Visa fullständig version : Onödigt mycket protein - vad ändra?
Emil_Larsson
2008-03-01, 07:34
Har skapat en exakt likadan tråd på ett annat forum, men jag vill även se vad ni på Kolozzeum har för ideer kring detta.
Iallafall, jag har läst på skit mycket om kost och näring, träning osv på forumet, vi pratar en hel del om det i skolan också så man får ju lite kunskap.
Jag bulkar förnärvarande och jag har rätt så stort behov av energi för att gå upp i vikt. Rör på mig väldigt mycket och får sällan "tid" till att sitta vid datorn och sånt. Jag behöver i runda slängor 4200 kcal för att gå upp i en sakta, rimlig takt, är 180 cm och väger 68-69kg, planerar att gå upp till 77-78kg till att börja med.
Enligt ett program på datorn så får jag i mig, som mest, 260 gram protein/dag, alltså nästan 4 gram protein x kroppsvikten, helt onödiga mängder om jag förstått det rätt?
Nu vill jag, om jag fattat det rätt, sänka mig proteinintag och öka på intaget från kolhydrater och fett istället. Det räcker väl att jag får i mig 140 gram protein ungefär, så det innebär en reducering på 120 gram protein.
Jag har inga större problem med att äta eller så, men jag kan lätt bli lite dålig i magen om jag äter för mycket spaghetti, ris och sånt, vad det nu beror på, får ont i magen och blir väldigt uppblåst om man säger så, men jag antar att det tipset ni har att komma med är att äta mer av just det jag nämnde, spaghetti, ris? märke detta igår i skolan då jag åt två stora portioner med spaghetti och jag fick så ont i magen så jag vet inte vad, jag åt sakta också så det har inte med att jag "stressade i mig maten" pga lektion eller så.
Har hört att nötter skall vara jäkligt bra för att få i sig mer, men jag är känslig mot nötter, iallafall då jag äter "bara nötter" och inte mat med nötter i. Blir konstig i halsen och hostar och det känns inge vidare.
Jag brukar ha på lite extra margarin på mackan men då brukar morsan/kompisar komma med en kommetar om att det inte är bra med för mycket margarin för hjärtat och så.
Jag pallar inte gainer före och efter träning då jag blir illamående, har t.o.m spytt två-tre gånger efter benpassen tack vare denna skitdrink!
Har läst på forumet om att vissa häller olja och sånt över maten. Saken är den att vi har inte oljor här hemma utan vi har bara flytande margarin.
Vad har ni för tips och råd? :)
Tack på förhand.
/Peace
Musselbank
2008-03-01, 07:57
När det gäller nötter är du uppenbart allergisk, jag känner också i halsen av hasselnötter - men bara hasselnötter, och bara "råa". Jag vet ju inte om detsamma gäller dig, men det kan vara så att du som jag tål (alla) andra sorts nötter. Hasselnötter är de man oftast är allergisk mot.
Köp hem en flaska olja eller välj fetare livsmedel. Det senare är svårare i en familj där man har gemensamma måltider men du kan ju alltid köpa hem ett fetare alternativ till margarin och även se till att de måltider du äter själv innehåller mer fett (jag antar att du äter mer än 3 mål per dag?).
Vad gäller din mor så är hon bara rädd om dig men om du sätter dig ner och förklarar problemet med mycket mat och vilka mål du har så kanske hon har lättare att förstå. Vad kompisarna säger kan du strunta i.
Sen är det frågan om tillvänjning när det gäller att äta mer så försök inte öka allt på en gång utan öka lite varje vecka.
ChrisDEFC
2008-03-01, 12:10
byta ut proteinshake mot gainer om du nu käkar sånt? gainer är ju rätt mycket kolhydrater och sen har du ju bumbis tips om fetare livsmedel, släng in mellanmål i form va mackor och annat med mycket kolhydrater, sen omvandlas väl protein till fett om man få i sig för mycket eller har jag fått det om bakfoten? iofs vill du kanske inte öka allt för mycket i fett...
Edit: hade läst lite slarvigt såg nu att du inte gillade gainer men har du testat olika sorter, jag kör gg:s gainer pro och den är om jag får säga det själv riktigt god, det är gott med en sån efter passet och jag brukar variera smaker och gillar alla jag testat.
Hej,
Får också problem med magen av stora mängder pasta och ris. Däremot kan jag äta ganska mycket bröd. Tre - fyra skivor bröd med smör, ost och pålägg till maten ger ganska många kalorier.
Även olja som det skrivits om tidigare är ett bra sätt att öka kalorimängden. Försök få morsan din att köpa hem en flaska olivolja när hon handlar.
Finns ingen anledning att du tvingar i dig gainer om du inte gillar det. Käka lite godis eller glass istället.
Emil_Larsson
2008-03-01, 18:07
Hej,
Får också problem med magen av stora mängder pasta och ris. Däremot kan jag äta ganska mycket bröd. Tre - fyra skivor bröd med smör, ost och pålägg till maten ger ganska många kalorier.
Även olja som det skrivits om tidigare är ett bra sätt att öka kalorimängden. Försök få morsan din att köpa hem en flaska olivolja när hon handlar.
Finns ingen anledning att du tvingar i dig gainer om du inte gillar det. Käka lite godis eller glass istället.
Hur smakar olja då?
Hur smakar olja då?
Try it yourself? Lol.
Anders The Peak
2008-03-01, 18:45
Jag tror, om du inte är allergisk mot mjölkprodukter, att Ekologisk gammaldags mjölk 3,8-4.5 gr fett/l är ett bra sätt att få i sig mer energi och med mjölken får man med en hel del tillväxtfaktorer som kan vara av stort värde för viktuppgången. Du kanske ska strunta i oljan, i alla fall i stora mängder.Om du äter smörgåsar kan du köpa Lättas Omega 3 den innehåller bra fettsammansättning och är prisvärd och troligen betydligt bättre som energipåfyllare än vanliga oljor då den innehåller fiskfett av god kvalité.
När det gäller omega 3 osv så bör man använda fiskolja, och inte vanliga vegetabiliska oljor, 1-2 matskedar/dag. Rappsolja är bra att steka i och olivolja ger bra arom men den är inte lika tålig som rappsoljan.
Varför köpa ett lättmargarin om man ska gå upp i vikt och har svårt att få i sig kalorierna?
Anders The Peak
2008-03-01, 19:01
Så energisnålt är det inte.
Scratch89
2008-03-01, 22:31
Nu vet inte jag hur strikt du är med kosten, men det är många som är väldigt pedanta, och samtidigt grinar över att de inte går upp i vikt. Att äta mackor med leverpastej istället för att äta x g Polarkraft Extrem med y g kalkonbröst kan ge mycket. Om inte annat är det betydligt roligare att leva så.
Hur smakar olja då?
Olivolja på pasta och sallader är underbart gott. Självklart är det inte meningen att du ska stå och halsa olivoljan. Använd fantasin lite.
maltodextrin! häller du i dig en shake före/under träning och en efter så har du fått i dig ca 600kcal
maltodextrin! häller du i dig en shake före/under träning och en efter så har du fått i dig ca 600kcal
Du läste inte frågan va?
Scratch89
2008-03-02, 22:23
Du läste inte frågan va?
Anledningen till att många mår illa är att de blandar alldeles för starkt med druvsocker. Det blir väldigt sött och det kan skapa illamående och magvärk. Blandar man med maltodextrin (tillräckligt utspätt) kommer problemen att försvinna. Så egentligen svarar han på frågan.
NaturellByggarn
2008-03-02, 23:58
Jag hade samma "problem" under bulken. Efter ungefär halva första perioden så räknade jag lite på det och kom fram till att jag fick i mig ca 4.6g per kilo, vilket är extremt mycket. Överskott av protein blir ju fett, men sen är det ju också mycket dyrare att äta sig mätt på proteinprodukter än vad det är på exempelvis pasta/bröd. Mitt tips hade varit att käka mer pasta om du nu inte hade sagt att du fått ont i magen av det, så jag föreslår naturligtvis bröd för hela slanten. Behöver du dessutom öka fettintaget så kan du alltid steka köttet du äter i lite extra smör/olja, t ex olivolja och Beccel matlagning (Beccel är svingott ;D). Lycka till.
angående magvärken, har du testat fiberrika varianter av ris/pasta? vet att min mage mår mycket bättre om jag äter fullkornvarianterna kontra vanlig. lite extra grädde eller liknande till pastasåsen, struna i smalosten osv kan ge ganska mycket i längden.
Emil_Larsson
2008-03-03, 07:48
angående magvärken, har du testat fiberrika varianter av ris/pasta? vet att min mage mår mycket bättre om jag äter fullkornvarianterna kontra vanlig. lite extra grädde eller liknande till pastasåsen, struna i smalosten osv kan ge ganska mycket i längden.
6 fall av 7 är det vanliga makaroner. Tar fullkorn när det väl finns i skolan, men det är kanske en gång per vecka.
Angående osten så äter vi oftast fetare ostar, typ 24-30 % fett.
En fråga:
Stekta ägg med stekt potatis, är det bra mat? brukar steka i redigt med fett när jag väl gör det, samt hälla över stekflötet över potatisarna hehe :thumbup:
Ett (gott, tror jag) råd är också att inte ha så bråttom. Resultatet av att rusa upp i vikt på nolltid vill du i alla fall inte ha. Det är kanske lättare att lite ligga på ett lika våldsamt överskott, både när det gäller reaktionerna från magen och reaktionerna från mamma. ;)
Ang. mamma så tror jag, som bumbi, att det mest effektiva är att sätta sig ned och prata allvar om det, så att du får fram vad du vill åstadkomma och varför, istället för (som annars ofta är standard): *grr27*
Emil_Larsson
2008-03-03, 19:27
Ett (gott, tror jag) råd är också att inte ha så bråttom. Resultatet av att rusa upp i vikt på nolltid vill du i alla fall inte ha. Det är kanske lättare att lite ligga på ett lika våldsamt överskott, både när det gäller reaktionerna från magen och reaktionerna från mamma. ;)
Ang. mamma så tror jag, som bumbi, att det mest effektiva är att sätta sig ned och prata allvar om det, så att du får fram vad du vill åstadkomma och varför, istället för (som annars ofta är standard): *grr27*
Okej, jag satsar på att bulka sakta nu, funkar helt okej faktist. Jag pratade med morsan tidigare idag och hon har förstått mig, istället för att jag skall dricka Olivolja så skall jag pröva att äta mer fet mat. :thumbup:
Emil_Larsson
2008-03-03, 23:00
Morsan köpte hem en påse med sötmandlar idag, dom var grymt goda, men är dom nyttiga eller är det väldigt mycket socker i dom? dom var hiskligt söta iaf, men mycket goda :) frågade morsan om hon kunde köpa hem lite mer och hon skulle göra det imorgon :thumbup:
Eddie Vedder
2008-03-04, 06:03
Sötmandlar innehåller inte socker i sig, men sedan finns ju t.ex. rostade. Men var det naturella finns inget tillsatt socker där inte. Annars är mandlar mycket mycket bra, bra fettsammansättning, rikt på vitamin E och väldigt mineralrika.:thumbup:
Emil_Larsson
2008-03-04, 07:42
Sötmandlar innehåller inte socker i sig, men sedan finns ju t.ex. rostade. Men var det naturella finns inget tillsatt socker där inte. Annars är mandlar mycket mycket bra, bra fettsammansättning, rikt på vitamin E och väldigt mineralrika.:thumbup:
Oavsett, så kommer jag ha dom på gröten varje morgon för det var förbaskat gott! ;)
Edit: Jag tror det var naturella..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.