handdator

Visa fullständig version : Mord eller sexbrott mot barn - vad är allvarligast?

Cilia
2008-02-29, 08:19
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_922649.svd

"En 45-årig man har fått ett skadestånd på över fyra miljoner kronor av staten, efter att ha suttit inlåst på rättspsykiatrisk avdelning i över sex år. Det är det näst högsta skadestånd som har dömts ut i Sverige.

Bara Joy Rahman, som satt åtta år i fängelse för mord innan han friades helt, har fått mer pengar. Det höga skadeståndet som nu betalas ut, påverkas av brottet som mannen anklagats för.

- Vi brukar dubblera beloppet när man suttit dömd för ett sexbrott mot barn, säger Göran Lambertz till Expressen på nätet."

Nu kan jag inte riktigt se dubbleringen i siffrorna men om man bortser ifrån det och går på det som JK säger dvs att bli oskyldigt dömd för sexbrott mot barn anses som en större kränkning än att bli oskyldigt dömd för andra brott.

Är det verkligen det värsta man kan bli oskyldigt dömd för?
Är det en större kränkning än att bli oskyldigt dömd för mord?
Visar det någon om hur vi ser på det allvarliga eller mindre allvarliga i att ta någon annans liv?

Jag hoppas tråden inte spårar in på att diskutera huruvida vi har för låga eller för höga skadestånd i Sverige. Det är en annan diskussion.

Tabbe
2008-02-29, 08:25
ja jag tycker det skulle vara värre om folk sig mig som en pedofil än en mördare.

King Grub
2008-02-29, 08:28
Sexbrott mot barn är allvarligare, i min mening. Även allvarligare att bli felaktigt anklagad för. Mord kan man förstå att dom begås, även om man själv inte skulle utföra ett. Man kan förstå, att det kan finnas en önskan att döda någon, om man är tillräckligt rasande på denna, även om dom flesta förhoppningsvis förstår att det är fel och låter det stanna i tankarna. Att önska förgripa sig på ett barn sexuellt är mig däremot fullkomligt främmande och avskyvärt.

Tabbe
2008-02-29, 08:38
Grub kan formulera sig så otroligt bra =)
jag håller med.

Nimille
2008-02-29, 09:10
+1 på grub

Jacksatan
2008-02-29, 09:20
Det finns omständigheter kring mord man skulle kunna förstå och förlåta. Det gör det inte kring sexbrott mot barn.

Stoltz
2008-02-29, 09:22
Jag hade tyvärr hellre haft ett mord i mitt register (felaktigt) än pedofili. Hade jag blivit anklagad för pedofili så hade jag säkerligen mått många gånger sämre än om jag blivit anklagad för mord, och då tar jag inte mord lätt på något sätt.

Tolkia
2008-02-29, 09:32
Jag tycker att det blir oerhört svårt att värdera när man inte vet omständigheterna. Visst, man kan förstå att vissa mord begås (den misshandlade hustrun som sticker ned sin man med kökskniven), men det finns också bestialiska mord som åtminstone jag inte kan förstå. Och att ta ett liv är onekligen det mest definitiva som finns, när det är borta är det borta.

Jag tror dock att sexuella övergrepp mot barn har en "äckelfaktor" som mord, utan detaljerna, inte har, vilket gör att många reagerar starkare på det. Det ligger nära till hands att jämföra med sjukdomar/handikapp där sådana som har högre "äckelfaktor" ofta uppfattas som "värre" att drabbas av än sådana med lägre "äckelfaktor", även i fall när den "mindre äckliga" sjukdomen faktiskt är allvarligare (ingen aning om varför det är så, dock).

Dumleman
2008-02-29, 09:35
Eftersom ingen kan förstå pedofiler så måste det betyda att de är psykiskt sjuka men man behöver inte vara psykiskt sjuk för att begå ett mord (vilket otaliga soldater kan vittna på).

Jacksatan
2008-02-29, 09:37
bah, såg att Grub skrev samma sak som mig. hehe

Palm
2008-02-29, 09:46
Två ynka miljoner för sex förstörda år hade ju varit ännu ett slag i ansiktet. Fyra miljoner är också snålt.

Shajjn
2008-02-29, 09:56
Brotten i sig, tycker jag är svåra värdera, avgöra vad som är värst. Omständigheterna, som Tolkia nämnde, spelar roll.
Att sitta oskyldigt inlåst för sexbrott mot barn däremot, det är är värre än att göra respektive för mord, av den anledningen som redan nämnts i tråden.

DanielF
2008-02-29, 11:29
Sexbrott mot barn är allvarligare, i min mening. Även allvarligare att bli felaktigt anklagad för. Mord kan man förstå att dom begås, även om man själv inte skulle utföra ett. Man kan förstå, att det kan finnas en önskan att döda någon, om man är tillräckligt rasande på denna, även om dom flesta förhoppningsvis förstår att det är fel och låter det stanna i tankarna. Att önska förgripa sig på ett barn sexuellt är mig däremot fullkomligt främmande och avskyvärt.

Men mord av ett litet barn då? Är inte det värre?

Vad skulle man tycka vara hemskast, att få sitt barn våldtaget eller mördat?

Jag skulle nog vilja ha kvar mitt barn i livet.

Hades
2008-02-29, 11:33
Våra straffstadgar säger att mord är ett värre brott, men i det här fallet tar man ju inte bara hänsyn till vad som är värst enligt brottsbalken, utan hur den felaktigt dömde har behandlats och mått under tiden han varit frihetsberövad. Ska man ställa det på sin spets kan man fråga sig vad som är värst; att döda ett barn eller att vålda det. I vissa fall är säkert sexualbrott mot barn värre än mord, men de värsta morden är å andra sidan värre än de värsta sexualbrotten. Därför får man se från fall till fall vad det påstådda brottet har varit och hur det har påverkat den oskyldigt dömde. Att jämföra två helt skilda fall som inte liknar varandra ger ingen klarhet.

DanielF
2008-02-29, 11:53
Våra straffstadgar säger att mord är ett värre brott, men i det här fallet tar man ju inte bara hänsyn till vad som är värst enligt brottsbalken, utan hur den felaktigt dömde har behandlats och mått under tiden han varit frihetsberövad. Ska man ställa det på sin spets kan man fråga sig vad som är värst; att döda ett barn eller att vålda det. I vissa fall är säkert sexualbrott mot barn värre än mord, men de värsta morden är å andra sidan värre än de värsta sexualbrotten. Därför får man se från fall till fall vad det påstådda brottet har varit och hur det har påverkat den oskyldigt dömde. Att jämföra två helt skilda fall som inte liknar varandra ger ingen klarhet.

Jag håller med.
Jag vet att det handlade om huruvida det är värre att vara oskyldigt dömd för det ena eller andra, men Grub skrev sin första mening så som om det handlade om det faktiska brottet. Så tolkade jag det iallfall. Och rubriken på tråden frågar ju efter själva brottet i sig. Jag tror dock Grub menade mord på någon random vuxen, men jag ville ändå ta upp frågan i sammanhanget.

Granatgiraffen
2008-02-29, 12:05
Ena är jättespecifikt och andra är mer ospecifikt. Löjlig jämförelse. Får ju göra en smalare jämförelse om det ska vara vettigt. Sexbrott mot barn eller mord av barn. Sexbrott eller mord!?

Cilia
2008-02-29, 12:13
Jag tycker det är svårt.
Jag kan förstå avskyn mot pedofeli eftersom jag känner den själv.
Men det måste också vara en oerhört kränkning att blivit dömd för att ha mördat ngn så kallsinnigt som Rahman blev. Vad är ett liv värt?

Den största delen av skadeståndet har jag för mig i Rahmans fall var för utebliven inkomst under tiden han satt inlåst. Är nog även detsamma i det andra fallet.

Ironbabe
2008-02-29, 12:32
Som många andra redan skrivit så ses nog brott mot barn mycket hårdare.

Skulle någon t ex 6:a sig mot något av mina barn så skulle jag vilja döda dem. Är jag hemsk då?!

Herr Oberst
2008-02-29, 16:21
Att bli oskyldigt dömd för sexövergepp mot barn är värre än att bli oskyldigt dömd för mord på ett barn.

Att mörda ett barn ska dömas hårdare än ett sexövergrepp mot barn.