handdator

Visa fullständig version : Biljettkontroll sl

shut teh face
2008-03-04, 18:09
Jag ska åka från skanstull - t-centralen för att möta ett par kompisar. Ingen bemannar stationen, det står en passera-skylt och alla spärrar är öppna.

Åker vidare, biljettkontroll på t-centralen. Jag säger att ingen jävel var i skanstull, de ringer och människan där säger att han var där.

Får böter, 1200 kr(!)

Går ned till skanstull och snackar där, det var en annan människa där men han kollar på ett papper att INGEN gått ifrån och satt upp en lapp, runt klockan 15.10 (då jag åkte).

Jag kan ringa ett nr imorgon och "klaga". Men idioten som jobbade skrev inte upp att han gick ifrån, och han sa inte heller att han gått ifrån stationen när kontrollanterna ringde.

Inte en chans att de kommer tro mig. 1200 kronor är rätt mycket när man studerar.

Liten människa....

victor_n
2008-03-04, 18:12
Jag ska åka från skanstull - t-centralen för att möta ett par kompisar. Ingen bemannar stationen, det står en passera-skylt och alla spärrar är öppna.

Åker vidare, biljettkontroll på t-centralen. Jag säger att ingen jävel var i skanstull, de ringer och människan där säger att han var där.

Får böter, 1200 kr(!)

Går ned till skanstull och snackar där, det var en annan människa där men han kollar på ett papper att INGEN gått ifrån och satt upp en lapp, runt klockan 15.10 (då jag åkte).

Jag kan ringa ett nr imorgon och "klaga". Men idioten som jobbade skrev inte upp att han gick ifrån, och han sa inte heller att han gått ifrån stationen när kontrollanterna ringde.

Inte en chans att de kommer tro mig. 1200 kronor är rätt mycket när man studerar.

Liten människa....

Man borde störta SL... eller sjkuta ledningen i knäskålarna för det är det dom gör för oss studenter,´690kr/månad är fan överdrivet mycket för en student... hade jag fast anställning 5dagar i veckan so sure, men jobbar deltid bara kanske ne 3-5tusen extra i månaden som går till "hyra" bor hemma sen kläder/fritid ja ni vet

Timmi
2008-03-04, 18:15
Nog för att Sl suger rätt så hårt ja, men nu för tiden finns det ju sms-biljetter så att ingen satt i spärren torde vara ett argument som inte håller nu då det bara är att smsa och få sin biljett ;)

Men det är jävligt illa med 1200 spänn i böter och prishöjningen som kom. Jag är glad över att jag kan ta päronens kort när jag ska in till stan

shut teh face
2008-03-04, 18:16
Om jag inte får framgång när jag ringer imorgon och klagar på kontoret så tänkte jag att man kanske kunde få fram vem som jobbade den tidpunkten, ringa honom och fråga vad i helvte han håller på med..

Nog för att Sl suger rätt så hårt ja, men nu för tiden finns det ju sms-biljetter så att ingen satt i spärren torde vara ett argument som inte håller nu då det bara är att smsa och få sin biljett ;)

Men det är jävligt illa med 1200 spänn i böter och prishöjningen som kom. Jag är glad över att jag kan ta päronens kort när jag ska in till stan
Ja men när ingen sitter i spärren så FÅR du gå förbi. Du måste inte köpa en biljett.
Det var det som hände mig också, jag skulle fått stämpa hos kontrollanterna ifall de fick bekräftat att ingen var i skanstull.

Timmi
2008-03-04, 18:21
Då kan man bara hålla tummarna för att du inte behöver betala. Enhetstaxan var ju annars väldigt funkis för oss som inte åker till och från stan så ofta, eller ens kommunalt...

Pontus
2008-03-04, 19:00
Så om man köpt en remsa att stämpla på så måste man ändå köpa en sms-biljett som är dyrare bara för att personen i luckan stuckit iväg?

machine gun
2008-03-04, 19:03
Det finns väl såna biljettautomater vid Skanstull? Har för mig att det där med att man får passera numera bara gäller om det inte finns möjlighet att köpa biljett vid den stationen.

EDIT: Jag håller med om Pontus argument dock.

Solve
2008-03-04, 19:05
Det finns väl såna biljettautomater vid Skanstull? Har för mig att det där med att man får passera numera bara gäller om det inte finns möjlighet att köpa biljett vid den stationen.

EDIT: Jag håller med om Pontus argument dock.

+1 eller sms biljett
fast själv betalar jag aldrig för tåg :smash: ett jävla sattyg, åkermest pendeltåg bara hoppa eller förfalskar man en sms biljett om de är nödfall
min kompis morsa råka ut för samma sak....

shut teh face
2008-03-04, 19:19
Skitsamma vilka alternativ det finns. Man har rätt att passera stationen om den inte är bemannad, det är därför som de rapporterar frånvaro i en pärm. Men nu har han inte skrivit något där när jag är HELT säker på att han inte var där!

Alltså, han tog rast utan att han fick det och vågar inte erkänna (typ) och jag får böta 1200 omotiverade kronor.

Tolkia
2008-03-04, 22:17
PRECIS EXAKT DETTA hände mig första gången jag var i Stockholm i jobbet. Idioten i luckan i Vårberg hävdade när kontrollanten ringde att han suttit där hela tiden, trots att både jag och min bror sett att han inte alls gjort det. Kontrollanten var SJUKT otrevlig, höll fast mig i jackan och liknande; det kändes lite som om jag varit en våldsbrottsling eller något (weird).

När jag ringde till SL fick jag i princip veta att det var så många som plankade, så de måste ju ta de som de lyckades lägga vantarna på (Mao: för att andra plankar så kan de sätta fast mig som är oskyldig? Intressant.). När min bror ringde SL (för att bekräfta min redogörelse för vad som hänt) fick han av en dam där veta att man på SL inte hade mycket till övers för folk som inte gjorde rätt för sig (d.v.s. jag, smått ironiskt med tanke på att jag reste i tjänsten dessutom).

Dock: Efter att vi författat en skrivelse till SL centralt slapp jag betala min "plankningsbot", så jag skulle rekommendera dig att fortsätta bråka om du orkar. Alla du får prata med på telefon kommer att vara helt osannolikt otrevliga (min gissning är att de är det för att folk skall ge sig och inte våga bråka), men en skrivelse (formell, vårdat språk rekommenderas ;) ) kan lösa problemet.

JAG HATAR FUCKING SL!

Edit: Att det finns SMS-biljetter kan knappast vara ett hållbart argument, även Agda,k 80 år utan mobiltelefon omfattas ju av regelverket.

Edit 2: Notera att det var några år sedan detta hände (kanske 2005?), ifall reglerna har ändrats.

shut teh face
2008-03-04, 22:26
Mm förstår att det kommer behöva jävlas med varenda jävel på hela sl.

Intressant att de ändrade sig ändå, efter ditt brev.

shut teh face
2008-03-04, 22:29
Alltså det är sjukt vad enkelt sl kan tjäna pengar. De stänger av en station och låter folk passera, sen plockar de dem i centralen (de flesta åker ju dit) och sen står och blånekar som jävla fån när man säger att ingen var där.

Fyfan.

The_RobRoy
2008-03-04, 22:35
Påtal om priser för studenter, finns ju rabatterat kort.

Shut the face surt som fan dedär, skulle gå och skälla ut han som jobbar där.

shut teh face
2008-03-05, 13:12
Tjoooooooooohooooooooooo!

Ringde in här nu och klagade. Hon fick inte tag på personen som jobbade och kunde inte bekräfta något. Men hon trodde på mig!

Hon såg på min kupong att jag använt den flitigt, och stämplat både resa och återresa. Det säger tydligen att jag är flitig osv.

:hbang: :hbang: :hbang: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :D :D :D :D :D :D

Pepz
2008-03-05, 13:15
men oavsett så får man ju inte åka utan giltig biljett det står ju på lappen de sätter upp i spärren...

Märkligt system iof för man ska ju inte tvingas köpa en sms-biljett bara för att spärrvakten ska bajsa...

lectris
2008-03-05, 13:20
http://www.giftoflife.org/cards/amit-congratulations-480.gif

Kryss
2008-03-05, 13:28
men oavsett så får man ju inte åka utan giltig biljett det står ju på lappen de sätter upp i spärren...

Märkligt system iof för man ska ju inte tvingas köpa en sms-biljett bara för att spärrvakten ska bajsa...

Var god passera brukar det stå vid pendeltågen iallafall...

Pepz
2008-03-05, 13:32
Var god passera brukar det stå vid pendeltågen iallafall...

Inget mer finstilt?

Tolkia
2008-03-05, 13:37
Tjoooooooooohooooooooooo!

Ringde in här nu och klagade. Hon fick inte tag på personen som jobbade och kunde inte bekräfta något. Men hon trodde på mig!

:hbang: :thumbup: :D
Skönt att det löste sig! :thumbup:

Apropå det här med att blåneka tror jag f.ö. att det finns en del bland spärrvakterna som s.a.s. lärt sig utnyttja systemet lite mer än vad det är tänkt.

JJ
2008-03-05, 13:51
Skönt att det löste sig! :thumbup:

Apropå det här med att blåneka tror jag f.ö. att det finns en del bland spärrvakterna som s.a.s. lärt sig utnyttja systemet lite mer än vad det är tänkt.

Skönt att se Tolkia roida lite.

NiXPhoenix
2008-03-05, 14:01
Man borde störta SL... eller sjkuta ledningen i knäskålarna för det är det dom gör för oss studenter,´690kr/månad är fan överdrivet mycket för en student... hade jag fast anställning 5dagar i veckan so sure, men jobbar deltid bara kanske ne 3-5tusen extra i månaden som går till "hyra" bor hemma sen kläder/fritid ja ni vet

MEn argh.

Hört talas om studentkort?
Det är inte så mycket billigare, men säg 25% kanske.
Annars kan du mygla och köra med terminskort, gäller till och med att man fyller 20.

NiXPhoenix
2008-03-05, 14:04
Edit: Nu var jag snäll och kollade på sl.se åt dig.
Studentkort 1 mars - 13 juni 1 570 kr
Blir runt 460kr/månad. Väldigt mycket billigare än ett vanligt månadskort.
Förhoppningsvis har du inte köpt månadskort just, om du har det så kan du ju alltid försöka sälja det till nån kompis.

shut teh face
2008-03-05, 14:22
Jag är under 20 och köper månadskort för 370 just nu.

Min tanke är iaf detta: dessa kontrollanter tjänar på att sätta ditt fler folk. Kanske inte via provision men via statistik och "väl utfört jobb", eller "nödvändigt arbete". Sl anlitar ju många externa firmor för både vaktverksamhet och kanske kontrollering som i detta fallet.

Det är så enkelt för dem att låtsas ringa, ringa fel, eller liknande, och sedan sätta folk på böter.

Hursomhelst, varenda människa jag pratade med sa hela tiden att 90% av alla som kmr och klagar i själva verket har plankat.

Så det känns grymt skönt att man fick rätt iaf, så enkelt. Men jag lät nog trovärdig... vårdat språk osv.

Sen sa jag att jag hade två vänner med mig som kan vittna, självklart hade jag inte det. Men en lögn är inte alltid en dålig lögn. :D

hultman
2008-03-05, 14:24
Varför betalade du? Har svårt att föreställa mig kontrollanter med pistol. Det är ju bara att uppge fel namn eller gå därifrån.

shut teh face
2008-03-05, 14:30
Varför betalade du? Har svårt att föreställa mig kontrollanter med pistol. Det är ju bara att uppge fel namn eller gå därifrån.
Jag betalade inte?

Njae. Kompisarna säger så också. Men de var tjugo stycken civilkläda kontrollanter. Eller de hade inga färgade kläder på sig.

De körde ju teknik också, han ringde och allt verkade okej. Sa att vi kan stämpla den åt dig här istället. Sen ville han ha legg för han behövde det när han stämpla. I själva verket så lurade han mig och skrev en böter.

Racso
2008-03-05, 14:38
Jag betalade inte?

Njae. Kompisarna säger så också. Men de var tjugo stycken civilkläda kontrollanter. Eller de hade inga färgade kläder på sig.

De körde ju teknik också, han ringde och allt verkade okej. Sa att vi kan stämpla den åt dig här istället. Sen ville han ha legg för han behövde det när han stämpla. I själva verket så lurade han mig och skrev en böter.

Det där är så jätte olagligt att det finns inte...

NiXPhoenix
2008-03-05, 14:39
Jag betalade inte?

HAha, vad risigt det låter. :D Rätt tveksamma metoder men kan förstå att de gör det också, de får inte visitera en efter legg.

Själv har jag inget legg, eller nu har jag det faktiskt, men det ligger alltid hemma. :)
Är 23 och kör på terminskort som man får ha tills man fyllt 20. :thumbup:
Men det är aldrig nån som har ifrågasatt det, bara tvingat mig fylla i personnummer när kortet är nytt.

shut teh face
2008-03-05, 14:41
Ja det är klart de kör fulla metoder. Jävla svin.

Ja det är mycket bra. Köra reducerat fast man är över 20 år.
Det finns ingen lag som säger att man måste äga ett legg, således kan man bara säga att man inte har legg men är 19 år. :)

Racso
2008-03-05, 14:42
Det där med att de höll fast Tolkia, är ett brott som är MYCKET värre än vad eventuell plankning är. Om de inte släpper dig när du säger åt de att göra det får du enligt lag göra det som krävs för att komma loss.

Ordningsvakter får däremot avvisa dig från området (med medel som i situationen är rimliga), men inte på något sätt hålla dig kvar.

shut teh face
2008-03-05, 14:46
Ja tyvärr är det så. :(

NiXPhoenix
2008-03-05, 14:53
Ja det är klart de kör fulla metoder. Jävla svin.

Ja det är mycket bra. Köra reducerat fast man är över 20 år.
Det finns ingen lag som säger att man måste äga ett legg, således kan man bara säga att man inte har legg men är 19 år. :)

Nej, precis.
Själv berättigar jag det med att det för det första inte fanns studentkort för folk över 20 när jag började plugga för 2½ år sen, jag kan fan inte klassas som vuxen när jag går på högskolan och tjänar noll pengar.
Sen är tågen ofta sena, eller var för ett par år sen i alla fall, idag är det mycket bättre där jag åker. Men tågförarna nästan alltid envisas med att åka längst bort på stationen när de ser att folk kommer sent så att man tvingas springa för att hinna fram. Jag och en till person har diskuterat det och dragit slutsatsen att de enbart gör så för att jävlas. Inte tänker jag betala fullpris då.

shut teh face
2008-03-05, 14:58
Hehe så kan man tänka. :-)

När jag pendlade på pendeltåget så fick jag alltid vänta 15-40 min varje morgon på vintern. Stå där och glo i minusgrader och sen blir tåget så jävla packat.. nej tack.

NiXPhoenix
2008-03-05, 15:06
Ett tips när det gäller blåbussarna som går i tät trafik efter varandra är att strunta i att hoppa på den första som kommer om den är "försenad" (man har fått stå på hållplatsen länge och vänta, de har ingen tidtabell egentligen) om den är full med folk.
Ofta kommer det en till likadan buss precis efter, ibland kan det dröja kanske två minuter. I vissa fall så dröjer det så klart jättelänge till nummer två kommer och också den är fullpackad, då kan man känna sig lite dum men det händer sällan kan jag säga.

Den första bussen som är helt fullproppad går ju allt långsammare iom allt folk som ska av och på, på mina tre stationer som jag åker så har det hänt att buss två som ofta innehåller så lite som 10 pers kör om den första bussen och man kommer då till råga på allt fram lite snabbare än de andra tokarna som självklart skulle tränga sig på buss #1.

Det bästa är dock så klart att man får en garanterad sittplats ensam, hygglig luft och slipper trängas med massa människor.
Har så många gånger stått kvar och tittat i förundran på alla de människor som snabbt går fram till bussen som just kom, när det kommer en tom likadan efter. :confused:

shut teh face
2008-03-05, 15:08
Hehe. Jag brukar ta fyran till hornstull hem till Mazr.
Men även om man får en sittplats så kommer det folk och ska sitta brevid, det är ganska dåligt för jag är rätt stor och desto nyare bussar - desto mindre utrymme (idioter?).

Men det gör inte så mkt att stå upp i 10 min.

Alltidxx
2008-03-05, 15:50
http://www.planka.nu/

Whistler
2008-03-05, 16:26
Det där med att de höll fast Tolkia, är ett brott som är MYCKET värre än vad eventuell plankning är. Om de inte släpper dig när du säger åt de att göra det får du enligt lag göra det som krävs för att komma loss.

Ordningsvakter får däremot avvisa dig från området (med medel som i situationen är rimliga), men inte på något sätt hålla dig kvar.

Det här måste vi reda ut innan någon faktiskt läser det där och tror på det.

Att kontrollanten höll fast Tolkia är olaga frihetsberövande alternativt egenmäktigt förfarande. Båda ses som allvarligare än att planka.

Att han har rätt att göra det som krävs för att ta sig loss är helt riktigt, dock får han inte vara kvar på platsen (tåget/stationen) om kontrollanten sagt att han inte får vara där utan att betala, då han gör sig skyldig till olaga intrång. Handlingen att ta sig loss om kontrollanten håller fast honom går under nödvärn.

Skulle en ordningsvakt finnas på plats kan han avvisa med hänvisning till det olaga intrånget, alternativt störande av allmän ordning om Tolkia är högljudd och/eller hindrar verksamheten (dock ej sagt att så skedde i det här fallet!). Skulle Tolkia vägra gå därifrån har ordningsvakten full rätt att med den mängd våld åtgärden kräver avlägsna Tolkia från platsen. Detta kan vara allt från en hand på axeln till handfängsel och tre killar som bär ut honom i händer och fötter. Grundregeln här är minsta nödvändiga mängd våld. Detta beror alltså på hur mycket motstånd Tolkia gör.

Skulle Tolkia vara så våldsam att han anses vara en fara för sig själv och/eller allmänheten och/eller ordningsvakten kan han omhändertas av ordningsvakten för överlämnande till polis.

Samtliga av dessa åtgärder (avvisa, avlägsna, omhänderta) är lagstadgade åtgärder enligt §13 Polislagen, som är en av de lagar ordningsvakter jobbar efter, på uppdrag av Rikspolisstyrelsen.

Piranha
2008-03-05, 16:29
Nästa gång använd tekniken och ta en bild på tjorren med skylt med mobilen, ifall de tjaffsar tryck upp den i ansiktet på dem.

shut teh face
2008-03-05, 16:45
Yes. I will.

Tolkia
2008-03-05, 16:48

Att kontrollanten höll fast Tolkia är olaga frihetsberövande alternativt egenmäktigt förfarande. Båda ses som allvarligare än att planka.

Att han har rätt att göra det som krävs för att ta sig loss är helt riktigt, dock får han inte vara kvar på platsen (tåget/stationen) om kontrollanten sagt att han inte får vara där utan att betala, då han gör sig skyldig till olaga intrång. Handlingen att ta sig loss om kontrollanten håller fast honom går under nödvärn.

Skulle en ordningsvakt finnas på plats kan han avvisa med hänvisning till det olaga intrånget, alternativt störande av allmän ordning om Tolkia är högljudd och/eller hindrar verksamheten (dock ej sagt att så skedde i det här fallet!). Skulle Tolkia vägra gå därifrån har ordningsvakten full rätt att med den mängd våld åtgärden kräver avlägsna Tolkia från platsen. Detta kan vara allt från en hand på axeln till handfängsel och tre killar som bär ut honom i händer och fötter. Grundregeln här är minsta nödvändiga mängd våld. Detta beror alltså på hur mycket motstånd Tolkia gör.

Skulle Tolkia vara så våldsam att han anses vara en fara för sig själv och/eller allmänheten och/eller ordningsvakten kan han omhändertas av ordningsvakten för överlämnande till polis.

Samtliga av dessa åtgärder (avvisa, avlägsna, omhänderta) är lagstadgade åtgärder enligt §13 Polislagen, som är en av de lagar ordningsvakter jobbar efter, på uppdrag av Rikspolisstyrelsen.
Faktum är att precis efter att jag haft min lilla sammanstötning med SL så blev det ganska stor sak av att just många av tunnelbanekontrollanterna tog lite väl allvarligt på sina plikter respektive befogenheter (möjligen hade man anställt lite väl många som inte borde ha den typen av jobb, alternativt hade det utbildats en osund kultur inom kåren). SL fick utstå en del spott och spe och sade sig "arbeta med problemet"; jag har inte hört så mycket därefter, så förhoppningsvis blev det bättre.

Jag var f.ö. snel hest (redd-att-missa-flyget hest). :D

shut teh face
2008-03-05, 16:51
Jag såg ett par människor som åkte fast. Dessa hade verkligen plankat för de försökte vända om när de såg dem.

Det såg inte ut som vakterna höll fast i någon.

Alltidxx
2008-03-05, 18:13
Att kontrollanten höll fast Tolkia är olaga frihetsberövande alternativt egenmäktigt förfarande. Båda ses som allvarligare än att planka.....mmLagar och paragrafer alltså. Spela roll när det inte funkar så i verkligheten. Folk anmäler varandra och dom konstaterar ord mot ord och lägger ner. När jag var ordningsvakt hade jag en kollega som blev knivskuren i ryggen. Han hade skyddsväst och klarade sig men när det skulle processas så kan man sammanfatta att lite risker får man räkna med som vakt och sen var det inte mer med det. Så ser det ut i världen bortom lagböckerna.

Wintermute
2008-03-05, 20:50
Lagar och paragrafer alltså. Spela roll när det inte funkar så i verkligheten. Folk anmäler varandra och dom konstaterar ord mot ord och lägger ner. När jag var ordningsvakt hade jag en kollega som blev knivskuren i ryggen. Han hade skyddsväst och klarade sig men när det skulle processas så kan man sammanfatta att lite risker får man räkna med som vakt och sen var det inte mer med det. Så ser det ut i världen bortom lagböckerna.
Om du letar upp lite OV/Väktar/Polis forum kommer du nog hitta att det finns folk som jobbar på att se till att tjänstemannaskyddet efterlevs. men det är en diskussion som inte hör hemma i denna tråd.

Ett tips till trådskaparen, skanstull har 2 ingångar, gå upp till den på andra sidan och stämpla nästa gång så slipper du bekymmer, enligt SL är det nämligen din skyldighet att medföra gilltigt färdbevis. Men skönt att det löste sig för dig.

shut teh face
2008-03-05, 21:09
Yes. Jag skulle betala in 40 kr (resan) istället för 1200 kr.

Hoppas det ska gå bra, och jag inte får massa kravbrev sedan. ;-)

Purren
2008-03-05, 22:29

Man kanske inte har en mobil?

Racso
2008-03-05, 23:28

Om du läser noggrannare nästa gång slipper du skriva en sida text för att få fram samma meddelande som du citerar...

Avesta
2008-03-06, 00:47

Jag är intresserad av ett lagstöd för den markerade texten. Olaga intrång lär det inte handla om. Bedrägligt beteende är närmst men eftersom det saknas objektivt rekvisit för det vid en kontroll funkar inte det heller.

För OV's del handlar det väl ordningslagen som stöd, "att kunna uppvisa giltigt färdbevis" och inte PL13 för att avvärja brottet "olaga intrång".

Intressant hur som helst.

Racso
2008-03-06, 01:08
Jag är intresserad av ett lagstöd för den markerade texten. Olaga intrång lär det inte handla om. Bedrägligt beteende är närmst men eftersom det saknas objektivt rekvisit för det vid en kontroll funkar inte det heller.

För OV's del handlar det väl ordningslagen som stöd, "att kunna uppvisa giltigt färdbevis" och inte PL13 för att avvärja brottet "olaga intrång".

Intressant hur som helst.

Hur lång är en väktares juridikutbildning? En-två dagar?

BrB 9kap 2§ 2st.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag

Racso
2008-03-06, 01:15
Fast Whistler kanske menade uppehälle på perong utan färdbevis, vilket sannolikt kan gå under BrB 4kap 6§.

Frida.B
2008-03-06, 01:18
erat system i sthlm är så konstigt. Behöva köpa biljett av en snubbe som ska sitta i ett bås och få betalt. Bättre att som i göteborg köpa månadskort/100kort på pressbyrån och stämpla på tåget/bussen utan att någon sl tjomme ska behöva vara i närheten.

Racso
2008-03-06, 01:25
1977:67 5§ 1st

"Resande som vägrar att lösa biljett eller erlägga tilläggsavgift får avvisas från färdmedlet av tjänsteman som utför avgiftskontroll. Vad som nu har sagts om färdmedel gäller även sådant område för järnvägs-, spårvägs- eller tunnelbanetrafik till vilket allmänheten äger tillträde endast om färd avgift har erlagts."

Whistler
2008-03-06, 02:32
Om du läser noggrannare nästa gång slipper du skriva en sida text för att få fram samma meddelande som du citerar...

Jag citerade dig för att du skrev en ren felaktighet, alltså påståendet att en ordningsvakt bara har rätt att avvisa, inte att kvarhålla på plats.

BrB 9kap 2§ 2st.

[lagtext]

Nu pratar vi om ordningsvakter, inte väktare. En OVs juridikutbildning omfattar 20 timmar. Hela utbildningen omfattar 80 timmar, där de andra timmarna utöver juridiken inkluderar konflikthantering, etik, brandskydd, första hjälpen/HLR samt skriftliga och praktiska prov.

Tack för upplysningen om bedrägligt beteende, kan vara bra att veta. Jag är som OV uteslutande aktiv inom krogmiljö, där eventuell plankning oftast medför olaga intrång i form av intrång på plats annan än entrén.

Alltidxx
2008-03-06, 08:52
Hur lång är en väktares juridikutbildning? En-två dagar? Två veckor. Det räcker långt för att lära sig de lagar som kan tänkas bli aktuella i yrkesutövandet.

Avesta
2008-03-06, 12:02

BrB 9kap 2§ 2st.

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag

Egentligen är det en detalj eftersom whistler inte är från sthlm och sysslar inte med den sortens verksamhet (tunnelbanan). Juridiken på utbildningen är det inget fel på, under två veckor går man genom lagar, ställer krångliga frågor och bygger upp scenarion som får juriststuderande att tappa självförtroendet.

Kommer ihåg att vi hade en äldre herre som höll i juridikdelen. Han har varit polis i ca 40 år och är även juridikspecialist som föreläser vid polishögskolan, men även han tvekade och kunde säga "jag vet inte", "lagen säger inte mer än så" och "det har inte prövats ännu".

Det är inte enkelt.

Avesta
2008-03-06, 12:08
Fast Whistler kanske menade uppehälle på perong utan färdbevis, vilket sannolikt kan gå under BrB 4kap 6§.

Lär ej gå under BrB 4kap 6, det är ju en allmän plats. Och "obehörigheten" för att göra intrånget kan man inte veta om, personen kan ju tappat sitt kort, eller precis kastat kupongen i papperskorgen...då har han/hon varit behörig för att komma in.