Visa fullständig version : Frysa nötter?
Musselbank
2008-03-03, 21:56
Jaha, lite småkorkat köpte jag ett par kilo nötter mitt i bantningen. De tål väl frysning? Eller räcker kylskåp kanske. Jag kommer att äta, men inte frossa...
Höhöh, nötter blir inte gammalt så fort ifall du har en påse/burk som du har en klämma där de inte kommer in fukt och luft. Testa frys dom, frys är nog säkrare än kylskåp iallafall
King Grub
2008-03-03, 22:00
Visst går nötter att frysa.
Har du massor är det BÄTTRE att frysa dem och ta fram i den takt som de går åt. Nötter är feta och härsknar därför lätt (och börjar då smaka skit).
Scratch89
2008-03-03, 22:35
Om du nu ska tina upp lite åt gången så ska du se till att du tinar dem långsamt och helst åtskilt andra matvaror. I en sluten påse i kylskåpet, t.ex.
Om du nu ska tina upp lite åt gången så ska du se till att du tinar dem långsamt och helst åtskilt andra matvaror. I en sluten påse i kylskåpet, t.ex.
Av nyfikenhet: Varför?
Musselbank
2008-03-04, 05:51
Har du massor är det BÄTTRE att frysa dem och ta fram i den takt som de går åt. Nötter är feta och härsknar därför lätt (och börjar då smaka skit).
Jovisst, det var ju anledningen förstås, att bromsa härskningen radikalt.
Tyvärr så kan härskningen ta rejäl fart:(
Feta livsmedel härsknar ibland t o m fortare i frysen. Bra exempel är lax och fläskkött.
Nötter vakuumförpackas eller förpackas i en speciell syrefri gasblandning ( läs kvävgas ).
Har inte med ämnet att göra, men nästan, så jag ställer frågan här:
Hur länge/på vilken värme måste man rosta nötterna för att de ska bli rostade och få bättre hållbarhet?
Scratch89
2008-03-04, 08:03
Av nyfikenhet: Varför?
Tinar man saker för snabbt försvinner större del av vätskan. Kyckling blir torr, vilket inte är så farligt, men jag kan tänka mig att konsistensändringar när det gäller nötter är skitäckligt.
Har inte med ämnet att göra, men nästan, så jag ställer frågan här:
Hur länge/på vilken värme måste man rosta nötterna för att de ska bli rostade och få bättre hållbarhet?
Det beror lite på vad du vill åstadkomma, man kan rosta både i stekpanna och i ugn.
Saltade cashewnötter
Rosta nötterna i 200° i ca 10–15 min. Salta och servera.
Rostade pumpafrön
Lägg ut pumpafrön på bakplåtspapper, strö över salt och även chilipulver om du önskar hetta. Rosta i ugnen i ca 175° i ca 25 min.
Currymandlar
Rosta skållad och skalad mandel i en torr panna. Tillsätt en halv tesked curry och en liten skvätt olja. Fräs på ganska hög värme i cirka 5 minuter. Strö över salt, rör om och lägg i en skål. Låt nötblandningen svalna.
Chilirostade cashewnötter
Rosta 3 dl nötter i en stekpanna. Blanda 2 msk olja med två krm chilipulver. Rör ner i pannan. Blanda 1 msk soja (gärna tamarisoja) med 1 tsk garam masala och häll över nötterna. Salta med grovt salt om det behövs.
Rör om ordentligt.
Juliette
2008-03-04, 10:03
För att fortsätta lite på frågan om rostade nötter, så har jag en undran:
Förstörs det nyttiga fettet i nötterna av den höga värmen när man rostar eller bakar med dem?
För att fortsätta lite på frågan om rostade nötter, så har jag en undran:
Förstörs det nyttiga fettet i nötterna av den höga värmen när man rostar eller bakar med dem?
Nej, något sådant har jag aldrig hört talas om
Sverker skrev tidigare i en tråd:
Vad händer emd fettet när nötterna rostas?
I de hela nötterna ligger fettet förpackat på ett ställe och lipaserna som bryter ned fettet på ett annat ställe. När fröet skall gro frisätts ( frisläpps ) lipaserna och ser till att den unga plantan får energi.
När man mal råa nötter till frön kommer lipaserna till fettet och startar sitt arbete, dvs att dela upp fettet i fria fettsyror. Fria fettsyror angrips 1000 ggr lättare av luftens syre än ifall fettsyran satt fast i sin triglycerid.
Har man otur finns det en massa andra enzymer som lipoxidaser som ytterligare angriper de fria fettsyrorna och får dem att härskna/oxidera.
Genom att rosta nötterna så denatureras/förstörs lipaser och lipoxidaser och fettet blir mer stabilt.
Dock är dessa enzymer rätt värmetåliga och kräver en stund i ugnen för att denatureras.
Är du med :confused:
Jordnötter, tänkte göra jordnötssmör; billigare så.
Vet du om jordnötter?
Musselbank
2008-03-04, 10:24
Tyvärr så kan härskningen ta rejäl fart:(
Feta livsmedel härsknar ibland t o m fortare i frysen. Bra exempel är lax och fläskkött.
Nötter vakuumförpackas eller förpackas i en speciell syrefri gasblandning ( läs kvävgas ).
Bisarrt... men vad menar du egentligen; fortare än vad? Med exempel som lax och fläsk som inte håller sig utan någon sorts konservering alltså. Alltså, frågan gäller öppnade förpackningar. Jag förstår att det med vacuum el. "skyddande atmosfär" kan vara bättre än öppnat o fryst.
Scratch89
2008-03-04, 12:27
Bisarrt... men vad menar du egentligen; fortare än vad? Med exempel som lax och fläsk som inte håller sig utan någon sorts konservering alltså. Alltså, frågan gäller öppnade förpackningar. Jag förstår att det med vacuum el. "skyddande atmosfär" kan vara bättre än öppnat o fryst.
Ju fler omättade bindningar, desto känsligare är livsmedlet.
Juliette
2008-03-04, 12:29
Nej, något sådant har jag aldrig hört talas om
Sverker skrev tidigare i en tråd:
Okej, tack. :)
Musselbank
2008-03-04, 15:59
Ju fler omättade bindningar, desto känsligare är livsmedlet.
Jaja, men 1) frysning är sämre än vad (att ha kvar i oöppnad påse?), 2) fläsk härsknar fortare i frys - än närdå?
Jag accepterar (för diskussionens skull ;) ) att frysning inte stoppar härskning, att frysning är sämre än vakum / koldioxid, och att feta saker generellt håller sämre i frys än magra.
Men är det, för hållbarheten, sämre att frysa än att kyla, allt annat lika? I så fall, hur kommer det sig, har det med uttorkning att göra månne?
Musselbank !
Vattenaktiviteten Musselbank, vattenaktiviteten. Alltså hur mycket fritt vatten som finns i ett livsmedel.
Man måste förstå härskningsprocessen från grunden. Att en fettsyra blir angripen av luftens syre och bildar en peroxid. Peroxiden faller sönder till två fria radikaler och sedan är härskningsprocessen i full gång.
Man måste veta att peroxiden är mer vattenlöslig än fettsyran i sig och strävar mot att lösa sig i vattnet. Finns inget fritt vatten att lösa sig i lägger sig peroxiden hellre i fettet och kör igång radikalreaktionen där.
Fryser man nötterna finns inget fritt vatten och vattenaktivteten är noll. Nu löser sig peroxiderna och de fria radikalerna istället i det fettet som inte bildat kristaller. Koncentrationen av fria radikaler och peroxider blir alltså högre i fettet i ett fruset livsmedel än i ett tinat livsmedel där vatten kan späda ut radikalerna.
Har du 6 månaders hållbarhet i rumstemperatur på ett fett/olja så blir kanske hållbarheten 1 år i kylskåpet men 3 månader i frysen.
Är det någon som är med ?
Musselbank
2008-03-04, 18:51
Japp, jag tackar så mycket! Nu vet jag både att och har ett hum om varför.
Scratch89
2008-03-04, 20:33
Jag hann inte svara, då Sverker var först och jag var iväg och jobbade. Frysning är inte dåligt, det har jag aldrig sagt. Det jag bara sa var att man ska tina livsmedel långsamt, för att inte förlora vattnet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.