Visa fullständig version : Tvättstugemaffian har gjort det igen.
Ännu en gång kommer man ner på morgonkvisten för att köra veckans tvätt
och finner både maskin och torskåp gå på fullt.
Jag är normalt rätt tolerant men detta är nåt jag verkligen får spelet på.
Hur långt kan man gå med deras tvätt som ligger i maskin ?
Hur syrligt meddelande kan man lämna ?
Nitrometan
2008-03-02, 10:03
Har du bokat tvättiden?
Då är det bara att dumpa deras tvätt i korridoren.
Släng ut allt i en sån där rullbar tvättkorg som finns i alla tvättstugor. Vet inte om någon lapp är nödvändig då personen borde "get the message" då de hittar sin tvätt.
Eddie Vedder
2008-03-02, 10:05
Har du bokat tvättiden?
+1
Jag ser inget som helst fel i att plocka ur tvätten. Är du tolerant och snäll väljer du att placer den på ett lämpligt ställe där dom kan tänkas hålas rena.
Om du deffar så roidar du bara lös och slänger på golvet.:D
Har du bokat tvättiden?
Klart jag bokat, de är så galet nonchalant tycker jag att inte ens vara där när man snott någons tid.
Jag funderade på att skicka ut den, men sen vill jag inte heller spendera min tvättid på andras tvätt, jag lämnade såklart en syrligt meddelande men de känns som de som snor tiderna är såpass rutinerade så de fullkomligen skiter i en sån lapp för de har rutiner på att sno tiderna.
gatewarden
2008-03-02, 10:06
Väntar 15-20 sen åker allt ut i en av tvättkorgarna. När skall folk lära sig?
Ryska_raketen
2008-03-02, 10:07
Jadu, för att få folk att förstå. Släng ut tvätten, skit/pissa på den. Så kanske dom fattar.
Ryska_raketen
2008-03-02, 10:08
Jag tycker ni är för snälla. Jag hade inte bara nöjt mig med att ta ut den och lägga den tvättkorgern, ffs. DOM SKA LÄRA SIG! Så se meddelandet ovan.
Det är bara att hiva ut deras tvätt. Vid tjafs, plockar du fram den obligatoriska proppen. Med din kroppsvikt, bör det visserligen räcka med ett par lavetter.
Jag tar alltid ur tvätt ur snodda maskiner. Inget snack om saken.
Ut med skiten på golvet. Det hade jag, om jag chansat och snott en tvättid, accepterat som straff.
Jag tror att det är det avsnittet, dvs avsnitt 5 av Hjälp!
http://anytime.tv4.se/webtv/?treeId=9034
Finns säkert kortare klipp på youtube men jag suger på att söka
Rehnborg går bärsärkargång på en granne i tvättstugan
Jag älskar det där programmet
Mats Loefstroem
2008-03-02, 10:18
Lista ut vem hidihoten är, lämna in din egen tvätt till en tvättinrättning och överlämna glatt kvittot till syndaren. Det är inte säkert att du får igen dina pengar men ett uppiggande litet gräl kan du nog se fram emot.
Bobbokrull
2008-03-02, 10:27
Vänta till personen i fråga kommer ner och ska ta hand om sin tvätt. Fråga sedan artigt om varför denne tog din bokade tid, kräv en bra motivering samt en fet ursäkt.
Låt personen i fråga även få veta att alternativet till att krypa på sina knän och be om förlåtelse är att möta döden i tvättstugan en söndagmorgon....och vem vill det?
Nitrometan
2008-03-02, 10:29
En kompis lämnade in en sån maskin med tvätt till en second-hand affär.
Sen var det bara att blåneka.
"Det var min tvättid. Jag har inte sett nån annans tvätt. Skulle du ha haft tvätt i en av maskinerna på min tvättid? Hur menar du då? Skulle du ha tvättat på min tid?"
stargate
2008-03-02, 10:33
Det bästa är ju att du väntar på att personen i fråga kommer ner till stugan. Sen är det bara att konfrontera hon/han.
Jag hade tagit ut tvätten bara
Sen utgår inte jag från att personen medvetet har tagit min tvätttid, man kan ha tagit fel på dag också
Sen har jag bara varit med om det en gång iofs
"Det var min tvättid. Jag har inte sett nån annans tvätt. Skulle du ha haft tvätt i en av maskinerna på min tvättid? Hur menar du då? Skulle du ha tvättat på min tid?"
Men personen ifråga gick på honom om att han hade tagit tvätten?
Det är ju roligt.
Det är so otroligt egoistiskt att ta ngn annans tid.
Jag berättade för Valle att när en gjorde så i mitt förra hus så skrev jag en lapp. Då kom han upp och bad om ursäkt för han hade tagit fel på dag. Sånt kan ju hända. Alla kan få hjärnsläpp. Göra fel är ok men att medvetet sno annans tid är bara fräckt
Ryska_raketen
2008-03-02, 10:35
Haha, ni som tror personerna inte VISSTE/TAGIT FEL, haha. Tänk om.
klart man kan ta fel.
Ryska_raketen
2008-03-02, 10:40
klart man kan ta fel.
Nej tack :)
Personerna, dvs alla?
Nä, med största sannolikhet inte (eftersom detta är rätt vanligt har jag förstått även om jag aldrig själv drabbats av det som sagt) men det är väl ingen som antytt att alla snodda tider är misstag?
Har själv tagit fel på tid
Jag med men nog aldrig hunnit börja tvätta utan den var redan upptagen och jag blev förvirrad och då tittade jag på tiden och tänkte efter ett varv extra.
Jag hade slängt skiten rakt ut på golvet, sen stått och väntat tills dom kommer ner och gett dom världens omgång
Ryska_raketen
2008-03-02, 10:46
Personerna, dvs alla?
Nä, med största sannolikhet inte (eftersom detta är rätt vanligt har jag förstått även om jag aldrig själv drabbats av det som sagt) men det är väl ingen som antytt att alla snodda tider är misstag?
Ja, alla personer. Vem är så nötskallig och tar fel tid ? Ingen, ni gör det med flit. Du är mao en som man inte gillar om man ska tvätta.
Orka göra en barnslig grej av det och slänga tvätten på golvet. Lägg den i en av trådkorgarna och hoppas att det inte upprepas.
Ryska_raketen
2008-03-02, 10:47
Jag med men nog aldrig hunnit börja tvätta utan den var redan upptagen och jag blev förvirrad och då tittade jag på tiden och tänkte efter ett varv extra.
Du är med det mao!!!!!!!!!!!!!!!! teh rage!!*gah!*
Eddie Vedder
Vi har inte ens tvättider här där jag bor. Det är drop-in på både tvättmaskinerna och torkskåpen.
Optimalt för mig som är morgonpigg, jag kan välja och vraka fritt när jag tvättar 05:30, men det kan vara desto mer problematiskt vid andra tidpunkter. Har jag hört.
Ryska_raketen
Orka göra en barnslig grej av det och slänga tvätten på golvet. Lägg den i en av trådkorgarna och hoppas att det inte upprepas.
Väx upp Rut! Vad är det barnsliga ?
Motorbreath
2008-03-02, 10:48
Om det var möjligt hade jag hade vridit upp värmen i maskinen på max och skrattat rått när de tog ut sina pysslingkläder ur maskinen.
Att förstöra andras grejer för att hämnas är töntigt.
Alltså sen finns här ett litet dilemma också.
Att konfrontera en person som i detta fallet för mig är svårt om man inte är ruskigt pedagogsik och lugn.
Om man ser ut som mig och om jag skall säga till en person att den
gör fel så är det jävligt svårt att göra det utan att den personen känner sig trängd och eventuellt hotat. Sen går denna person därifrån och tycker alla byggare är labila och allmänt dumma i huvet och späder på redan existerande fördomar.
I kid you not, det är så.
Nitrometan
2008-03-02, 11:03
Om man ser ut som mig och om jag skall säga till en person att den gör fel så är det jävligt svårt att göra det utan att den personen känner sig trängd och eventuellt hotat. Sen går denna person därifrån och tycker alla byggare är labila och allmänt dumma i huvet och späder på redan existerande fördomar.
Orka bry sig om fördomar. Personen har ju redan bevisat fördomar om att de som snor andras tvättider är lowlife white trash.
Nitrometan
2008-03-02, 11:04
Men personen ifråga gick på honom om att han hade tagit tvätten?
Det är ju roligt.
Ja. Han kom upp och frågade eftersom min kompis fanns på bokningslistan. Han höll masken och blånekade.
Men misstaget upprepades inte.
Att konfrontera en person som i detta fallet för mig är svårt om man inte är ruskigt pedagogsik och lugn.
gör fel så är det jävligt svårt att göra det utan att den personen känner sig trängd och eventuellt hotat. Sen går denna person därifrån och tycker alla byggare är labila och allmänt dumma i huvet och späder på redan existerande fördomar.
Så ta bara ut tvätten då. Lägg en lapp och be dem ta kontakt med dig om det är något missförstånd. Det är DIN tvättid. Jag sätter pengar på att de inte kommer ta DIN tid igen, oavsett de vet vem du är eller inte.
Jag har tidigare gjort som många rekommenderar; lagt tvätten i en korg bredvid. Det är inget jag längre skulle rekommendera. Problemet är att personen som kommer ned och ser sin blöta tvätt kan få psykbryt. Den enda gången jag faktiskt plockat ut någons tvätt är när de startade en maskin 5 minuter innan det var min tid. Det slutade med att när de kom tillbaka tog de ur min tvätt och slängde i avloppet.
Jag och min sambo har nu köpt en egen maskin.
Det finns garanterat regler om hur tvättandet ska gå till. Det är nog det som är mest reglerat av anvisningar i svenskt boende överhuvudtaget. I större föreningar, eller med större hyresvärdar går man alltmer över till elektronisk bokning vilket gör det omöjligt att sno tiden för nån annan. Tack och lov för det
varför inte ta kläderna o skänka till myrorna ? :)
Mescreant
2008-03-02, 11:58
Stjäl kläderna.
Nej, nej, jag vet, BRÄNN kläderna!!!1 :hbang:
stjäla vore iofs rätt klockrent.. man ska ta på sig hans/hennes kläder, när de kommer ner står man där i deras kläder, o blånekar att man tagit dom.. o med piranhas fysik säger dom säkert inte emot.
"du har tagit mina kläder!" "nä det har jag inte" "joo, jag höll på o tvätta här nyss" "jasså, på min tvättid?" "näääää... :$"
Mescreant
2008-03-02, 12:05
Lite mer allvarligt då: har bara hänt mig en gång och då gick jag och plingade på hos personen (äldre kvinna) och frågade lugnt om hon tagit min tvättid. Hon påstod sig ha gjort det av misstag så jag lät henne tvätta färdigt det som var i maskinen sen när jag var klar med min tvätt sa plingade jag på igen och lät henne ta resten av tiden. Kanske svårare om man ser ut som Piranha, men värt ett försök.
Händer det ofta och av samma person(er) så är det dags att börja pissa och kräkas i maskinen.
mystic[-_-]
2008-03-02, 12:06
Är det vittvätt så öppna bara maskinen och släng in en röd strumpa
Jävligt jobbigt när folk snor ens tid för ofta har man ju vikt den tiden åt just tvättstugan. Kanske har tackat nej till annat för man har tid just då osv.
Beroende på ovanstående samt på hur akut man måste tvätta hade jag valt vilken nivå på mogenhet jag själv lagt mig på.
Handlar ju bara om att kommunicera. Fan gå och knacka på dörren och fråga hur det ligger till. Enda gånget jag har lämnat en lapp var när jag lämnade tvätten i torkskåpet för jag fick lov att fara till plugget. Då skrev jag något i stil med "Jag ber om ursäkt för att jag lämnat tvätten i torkskåpet, men jag fick lov att fara till universitetet. Om du behöver använda torkskåpet så är det bara att slänga ner min tvätt i tvättkorgen. Hoppas det inte är allt för mycket besvär". Personen som använde torkskåpet efter VEK till och med min tvätt, trots att jag bara bad han/henne att kasta ner tvätten i korgen. Så jo, är man lite artig och trevlig, även när man skriver en lapp, så går det fint.
melancoolio
2008-03-02, 12:27
;2852137']Är det vittvätt så öppna bara maskinen och släng in en röd strumpa
:D
Egen tvättmaskin rockar.
Den här tråden påminde mig om varför jag köpte den.
Tog tiden av misstag? Pyttsan. Folk är tjuvar.
Acquiescence
2008-03-02, 12:32
Otroligt roligt hade varit ifall man tog ut kläderna och tog på sig dem och väntar tills denne kommer ner och sedan blånekar att man sett dennes kläder. Man får givetvis gömma de man inte tar på sig.
shut teh face
2008-03-02, 12:34
Otroligt roligt hade varit ifall man tog ut kläderna och tog på sig dem och väntar tills denne kommer ner och sedan blånekar att man sett dennes kläder. Man får givetvis gömma de man inte tar på sig.
:laugh: :laugh:
Kan se mig framför Pirre med tjejkläder på sig. :D
Det hände mig tidigare. Jag väntade tills maskinen var klar och la deras tvätt i en tvättkorg. När jag 3 timmar senare hade tvättat klart och använt torkskåp m.m. så la jag in det där (hade sista tiden för dagen). Lite drygt att lägga in en maskin och sen låta den ligga där halva dagen, men men.
Händer det igen kanske jag blir mer sur.
Jag har tidigare gjort som många rekommenderar; lagt tvätten i en korg bredvid. Det är inget jag längre skulle rekommendera. Problemet är att personen som kommer ned och ser sin blöta tvätt kan få psykbryt. Den enda gången jag faktiskt plockat ut någons tvätt är när de startade en maskin 5 minuter innan det var min tid. Det slutade med att när de kom tillbaka tog de ur min tvätt och slängde i avloppet.
Jag och min sambo har nu köpt en egen maskin.
väldigt konstigt beteende om man nu snott ngns tid får man räkna med att tvätten tas ut. Å andra sidan kanske man inte kan begära normalt beteende av någon som medvetet snor någon annans tid. Vad vet jag?
Handlar ju bara om att kommunicera. Fan gå och knacka på dörren och fråga hur det ligger till.
Det förutsätter den lilla detaljen att man vet vem som har tagit ens tid?
eller knackade du runt hela huset? Funkar ju i mitt hus med bara 23 lägenheter men jag kan tänka mig andra hus där det blir motsvarande ett dagsverke.
Nu tror jag Pipphi skrev en lapp och väntar på att dom ska kontakta honom.
Sen förstår jag vad han menar med att en kille av hans storlek inte kan bli arg såsom andra. Inte bara så att dom får sina fördomar bekräftade men dom kan känna sig så pass hotade så dom anmäler honom för olaga hot.
Det var en dam som blev dömd för olovligt frihetsberövande för att hon vägrat en granne gå ur tvättstugan innan hon städat bort luddet ur maskinerna. Det hjälpte inte att hon hävdade att det inte var hon utan en man som använt den maskinen. Där kan man snacka om att känna ansvar för tvättstugan. Att hon blev dömd hade hon ingen förståelse för. Hon ville ju bara ha en ren tvättstuga. Frågan är hur Pipphi hade upplevts i samma situation?
Kan se mig framför Pirre med tjejkläder på sig. :D
Det finns/fanns en bild där han hade page (peruk) som en tjej.
Ignatius72
2008-03-02, 12:54
Syrliga lappar är ju bara ett skämt. OM det går att lista ut vem som tagit tiden så går jag direkt dit och knackar på. Om inte så drar jag ut kläderna i en tvättkorg. Orka slänga dem på golvet, folk missar ju ibland. Tvätta är bland det tråkigaste som finns så sånt kan hända den bästa.
Nu är det flera år sedan jag behövde tampas i tvättstugan och när man vant sig av med att boka tider, komma ihåg tider och komma till låsta dörrar när någon glömt/snott tiden så kommer jag aldrig att försätta mig i en sådan situation igen.
Konfrontera direkt som många säger, skriva lapp bör ses som sista utväg ifall det är omöjligt få reda på vem det var. Du behöver inte vara helt lugn heller, så länge du får fram din poäng och den andra parten fattar att det blir nithanden nästa gång så är det bara positivt om du kryddar med lite irritation i rösten.
Sen förstår jag vad han menar med att en kille av hans storlek inte kan bli arg såsom andra. Inte bara så att dom får sina fördomar bekräftade men dom kan känna sig så pass hotade så dom anmäler honom för olaga hot.
Bamse sa att om man är stark så får man vara extra snäll. Det tycker jag var bra sagt :)
Eller gör som jag gjorde för några år sen:
Häll i rejält med batterisyra i tvättmaskinen, så
får vedebörande häftigt nystajlade kläder !!!!..........:D
Granatgiraffen
2008-03-02, 19:42
Ja så gjorde du säkert. *rolleyes*
Jag skulle ha försökt få tag i personen. Bara att kolla när tvätten är klar och vänta i några minuter. Kan vara värt att offra 20 min på.. andra utvägen är ju att skriva en lapp.
Det påminner mig om en fadäs jag hade i tvättstugan en gång.
Jag bokade min tid, gick och satte igång maskinerna.
Senare när jag kom upp till tvättstugan låg det en arg lapp med meddelandet att jag minsann hade snott deras tvätttid och dom hade rivit ut min tvätt.
Snott my ass!!!½½ tänkte jag och kollade bokningen och den stämde.
Det var den andra parten i dramat som läst på fel på datum.
Så jag skrev en ny lapp med meddelandet:
- Lär dig kalendern kanske?!
När jag kom upp nästa gång hade vederbörande gått bananas i tvättstugan och rivit ner tvättlistan på golvet och på den skrivit:
- Förlåt för att man inte är perfekt!!!!
Det tyckte jag var roligt.
Det påminner mig om en fadäs jag hade i tvättstugan en gång.
Jag bokade min tid, gick och satte igång maskinerna.
Senare när jag kom upp till tvättstugan låg det en arg lapp med meddelandet att jag minsann hade snott deras tvätttid och dom hade rivit ut min tvätt.
Snott my ass!!!½½ tänkte jag och kollade bokningen och den stämde.
Det var den andra parten i dramat som läst på fel på datum.
Så jag skrev en ny lapp med meddelandet:
- Lär dig kalendern kanske?!
När jag kom upp nästa gång hade vederbörande gått bananas i tvättstugan och rivit ner tvättlistan på golvet och på den skrivit:
- Förlåt för att man inte är perfekt!!!!
Det tyckte jag var roligt.
LAPPFIGHT!!!!1 Pluspoäng för hantering av konflikter *popcorn*
Verkar vara många som har problem med stulna tvättider. I mitt gamla hus brukade jag hustla tvättider eftersom det var typ en veckas bokningstid. Efter 15 minuter var det FFA, var klockan 15 minuter och en sekund över tvekade jag inte sekund att ta tiden. Hade någon då slängt ut mina kläder hade det blivit blodvite. Om man är sen får man skylla sig själv.
Sådant fick till och med jag ta hänsyn till ibland, inte med fördomarna om byggare utan att personer känner sig jävligt hotade när någon som är större konfronterar dem (Du med både längd och storlek, jag med mycket längd :D) och de börjar bete sig så jävla oresonabelt pga det.
I ärlighetens namn så är det något du får ta och strunta i, för även större måste fan ha rätt att få säga till när någon gör sådant.
Verkar vara många som har problem med stulna tvättider. I mitt gamla hus brukade jag hustla tvättider eftersom det var typ en veckas bokningstid. Efter 15 minuter var det FFA, var klockan 15 minuter och en sekund över tvekade jag inte sekund att ta tiden. Hade någon då slängt ut mina kläder hade det blivit blodvite. Om man är sen får man skylla sig själv.
Smart tänkt. Om man har tvätt-tid mellan 16-20 men kommer hem från jobbet till 17:00 och behöver bara de timmarna som är kvar?
Jag skulle lätt slängt ut din tvätt i en korg bredvid om jag inte har tid att vänta att den blir klar, om du då blir aggressiv så får man väl hantera det som vilken rationell människa som helst och spruta in bensin i din lägenhet, blockera dörren och tända på.
Acquiescence
2008-03-02, 20:19
Smart tänkt. Om man har tvätt-tid mellan 16-20 men kommer hem från jobbet till 17:00 och behöver bara de timmarna som är kvar?
Jag skulle lätt slängt ut din tvätt i en korg bredvid om jag inte har tid att vänta att den blir klar, om du då blir aggressiv så får man väl hantera det som vilken rationell människa som helst och spruta in bensin i din lägenhet, blockera dörren och tända på.
Det absolut roligaste jag läst idag, du förgyllde min dag. Skrattar så tårarna rinner!
vanligt problem ser jag, hänt för mig med. slängde kläderna i en trådkorg o ställde dem utanför dörren till tvättstugan...
Dvs lät inte maskinen gå färdigt som var startad utan stängde av den rakt av...:smash:
Tvättiderna var på två timmar, om man var mer än typ en tjugo minuter sen hann man inte tvätta. För övrigt är det väl bara att läsa reglerna, om du inte kan passa tiden är väl inte mitt problem.
The_RobRoy
2008-03-02, 20:28
Jag tar också maskiner där den som bokat inte verkar dyka upp, dock ger jag dom mer än en kvart, om de efter 1h inte dykt upp, tar jag med gott samvete deras maskiner, jag orkar aldrig boka. Har inte fått något klagomål än så länge..
..sen har vi två dropp-in maskiner + en matt-tvättmaskin som man kan använda också. Blir jävligt bra tumlat i matt-maskinen :D
Är det inte rätt vanligt att efter 30 minuter så är tiden fri för andra att ta över?
Jag känner mig riktigt glad när jag läser denna tråden. Det får en att uppskatta det faktum att jag har en elektronisk "tagg" man använder för att boka och komma in i tvättstugerummen, ingen chans att någon tar min tid, det är stört omöjligt.
Jag brukar slänga ut kläderna från tvättmaskinen om de tvättar på min tvättid.
The_RobRoy
2008-03-02, 20:44
Jag känner mig riktigt glad när jag läser denna tråden. Det får en att uppskatta det faktum att jag har en elektronisk "tagg" man använder för att boka och komma in i tvättstugerummen, ingen chans att någon tar min tid, det är stört omöjligt.
Jo visst, hade så också i mitt tidigare boende i Linkan, nackdelen är somsagt att oavsett om du tvättar eller inte, så är maskinerna låsta.
Har elektroniskt här med men den som tvättar före har "torkmöjlighet " 45min in på "din" tid.... vilket betyder att dem ofta även har möjlighet att jävlas tillbaka.
I mitt hus är det bredvid bokningstavlan, en litet plåtskåp med lås med tvättstugenyckeln i. Har jag morgontiden (7-12) så plockar jag nyckeln sent på kvällen (kvällstiden är 17-21) och när jag på förmiddagen är klar, stoppar jag tillbaka nyckeln...
Ingen kan sno ens tid, ingen kan sno ens tvätt!
Jo visst, hade så också i mitt tidigare boende i Linkan, nackdelen är somsagt att oavsett om du tvättar eller inte, så är maskinerna låsta.
Så verkar det vara här också, står att man ska kunna ta tvättiden om ingen har kommit efter 15min men verkar inte funka.
Dumleman
2008-03-02, 21:19
Ja tvättstugorna är verkligen Sverige mellanöstern.
NiXPhoenix
2008-03-02, 22:26
Han skrev att det var FFA efter 15 minuter, antar att han menar att de hade en bestämmelse om att tiden då är förverkad.
Här där jag bor är det 30 minuter, tar man inte tiden innan dess kan nån annan ta den.
Väldigt logiskt egentligen. Folk ska inte boka upp tid som de sen inte kan använda. Om de glömmer/struntar/kommer för sent, så kan nån annan använda maskinerna istället för att tvättstugan ska stå oanvänd i 3-4 timmar.
shut teh face
2008-03-02, 22:27
Jag har bestämt att nästa gång någon snor min tid ska jag urinera i maskinen och kläderna, hälla i lite vinäger och kanske lägga en bajskorv där också.
[QUOTE=Granatgiraffen;2853021]Ja så gjorde du säkert. *rolleyes*
QUOTE]
Du med ???
Scratch89
2008-03-02, 22:41
Säg åt hyresvärden att skaffa elektroniska lås. Det har aldrig blivit någon ninjafight över tvättider här. Det enda som kan hända är att torktumlaren fortfarande går när man kommer och ska stoppa in sin tvätt, men eftersom jag ändå måste tvätta först är det chill. Man kommer in ca 30 min efter sin tid (antagligen just p.g.a tumlaren) så det brukar oftast vara chill när man kommer tillbaka.
Acquiescence
2008-03-02, 22:44
Börjar nästan bli lite avis då jag hör alla spännande äventyr á la sagan om ringen; Kastar faecis, bränner folk inne i sina lägenheter, batterisyra på kläder, ninja-fighter(?). Önskar nästan någon tog min tvätttid i ont uppsåt.
hur kom du undan med det då om man får fråga?
Säg åt hyresvärden att skaffa elektroniska lås. Det har aldrig blivit någon ninjafight över tvättider här. Det enda som kan hända är att torktumlaren fortfarande går när man kommer och ska stoppa in sin tvätt, men eftersom jag ändå måste tvätta först är det chill. Man kommer in ca 30 min efter sin tid (antagligen just p.g.a tumlaren) så det brukar oftast vara chill när man kommer tillbaka.
AF Bostäder införde elektronisk bokning och elektroniska lås under tiden som jag bodde i min studentbostad. Det var verkligen skitbra. Inget gnabb om snodda tvättider (framförallt med utbytesstudenterna), ingen som överskred tvättiderna eftersom det inte gick att starta maskinerna för sent på passet och inga obehöriga kunde komma in i tvättstugorna om de inte bokat tid. Grymt bra!
(Och det bästa av allt var att man kunde boka via internet var man än befann sig)
hur kom du undan med det då om man får fråga?
För att göra en lång historia kort:
Grannen som då på den tiden bodde under mej hade repat min
bil på parkeringen (vittnen fanns!) men blånekade.
Jag blev ordentligt sur.....*mini*
En kväll när jag var i tvättstugan och skulle boka tid, såg jag att det
var nämnda grannes tvättid. Snabbt som fasen sprang jag till garaget
och hämtade en flaska batterisyra, sprinklade syra i en maskin samt
i torktumlaren. Sen försvann jag kvickt som ögat.....:hbang:
Är det inte rätt vanligt att efter 30 minuter så är tiden fri för andra att ta över?
Så står det till och med i våra "regler/stadgar" för tvättstugan :)
Det förutsätter den lilla detaljen att man vet vem som har tagit ens tid?
eller knackade du runt hela huset? Funkar ju i mitt hus med bara 23 lägenheter men jag kan tänka mig andra hus där det blir motsvarande ett dagsverke.
På många ställen så har man samma dörrnummer som man har bokningsnummer på tvättstugan. Så det är enkelt att se vilka som har bokat.
MojjMojj
2008-03-03, 04:18
Har själv egen tvättmaskin, men när man bodde hemma hos mor så hände det någon gång att folk tog fel tider eller slängde ut våran tvätt. Alla gånger var det missförstånd från deras sida och de fick skämmas så jag är glad.
30 minuter sent och sedan får vem som helst ta över hade vi som regel i vårat bostadsområde. Låter som hälften av er bor i betongen eller i Sundsvall där det inte finns regler och lagar.
För att göra en lång historia kort:
Grannen som då på den tiden bodde under mej hade repat min
bil på parkeringen (vittnen fanns!) men blånekade.
Jag blev ordentligt sur.....*mini*
En kväll när jag var i tvättstugan och skulle boka tid, såg jag att det
var nämnda grannes tvättid. Snabbt som fasen sprang jag till garaget
och hämtade en flaska batterisyra, sprinklade syra i en maskin samt
i torktumlaren. Sen försvann jag kvickt som ögat.....:hbang:
faan va coolt, dur är min nya idol
btw, maskinerna blev inte skadade av batterivätskan?
Oj, skulle någon spruta batterisyra i grannens tvätt skulle jag nog anse att den människan hade allvarliga problem.
Bästa någonsin!
Oj, skulle någon spruta batterisyra i grannens tvätt skulle jag nog anse att den människan hade allvarliga problem.
Jag brukar inte bete mej på detta sätt, men i det här undantagsfallet
fick jag utlopp för många års ackumulerad ilska !!!
Skönt att om man bor i samma hyreshus som kolofolket och är en lätt förvirrad yngling. Gör man fel en gång i tvättstugan så lönar det sig tydligen att köpa en egen maskin.
Originally Posted by mini
Haha, RUT! :D
Jag håller med Mini. Men var inte Svensk och kaffe/sockerkaka-roida inför arbetsmaraterna. Konfrontera. Du ser ut som en Rysk officer, så det kommer att funka. :)
Jag hade slängt skiten rakt ut på golvet, sen stått och väntat tills dom kommer ner och gett dom världens omgång
Passar ju bra till ditt namn iaf :)
Hänt engång för mig att någon tagit min tvättid. Eller snarare höll på torktumla och använda skåpet när mina kläder hade tvättat klart. Jag stod där i 10-15min, så kom hon och hämta kläderna som om ingenting och sen försvann hon bara. Inte ens ett ord fick man för att hon tagit min tid :(
Hänt engång för mig att någon tagit min tvättid. Eller snarare höll på torktumla och använda skåpet när mina kläder hade tvättat klart. Jag stod där i 10-15min, så kom hon och hämta kläderna som om ingenting och sen försvann hon bara. Inte ens ett ord fick man för att hon tagit min tid :(
Du måste ha sagt ngt extra till henne? *popcorn*
Du måste ha sagt ngt extra till henne? *popcorn*
Jag stod där och tittade på henne och väntade på att hon skulle säga något, så man kunde accepterat att hon varit sniken och tagit min tid. Men icke sa nicke :)
Jag stod där och tittade på henne och väntade på att hon skulle säga något, så man kunde accepterat att hon varit sniken och tagit min tid. Men icke sa nicke :)
Fy fanken.... Vilka människor det finns. Jag blir så upprörd! Det är så att man tror att det inte är sant! Påtår? :)
Fy fanken.... Vilka människor det finns. Jag blir så upprörd! Det är så att man tror att det inte är sant! Påtår? :)
Tyckte det var ett dåligt beteende från hennes sida. Men inte mycket man göra någoting åt. Vill hon vara en sniken liten räv i tvättstugan, så får hon vara det. Men nästa gång ska jag inte vara lika snäll. Då lägger jag hennes tvätt i en sån där korg direkt. Till råge av allt, så städade hon inte ens efter sig.
Tyckte det var ett dåligt beteende från hennes sida. Men inte mycket man göra någoting åt. Vill hon vara en sniken liten räv i tvättstugan, så får hon vara det. Men nästa gång ska jag inte vara lika snäll. Då lägger jag hennes tvätt i en sån där korg direkt. Till råge av allt, så städade hon inte ens efter sig.
VAAAA!!!!! Rengjorde hon inte filtret efter sig!!1!!? *grr27*
I ditt fall tycker jag att det gått så långt att ska överväga att skriva en lapp och sätta upp i tvättstugan!
I ditt fall tycker jag att det gått så långt att ska överväga att skriva en lapp och sätta upp i tvättstugan!
Nopes, hon såg bara listig ut och slängde ihop sin tvätt och swooisosch sprang iväg.*screwy*
Ignatius72
2008-03-03, 14:36
Nu ska du inte bli grov i mun!
Vi stängde denna innan den övergår i hets mot folkgrupp eller nåt.
Ibland handlar det helt enkelt om att antagonisten har tagit fel på datum och tror att det är han/hennes tid.
Om det går så bör man ju av den anledningen åtminstone sätta tvätten i en korg om det finns det så den inte blir skitig.
Man kanske skall i baktanke dock att det kanske är en snäll liten glömsk tant som av skärt misstag tagit fel på dagen och då kanske det är lite väl hardcore att kasta ut hennes koftor på golvet och skita på dom. :)
edit; bollio hann före.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.