inte alla över en gräns. En sak jag är tvärsäker på är att jag inte vet bäst, precis som många andra gör jag val utifrån det jag vet.
Man blir inte vis nog att kunna förkasta andras åsikter bara för att man är 15-20år äldre.
Jag tycker det är intressant med Sverigedemokraterna som hela tiden hävdar i debatter att de för dem som debatterar ett sansat sätt, och är bättre än alla andra som kör med personangrepp och säger saker som inte finns med i deras partiprogram. Och att de är bra debattörer och alla andra är personer som håller på med personangrepp m.m. Men om man kollar på deras hemsida så ser man att de hoppar på Socialdemokraterna, och de de tar upp är bara saker från det förflutna och det kan man ju egentligen inte ta upp som argument med nutida. Samma sak om man skulle ta upp om man skulle hitta någon gammal nazist i min släkt så delar jag samma värdegrund som min släkting hade på den tiden.
Om man ska kolla på deras partiprogram och om de är främlingsfientliga så är det ju lite svårt. Som det sägs så står det inte någon direkt men om man t.ex. kollar på citatet hur deras partiprogram: Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen. Av det följer att den nationalistiska principen - principen om en stat, en nation - är grundläggande för sverigedemokraternas politik.
Där står det ju inte att man har någotemot främlingar, men det står ju att man är emot alla som inte är svenskar som bor i Sverige. För de gör att samhället inte skulle fungera på ett bra sätt.
Jag tycker det är intressant med Sverigedemokraterna som hela tiden hävdar i debatter att de för dem som debatterar ett sansat sätt, och är bättre än alla andra som kör med personangrepp och säger saker som inte finns med i deras partiprogram. Och att de är bra debattörer och alla andra är personer som håller på med personangrepp m.m. Men om man kollar på deras hemsida så ser man att de hoppar på Socialdemokraterna, och de de tar upp är bara saker från det förflutna och det kan man ju egentligen inte ta upp som argument med nutida. Samma sak om man skulle ta upp om man skulle hitta någon gammal nazist i min släkt så delar jag samma värdegrund som min släkting hade på den tiden.
Om man ska kolla på deras partiprogram och om de är främlingsfientliga så är det ju lite svårt. Som det sägs så står det inte någon direkt men om man t.ex. kollar på citatet hur deras partiprogram: Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen. Av det följer att den nationalistiska principen - principen om en stat, en nation - är grundläggande för sverigedemokraternas politik.
Där står det ju inte att man har någotemot främlingar, men det står ju att man är emot alla som inte är svenskar som bor i Sverige. För de gör att samhället inte skulle fungera på ett bra sätt.
Alla partier "knäcker" och smutskastar andra partiers åsikter. Alla drar även upp oväsentligheter när de gör det.
De flesta partiprogram är också luddiga på flera ställen och ger utrymma till egentolkningar.
Oj, ja rätt imponerande lista bara man ser den rakt upp och ner utan något att jämföra med. Jag bestämde mig dock för att söka runt lite.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stefan_Persson
Tjohoo, 127 miljarder, ja då alla andra ute ur leken.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article350706.ab
Salvatore Grimaldi, italienare, plats 66. Plats 1 på din lista.
Jag försökte som sagt svara på en specifik fråga då du skrev "rika invandrare" om du hade skrivit rikast i Sverige då hade jag såklart inte skrivit något. Men då den här tråden handlar om invandrare i stor del trodde jag du ville ha exempel på invandrare med enorma summor kapital. Förstår ej vad Stefan Persson tillför, ja han är rikare än de andra på listan men han är ju svensk så jag hänger inte med riktigt. Kanske missuppfattade jag din frågeställning...
Jag tycker det är intressant med Sverigedemokraterna som hela tiden hävdar i debatter att de är dem, som debatterar på ett sansat sätt. Och det gör de bättre än alla andra debatörer som kör med personangrepp och säger saker som inte finns med i Sverigedemokraternas partiprogram. Hela tiden hävdar att Sverigedemokrater är bra debattörer och alla andra är personer som håller på med personangrepp m.m. Men om man kollar på deras hemsida så ser man att de hoppar på Socialdemokraterna, och det de tar upp är bara saker från det förflutna. Det kan man ju egentligen inte ta upp som argument mot de nutida Socialdemokraterna. Samma sak om man skulle ta upp om man skulle hitta någon gammal nazist i min släkt så delar jag samma värdegrund som min släkting hade på den tiden.
Om man ska kolla på deras partiprogram och se om de är främlingsfientliga så är det ju lite svårt. Som det sägs så står det inte någon direkt men om man t.ex. kollar på citatet hur deras partiprogram: Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen. Av det följer att den nationalistiska principen - principen om en stat, en nation - är grundläggande för sverigedemokraternas politik.
Rättade lite stora fel.
Man kan alltid ha egna tolkningar om vad som står. Men det som står faktiskt är: att om ett samhället ska fungera så måste man ha samma värdegrund. Och främlingar har ju inte det därför är det inte bra för ett fungerande samhälle.
Rättade lite stora fel.
Man kan alltid ha egna tolkningar om vad som står. Men det som står faktiskt är: att om ett samhället ska fungera så måste man ha samma värdegrund. Och främlingar har ju inte det därför är det inte bra för ett fungerande samhälle.
Vilket är helt sinnes. Min värdegrund är extremt långt ifrån alla sverigedemokraters fast vi alla (i princip) är vita heterosexuella män.
Jag känner (därmed inte sagt att jag sympatiserar med eller röstar på SD) ledaren för SD i Trelleborg han är lokförare familjefar och allmänt trevlig och har garanterat röstat förut.
Han är heller inte "förbittrade föredettingar, brottslingar, kvinnomisshandlare, missbrukare och annat avskum".
Jwzrd du sänker dig väldigt lågt i denna disskution imo.
Daniel Mattusch
2008-03-07, 20:57
SD känns för mig som ett riktigt pajasparti, eller snarare många av deras representanter.
Däremot tror jag att svensk politik måste utarbeta nya regler och rutiner kring invandring som så många andra europeiska länder har gjort. Frågan är bara åt vilket håll vi skall ta det, jag tycker FP var inne på ett bra spår inför förra valet. Är långt ifrån uppdaterad på hur partierna kommer tackla frågan nu och inför nästa val.
Det verkar som statistik är för och emot invandringen, samt att alla på forumet känner av invandringen på olika sätt och därifrån bygger sin uppfattning. Jag tror inte "Per" 45 år som betalat samma skatt i 28 år och haft jobb sedan dess inte känner speciellt påverkad, men bor du i någon förort och åkte på stryk 2 ggr per år som grabb är det skillnad. Alla har olika referenser, ville bara påvisa en skillnad.
Min pappa har jobbat med invandrarrelaterade frågor och på Migrationsverket och han säger klart och tydligt, en del invandrare som får va kvar i Sverige belastar bara samhället medan andra som skulle kunna tillföra något eller behöver få vara kvar för att överleva blir utvisade. Men så kommer det förmodligen alltid att vara.
Hur tycker ni invandrarfrågan skall tacklas av våra partier nu om man bortser från SD? Hur skall S,M etc göra?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.