Logga in

Visa fullständig version : Vad 17 äter DU direkt efter träningen?

Alcazara
2003-05-18, 08:38
Jag har alltid tagit en banan efter träningen..., men läste i tidigare inlägg om skumgodis etc. och blev lite fundersam. Banan ska ju vara bra att fylla på förråden med, med högt GI (ca 84 om den är lite övermogen).
Jag brukar ta en stor banan direkt efter träningen och ca 30 minuter efter ett riktigt mål mat. Är detta oklokt?
Jag hatar verkligen skumgodis och är inte mycket för sötsaker överhuvudtaget...så vad ska lilla jag käka då?
;)

King Grub
2003-05-18, 08:54
Jag äter 80 gram lösgodis och en proteindrink med 50 gram protein. Ca 60 minuter senare ett vanligt mål.

Gillar du inte sötsaker passar nog inte Dextropur heller. Annars är det ett billigt alternativ. Maltodextrin är en annan supersnabb sockerart, och den smakar inget. Finns i affärer som säljer bryggeriutrustning.

Annars kan du ta: russin, vitt bröd, cornflakes, riskakor, potatismos, puffat ris, etc.

Chosen
2003-05-18, 08:58
Jag tycker också det känns lite skumt att trycka i sig godis efter träningen, allt sött smakar lixom sliskigt när man tränar, vet egentligen inte varför för annars har jag inget problem med godis.

Jag kör dock på "bamseormar" (gelegodis) numer (på inrådan av king grub) då det räcker med 2-3 st och går således snabbt att få i sig ;)

30min senare brukar jag käka ett ordentligt mål med mat och oftast blir det nåt baserat på pulvermos (brukar köra fiskpinnar ibland vilket iof kanske drar ner GI:t lite för mycket)

Alcazara
2003-05-18, 11:37
Originally posted by King Grub
Jag äter 80 gram lösgodis och en proteindrink med 50 gram protein. Ca 60 minuter senare ett vanligt mål.

Gillar du inte sötsaker passar nog inte Dextropur heller. Annars är det ett billigt alternativ. Maltodextrin är en annan supersnabb sockerart, och den smakar inget. Finns i affärer som säljer bryggeriutrustning.

Annars kan du ta: russin, vitt bröd, cornflakes, riskakor, potatismos, puffat ris, etc.

Vad är Dextropur? Och vad är Maltodextrin? Russin lät ju gott eller riskakor, men hur mycket ska jag proppa i mig?

Tack för tipsen!

Castro
2003-05-18, 11:40
Det beror på hur mycket du väger, men man brukar säga att det är lämpligt att inta 0.8-1 gram snabba kollisar per kilo kroppsvikt. Sen är det bara att läsa på förpackningen hur mycket kollisar det är i t.ex. riskakorna.

King Grub
2003-05-18, 12:10
Originally posted by Alcazara

Vad är Dextropur? Och vad är Maltodextrin? Russin lät ju gott eller riskakor, men hur mycket ska jag proppa i mig?

Tack för tipsen!

Dextropur är druvsocker. Finns i sockerhyllorna i vanliga matvaruaffärer. Maltodextrin är maltsocker.

Castro's mängdrekommendationer är :thumbup:

Wilson
2003-05-18, 12:31
bamseormar :hbang:

Alcazara
2003-05-18, 12:48

Dextropur är druvsocker. Finns i sockerhyllorna i vanliga matvaruaffärer. Maltodextrin är maltsocker.

Castro's mängdrekommendationer är :thumbup:

Alright, druvsocker är ju smaskens!!Men i stort sett så borde det ju gå bra med sockervatten och enkelt dessutom, men jag föredrar nog druvsocker eller russin...

King Grub
2003-05-18, 14:50

Alright, druvsocker är ju smaskens!!Men i stort sett så borde det ju gå bra med sockervatten och enkelt dessutom, men jag föredrar nog druvsocker eller russin...

Jag menar inte Dextrosol i småförpackningar. Det skulle bli hiskligt dyrt om inte annat. Dextropur är pulver i 500-gramsförpackningar, och det smakar inte speciellt behagligt.

Alcazara
2003-05-18, 15:32

Jag menar inte Dextrosol i småförpackningar. Det skulle bli hiskligt dyrt om inte annat. Dextropur är pulver i 500-gramsförpackningar, och det smakar inte speciellt behagligt.

I see, Jag tror det ändå får bli russin...

En sak till...Av vilken anledning är banan inte bra efter träningen? Banan har ju högt GI och innehåller mycket kolisar och ger snabb energi...;)

Bamse
2003-05-18, 15:37
Visst bör man köra på samma kolis och protte-mängd efter ett cardiopass, som efter ett styrkepass?

tenchi
2003-05-18, 16:22
innehåller inte gelégodis även ganska mycket fruktos? Snabbare kolhydrater än det är ju att flredra efter passet. Eller har Paulun lurat mig igen? :MrT:

King Grub
2003-05-18, 16:51

I see, Jag tror det ändå får bli russin...

En sak till...Av vilken anledning är banan inte bra efter träningen? Banan har ju högt GI och innehåller mycket kolisar och ger snabb energi...;)

Banan har lågt GI och för stor andel fruktos. Fruktos lagras i levern, inte i musklerna.

King Grub
2003-05-18, 16:52
Originally posted by Bamse
Visst bör man köra på samma kolis och protte-mängd efter ett cardiopass, som efter ett styrkepass?

Jajamän.

King Grub
2003-05-18, 16:53
Originally posted by tenchi
innehåller inte gelégodis även ganska mycket fruktos? Snabbare kolhydrater än det är ju att flredra efter passet. Eller har Paulun lurat mig igen? :MrT:

Det innehåller fruktos, men den mängden spelar mindre roll, när mängden glukos är så pass mycket större.

Alcazara
2003-05-18, 16:53

Banan har lågt GI och för stor andel fruktos. Fruktos lagras i levern, inte i musklerna.

Ok, så det är därför...Nu blev det glasklart!!! TACK!!!

Doktor V
2003-05-18, 18:48
Har en stor Gainer,ca 200 g pulver.

Dricker ½ direkt efter passet,tar resten till dom 2 kommande måltiderna,som ligger 45 och 120 minuter efter träning.

Dom måltiderna innehåller förutom gain långsamma och medelsnabba kolisar och 40-50 g protte

ante
2003-05-18, 21:00
Hej!

Är det nått fel att ta typ 1dl strösocker blandat i en halvliter vatten direkt efter och 5 min senare en Milk/Whey Dahlblads med typ 34 g protein i?

Åsikter gärna!

Pontus
2003-05-18, 21:14

Godis! Har sett att diu skrivit det förut. Varför just 80g? Låter lite, varför inte trycka i sig ett par hekto?

Inget negativt med att äta godis 3 gånger i veckan plus kanske lite till på fritiden? Tänkte mest på diabetes och liknande... Vet iof inte vad man får diabetes av men jag har fått för mig att det kan bero på att man ätit för mycket sötsaker?

z_bumbi
2003-05-18, 21:20
ante: Inte helt fel men kanske inte det godaste eller det mest optimala (Om det nu finns något som är optimalt.). Kompletera med lite mer kolhydrater i form av druvsocker eller maltodextrin så blir det antagligen bättre för återhämtningen. (1 g kolhydrater / kg kroppsvikt i samband med träningen kan vara lagom.)

BTW Varför inte blanda sockret med proteinet så du får bort lite av sockersmaken ?

ante
2003-05-18, 21:35
z_bumbi: Ang smaken så funkar det faktiskt helt ok.

Ang sockret först så är det tydligen optimalt att ta det först eftersom det har en förmåga att öppna cellmembranen, för att sedan fylla på med protein direkt efter när de är vidöppna så proteinet går rätt in i muskelcellerna.

Frågan är hur högt Gi vanligt socker har jämfört med maltodextrin? Hur stor är skillnaden? Märks den överhuvudtaget?

z_bumbi
2003-05-18, 22:13
ante: 50 % av sockret är ju fruktos och är inte perfekt för att fylla på musklerna vad gäller energi, om det gör någon praktisk skillnad vet jag inte däremot då det ju även det man åt innan träningen inverkar mm.
Maltodetrin har ca 140 i gi, vanligt socker har ca 90. (Finns listor på kolozzeum.)
Skillnaden på 5 minuter mellan kolhydraterna och proteinet lär göra en försumbar skillnad.

Pontus: Runt 1 g kolhydrater/kg kroppsvikt efter träningen med variationer uppåt och nedåt är vanligt efter träning, därför skulle några hekto godis kanske bli lite mycket.
Om man i övrigt äter och tränar bra lär däremot några hekto godis i veckan inte göra så stor skillnad vad gäller risken för diabetes mm.

ante
2003-05-18, 22:26
z_bumbi: Låter rimligt det du säger.

Här är källan till infon jag tagit del av läs gärna och lämna kommentar här! http://www.ojebyak.com/traningskost.htm

Doktor V
2003-05-18, 23:06
Originally posted by ante
z_bumbi: Låter rimligt det du säger.

Här är källan till infon jag tagit del av läs gärna och lämna kommentar här! http://www.ojebyak.com/traningskost.htm

Och efter första meningen slutade jag läsa

"Det finns idag klara indikationer på att kroppen inte kan ta till vara på
mera protein än max 1.2 g/kg kroppsvikt och dygn"

ante
2003-05-18, 23:20
He he!

ÖAK:arna har åtminstone speciella träningsprinciper vad gäller styrkelyft. Där de också är väldigt framgångsrika.

Ang deras kost kunskap låter jag gärna andra avgöra deras kompetens eller eventuella brist på sådan.

Men de är precis som vanliga "byggare" givetvis intresserad av att få maximal återhämtning direkt efter passet.

Pez
2003-05-19, 00:21

Övermogen banan innehåller väl mest glukos?
Omogen banan är väl besk pg. av stärkelsen, som i sin tur bryts ner till glukos och gör bananen sötare ju mognare den är?
Så har jag förstått det iallafall...

Och fruktos vara eller icke vara har väl inte helt retts ut än trots livliga diskussioner? Eller tappade jag bort ett svar bland alla enzymer och citronsyracyklar? :D

/pez

King Grub
2003-05-19, 12:05
Originally posted by Pez

Övermogen banan innehåller väl mest glukos?
Omogen banan är väl besk pg. av stärkelsen, som i sin tur bryts ner till glukos och gör bananen sötare ju mognare den är?
Så har jag förstått det iallafall...

Och fruktos vara eller icke vara har väl inte helt retts ut än trots livliga diskussioner? Eller tappade jag bort ett svar bland alla enzymer och citronsyracyklar? :D

/pez

Jag har för mig att väl mogen banan innehåller både fruktos, sackaros och glukos. Omogen banan har runt 35-40% stärkelse, medan mogen ligger på under 5%. Men även om bananen är brunfläckig och nära övermogen har den ett GI på under 75.

Pez
2003-05-19, 13:12

Jag har för mig att väl mogen banan innehåller både fruktos, sackaros och glukos. Omogen banan har runt 35-40% stärkelse, medan mogen ligger på under 5%. Men även om bananen är brunfläckig och nära övermogen har den ett GI på under 75.

Aight.. får nöja mig med att jag hade delvis rätt iallafall... :D

/pez - man lär sig nåt nytt varje dag...

Tanman
2003-05-19, 13:17
Vill bara inflika som en motvikt till en del tidigare inlägg att jag tror att banan är KANON efter träning och GI på banan är ganska högt. Omogen banan har lågt GI och övermogen något lägre än mogen men vanliga bananer har helt ok GI för att äta efter träning tycker jag.
Många andra nyttigheter får man i sig samtidigt också..

http://www.fruktogront.se/artiklar/asp/c_mall.asp?ID=50

King Grub
2003-05-19, 13:45
Originally posted by Tanman
Vill bara inflika som en motvikt till en del tidigare inlägg att jag tror att banan är KANON efter träning och GI på banan är ganska högt. Omogen banan har lågt GI och övermogen något lägre än mogen men vanliga bananer har helt ok GI för att äta efter träning tycker jag.
Många andra nyttigheter får man i sig samtidigt också..

http://www.fruktogront.se/artiklar/asp/c_mall.asp?ID=50

När blev 84 i GI, vilket gula bananer har (74 för övermogna), lagom efter träningen? :confused: Dessutom får man sätta i sig en hel del banan för att komma upp i den mängd som krävs för att ens nå till det GI:t, och det kanske inte magen är sugen på efter ett långt och hårt pass.

Däremot finns det få saker som innehåller så många nyttigheter som en banan, där håller jag helt och fullt med. :cheers:

Tanman
2003-05-19, 13:57
ja, det är klart att man inte BARA ska äta en banan efter träning!
En banan, 2 rostade mackor med valfritt pålägg och ett glas mjölk fungerar tex utmärkt...man kan slänga i sig tex 100g dextropur istället men det är ju godare (och bättre) att äta ngt "bredare".
Tror att det är farligt att förlita sig för mycket på GI så på en fråga om banan är bra efter träning skulle jag svara ja. Skulle någon fråga om 1 st banan räcker efter träning skulle jag svara nej :)

Att banan har under 100 spelar ingen större roll om man nu inte ska tävla dagen efter..
men jag vet..ville bara vara en petig motvikt..håller med dig i stort! :love:

King Grub
2003-05-19, 13:59
Originally posted by Tanman
ja, det är klart att man inte BARA ska äta en banan efter träning!
En banan, 2 rostade mackor med valfritt pålägg och ett glas mjölk fungerar tex utmärkt...man kan slänga i sig tex 100g dextropur istället men det är ju godare (och bättre) att äta ngt "bredare".
Tror att det är farligt att förlita sig för mycket på GI så på en fråga om banan är bra efter träning skulle jag svara ja. Skulle någon fråga om 1 st banan räcker efter träning skulle jag svara nej :)

Att banan har under 100 spelar ingen större roll om man nu inte ska tävla dagen efter..
men jag vet..ville bara vara en petig motvikt..håller med dig i stort! :love:

Ah! Men då så! :hbang:

En fråga bara: har du en brödrost med dig till gymmet? :D

Tanman
2003-05-19, 14:01
nej men jag bor 50 m från gymmet :whipped:

mangs
2003-05-19, 15:36
Hittade häromdagen en banan som legat under en pappershög på kontoret i säkerligen ett halvår!!:naughty: :em:

Någon som vill räkna ut GI på den? :D

King Grub
2003-05-19, 15:45
Originally posted by mangs
Hittade häromdagen en banan som legat under en pappershög på kontoret i säkerligen ett halvår!!:naughty: :em:

Någon som vill räkna ut GI på den? :D

Står GI för Gastrointestinalt Illamående här? I så fall är det rätt högt.

mangemani
2003-05-19, 17:31
hur länge måste man vänta med att äta fett efter träningen?
jag brukar slänga i mej 2-3 ägg tillsammans med gröt ca 1 timme efter det att jag tagit gainern,men ägg inehåller ju fett,så är detta fel?

King Grub
2003-05-19, 17:57
Originally posted by mangemani
hur länge måste man vänta med att äta fett efter träningen?
jag brukar slänga i mej 2-3 ägg tillsammans med gröt ca 1 timme efter det att jag tagit gainern,men ägg inehåller ju fett,så är detta fel?

Nej, det är det allra närmaste målet som gäller, när du vill ha ut protein till musklerna så fort som möjligt, som skall vara så fettfritt som möjligt.

Pontus
2003-05-19, 18:33
Godis brukar väl innehålla fett? Iaf choklad och sånt. Om det nu är bra ett knappt hekto lösvikt, är det inte något fett i det? Man ska väl låta bli chokladen men är det någ mer man ska undvika? Vad är bäst att ta av lösgodiset?¨

Man vill ju inte köpa extrasaker bara för att sedan försämra återhämtningen.

King Grub
2003-05-19, 19:44
Originally posted by Pontus
Godis brukar väl innehålla fett? Iaf choklad och sånt. Om det nu är bra ett knappt hekto lösvikt, är det inte något fett i det? Man ska väl låta bli chokladen men är det någ mer man ska undvika? Vad är bäst att ta av lösgodiset?¨

Man vill ju inte köpa extrasaker bara för att sedan försämra återhämtningen.

Det är inte chokladgodis det är frågan om, utan rena gelé- och skumgodisar.

Mega Mike
2003-05-19, 20:09
Har koffein någon negativ inverkan i kombination med snabba kolhydrater (godis) och protein:confused:

Brukar ibland blanda i kaffe i proteindrinken.

King Grub
2003-05-19, 20:18
Originally posted by Mega Mike
Har koffein någon negativ inverkan i kombination med snabba kolhydrater (godis) och protein:confused:

Brukar ibland blanda i kaffe i proteindrinken.

Snarare tvärtom. Läs mitt (tredje) inlägg i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=8506&highlight=koffein+insulin

Mega Mike
2003-05-19, 21:25
:thumbup:

Muskelsmurfen
2003-05-19, 21:35
Mjölk, oboj, protein, godis, banan, vanlig mat, glutamin, kreatin m.m.
M.a.o. protein och snabba kolisar... + Lagad mat en stund senare.

Alcazara
2003-05-20, 12:17
Läsk då? Hur skulle det funka efter träningen?, det ger ju en insulinnivå på topp... Och då menar jag inte light-läsk utan vanlig
Eller oboj med vatten eller mjölk?

King Grub
2003-05-20, 12:45
Läsk då? Hur skulle det funka efter träningen?, det ger ju en insulinnivå på topp... Och då menar jag inte light-läsk utan vanlig
Eller oboj med vatten eller mjölk?

Läsk går säkert bra, men magen kanske inte vill ha kolsyra direkt efter ett pass.

O'Boy har faktiskt lågt GI, om man blandar pulvret med mjölk. Med vatten borde det gå bra, men hur smakar det?

Alcazara
2003-05-20, 15:12

Läsk går säkert bra, men magen kanske inte vill ha kolsyra direkt efter ett pass.

O'Boy har faktiskt lågt GI, om man blandar pulvret med mjölk. Med vatten borde det gå bra, men hur smakar det?

Håller med där med läsk, det är man ju inte sugen på heller, men teoretiskt sätt så borde det ju funka bra. Oboy...man kan kanske ha i lite extra oboy så att det smakar mera, har aldrig testat med vatten, kan tänka mig att det blir rätt blaskigt. Men som med allt annat så vänjer man sig nog och det kan bli riktigt gott...

Cissi
2003-05-20, 16:14
Hmmm. Är det bra att äta godis efter all träning, till exempel om man som jag tramsar :-) mest på pass i grupp typ bodypump, spinning, step up, osv?? Mitt syfte är inte att bli stor å stark som Hulken, utan lite mindre stor än jag är nu och bara lite stark...
Och hur gör ni när ni går på diet? Tar en del av kalorierna till godis efter träning? Blir man inte hemskt hungrig då?
/Ganska blond och tjej

King Grub
2003-05-20, 16:20
Originally posted by Cissi
Hmmm. Är det bra att äta godis efter all träning, till exempel om man som jag tramsar :-) mest på pass i grupp typ bodypump, spinning, step up, osv?? Mitt syfte är inte att bli stor å stark som Hulken, utan lite mindre stor än jag är nu och bara lite stark...
Och hur gör ni när ni går på diet? Tar en del av kalorierna till godis efter träning? Blir man inte hemskt hungrig då?
/Ganska blond och tjej

All någorlunda hårt träning, ja, både styrka och kondition, för att påskynda återhämtningen. Efterträningskolisarna är alltid en del av det dagliga kaloriintaget, diet eller ej. Och hemsk hungrig... jag vet inte det - en timme senare är det lagom att lägga ett riktigt mål mat, också det om det är diet eller inte.

z_bumbi
2003-05-20, 16:26
Oboy i vatten funkar bra, inte blir det lika gott som i mjölk men i mitt fall väljer jag gärna bort laktosen före den utlimata smaken :)

Oboy+ chokladsmakande protein+lite extra kolhydrater är vad jag använder i samband med träningen.

Dk1ng
2003-05-20, 16:41
Dextropur blandat med vassleprotein, tar 1dl av varje och blandar ut det i vatten... löses snabbt, smakar lite väl sött men är ändå helt klart funkis!! Blir billigt osså när man köper 4kg ultrafiltrerat vassle importerat från tyskland för 500:- o sen dextropur för 18:- förpackningen... 8 kg bra pulver med 50% vassle och 50% dextro slutar på 700:-, man undrar ju varför folk betalar multum för gainers med under 30g protte per portion...

z_bumbi
2003-05-20, 17:09
Dk1ng: 4 kg gainer kostar ju från 350 kr eller nått i den stilen, blir inte så mycket dyrare och alla har inte "skattefri" privatimport..

Vill du få ner priset på det du dricker ännu mer så köp maltodextrin och/eller druvsocker från en firma som håller på med vin- och ölsatser.

Muskelsmurfen
2003-05-20, 22:17
Tror det här varit uppe tidigare några hundra gånger eller nått...
Mjölk har lågt GI men högt II. Insulinet är anabolt, blodsockret fyller ingen anabol funktion (inte vad jag vet i.a.f.).
Snabba kolisar fungerar som transport och höjer insulinet kraftigt.
Oboj har proportionellt mkt hög koncentration Sakaros, en hyfsat snabb kolhydrat.
Genom att blanda mjölk, sakaros och maltodextrin/dextros så får man en VÄLDIGT stor insulinspik. Kombinera detta med Hydrolyserat protein så får man en bra efterträning-drink. :eating:
Varför Hydrolyserat protte? För att kolisarna och protten skall kicka någorlunda samtidigt.
Finns väl eg. ingen orsak att inte dricka mjölk efter träning? om man inte är alergisk eller nått...
Har jag gjort bort mig nu igen? :em: