handdator

Visa fullständig version : Kokosmjölk bra eller dåligt?

mchemmer
2008-02-27, 23:22
Jag har en liten fundering angående kokosmjölk.

Jag har hört att kokosfettet (som finns i kokos mjölken) är det sämsta fettet man kan äta. Och en del som jag har pratat med, hävdar att kokosmjölken är nyttig.

Vad stämmer egentligen?

Sleigh
2008-02-28, 01:30
Per 100 gram:
Fibrer 1,5 g
Energi 999 kJ / 239 kcal
Protein 2,3 g
Kolhydrater 3,5 g
Fett 24,0 g

Hörde en intervju på radio en gång där en som påstod sig veta sina saker berättade att kokosfett visserligen hade mycket mättatfett men att mättatfett också hade andra nyttiga effekter på hormonsystemet bl. a. Någon som vet något mer om detta?

Sleigh
2008-02-28, 01:32
förlåt läste inte din post tillräckligt noga, jag undrade ju samma sak som du. Sorry.

Scratch89
2008-02-28, 01:58
Dagens rekommendationer säger att man ska hålla nere intaget av mättat fett. Att det sedan finns studier som visar på, eller forskare som diskuterar om, mättats fett positiva egenskaper kommer dock att färga av sig och eventuellt ge nya rekommendationer.

Eddie Vedder
2008-02-28, 05:42
Inget fel med kokosmjölk.

Finns för övrigt en hel del trådar som diskterar kokosfett som du kan söka efter om du är intresserad:)

bollio
2008-02-28, 10:53
Kokosfett har konsumerats av mänskligheten under väldigt lång tid. Det är än idag ett viktigt dietärt inslag för många människor. Det är ett mycket stabilt fett som lämpar sig bra till stekning och anses rent allmänt ha goda hälsoegenskaper. Min personliga åsikt är att det är ett mycket bra fett.

Här finns en sammanfattning av publicerad forskning kring kokosfett ifall du är nyfiken:
http://www.coconutresearchcenter.org/coconut-research.htm

AsTfL
2008-02-28, 14:39
Jag har fått för mig att i länder där det konsumeras mycket kokosmjölk som samoa tex ,så har man stora problem med hjärt och kärlsjukdomar.

mchemmer
2008-02-28, 22:31
Jag tackar för era svar.

/ Greven av chins

Morty
2008-02-29, 02:06
Jag har fått för mig att i länder där det konsumeras mycket kokosmjölk som samoa tex ,så har man stora problem med hjärt och kärlsjukdomar.

Det var väl så det inte låg till?

Eddie Vedder
2008-02-29, 07:06
Det var väl så det inte låg till?

Inte sambandet i alla fall. Ett land kan ju ha förekomst av A samt en hög konsumtion av B men för den skull behöver ju inte A orsakas av B.

Om just Samoa har jag aldrig läst men däremot Singapore (tror jag det var?) och Sri Lanka. Länder med hög konsumtion av kokos men där man inte såg någon koppling mellan kokosfettet och förekomsten av hjärt-kärlsjukdom.

illitch77
2008-02-29, 09:10
Samoa är väl världsledande i fetma och typ II diabetes. Dock beroende på importerad livsstil (och möjligen olämplig genuppsättning) och inte inhemsk kokos.