handdator

Visa fullständig version : Hur ska kosten anpassas? (protein, kolh., GI m.m.)

MrDiet
2008-03-04, 05:34
Hej!

Efter att ha vistats som utbytesstudent på landsbygden i USA har jag beslutat mig för att följa ett visst kostschema.

Idén

Jag forsöker delvis hålla mig till en gammaldags västerndiet d.v.s. anamma proteinrik mat från 1930-talets USA. Samtidigt inriktar jag mig på att täcka dagsbehovet av alla vitaminer och mineraler genom att äta tre-fyra stora måltider. Jag tänker därför äta en del animaliska och vegetabiliska produkter. Dock vet jag inte hur väl detta kan passa min vardag.

Upplägget

Frukost vid 7:00-8.00:

1 Glas Mjölk
3 Stekta Ägg
1 Gris Skinka Fransyska
1 ½ Färskost
15 Morötter
1 Banan
2 Guavafrukter
1 Tesked Leverolja
1 Multivitamin

Lunch vid 12.00:

1 Glas Mjölk
100g Torkat Renkött
1 Banan
2 Guava
15 Morötter

Träning vid 15.00-16.30:

Joggar 15 km varannan dag och styrketränar (tungt) de andra dagarna.

Middag vid 16.45:

1 Glas Mjölk
2 Bakade Potatisar
Alternerar mellan tillagad mat 300 g Kassler, 300g Ryggbiff, 250 g Kycklingbröst, 250 g Strömming, 300g Kalvkotletter, 350 g Ripkött
1 Paket Spenat eller Broccolli
1 Skål med Sallad

Kvällsmål vid 19.45:

1 Handfull Mandelnötter
190 g Röda Bönor

Problemen

Mitt proteinintag ligger någonstans kring 230-250g. Ungefar 3 ggr min kroppsvikt. Bra eller dåligt? Funderar pa att skära ner till 180-200 p g a löpningen.

Sammanlagt äter jag 2700 kalorier Bra eller dåligt? Borde passa mig perfekt eftersom jag förbränner ca 600-700 varje dag..

Medveten om att jag håller kolhydraterna till ett minimum för att ha koll på GI:n. Borde jag äta fler kolhydrater?

King Grub
2008-03-04, 05:49
Mitt proteinintag ligger någonstans kring 230-250g. Ungefar 3 ggr min kroppsvikt. Bra eller dåligt? Funderar pa att skära ner till 180-200 p g a löpningen.

3 g per kilo är inte skadligt, men onödigt.

Sammanlagt äter jag 2700 kalorier Bra eller dåligt? Borde passa mig perfekt eftersom jag förbränner ca 600-700 varje dag..

2700 låter som ett normalt intag för en genomsnittsman som inte tränar. Men du märker väl om din vikt ökar eller minskar efter önskemål.

Medveten om att jag håller kolhydraterna till ett minimum för att ha koll på GI:n. Borde jag äta fler kolhydrater?

GI har inte att göra med mängden kolhydrat att göra, och är dessutom i princip irrelevant, både för icke-tränande som äter en normal sund kost i allmänhet, och för personer som tränar dagligen i synnerhet. Prestationen vid högintensiv träning är beroende av tillgången kolhydrat.