Visa fullständig version : Hjälp med webdesign av kunning!
Hejsan!
Skulle behöva lite hjälp och förklaring hur man får in "boxar" där jag vill på sidan.
http://img513.imageshack.us/my.php?image=hemsidelayoutof7.jpg
Siddan kommer att se ut såhär.
Min fråga lyder:
Hur skall jag göra för att kunna få in "boxar" som jag kan skriva i där det på bilden står "Underkategorier" / "Huvudblock"!
om det går i HTML (vilket jag tror det går iom att allt går men frågan är bara hur) skulle jag vilja ha det!
Ja jag är jävligt noobig men hjälp skulle uppskattas grymt mkt!
Tack på förhand
//Signed
sorry kunde inte infoga bilden..
och dessa rutor ligger alltså imitten utav en bakgrundsbild!
ni förstår troligtvis
Tack.
Använd align?
edit: http://www.w3.org/TR/html401/present/graphics.html
body
{
background-image: url("bakgrundsbild.jpg")
text-align:center;
}
#wrapper
{
margin:0 auto;
text-align:left;
width:950px;
}
#categories
{
width:200px;
float:left
}
#main
{
float:right;
width:750
}
....
<html>
<head><title>Trance är bäst</title></head>
<body>
<div id="wrapper">
<div id="categories">
text
<div>
<div id="main">
text
</div>
</div>
</body
</html>
typ...på frihand. Det översta ligger i css-filen. Hur som helst så är det ju smartare att söka än att kolla på hur jag gjorde.
vesterberg
2008-03-04, 19:01
<div style="width: 700px;">
<div style="width: 150px; float: left;">
meny
</div>
<div style="width: 500px; float: right;">
innehåll
</div>
</div>
CSS-kod:
#kolumn1 {float: left; width: 200px;}
#kolumn2 {float: left; width: 500px;}
I html dokumentet:
<body>
...
<div id="kolumn1"></div>
<div id="kolumn2"></div>
...
</body>
okej, fattar faktiskt inte redigt ändå, är det bara lägga det där innom boddy taggarna och så funkar det eller vadå ?
Måste jag inte på ngt sätt räkna ut pixxelavståndet in till dit jag vill ha min "box" och sen säga hur bred och hög d bägge respektive ska vara ?
okej, fattar faktiskt inte redigt ändå, är det bara lägga det där innom boddy taggarna och så funkar det eller vadå ?
Måste jag inte på ngt sätt räkna ut pixxelavståndet in till dit jag vill ha min "box" och sen säga hur bred och hög d bägge respektive ska vara ?
Vad är det svarta och röda i din bild?
Det beror på hur stor hela layouten är, om vi säger att du gjort hela layouten (alla boxar tillsammans) till 800px. Sen är det bara dela upp dem.
Visar ett litet exempel som jag gjort nyligen till webdesign: (tog bort allt innehåll så det blir lite tydligare)
http://img340.imageshack.us/img340/5223/exempelop0.jpg (http://imageshack.us)
1. Okej tack, ska kolla igeom koden o klura ut det där i morrgon.
2. Kanske har varit lite otydlig men bilden (http://img513.imageshack.us/my.php?image=hemsidelayoutof7.jpg) är bara en "prototyp" utav den riktiga. Jag har alltså tagit ett fotografi. Arbetat med det i photoshop och i PS har jag lagt in en ruta snarlik den på min prototypbild, rutan ligger alltså mitt i mitt fotografi.
Det jag nu är ute efter att göra är att med hjälp utav HTML eller annat snarlikt framställa textboxar där jag har skrivit "underkatigorier" och "Huvudblock" på min prototyp bild.
Alltså vill jag lägga boxar PÅ min bakgrundsbild kan man säga så att texten snyggt ligger där jag vill ha den.
Det kanske finns ngt lättare sätt att göra detta och då är jag öppen för förslag men som sagt HTML hälst.
3. Tack för alla snabba svar och hjälp, jag är noob och behöver lite hjälp att komma igång med detta.
TACK än en gång!
Småtips till tommki:
En text-align:center på body för att sedan lägga in en text-align:left gör att den även är centrerad i I.E 5.x . Även om det inte är så noga längre.
Istället för en margin-left och right så kan man skriva margin:0 auto; vilket översätts till margin:0 auto 0 auto;. Eller om man vill ha lite mellanrum längst upp och längst ner så kan man lägga till t.ex. margin:15px auto;
Man behöver även bara #fff istället för #ffffff, även om det kan vara lika bra att skriva ut alla för tydlighetens skull.
Tips till Jens:
googla på column layout css, lägg till orden two, centered etc för att få mer specifikt om du behöver. Eller beskriv exakt hur du vill ha det (eller lägg upp en sida med hur långt du kommit) så kan folk hjälpa dig.
1. Okej tack, ska kolla igeom koden o klura ut det där i morrgon.
2. Kanske har varit lite otydlig men bilden (http://img513.imageshack.us/my.php?image=hemsidelayoutof7.jpg) är bara en "prototyp" utav den riktiga. Jag har alltså tagit ett fotografi. Arbetat med det i photoshop och i PS har jag lagt in en ruta snarlik den på min prototypbild, rutan ligger alltså mitt i mitt fotografi.
Det jag nu är ute efter att göra är att med hjälp utav HTML eller annat snarlikt framställa textboxar där jag har skrivit "underkatigorier" och "Huvudblock" på min prototyp bild.
Alltså vill jag lägga boxar PÅ min bakgrundsbild kan man säga så att texten snyggt ligger där jag vill ha den.
Det kanske finns ngt lättare sätt att göra detta och då är jag öppen för förslag men som sagt HTML hälst.
3. Tack för alla snabba svar och hjälp, jag är noob och behöver lite hjälp att komma igång med detta.
TACK än en gång!
Skall fotografiet täcka hela bakgrunden eller bara centrerat runt "boxen"?
Okej så här ligger det till.
Jag har ett fotta som ska täcka hela skärmen, sen är det en vit halvtransparant ruta i mitten utav bilden som jag vill ha boxar i. princis som den prottypen ajg la upp där det vita runtomkring det svarta är mitt fotografi.
så vill lägga in boxar i den svarta ramen som prototypen visar så jag kan fylla i dem med text och diverse länkar!
Dudes, varför div med float och avstånd definierat i pixlar, det blir ju helt kefft om folk har kass upplösning? Använd % istället, tycker jag.
Dudes, varför div med float och avstånd definierat i pixlar, det blir ju helt kefft om folk har kass upplösning? Använd % istället, tycker jag.
Eftersom väldigt många sidor vill ha en fast yta som passar t.ex. bilder. Typ som i detta fallet.
åter till min sista fråga ? ;>
Okej så här ligger det till.
Jag har ett fotta som ska täcka hela skärmen, sen är det en vit halvtransparant ruta i mitten utav bilden som jag vill ha boxar i. princis som den prottypen ajg la upp där det vita runtomkring det svarta är mitt fotografi.
så vill lägga in boxar i den svarta ramen som prototypen visar så jag kan fylla i dem med text och diverse länkar!
Du kan lägga boxar i boxen.
T.ex.
<div id="bakgrund">
<div id="sidhuvud"> (din meny i detta fall, jag antar att de svarta knapp liknande sakerna är menyer)
</div>
<div id="kolumn1">(din undermeny)
</div>
<div id="kolumn2">(main)
</div>
</div
Och göra boxen "bakgrund" med svart bakgruns färg och resten av dina boxar med bakgrundsfärgen vit.
Sen är det väl bara att sätta margin antar jag.
Inte säker om detta funkar men det borde göra det.
Vi änvänder oss av http://www.webdesignskolan.com/ som hjälpmedel på vår skola. Läs igenom CSS delen så går det nog bättre sen.
Det mesta är gratis på sidan(tror jag), tror allt om CSS och webdesign är det. Det har hjälpt mig mycket i alla fall, hoppas det hjälper dig lite på traven också.
tommki, tack så mycket.. ska göra det när jag får tid !
Nu har det uppstått liote andra småfel, men va fan får sätta mig ner och lösa dem först..
Hör av mig senare, och tack för allt!!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.