handdator

Visa fullständig version : Hur många gram protein per kg ska man egentligen äta?

Tomten
2003-05-17, 17:48
Ja, hur många gram protein per kg ska man egentligen äta?

Nitrometan
2003-05-17, 18:21
Svår fråga. Det beror på så mycket. Hur tungt och ofta man tränar, om man ligger i deff eller bulk...

Kanske ännu en onödig poll? :thefinger

Niclaaas
2003-05-17, 18:28
beror ju som sagt på massor av saker men jag lägger min röst på 2g/kg... men jag tränar inte för att bli stor heller :)

Bamse
2003-05-17, 18:29
Var är "Vet inte"-alternativet? Rimligtvis borde ju ca 98 % svara "Vet inte" om de ska vara ärliga. Tror inte att särskilt många (läs: ingen) här har gjort någon seriös forskning i ämnet.

PDS
2003-05-17, 19:18
Dom som säljer kosttillskott brukar alltid säga "ju mer desto bättre"

(så blir det mer klirr i kassan för "dom")

King Grub
2003-05-17, 19:43
2 gram minst, 3 gram högst, är min personliga uppfattning. Under 2 gram tror jag inte det går att göra optimala ökningar, men att sätta i sig mer än 3 gram protein per kilo kroppsvikt och dag ger nog bara kvarterets dyrbaraste toalettbesök.

Men varför spelar bulk eller deff någon speciell roll? E-% värdet förändrar självklart, men för verkligen antalet gram man bör få i sig det? Proteinet är ju inte det första man drar ner på direkt.

Alcazara
2003-05-17, 21:17
Kroppen kan ju inte ta upp hur mycket protein som helst...och om proteinintaget är det samma dag efter dag, så vänjer sig kroppen och svarar inte med extra muskelökningar...
Det bästa är nog att äta tillräckligt mycket protein (ca 2-3 g beroende på sitt mål), och ha dagar då man äter mindre protein. Detta gör att när du återgår till ditt "normala" proteinintag svarar kroppen med att ta åt sig all protein den får och musklerna sväller... :)

Tomten
2003-05-17, 23:27
Originally posted by Bamse
Var är "Vet inte"-alternativet? Rimligtvis borde ju ca 98 % svara "Vet inte" om de ska vara ärliga. Tror inte att särskilt många (läs: ingen) här har gjort någon seriös forskning i ämnet.

Funderade mer på hur mycket ni äter och vad ni tycker är rimligt... ingen poll här är ju direkt vetenskaplig, finns ju inte många här som har någon direkt utbildning i vare sig styrketräning eller kost & näring, så det mest baseras ju på vad personen i fråga har lärt sig under tiden han/hon tränat...

Tompi
2003-05-18, 02:06
Känns som att det bror på vad man vill åstadkomma med sin kost!

Nitrometan
2003-05-18, 12:02
> Kroppen kan ju inte ta upp hur mycket protein som helst...
Vad grundar du det på? Hur mycket kan den ta upp?

> och om proteinintaget är det samma dag efter dag, så vänjer
>sig kroppen och svarar inte med extra muskelökningar...
Jaså? Varför skulle det vara så?

:confused:

King Grub
2003-05-18, 12:11
Kroppen tar upp i stort sett allt protein man äter. Att det sedan inte kommer att användas till att bygga muskler är en annan sak.

Nitrometan
2003-05-18, 12:15
Visst är det så Grubben, men det visste vi väl allihop. Det var inte det Alcazara sa.

Sen undrade jag över varför muskelökningarna skulle minska för att man äter samma proteinmängd varje dag?

Får man i sig det som behövs och tillför rätt träningsstimuli så borde man ju öka? Eller?

King Grub
2003-05-18, 12:17
Originally posted by Nitrometan
Visst är det så Grubben, men det visste vi väl allihop. Det var inte det Alcazara sa.

Sen undrade jag över varför muskelökningarna skulle minska för att man äter samma proteinmängd varje dag?

Får man i sig det som behövs och tillför rätt träningsstimuli så borde man ju öka? Eller?

Efter 5-6 veckor på "överdosering" av protein har levern lärt sig bryta ner proteinet.

Alcazara
2003-05-18, 12:38
Originally posted by Nitrometan
> Kroppen kan ju inte ta upp hur mycket protein som helst...
Vad grundar du det på? Hur mycket kan den ta upp?

> och om proteinintaget är det samma dag efter dag, så vänjer
>sig kroppen och svarar inte med extra muskelökningar...
Jaså? Varför skulle det vara så?

:confused:

Jo, jag menade så här: att kroppen är en finurlig sak och för att den ska svara på det proteinintag du käkar, så måste ju musklerna ha ett "sug" efter protein. Man kan väl inte bara fylla på hur mycket som helst och tro att musklerna ska ta upp allt, eller? Överskottet kommer antagligen att användas som bränsle eller att brytas ned. Jag menade ovan att för att stimulera tillväxt, så krävs det variation, både i kostupplägget och i träningen. Kör du samma program år ut och år in så är det klart att du inte växer!!! Liksom med kosten, käkar du samma år ut och år in så kommer det inte ske ett smack. Rätta mig om jag har fel!

Dasse
2003-05-18, 16:11
Finns studier som visar att man bör ligga runt eller över ca 1,8 g/kg kroppsvikt. För att ha lite marginal är 2 g/kg kroppsvikt ett bra riktmärke tycker jag.

References
Lemon, PW, "Is increased dietary protein necessary or beneficial for individuals with a physically active life style?" Nutr. Rev. 54:S169-175, 1996.
Lemon, PW, "Do athletes need more dietary protein and amino acids?" International J. Sports Nutri. S39-61, 1995.
Tarnopolsky, MA, "Evaluation of protein requirements for trained strength athletes." J. Applied. Phys. 73(5): 1986-1995, 1992
Phillips, SM, "Gender differences in leucine kinetics and nitrogen balance in endurance athletes." J. Applied Phys. 75(5): 2134-2141, 1993.
Tarnopolsky, MA, 1992.

YTS
2003-05-20, 07:08
Vårat proteinbehov styrs som jag ser det av tre faktorer:

1. Basalbehov för att upprätthålla den muskelmassa vi redan har. ca 0,75 g/kg kroppsvikt.

2. Extra protein för tillväxt. Om man lägger på sig 6 kg muskler på ett år, så består dessa av ungefär 1800 g protein, utslaget på 365 dagar betyder det 4,93 g per dag, alltså inte per kg, utan totalt. Detta skall dock räknas upp med ca 33%, eftersom kostens protein ofta har ett NPU (Netto Protein Utilasion) på 75%. Alltså 6,57 g per dag, slår vi sedan ut dessa på t.ex. 80 kg, så behöver vi bara 0,08g/kg extra för tillväxt.

3. Förbränning av proteiner under fysisk aktivitet. Hur stor denna del beror till stor del på hur välfyllda musklerna och leverns glykogen depåer är. Finns det dåligt med glykogen i kroppen ökar förbränningen av protein (aminosyror) markant.

Räknar man på att 15% av energiåtgången under ett pass utgörs av aminosyror, så behöver man med dessa tre faktorer mellan 2 och 3 g per kg kroppsvikt, beroende på vikt, massivitet och antal träningstimmar per vecka.

Yngve

z_bumbi
2003-05-20, 10:13
Dasse: Intressanta referenser :thumbup:

Alcazara
2003-05-20, 12:26
Räknas det protein man får från bröd, ris och grönsaker också? Eller är det bara det protein man får från kött, fisk, mejeriprodukter etc. som man räknar in i det protein man käkar?

puppas
2003-05-20, 12:28
Originally posted by YTS
Vårat proteinbehov styrs som jag ser det av tre faktorer:

2. Extra protein för tillväxt. Om man lägger på sig 6 kg muskler på ett år, så består dessa av ungefär 1800 g protein, utslaget på 365 dagar betyder det 4,93 g per dag, alltså inte per kg, utan totalt. Detta skall dock räknas upp med ca 33%, eftersom kostens protein ofta har ett NPU (Netto Protein Utilasion) på 75%. Alltså 6,57 g per dag, slår vi sedan ut dessa på t.ex. 80 kg, så behöver vi bara 0,08g/kg extra för tillväxt.

Damn.....:confused:

z_bumbi
2003-05-20, 12:45
Originally posted by Alcazara
Räknas det protein man får från bröd, ris och grönsaker också? Eller är det bara det protein man får från kött, fisk, mejeriprodukter etc. som man räknar in i det protein man käkar?

Jag räknar in det de få gånger jag räknar på protein, men jag drar bort ca 30 % av detta protein från totalen pga att man inte tar upp det på samma sätt som protein från animaliska källor (30 % är min version, har ingen aning om hur väl det stämmer med det geomsnitt av vegetabiliska proteinkällor jag äter men allt är ju bara en uppskattning.) brukar i alla fall hamna runt/över 2 g /kg kroppsvikt så då är det inte så noga vilket exakt siffra jag hamnar på tycker jag.

King Grub
2003-05-20, 12:48

Jag räknar allt protein. Det är sällan man äter bara havregryn eller bara bröd. Så fort man äter något annat till kompletterar proteinernas aminosyreprofiler varandra.

Alcazara
2003-05-20, 14:51
Ja, endast gröt ska man kanske inte käka men om man tillägger mjölk ägg etc blir det väl fullvärdigt protein och t o m bättre än om man bara skulle käka ägg!!!? Proteinet kanske tas upp bättre..?

Det var bara så att jag läste i B&K att man bara ska räkna proteinet från animalier och inte från t ex pastan...Det var det som förvirrade mig...

King Grub
2003-05-20, 15:06
Ja, endast gröt ska man kanske inte käka men om man tillägger mjölk ägg etc blir det väl fullvärdigt protein och t o m bättre än om man bara skulle käka ägg!!!? Proteinet kanske tas upp bättre..?

Det var bara så att jag läste i B&K att man bara ska räkna proteinet från animalier och inte från t ex pastan...Det var det som förvirrade mig...

Första frågan: ja, då blir det fullvärdigt.

Om B&K artikeln: strunta i den. Den är felaktig. Du kan räkna proteinet i pastan också, så fort du äter något till makaronerna.

zombiealex
2003-06-24, 22:58
ägg pasta....

ägg = protein
durumvete = kolhydrater

=proteiner samt kolhydrater

Tadaaaa!!! fan va ja e grym :D

Hermes
2003-06-25, 14:22
Blir havregryn och mjölk fullvärdigt?
Blir Makaroner och mjölk fullvärdigt?

King Grub