Visa fullständig version : Äppelcidervinäger?
Hittade ingenting med sökmotorn så tänkte kolla om det finns någon mening med att intaga äppelcidervinäger blandat med vatten innan måltid? För några år sedan var det ju väldigt "inne" med just äppelcidervinäger men har inte hört något om det sedan dess.
Frågan är alltså om det finns någon vetenskapligt bevisad verkan med att ta äppelcidervinäger, skulle ju enligt någon teori öka ämnesomsättningen eller nåt sånt! Tack
King Grub
2008-03-02, 20:07
Det sänker måltidens blodsocker- och insulinsvar och ökar mättnadskänslorna.
3.1415926535
2008-03-02, 20:24
Hur ökar det mättnadskänslorna? Långsammare magsäckstömning i och med en surare miljö i magsäcken?
King Grub
2008-03-02, 20:26
Ja.
http://www.nature.com/ejcn/journal/v59/n9/full/1602197a.html
Att det sänker måltidens blodsocker- och insulinsvar betyder att kroppen samlar upp mindre av kolhydraterna i maten eller har jag förstått det fel?
King Grub
2008-03-02, 22:12
Nej, upptaget påverkas inte, men det frisätts mindre blodsocker och därmed också insulin. Det har ingen speciell praktisk betydelse för en frisk individ som äter en blandad sund kost.
Funkar det bra med vad som helst som smakar surt/har lågt ph-värde, eller det ska vara just äppelcidervinäger?
3.1415926535
2008-03-03, 16:46
Ja, alla sura saker sänker GI, vitvinsvinäger, balsamvinäger, lite citron på osv.
Så den funkar allstå som ett lindrigt bantningspiller då man får ökad mättnadskänsla?
Eddie Vedder
2008-03-04, 05:59
Så den funkar allstå som ett lindrigt bantningspiller då man får ökad mättnadskänsla?
Ja om det skulle få den effekten på dig, d.v.s. att det indirekt hjälper dig att orka äta mindre, så kan det ju ses som någon form av bantningshjälp.
Förändras inte matintaget kanske det kan ha bidragit till mindre upplevd hunger i alla fall. Det är ju inte det sämsta med tanke på att hunger inte är så kul.:(
Vad finns det för negativa effekter med äppelcidervinäger då? Är det negativt för magsäck, tarmer eller något annat organ pga den förändrade syrebalansen? Nu tänker jag några matskedar om dagen som mättnadsdämpare blandat med vatten.
Och att mindre blodsocker frigörs är det så bra?
King Grub
2008-03-04, 22:26
Finns väl inget negativt, i rimliga doser, som du nämner.
Ett lägre blodsockersvar är generellt bra, men om man som frisk individ behöver sänka blodsockersvaret på en normal kost är tveksamt. En tränande person har dessutom oftast bra glukostolerans och får inte alls lika stort blodsocker- och insulinsvar som en stillasittande slöfock med halvt metabolt syndrom. Blodsockerpåverkan från en måltid som på sikt kan vara direkt skadligt för den inaktive, överviktige soffliggaren, kanske knappt registreras på idrottsmannens blodsockerkurva.
Eddie Vedder
2008-03-04, 22:27
Vad finns det för negativa effekter med äppelcidervinäger då? Är det negativt för magsäck, tarmer eller något annat organ pga den förändrade syrebalansen? Nu tänker jag några matskedar om dagen som mättnadsdämpare blandat med vatten.
Och att mindre blodsocker frigörs är det så bra?
Det är fortfarande bara en vinäger blandat med vatten vi pratar om.;)
Blodsockerhöjningen blir lite långsammare helt enkelt, det är ofta något positivt om än inte livsviktigt.:)
Känner du att du blir lite sur i magen eller så då är det ju bara att skära ner lite på vinägern och/eller späda ut med lite mer vatten. Men att det skulle vara farligt att konsumera lite äppelcidervinäger med sunt förnuft behöver du inte oroa dig över.:)
Ett lägre blodsockersvar är generellt bra, men om man som frisk individ behöver sänka blodsockersvaret på en normal kost är tveksamt. En tränande person har dessutom oftast bra glukostolerans och får inte alls lika stort blodsocker- och insulinsvar som en stillasittande slöfock med halvt metabolt syndrom. Blodsockerpåverkan från en måltid som på sikt kan vara direkt skadligt för den inaktive, överviktige soffliggaren, kanske knappt registreras på idrottsmannens blodsockerkurva.
Kungsord. Borde läggas som en sticky först i alla trådar om snabba kolhydrater och återhämtning.
Vinäger är ju rätt surt, så jag är lite tveksam till att dricka det utblandat med vatten som "törstsläckare", vilket ibland rekommenderas av vinägerförsäljare (surprise?!). Tänderna jublar nog inte över att duschas med vinägervatten stup i ett.
Och stort +1 på Grubs inlägg ovan; de flesta friska människor behöver inte hålla på och trixa med blodsockret; kroppen reglerar det jättebra själv om man ger den chansen.
Då kommer jag köra lite äppelcidervinäger i samband med min morgongröt så jag klarar mig till lunch. Om inte annat smakar det skit så det känns som om man tagit nåt nyttigt :)
Passar på att tacka för alla svar och allt visat tålamod, tack!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.