handdator

Visa fullständig version : Dell datorer?

Ronja
2008-03-06, 16:17
Hej!
Är det några därute som har eller har haft en dator från dell? eller nån annan som har synpunkter angående deras datorer?!
Tycker näligen det verkar som att de har prisvärda datorer och får hela tiden erbjudanden till mailen min.
Är det ett bra köp?
Tjing :)

Mass-Tech
2008-03-06, 16:19
Jag har en Dell och den funkar bra.

Exhale_
2008-03-06, 16:20
Vad ska du köpa för dator? Bärbar/Stationär?

manko
2008-03-06, 16:22
Jag har en dell och den fungerar massor med bra. Dock så hatar jag deras leveranstid :<

Pingen
2008-03-06, 16:32
Själv föredrar jag datorer byggda av butiker.
Förr var det så att det var krångligt att uppgradera Dell (märkesdatorer överlag), försök ha detta i åtanke då det någon gång blir dags att uppgradera datorn.

Haft Dell en gång och den var det krångel med.

King Grub
2008-03-06, 16:36
Ja, Dell har bra datorer. Det går säkert att pussla ihop mer prisvärda paket själv på andra ställen, men att Dell är bra, och har en utmärkt support, är det inte någon tvekan om.

krebbe
2008-03-06, 16:42
Som tidigare nämnts har jag aldrig haft problem med dells bärbara datorer under en 6 års tid.

ArcTiC
2008-03-06, 16:42
Ja, Dell har bra datorer. Det går säkert att pussla ihop mer prisvärda paket själv på andra ställen, men att Dell är bra, och har en utmärkt support, är det inte någon tvekan om.

Har en Dell från 2002 hemma, en halvvärsting då men kommer inte ihåg benämningen...nåväl. Stabilaste dator jag stött på, hängt sig max ett par ggr trots tvivelaktiga versioner av spel, idoget flyttande av filer kors och tvärs och sparsamt underhåll (defragmenterad 1 gång/år i bästa fall, antivirus + enkel brandvägg).

King Grub
2008-03-06, 16:45
Har en Dell från 2002 hemma, en halvvärsting då men kommer inte ihåg benämningen...nåväl. Stabilaste dator jag stött på, hängt sig max ett par ggr trots tvivelaktiga versioner av spel, idoget flyttande av filer kors och tvärs och sparsamt underhåll (defragmenterad 1 gång/år i bästa fall, antivirus + enkel brandvägg).

Den där stabiliteten låter väl i o f s som om den beror mer eller mindre uteslutande på operativsystemet och frånvaron av malware mer än själva hårdvaran.

Pingen
2008-03-06, 16:50
Välj och vraka det som passar dig:

Komplett: http://www.komplett.se/k/cc.aspx?bn=10306
Inet: http://www.inet.se/datorer/stationaera/inet/
Datorbutiken: https://www.datorbutiken.com/se/Default.aspx

ArcTiC
2008-03-06, 16:51
Den där stabiliteten låter väl i o f s som om den beror mer eller mindre uteslutande på operativsystemet och frånvaron av malware mer än själva hårdvaran.

Förstör inte min hyllning till min gamla Dell nu :(

Men visst, förmodligen är det så.

Den är snyggt grå/svart i alla fall...

Larsson
2008-03-06, 17:42
Jag sitter med en bärbar DELL just nu. Och den är jag mycket nöjd med, tycker inte att deras leveranstid varken var bättre eller sämre än något annat företag.

shut teh face
2008-03-06, 17:49
Yes. Jag har en dell efter att mina vänner haft dem med lyckade resultat.

Köpte först på komplett, var såklart billigare. Men hårddisken pajade, skickade tillbaka, hårddisk pajade igen, gfx pajade, skickade in, fick tillbaka, okänd hårdvara pajade, komplett gav mig pengarna tebax.

Dell har grymt bra support kan jag också intyga.

davvvan
2008-03-06, 17:50
Har en stationär Dell, fungerar klockrent, har även haft mailkontakt med deras support och den var över förväntan måste jag säga.

Mental
2008-03-06, 17:51
Förr var det så att det var krångligt att uppgradera Dell (märkesdatorer överlag), försök ha detta i åtanke då det någon gång blir dags att uppgradera datorn.

Eh? Förr var det problem, så du bör undvika dem nu? Hur resonerar du då? Jag har uppgraderat massor av Delldatorer från den här sidan av 2000talet utan problem.

shut teh face
2008-03-06, 17:52
En annan bra sak med dell är att deras chassin är grymma. Inte världen snyggaste men väldigt bra ventilation. Datorn låter absolut ingenting och håller alla temperaturer nere, när fläktarna börjar arbeta hårdare så märks det inte eftersom det i regel inte är 1 fläkt utan flera som arbetar systematiskt med in och utblås istället.

Nu syftar jag inte bara på XPS-chassina.

Pingen
2008-03-06, 18:26
Eh? Förr var det problem, så du bör undvika dem nu? Hur resonerar du då? Jag har uppgraderat massor av Delldatorer från den här sidan av 2000talet utan problem.

Det har du helt rätt i, lite underligt formulerat.
Fortfarande är det så att delar så som CPU-kylare är kan vara svåra att byta, om det inte är deras egna. (Spelar väl iofs inte så stor roll nu när servicen ska vara bra).
De har även haft ett undertryck i sig, vilket gjort att de blivit gråa och dammiga på hål och skarvar runt om lådan. Inte så snyggt.

Delar bara med mig av egen erfarenhet.

maaherra
2008-03-06, 19:29
Morsan har haft en dell som varit på i stort sett senaste två åren konstant utan problem.

Har själv en tre-fyra år gammal bärbar Dell Latitude D505 som har fått smaka en hel jävla del. Har tappat den i golvet, drämt till den då jag blivit frustrerad (på något annat), bitar har lossnat från datorn...Men precis allting fungerar!

Och precis som andra sagt så är supporten kanon. En polare vars grafikkort rök fick det utbytt på ca en vecka, fast då hade han å andra sidan något extra supportpaket.

Dell är :thumbup:

Ronja
2008-03-06, 20:22
Vad ska du köpa för dator? Bärbar/Stationär?
En bärbar :)

Baan
2008-03-06, 20:22
Har en Inspiron 5150 som jag köpte sommaren 2004, den fungerar fint än. Supporten var också väldigt bra när jag hade ett problem med micingången i början. Tror DHL eller någon annan fraktfirma hämtade den, sen fick jag tillbaks den efter några dagar från Stockholm och problemet var fixat.

Ronja
2008-03-06, 20:32
För att inte snöa in sig helt på dell så vad skulle ni rekommendera mig att köpa ni som kan datorer? har ni nån favoritmodell/märke? hur mkt måste man lägga ut för att få en dator som inte måste bytas ut inom bara några år?
Vill kunna ladda ner musik, filmer, surfa, och kunna redigera bilder(gillar fotografering:) ) mm

Tips! :D

Exhale_
2008-03-06, 20:50
Jag tycker att du ska köpa en HP från denna hemsida: http://www.monae.se

Där finns det datorer till bra priser. Jag vet inte hur tillförlitlig det företaget är men priserna är riktigt fina i alla fall!

shut teh face
2008-03-06, 20:56
När det gäller laptops skulle jag rekommendera hp eller dell alla dagar i veckan. Om du inte vill ha en mac vill säga.

När det gäller stationär:

Vill du trixa och fippla med datorn, uppgradera den själv utan att byta ut hela datorn. Köp på komplett/dustin/datorbutiken och bygg den själv. Är du inte tillräckligt kompetent för att bygga själv så ska du nog inte ha en sådan dator ändå.

För resten: Dell.

vsson
2008-03-06, 21:19
Jag har en dell, bra support och bra garantier. Tycker alla fall jag, men vad vet jag.

Sniggel
2008-03-06, 21:29
Dell har bra garanti och support (säger jag som själv suttit för deras support :p). Förmodligen en av de bästa man kan få tag i. Datorerna är prisvärda helt klart. Det går att sätta ihop bättre själv och möjligen kan man säkert få vissa saker billigare (om man verkligen letar runt). Alla grejer i dells datorer är inte alltid "top of the line" förstås, om jag ska vara lite kritisk (oj nu lät jag mer nagativ än jag menade att vara :P). Är man inbiten gamer så kanske man har åsikter om vissa saker men en normalanvändare blir nog inte missnöjd. Som tidigare sagt, garantierna och supporten är faktiskt riktigt bra. Tveka inte att ringa om nåt skulle verka paja nån gång ifall du köper en delldator!

shut teh face
2008-03-06, 21:37
Inte räcka till en gamer?

Min XPS kostade 14.000 kr, den köptes förra sommaren, minns ej månad.
2x 320 hårddiskar, E6420, 8800 GTX 768 MB, 2gb

Datorn på komplett kostade bara 10.000 kr och innehöll
320 hårddisk, E6300, x1950pro, 2gb

Så det är inte såå mycket dyrare! Och dell har alltid feta grafikkort i sortimentet, och man måste inte köpa en xps-modell för att få tillgång till dem.

Däremot brukar de vara sega på att lansera nya gfx i burkarna, men det handlar nog om optimering så de passar i chassit och allt är okej med temperaturer osv. De mesta sitter ju rätt kompakt.

melancoolio
2008-03-06, 21:39
Tycker Dell har bra kvalitet.

shut teh face
2008-03-06, 21:41
Dell speciferar inte vilka märken de har på komponenterna. Men då man inte ska överklocka tycker jag inte det spelar någon roll.

När det gäller minnen fick jag ett par Crucial, helt okej. Jag vet vissa som får samsung som anses (och är) mindre bra.

Samma gäller hårddiskar, jag fick ett par samsung tror jag.

Men det är 2008, de flesta märken håller sig på rälsen, så att säga...
Det enda som skiljer är överklockningspotential.

747
2008-03-06, 23:08
Slå till när dom har sina fina erbjudanden med dubbelt av det mesta. Dubbelt minne och hårdisk är inte helt fel.

__P
2008-03-06, 23:18
Har två Dell. Funkar bra och bra support om saker går sönder.

jakke
2008-03-06, 23:47
Dell speciferar inte vilka märken de har på komponenterna. Men då man inte ska överklocka tycker jag inte det spelar någon roll.

När det gäller minnen fick jag ett par Crucial, helt okej. Jag vet vissa som får samsung som anses (och är) mindre bra.

Yes. Dell använder Just in time(jit) och kan alltså alltid köpa det som är billigast.

Srednq
2008-03-07, 06:29
sitter på en dell nu och jag har inga problem med den

pragmatist
2008-03-07, 09:23

Jag köpte en XPS420 här precis efter jul och Samsung-hårddiskarna pajade efter en vecka. Två dagar senare hade en reparatör kommit hem och bytt ut dem mot Hitachi Deskstar-hårddiskar, så man kan verkligen inte klaga på utskjutningen när det gäller service i alla fall. De nya funkar felfritt.

Angel
2008-03-07, 10:53
Har beställt en liten vit snygg bärbar, kommer i april nångång. Den kommer bli min bäbis. (Hoppas jag)

Alltidxx
2008-03-07, 11:50
Inte räcka till en gamer?

Min XPS kostade 14.000 kr, den köptes förra sommaren, minns ej månad.
2x 320 hårddiskar, E6420, 8800 GTX 768 MB, 2gb

Datorn på komplett kostade bara 10.000 kr och innehöll
320 hårddisk, E6300, x1950pro, 2gb
Jag köpte en gamer av komplett också för något år sedan. Med liknande spec (dubbelkärnig Athlon, 2gb, 256M Sapphire X1950) Den var fett bra och framtidssäkrad...tills Crysis kom. Men då kände jag iofs inte någon som hade något som dög till höga inställningar. Så den rockar fortfarande!! Fett nöjd och bästa priset helt klart för vad man fick! :)

Mental
2008-03-07, 16:33
Har beställt en liten vit snygg bärbar, kommer i april nångång. Den kommer bli min bäbis. (Hoppas jag)

Kommer det inte kännas pinsamt att amma en laptop?

shut teh face
2008-03-07, 16:36
Jag köpte en gamer av komplett också för något år sedan. Med liknande spec (dubbelkärnig Athlon, 2gb, 256M Sapphire X1950) Den var fett bra och framtidssäkrad...tills Crysis kom. Men då kände jag iofs inte någon som hade något som dög till höga inställningar. Så den rockar fortfarande!! Fett nöjd och bästa priset helt klart för vad man fick! :)
Yes det är klart det är prisvärt.

Men det går också åt båda hållen. De flesta datorer håller väldigt länge sålänge man "planerar" sitt köp och inte tänker "det här grafikkortet räcker nog 1 år till det jag spelar".

Det är det viktigaste enligt mig, att köpa ett bra grafikkort så det är okej minst två år, helst tre. Sen kanske man vill uppgradera ofta som king grub, men det är inte alla som vill!

Mitt 8800 GTX är jävligt vasst och första halvåret körde jag mest diablo2, wc3 och wow. Hehe, fyfan. Men när man väl testat lite bättre spel såhär efter så känns det bra att det räcker.

Mazr
2008-04-16, 08:48
Fick min kärlek igår - en Dell Inspirion 1525 med Dual core 1,67 ghz, 3 gig ram, 250 gig hd osv. Var en sån sjuk rabatt på 15% + fri frakt, så den hamnade slutligen på 6480:-. Could not be happier :D

FreCKo
2008-04-16, 09:06
Jag har en sån där Dell XPS M1730, värsta värsta. Allting fungerar klockrent på den, har inte haft kontakt med supporten... Dock så tycker jag att Dell ibland fyller datorn med lite väääl mycket skit som kan ställa till problem. Har fått avinstallera massa program och fixat och trixat lite i början så att det inte dyker upp 65 program i början som inte gör ett piss. Är man inte duktig på datorer spelar det kanske ingen roll, eller bara använder den att surfa med men jag gör så mycket dumheter med min dator att jag måste ha den på topp hela tiden.

Det enda problemet jag haft...

Dom hade något jävla sketet program som hette Dell MediaDirect installerat som jag råkade klicka på i startmenyn, sen när den frågade om jag ville installera det eller stänga ner så stängde jag ner.

Gissa vad? Bluescreen! Det här var alltså MENINGEN att det skulle hända, så jag fick omformatera datorn.

Jävla skumt det där.

Motorbreath
2008-04-16, 09:43
Är Celeron nåt att ha idag?

FreCKo
2008-04-16, 09:44
Är Celeron nåt att ha idag?

Tror inte det. Man kan väl få tag på ett år gamla processorer som har samma eller bättre prestanda och som är "riktiga" intel så att säga?

King Grub
2008-04-16, 09:50
Det första man för när man får en ny dator av en stor tillverkare (DELL, HP, osv) är ju att formattera och installera Windows från grunden så man slipper allt skräp dom lagt in.

Longshot
2008-04-16, 09:59
Det första man för när man får en ny dator av en stor tillverkare (DELL, HP, osv) är ju att formattera och installera Windows från grunden så man slipper allt skräp dom lagt in.

Håller med.

Min Acers trådlösa internet stängdes av varje gång jag stoppade in strömkabeln - fattade noll i början. Efter ett tag såg jag denna fantastiska förinställningen i något program; Acer super bla bla.....

Angel
2008-04-16, 10:11
määä ja e arg på min bäbis, bara hänger sig och får blue screen hela tiden.

FreCKo
2008-04-16, 10:43

Upptäckte det :D Nu slipper man dessutom 90% av alla skräpprogram dom lagt in.

Baan
2008-04-16, 11:22

Beror på modell, jag fick knappt med något som stör.

shut teh face
2008-04-16, 11:40
Jag har en dell och det enda jag fick med var något dell-support. Tänkte ta bort skiten men den ger mig notisar när det finns nya drivrutiner till någon hårdvara jag har. :D