Logga in

Visa fullständig version : Superhydration?

Pretender
2003-05-18, 12:13
Jag läste någonstans (har tappat bort länken) att om man dricker 5 liter isvatten/dag så kan man bränna upp mot 200kcal. Eftersom det kalla vattnet sänker kroppens temperatur så måste det ju värmas upp av kroppen --> kalorier förbränns.

Är detta bs, eller kan det underlätta när man vill bränna?

//

köttaren
2003-05-18, 13:59
Det kan säkert stämma, men å andra sidan kan du kanske då i stället sova utomhus under bar himmel blott iförd kalsonger... då bränner du säkert mer...

Det finns inga magiska genvägar, om man börjar tänka för mycket på såna här galna saker så blir man så småningom galen.. mitt tips är att i stället koncentrera dig på att äta väl och röra på dig mycket..

/Köttaren

wazz
2003-05-18, 15:23
Ta en liten titt här:

http://www.yttermera.se/lagom/dieter/pizza_ol_glass_dieten.html

:D

Danne
2003-05-18, 21:28
Det är nog betydligt behagligare att inte äta dom där 200 kcal istället.

z_bumbi
2003-05-18, 21:43
1 kal = att höja temperaturen på 1 l vatten en grad (Vattnet ska ha en viss temperatur men kommer inte ihåg så mycket fysik just nu.)
Kalorier som krävs för att höja temperaturen på 5 l vatten från 2 grader till 37 grader => 5*35 =175 kalorier
Att hoppa över att äta 175 kal är ganska lätt... det är inte mycket mat det inte.

wazz
2003-05-18, 22:02
Originally posted by z_bumbi
1 kal = att höja temperaturen på 1 l vatten en grad (Vattnet ska ha en viss temperatur men kommer inte ihåg så mycket fysik just nu.)
Kalorier som krävs för att höja temperaturen på 5 l vatten från 2 grader till 37 grader => 5*35 =175 kalorier
Att hoppa över att äta 175 kal är ganska lätt... det är inte mycket mat det inte.

Nja..det är 1 gram vatten och inte 1 liter, som ska värmas från 14,5 celsius till 15,5. Så det blir ju 175 kcal inte cal. Men det är fortfarande inte mycket mat!
Tror dessutom att uppvärmingen av isvattnet i fråga i kroppen sker mha kroppens överskottsvärme från alla olika kemiska reaktioner. Den värme som vi annars gör oss av med genom svettning (låt vara mild sådan). Alltså går det inte åt nån extra energi. Nä..nu e det slut med mina gissningar, gonatt!
:notme:

z_bumbi
2003-05-18, 22:21
wazz: Sa ju att jag glömt mycket av fysiken :em: