handdator

Visa fullständig version : farligt att äta gammal brunaböner-korv?

stargate
2008-03-02, 16:43
Jag har en sådan där "korv" med bruna bönor i kylen. Bäst före datum var 29 Feb, är det farligt att äta den tro?

Acquiescence
2008-03-02, 16:46
Kan bara tala för mig själv men ifall du värmer, eller steker den eller vad du nu gör tror jag knappast det är några problem; Jag skulle ätit det, sålänge det ser okey ut förstås, och inte luktar kasst.

Sverige brukar vara väldigt generösa med bäst-före-tiderna tycker jag själv.

stargate
2008-03-02, 16:51
Kan bara tala för mig själv men ifall du värmer, eller steker den eller vad du nu gör tror jag knappast det är några problem; Jag skulle ätit det, sålänge det ser okey ut förstås, och inte luktar kasst.

Sverige brukar vara väldigt generösa med bäst-före-tiderna tycker jag själv.

Ok, ska prova att öppna den iaf och lukta på så får jag se.

regus
2008-03-02, 17:08
Jag skulle äta. Det var ju bara 3 dagar sen.. Och så är det i "korv"

Sleigh
2008-03-02, 17:11
eller steker den

Lite OT sorry, men skrev du bara fel eller går det steka bruna bönor? Låter spännande, så sparar man in på disk med om man steker fläsk till.

Acquiescence
2008-03-02, 18:19
Lite OT sorry, men skrev du bara fel eller går det steka bruna bönor? Låter spännande, så sparar man in på disk med om man steker fläsk till.

Hehe, nej, jag steker inte bruna bönor. Jag blev dock förvirrad av att du sade det var en "korv", men nu i efterhand tror jag att jag förstår vad du menar med "korv"; Alltså ett sådan inplastad rulle som finns i risgrynsgröt o.s.v?

stargate
2008-03-02, 18:35
Hehe, nej, jag steker inte bruna bönor. Jag blev dock förvirrad av att du sade det var en "korv", men nu i efterhand tror jag att jag förstår vad du menar med "korv"; Alltså ett sådan inplastad rulle som finns i risgrynsgröt o.s.v?

ja precis en sådan menade jag =) och nu har jag ätit upp den

shut teh face
2008-03-02, 18:48
Bruna bönor är gott. Men jag gillar inte fläsk.

Något annat man kan ha till?

Acquiescence
2008-03-02, 18:50
Köttbullar är väl nästan lika vanligt som fläsk tillsammans med bruna bönor förmodar jag?

Eddie Vedder
2008-03-02, 18:52
Bruna bönor är gott. Men jag gillar inte fläsk.

Något annat man kan ha till?

Ris.

Bönor i sås med ris är suveränt gott.:thumbup:

shut teh face
2008-03-02, 19:11
Måste kännas trist med Bruna bönor och ris bara. :)

Jag tror bruna bönor kanske skulle passa till kroppskakor. :hbang:

Eddie Vedder
2008-03-02, 19:14
Måste kännas trist med Bruna bönor och ris bara. :)

Har du aldrig ätit en gryta med ris till? Aldrig ätit chili con carne med ris ens? Vegetariskt är inte tråkigt utan gott och ofta betydligt roligare mat. En måltid måste inte innehålla kött för att vara komplett.:thumbup:

shut teh face
2008-03-02, 19:15
Jag har nog aldrig ätit något vegetariskt. :laugh:

CoKEmaN
2008-03-02, 19:17
ja precis en sådan menade jag =) och nu har jag ätit upp den

återkom om det var några problem ;p
jag brukar gå efter bästföre datumet på detta vis;
kolla när det är förpackat, o när det är bäst före.. är det en månad emellan så lär det hålla ett par extra dagar, är det ett år eller två så kan man nog räkna med att det håller en månad till. en vecka så är det väl tveksamt, beror på när man öppnat varan ;p
sen är det klart att man får gå efter sunt förnuft också, har man det i kylen så håller det bättre, rumstemperatur lite sämre antagligen.. ;p

Sverker
2008-03-02, 19:43
Ris.

Bönor i sås med ris är suveränt gott.:thumbup:

Ett glas mjölk, lite ost eller keso och du får ett BV som slår i taket:thumbup:

Mental
2008-03-02, 22:49
Skilj på bäst före och sista förbrukningsdag. Om jag skulle hitta ett paket med tex nötfärs eller kycklingfile eller rå lax som hade ett sista förbrukningsdatum 3 dar bakåt skulle jag kanska skiten, Men ett bäst före på 3 dar skulle jag nog glatt äta.

Scratch89
2008-03-02, 22:59
Jag undrar om min Mini Keso som gick ut den 25e fortfarande är ätbar. Det är ju lite svårt att felsöka efter klumpar. :D

Acquiescence
2008-03-02, 23:14
Jag undrar om min Mini Keso som gick ut den 25e fortfarande är ätbar. Det är ju lite svårt att felsöka efter klumpar. :D

Där fick du till det---men jag skulle nog inte äta produkter som inte tillagas och gick ut för mer än en vecka sedan; Det blir nog till sop-gravgården för stackars Keso.

Scratch89
2008-03-02, 23:16
:(

Eddie Vedder
2008-03-03, 07:00
:(

Att ta en sked tvingar dig ju inte att äta allt. Smakar/luktar det inte konstigt så ät sägar jag.

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara rejält dåligt utan att märkas på lukt och smak. Det borde ju främst vara Proteus som kan uppstå och det lär ju smaka skit i såna fall.