Logga in

Visa fullständig version : Storätare, Dagskonsumtionen i väskan?

nilam
2008-02-29, 08:34
Har läst runt endel men inte hittat något om detta.
Jag undrar hur ni som äter tex mellan 5-8 mål om dagen gör när ni åker
bort/reser iväg någonstans/åker en dagstur till annan stad/ och liknande.
Packar ni ner en hel dagskonsumtion i väskan och sen bara drar, eller anpassar ni er efter sällskapen ni är med(även om de inte äter på tok lika ofta som ni)

Har ni höga krav och ser till att alltid få i er alla mål?

Vet själv att reser jag bara bort till Sthlm med någon vän så äter dom knappast lika ofta som mig, jag tar alltid med mig mackor el liknande och äter var tredje tim ungefär, medans de kan gå flertal tim.
Ibland kan de även kännas så tråkigt att hela tiden vilja veta hur länge man är borta ifall man behöver packa ner lite reservenergi i väskan eftersom jag inte vill stanna till på Mc-D varje gång plus att de blir så himlans dyrt i längden att alltid köpa saker där man väl är.

Vore intressant att veta ifall man själv bara har lite problem och intressetorka när de gäller detta eller ifall de finns fler som mig?

Tpf/M ;)

King Grub
2008-02-29, 08:56
Varför äter du inte bara färre, större mål när du är i sällskap som inte äter som du eller när du av andra anledningar, resor eller liknande, inte kan äta vad tredje timme?

Det gör ju ingen skillnad om du äter, säg, 3 eller 8 mål om dagen, om det totala intaget av alla näringsämnen är lika stort.

Scratch89
2008-02-29, 08:57
Jag äter när det finns tillgång till mat. Att agera skalman och äta när klockan ringer fungerar inte för mig.

Tolkia
2008-02-29, 09:36
Försök äta energirikare saker, så blir volymen inte så stor som om du försöker täcka ett stort energibehov med typ äpplen (=en extra hockeytrunk?). Jag säger inte att det är så här för dig (eftersom jag inte vet) MEN många tjejer som behöver äta med/gå upp i vikt sliter samtidigt med ett "nyttighetstänkande" som gör att de äter väldigt kalorisnålt per viktenhet mat. Många gånger ser man "viktökningsmenyer" som ser ut som bantningsdito, fast med större mängder, och det blir inte så effektivt .Det är inte helt lätt att ställa om, när man sugit upp informationen att det är så man "skall" äta under ett helt liv.

z_bumbi
2008-02-29, 10:07
För mig är det ingen större skillnad på att åka iväg någonstans och att gå i skolan/jobba en dag, det är t o m mindre mat att släpa om man åker iväg någonstans då jag inte så ofta tar med mig matlådor vid sådana tillfällen utan äter ute för lunch/kvällsmat

Iofs har jag aldrig ätit 8 mål per dag och ser inte heller någon större anledning att göra det för det stora flertalet.

machine gun
2008-02-29, 10:26
Jag äter när det finns tillgång till mat. Att agera skalman och äta när klockan ringer fungerar inte för mig.

+1

Blir man akut hungrig får man väl köpa något att tugga på. Till skolan/jobbet har jag med mig matlåda och ibland nån macka, frukt eller liknande, men ska jag gå på stan tar jag inte med mig mat. Bättre att äta ordentligt när tillfälle ges den dagen.

Sparrisen
2008-02-29, 17:52
Blir du verkligen så himla hungrig var tredje timma? De flesta brukar väl klara sig iaf 4-5 timmar på en måltid. Själv äter jag oftast 4-5 ggr per dag, men bara 1-2 av dessa är "lagade" mål mat.

The Raider
2008-02-29, 18:20
I min erfarenhet så är hungerkänslorna väldigt mycket en vanesak. Äter man var tredje timme och ändrar detta måltidsmönster så kommer man att vara hungrig under den period det tar för kroppen att vänja sig med det nya måltidsschemat. Så har det i alla fall varit för mig när jag ändrat matschema.

nilam
2008-02-29, 21:13
Jag tror jag förstår hur ni menar, men jag äter ofta för att gå upp i vikt, inte för att jag "verkligen måste" utan för att jag vill.
men jag får konstigt nog plats med ett och annat har man märkt.

"! Tolkia !"---Visst äter jag nyttigt, med det menar jag mycket lax, balgväxter,köttbitar i alla former, alltså "ren" mat, inte så mycket halvfabrikat och helfabrikat. Men mycket sås,feta protukter,riktigt smör och ordentlig ost, snålar aldrig med de jag gillar! Kanske skulle det vara lättare om jag levde mer på fabrikatsmat, men jag gillar verkligen "ren" mat, självklart äter jag fabrikat med, men inte lika ofta. som blodpudding,pölsa,kålpudding och sånt är i princip min favoritmat. Fyller heller inte upp magen på frukt och sen kallar mig själv mätt, börjar alltid med mat och efteråt frukt om jag orkar/vill.

jag tar oftast med mat pga att jag är borta ibland endel över en dag, och jag har inte överdrivet mycket stålar så jag köper hellst inte, men oftast blir lunchen ute iaf. därför tänkte jag bara höra hur ni gör, om ni hade något specifikt att dela med er, för endel här verkade äta väldigt ofta.
men tack för svaren / M

bollio
2008-02-29, 23:53
Bra filosofi :thumbup:

Martin Löwgren
2008-03-02, 21:34
Jag lagar 2matlådor samt 4mellanmål inför varje ny skol/jobbdag och placerar dem i kylskåpet på jobbet/skolan - inga konstigheter.

För mig funkar de bäst att käka varannan timme men det är absolut ingen nödvändighet. Jag behöver ett jämnt blodsocker för att kunna fungera optimalt.

Rahf
2008-03-02, 22:05
Är jag med andra så går jag efter deras matklocka eller när hungern sätter in. Det är fantastiskt hur lika hungerkänslor man har med andra.

Det känns inte som några problem alls, sen hur själva måltiden är uppbyggd är ju en helt annan fråga ;).