Visa fullständig version : Sötningsmedel vs cancer?
Hur mycket är max dagsintag av suketter och light läst? Hur mycket större risk för cancer löper man om man äter produkter med sötningsmedel istället för vanligt socker? Jag läste något för länge sedan att om man drack mer än 4liter light cola per dag så ökade risken för cancer. Är det något som stämmer?
Fjällbrynt
2008-03-05, 16:30
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=64079&highlight=aspartam
King Grub
2008-03-05, 16:42
Det finns inga bevis för att sötningsmedel ökar cancerrisken hos människa, ännu mindre några exakta procenttal si eller så.
Det finns inga bevis för att sötningsmedel ökar cancerrisken hos människa, ännu mindre några exakta procenttal si eller så.
Vad är det alla oroar sig för då? Den största nackdeln är ju att folk blir fruktansvärt sötsugna.
Inge Enveten
2008-03-05, 16:51
Om man nu dricker mer än 4 liter läsk om dagen så kan man inte bry sig mycket om sin kropp
Min första post så jag passar på att säga detta aswell, hello Kolozzeum Forum!
Vad är det alla oroar sig för då? Den största nackdeln är ju att folk blir fruktansvärt sötsugna.
Vem är folk och vad har du fått det ifrån?
King Grub
2008-03-05, 16:52
Vad är det alla oroar sig för då?
Därför att man inte vet.
Läs tråden i länken ovan.
Vem är folk och vad har du fått det ifrån?
Många är ju rädda för att stoppa i sin sötningsmedel för cancerrisken.
Konstigt, jag har alltid tyckt det mättat mitt sötsug. När jag väl använt det. Folk vill väl ha nåt att skylla på för att ta den där arraksbullen iaf.
Jag blir inte heller ett dugg sötsugen efter att ha druckit lightläsk. Jag bryr mig bara om det är cancerrisk eller inte.
King Grub
2008-03-05, 16:56
Jag bryr mig bara om det är cancerrisk eller inte.
Och det finns det inget säkert svar på. Definitivt inte någon siffra där pang ökar cancerrisken med X%. Är man orolig, undviker man.
Läs. Tråden. I. Länken. Ovan.
Om man nu dricker mer än 4 liter läsk om dagen så kan man inte bry sig mycket om sin kropp
Min första post så jag passar på att säga detta aswell, hello Kolozzeum Forum!
Det är det nog ingen som gör. Men jag läste bara ett exempel om vad maxgränsen var.
Och det finns det inget säkert svar på. Definitivt inte någon siffra där pang ökar cancerrisken med X%. Är man orolig, undviker man.
Läs. Tråden. I. Länken. Ovan.
Jag håller på och plöjer igenom den.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.