handdator

Visa fullständig version : Köpa hus, sundsvall, problem!

Durre
2008-02-28, 22:59
"Vi" har en liten kris här nu, det är så att ett hus skall köpas uppe på det norra berget i sundsvall, utsikten verkar vara bra och huset med, endel att fixa till.
Men det går en kraftledning ca 80-100m från altanen vid huset, är det farligt? Vem vet hur mycket ström de kör i dem ledningar?! Kan ju vara flera mikrotesla eller vad man säger...Har ni något tips?

Bild: http://img161.imageshack.us/img161/6607/p2270110gv8.jpg
Verkar vara ett par rejäla ledningar iaf.

Cilia
2008-02-28, 23:06
Vet inte säkert om det är skadligt eller inte men jag skulle nog undvika det.

Durre
2008-02-28, 23:11
Samma känsla här :(. Morsan som gillade utsikten så...

ArcTiC
2008-02-28, 23:18

Jag håller nog med där. Från www.elforsk.se hemsida. http://www.elforsk.se/distribut/emf_2005.pdf

Verkade som att de kunde hitta samband mellan barnleukemi och boende inom 500 m från kraftledningar (läste dock som hastigast bara)

ottobismarck
2008-02-28, 23:19
Det beror väl på, är det en stor högspänningsgata eller en transformatoranläggning så skulle jag väl personligen inte vilja bo där, men är det ledningar till husen i området så skulle jag inte tycka det var så farligt. O även om det skulle vara ofarligt kanske det är svårare att sälja huset sen om man ska göra det.

Durre
2008-02-28, 23:23
Jag håller nog med där. Från www.elforsk.se hemsida. http://www.elforsk.se/distribut/emf_2005.pdf

Verkade som att de kunde hitta samband mellan barnleukemi och boende inom 500 m från kraftledningar (läste dock som hastigast bara)
Ja där ser man, 500m, de är ett bra långt avstånd det, leukemi ökade då med ca 23% eller vad det stod.

tinus
2008-02-29, 10:07
www.ssi.se Där finns mer info om elektromagnetiska fält och kraftledningar. Eftersom jag jobbar på ovannämnda myndighet har jag dessutom varit tvungen att genomlida en grundutbildning i detta ämnet*rolleyes*

Cilia
2008-02-29, 12:30
www.ssi.se Där finns mer info om elektromagnetiska fält och kraftledningar. Eftersom jag jobbar på ovannämnda myndighet har jag dessutom varit tvungen att genomlida en grundutbildning i detta ämnet*rolleyes*
Kan inte du ge oss kortkursen då?

hur gick det på intervjud btw?
jag vill bli uppdaterad!

Durre
2008-02-29, 12:46
Men kan du inte berätta lite då vad du tycker? Om du själv skulle vilja bo sådär nära osv.

tinus
2008-02-29, 13:03
Men kan du inte berätta lite då vad du tycker? Om du själv skulle vilja bo sådär nära osv.

Nej så nära en kraftledning skulle jag inte välja att bosätta mig.

tinus
2008-02-29, 13:04
Kan inte du ge oss kortkursen då?

hur gick det på intervjud btw?
jag vill bli uppdaterad!

Strålning är farligt..nöjd?:D

Gick fint..har gjort deras personlighetstest i veckan och väntar på det slutgiltiga beskedet.

Durre
2008-02-29, 14:09
Jaha okej, fått veta nu att det blir det dära huset, hoppas bara att om man gör det riktigt snyggt så kan det säljas för en bra peng. Angående ledningarna så är det inte till området, så ganska hög späning antar jag men kommer dock inte bo där så ofta för jag pluggar i luleå och huset kommer väl inte ägas i ett flertal år utan bara under kanske 5 år eller så beroende på hur man trivs.

Tricklev
2008-02-29, 14:14
Bara att göra det bästa av situationen då, även om det känns lite läskigt att bo så nära en elledning. :thumbup:

Jorgen
2008-02-29, 14:31
Gick fint..har gjort deras personlighetstest i veckan och väntar på det slutgiltiga beskedet.

Ajdå. *screwy*

Kjamiz *cupid*

von huff
2008-02-29, 14:38
Det är nog säkrast att int bo där det låter ju farligt med en kraftledning 100meter från huset*rolleyes*

Trance
2008-02-29, 14:39
Jag skulle inte bry mig nämnvärt.

Loke
2008-02-29, 14:44
För säkerhetsskull bör du alltid bära ringbrynja med huva.

PowPow
2008-02-29, 14:58
Såg ett avsnitt av mythbusters igår där de testade om man kunde bita sönder stålvajrar med ståltänder (som Jaws gör i James Bond). Men det gick helt enkelt inte. Annars hade du kunnat skaffa ståltänder och bita sönder ledningarna. Men tyvärr /=

tinus
2008-02-29, 15:05
Ajdå. *screwy*

Kjamiz *cupid*

Ja visst är det förjävligt!? Jag hade lyckats lura dem såå bra..men nu är det väl kört :laugh:

manko
2008-02-29, 16:04
Ja visst är det förjävligt!? Jag hade lyckats lura dem såå bra..men nu är det väl kört :laugh:

vad är det för test du gjort ? *whistle*

Durre
2008-02-29, 17:06
För säkerhetsskull bör du alltid bära ringbrynja med huva.
Haha :D

tossefar
2008-02-29, 17:21
Hur vågar man egentligen chansa?
Jag skulle aldrig komma på tanken. Ledningarna är ju inte särskilt snygga heller...

Durre
2008-03-05, 21:25
Yes! Det blir inte huset, fan vad bra! Men det kommer iaf bli ett hus i Sundsvall, något tips på bra områden där villor eller insatslägenheter finns?

KniveN
2008-03-05, 23:29
Yes! Det blir inte huset, fan vad bra! Men det kommer iaf bli ett hus i Sundsvall, något tips på bra områden där villor eller insatslägenheter finns?

Kolla på www.hemnet.se

Den kanske.
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/108409

tossefar
2008-03-06, 15:15
Kolla på www.hemnet.se

Den kanske.
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/108409

Är alla i hans familj pensionärer? ;)

Eldhroka
2008-03-06, 15:27
Jag är uppvuxen i ett hus som stog ca 50m från en kraftledning och det är inget större fel på mig :D

shut teh face
2008-03-06, 15:29
Jag är uppvuxen i ett hus som stog ca 50m från en kraftledning och det är inget större fel på mig :D

Säker? ;)

krebbe
2008-03-06, 15:30
Är uppvuxen i Timrå, och kan du tänka dig att bo där så är de nog oerhört mycket billigare än i Sundsvall.

1,5 mil in till Sundsvall dock och skall du pendla varje dag bli de väl några kronor.

Eldhroka
2008-03-06, 17:35
Säker? ;)

jaja, förut var jag schitzofren men nu mår vi bra.

:)

Durre
2008-03-06, 18:00
Alltså ja gska itne bo där, bara när jag är hemma från plugget och jag vill nog helst bo i Sundsvall och inte utanför.

KniveN
2008-03-06, 23:58
Är alla i hans familj pensionärer? ;)

Trodde inte att möblerna ingick... *whistle*

Sen är det ju bra att den inte är renoverad så slipper man betala för det någon annan har gjort, sen så kan man få det som man själv vill ha det.

Durre
2008-03-07, 00:27
Trodde inte att möblerna ingick... *whistle*

Sen är det ju bra att den inte är renoverad så slipper man betala för det någon annan har gjort, sen så kan man få det som man själv vill ha det.

Ja men blir det inte billigare med renoverat iställer för att bygga om allt själv? Säkert olika från fall till fall men tänkte mig som en moddad bil typ :)

KniveN
2008-03-07, 18:28
Ja men blir det inte billigare med renoverat iställer för att bygga om allt själv? Säkert olika från fall till fall men tänkte mig som en moddad bil typ :)

Nä inte så länge du kan renovera det mesta själv, annars så skulle ju inte så många renovera innan dom flyttar.

Finns ju även många som köper renoverar och säljer.

Bilar sjunker ju i värde och lägenheter stiger i värde. (iaf räknat över många år)

Durre
2008-03-07, 19:59
Nä inte så länge du kan renovera det mesta själv, annars så skulle ju inte så många renovera innan dom flyttar.

Finns ju även många som köper renoverar och säljer.

Bilar sjunker ju i värde och lägenheter stiger i värde. (iaf räknat över många år)

Sant.

Cilia
2008-03-07, 21:09
JAg föredrar också hellre orenoverat än tiptop.

Du måste ju betala ett högre pris för någon annans renovering och sällan har man exakt samma smak. Då får du dessutom kostnaden för att göra om det du inte gillar.

Durre
2008-03-07, 22:40
Okej, alltså utan någon erfarenhet men jag antar man kan lära sig att renovera det man vill.

PowPow
2008-03-08, 11:52
Okej, alltså utan någon erfarenhet men jag antar man kan lära sig att renovera det man vill.

Det beror på vad man ska renovera. Måla om och sånna saker är ju inga problem att lära sig i ett nafs. Att våtsäkra ett badrum eller något sånt ä ju lite svårare :D

Hur som helst så är det ju inte gratis bara för att man gör det själv. Långt ifrån (lite beroende på vad man ska göra såklart),

Durre
2008-03-08, 11:56
Det beror på vad man ska renovera. Måla om och sånna saker är ju inga problem att lära sig i ett nafs. Att våtsäkra ett badrum eller något sånt ä ju lite svårare :D

Hur som helst så är det ju inte gratis bara för att man gör det själv. Långt ifrån (lite beroende på vad man ska göra såklart),
Ja precis, spec i badrummet där lär det nog vara en kunnig.

PowPow
2008-03-08, 11:58
Ja precis, spec i badrummet där lär det nog vara en kunnig.

Ja. Sen finns det en del grejer man inte får göra som lekman, hur mycket man än anser sig behärska det. Har inte riktigt koll på vad det är dock. Fasta (inbyggda) elledningar och fasta vattenledningar tror jag. Men är inte säker, så skjut mig inte.

Tolkia
2008-03-08, 12:16
Sen finns det en del grejer man inte får göra som lekman, hur mycket man än anser sig behärska det. Har inte riktigt koll på vad det är dock. Fasta (inbyggda) elledningar och fasta vattenledningar tror jag.
Just när det gäller vatten skall man vara jävligt försiktig om man inte är riktigt säker på att man vet vad man håller på med (gäller särskilt lägenhet, eftersom man i värsta fall riskerar att orsaka skada även hos grannarna, vilket inte blir billigt). Det blir ett HELVETE om något går fel ...

PowPow
2008-03-08, 12:20
Just när det gäller vatten skall man vara jävligt försiktig om man inte är riktigt säker på att man vet vad man håller på med (gäller särskilt lägenhet, eftersom man i värsta fall riskerar att orsaka skada även hos grannarna, vilket inte blir billigt). Det blir ett HELVETE om något går fel ...

Ja, vatten kan nog fucka upp ganska mycket.
Och man bör väl även se till att anlita en auktoriserad (så heter det kanske inte) hantverkare för sånt, och se till att inte det är svartarbete. Kan bli jäkliga problem med försäkringen om man inte har några kvitton och sånt, har jag hört. Am I right?

Inte kul att behöva betala sina egna och grannarnas fuktskador direkt ur fickan :D

Durre
2008-03-08, 13:08

Det kan jag tänka mig, låter nästan som du själv gjort det, eller :D?