handdator

Visa fullständig version : Kontorsbeteenden - wtf

Snafu
2008-02-27, 14:47
Hej,

Jag jobbar på kontor. Det är open plan office, dvs jag ser alla i hela avdelningen. Cirka 50-60 pers på den här sidan byggnaden och lika många på den andra.

Den här sidan består av typ sex stycken "bays", som är rektangulära. Varje bay består av 8 platser. Således måste man gå förbi alla skrivbord för att komma till de sista två platserna.

Jag sitter ungefär i mitten vilket betyder jag inte är chef nog. Men, det betyder också att cirka tre personer får förbi mitt skrivbord varje dag.

Alla dessa jävla personer rör i mitt skrivbord när dom går förbi. Typ drar med handen, trycker ned handflatan och så vidare. Ingen av dom verkar tänka på det. Bör jag ser detta som ett tecken på att dom åtrår mig, eller åtminstone respekterar mig? Eller ska jag se det som en invasion of space.

När jag frågar dom inser dom inte att dom gör det. En av personerna är min chef, en annan en person som är en kollega (fast lägre ner i hierarkin) och en annan snubbe är inte chef men något över mig i hierarkin. Han är den fula gifta.)

Vaffö gör di på dette vise?

jwzrd
2008-02-27, 14:53
Är det ditt eller de andras kontorsbeteende vi ska relatera till i tråden?

Snafu
2008-02-27, 14:55
Är det ditt eller de andras kontorsbeteende vi ska relatera till i tråden?

De andras. De underligas.

Tolkia
2008-02-27, 14:57
Jag skulle iofs bli lite förvånad om någon ställde mig frågan "Varför rör du vid mitt skrivbord när du går förbi?" :D

Om du ser det som en invasion of space måste väl bero på hur mycket space du behöver (så länge de inte typ river ut dina pappershögar, då är det krig i Tomteskogen).

jwzrd
2008-02-27, 14:58
De andras. De underligas.

Men när jag läser ditt inlägg så ser jag hur mycket energi och nit du lägger vid hierarkiska systematiseringar och vilka som eventuellt får och inte får nudda ditt... skrivbord.

hangatyr
2008-02-27, 15:00
läs om hur dominerar på arbetsplatsen på de andras bekostnad:
http://www.kvaser.net/power_fengshui.htm

ArcTiC
2008-02-27, 15:02
Jag tycker att du ska lägga såpa eller något annat kul på den del av ditt skrivbord som är mest utsatt av förbigående människor.

lectris
2008-02-27, 15:04
Är det trångt där ni sitter? kanske rör de skrivbordet för att de behöver stöd i sina försök att tränga sig förbi ;)

Vad vill du hellre, att de rör skrivbordet eller att de går och smeker dig varje gång de ska förbi? (tänker speciellt på den fula gifta snubben)

Snafu
2008-02-27, 15:07
Men när jag läser ditt inlägg så ser jag hur mycket energi och nit du lägger vid hierarkiska systematiseringar och vilka som eventuellt får och inte får nudda ditt... skrivbord.

Allt i England är hierarkiska systematiseringar så det kommer ganska naturligt!

Vi har chavers, lägrearbetarklass (eller egentligen har dom ju inte arbeten så jag vet inte vilken klass de egentligen tillhör), normal arbetarklass låtsasmedelklass, medelklass (som egentligen inte är så medel utan snarare mindre överklass än nånting annat) och överklassen.

Sen på arbetsplatsen finns det naturligtvis enormt med hierarkier. Hierarkier är bra.

pervan
2008-02-27, 15:10
Jag skulle personligen hälla ut ytterst liten dos koncenterad saft på ytan som sedan får torka. Om du tar rätt dos och rätt saft borde effekten bli att vederbörande fastnar och gör sig illa. Ännu bättre är det om personen har bråttom och fastnar i farten. Hela armen vrids ur led.

JJ
2008-02-27, 15:18
Jag skulle sluta fråga så mycket och limma lite krossat glas i alla hörn på skrivbordet. Det är ditt territorium och du har rätt att skydda det!!!

Gpajpen
2008-02-27, 15:42
http://www.hoax-slayer.com/images/electric-fence-snake1.jpg

Mitt tips.

manko
2008-02-27, 15:43
Ge nästa person en propp.

Snafu
2008-02-27, 15:45
Det har hänt cirka fyra gånger nu sedan jag skrev inlägget.

Det stör mig nåt så förbannat när jag sitter här och skriver inlägg på kolo......

Trance
2008-02-27, 15:51
Hur du än reagerar så bör det innehålla orden "Oi" och "cunt", mest för att man bör utnyttja dessa vid varje tillfälle som ges.

Snafu
2008-02-27, 15:53
Hur du än reagerar så bör det innehålla orden "Oi" och "cunt", mest för att man bör utnyttja dessa vid varje tillfälle som ges.

Jag har med viss success lyckats använda dessa i barmiljöer när jag inte riktigt tänkt mig för. Dock bara "oi". Med rätt timing kan det få nästan samma effekt.

z_bumbi
2008-02-27, 17:40
http://kontorab.rkv.se/foretag/assets/rkv_Product_images/071013.jpg

Modde
2008-02-27, 18:11
Olla skrivbordet där de brukar dra sina händer...

Så gjorde vi i lumpen innan visitation av logementen. Roligt som fan när man var 18 år... :smash:

christian
2008-02-27, 18:45

Äh, vi har alla sett hur du torrunkat till senaste organisationsplanen.

OnT: Jag pratar mycket med folk på jobbet, ofta står de vid min arbetsplats. Jag har tvingats flytta mina pennor och mobiltelefonen till "insidan" av bordet. Annars är det alltid något tanklös jäkel som roffar åt sig en penna eller får för sig att telefonen är hans. Råttfällor? Undrar om de funkar.. *whistle*

skaparn
2008-02-27, 20:31
Jag vet en kolomedlem som hade löst det hela med en heltäckande ollning av skrivbordet (via ombud då, på grund av fysiologiska förhållanden). Sedan kan du sitta och njuta av att de alla blir könade.

Cilia
2008-02-27, 20:38
snafu du har för mycket tid
ta ett samtal med din chef och be honom hålla dig sysselsatt så du slipper få nojan av skitsaker.

Alexton
2008-02-27, 22:16
Jag får lite "Man comes to work armed with two handguns, kills the entire office staff and then himself" vibbar från tråden *whistle*

tjabon
2008-02-27, 22:25
Allvarlig revirkränkning!!!!:D

Näää, men seriöst:
Jag tycker det verkar vara ett beteende från deras sida för
att fastställa "hackordningen".

Du har tydligen några alfa-hannar-prospects på kontoret!

(för några år sen jobbade jag i en liknade miljö på Volvo, -pest!
efter ett tag börjar man reta sej på allt möjligt)

Osten80
2008-02-27, 22:31
Kontorslandskap är djävulens påfund. Jag satt i ett sådant i Belgien, och jag hatade det. Sjukt jävla stimmigt. Den senaste tiden har jag delat kontor med en kvinna på jobbet, som jag fungerar bra ihop med. Då funkar det att dela. Annars vill jag helst sitta själv.

jwzrd
2008-02-27, 23:26
Äh, vi har alla sett hur du torrunkat till senaste organisationsplanen.

OnT: Jag pratar mycket med folk på jobbet, ofta står de vid min arbetsplats. Jag har tvingats flytta mina pennor och mobiltelefonen till "insidan" av bordet. Annars är det alltid något tanklös jäkel som roffar åt sig en penna eller får för sig att telefonen är hans. Råttfällor? Undrar om de funkar.. *whistle*

Ja verkligen. Hierarkier påverkar mig väldigt mycket.

Trance
2008-02-27, 23:29
Folk missar att jwzrd är programmerare. Det betyder inlåst på ett kontor/vindsvåning/källare och hålls undan från andra människor med hjälp av kaffe/cola/pengar.

jwzrd
2008-02-27, 23:30
Folk missar att jwzrd är programmerare. Det betyder inlåst på ett kontor/vindsvåning/källare och hålls undan från andra människor med hjälp av kaffe/cola/pengar.

Jag tänkte skriva något åt det hållet men insåg att det skulle se fult ut att tala i egen sak :/

hangatyr
2008-02-28, 08:42
Jag tänkte skriva något åt det hållet men insåg att det skulle se fult ut att tala i egen sak :/

inget agile war-roomtrams här inte?

Snafu
2008-02-28, 10:36
Fakking hell nu ska "senior management" komma på besök på tisdag, sen besök till flådig restaurang. Jag måste köpa ett stycke kostym. De gamla ser fanimig förjävliga ut.

jwzrd
2008-02-28, 10:40
inget agile war-roomtrams här inte?

Agile men inget satans war room. Vi är inte retards (eller ja, de andra är inte retards).

manko
2008-02-28, 10:42
http://www.coolstuff.se/p659/USBMissileLauncher.html

Köp denna och skjut på dom som rör ditt skrivbord

Snafu
2008-02-28, 10:52
snafu du har för mycket tid
ta ett samtal med din chef och be honom hålla dig sysselsatt så du slipper få nojan av skitsaker.

Det är bara det att ibland, när jag faktiskt jobbar, är det störande när folk stöter i skrivbordet.

Det är nog distraherande nog att höra tjugielva personer prata redan.

hangatyr
2008-02-28, 11:13
Agile men inget satans war room. Vi är inte retards (eller ja, de andra är inte retards).

hehe.

olwe
2008-02-28, 11:54
Tänk hur mycket du skulle sitta och slöa om du inte jobbade i kontorslandskap.

Panoptikon-stuket regerar.

Tabbe
2008-02-28, 11:56
Du är så underbart bitter snafu :D älskar dina trådar.

Dumpa flickvän/jobb/england och flytta till spanien.

Snafu
2008-02-28, 11:56
För helvete.

Vi har gått över från Lotus Notes till Microsoft Outlook och alla dessa individer som känner att dom inte har nog med personlig frihet eller är allmänt missnöjda med sina liv har nu börjat använda färgglada templat för sina jävla email. Nu alldeles nyss fick jag ett email som var pissgult vid vänstermarginalen för att sedan bli lite sådär smutsvitt högerut.

Eller varför inte en vit bakgrund med blått rutnät? Ja varför inte.

olwe
2008-02-28, 11:58
För helvete.

Vi har gått över från Lotus Notes till Microsoft Outlook och alla dessa individer som känner att dom inte har nog med personlig frihet eller är allmänt missnöjda med sina liv har nu börjat använda färgglada templat för sina jävla email. Nu alldeles nyss fick jag ett email som var pissgult vid vänstermarginalen för att sedan bli lite sådär smutsvitt högerut.

HAhahahha

jwzrd
2008-02-28, 12:05
För helvete.

HAhahahahah STATIONARIES!! Hur skulle världen se ut om inte retards fick ändra färg på det de skriver?

Snafu
2008-02-28, 12:06
HAhahahahah STATIONARIES!! Hur skulle världen se ut om inte retards fick ändra färg på det de skriver?

Jag vet inte. Fläskmammorna på andra sidan avdelningen har varit ovanligt lugna med frågor på senaste tiden.

jwzrd
2008-02-28, 12:09
Jag vet inte. Fläskmammorna på andra sidan avdelningen har varit ovanligt lugna med frågor på senaste tiden.

Fläskmamma ey? Men ärligt talat; vad är det som driver retards till textfärg-knappen och/eller Comic Sans i någon annan konstellation med LSD-bakgrund?

Snafu
2008-02-28, 12:15
Fläskmamma ey? Men ärligt talat; vad är det som driver retards till textfärg-knappen och/eller Comic Sans i någon annan konstellation med LSD-bakgrund?

Hmmm detta är faktiskt lite skrämmande. Du har precis lyckats pricka in det största psykfallet på avdelningen.

Hon är amerikanska och verkar komma från en hippiefamilj. Hon gillar att läsa böcker, underliga böcker. Bridget heter hon.

Hon har lyckats med följande:

1. Hon har en blå streckat linje i vänstermarginalen.
2. Resten av templatet (eller vad det nu heter) är blåstreckat, bara sådär lite grand men tillräckligt för att man skall störa sig på det. Linjen till vänster ser nästan heldragen ut.
3. I MSN (vi har MSN som real time communicator) använder hon comic sans serfiff i typ rosa?
4. Till hennes försvar använder hon faktiskt Arial i emailen.

Snafu
2008-02-28, 12:16
Fläskmamma är benämningen på alla mammor på avdelningen som jobbar deltid och egentligen skiter i sitt jobb eller åtminstone är ruskigt dåliga på vad dom gör. Sen är dom gravt överviktiga hela bunten. Sen kommer dom oftast med frågor stup i kvarten.

Jag har egentligen inte så mycket mot mammor i allmänhet. Hade dom varit snygga hade det varit en annan femma.

jwzrd
2008-02-28, 12:17
Hmmm detta är faktiskt lite skrämmande. Du har precis lyckats pricka in det största psykfallet på avdelningen.

Hon är amerikanska och verkar komma från en hippiefamilj. Hon gillar att läsa böcker, underliga böcker. Bridget heter hon.

Hon har lyckats med följande:

1. Hon har en blå streckat linje i vänstermarginalen.
2. Resten av templatet (eller vad det nu heter) är blåstreckat, bara sådär lite grand men tillräckligt för att man skall störa sig på det. Linjen till vänster ser nästan heldragen ut.
3. I MSN (vi har MSN som real time communicator) använder hon comic sans serfiff i typ rosa?
4. Till hennes försvar använder hon faktiskt Arial i emailen.

Det man inte förmår uttrycka i text försöker man spy dit med kritor efteråt?

Snafu
2008-02-28, 12:17
Det man inte förmår uttrycka i text försöker man spy dit med kritor efteråt?

Intressant, har jag inte tänkt på faktiskt.

Kurash
2008-02-28, 12:19
Vår förra ekonomiassistent kommunicerade med vinkande kossor via MSN. Gulligt, ja. Informativt, nej.

Snafu
2008-02-28, 13:04
Eh jaha. Då får man uppdraget att sitta bredvid högsta hönset vid efterföljande middagen "The Director wants to sit next to people he hasn't spoken much with before".

Jag som hade tänkt supa mig radar på gratissprit.

Nitrometan
2008-02-28, 13:06
Jaha. Så chefen vill bli "folklig"?

Utesluter det ena det andra?

Snafu
2008-02-28, 13:08
Jaha. Så chefen vill bli "folklig"?

Utesluter det ena det andra?

Misstänker att det är något sånt. Middle management skulle nog bli högst upprörda om lower management super sig dyng framför senior management.

Jag kommer naturligtvis ta tillfället i akt och säga till honom att han borde raka av mustachen.

tntballe
2008-02-28, 13:11
Eh jaha. Då får man uppdraget att sitta bredvid högsta hönset vid efterföljande middagen "The Director wants to sit next to people he hasn't spoken much with before".

Gör det iaf, brukar kunna bli sådär underbart pinsamt efteråt.

Nitrometan
2008-02-28, 13:11
Jag kommer naturligtvis ta tillfället i akt och säga till honom att han borde raka av mustachen.
Bra initiativ. Säg att John Cleese passar i sin mustasch, men tjefen är inte John Cleese.

Eller Tom Selleck.

Engelsk hierarki är tråkig. Påminner om när jag konsultade i England.

Snafu
2008-02-28, 13:14
Bra initiativ. Säg att John Cleese passar i sin mustasch, men tjefen är inte John Cleese.

Eller Tom Selleck.

Engelsk hierarki är tråkig. Påminner om när jag konsultade i England.

Det här är nästan the best of both worlds - jobba i england för ett gigantiskt amerikanskt ultrakonservativt företag.

Engelsmännen snubblar på sina egna fötter för att smöra så mycket som möjligt och amerikanen kommer prata en massa tomma ord som engelsmännen försöker tolka. Själv sitter jag i mitten och är sådär allmänt svennesvensk och undrar "what teh fuzz is about".

Nitrometan
2008-02-28, 13:16
Det här är nästan the best of both worlds - jobba i england för ett gigantiskt amerikanskt ultrakonservativt företag.

Hilarious.

Jag har varit i kontakt med amerikanska företag också.

Jag avundas dig inte. Men jag skrattar åt din situation. ;) Iaf lite.

FFS! Dumpa bruden - annars kommer du att bli en mycket bitter man.

Snafu
2008-02-28, 13:20
Hilarious.

FFS! Dumpa bruden - annars kommer du att bli en mycket bitter man.

Alltså, jag är inte bitter för fem öre i verkliga livet. Jag är väl sådär lite hård mot patrask i allmänhet kanske men inte mot vanliga vettiga människor.

Men dumpa bruden borde jag naturligtvis göra. Men det får bli en senare fråga. Hon har ett halvår på sig för förbättring, nånting hon naturligtvis antagligen kommer fallera hårt på.

Anyhoooo kaffe.

Nitrometan
2008-02-28, 13:22
Alltså, jag är inte bitter för fem öre i verkliga livet. Jag är väl sådär lite hård mot patrask i allmänhet kanske men inte mot vanliga vettiga människor.
Bra det. Jag ser bara risken att du kommer att bli det.

Man ska vara hård mot patrask. De kanske lär sig.

Har ni bra kaffe på jobbet?

Trance
2008-02-28, 13:23
För helvete.

Man kan ju inte göra annat än att hata sådana människor. Men du slipper i alla fall Lotus Notes, det är ju alltid något.

Snafu
2008-02-28, 13:25
Bra det. Jag ser bara risken att du kommer att bli det.

Man ska vara hård mot patrask. De kanske lär sig.

Har ni bra kaffe på jobbet?

Det man betalar för japp. Jag håller på att vänja av mig vid det men med tanke på att det har gått sex månader och jag fortfarande grimaserar precis just nu när jag dricker gratiskaffet får mitt svar vara nej.

Sidenote: Jag fick precis mitt nya Amexkort för jobbresor och märker att det nu har en sån där häftig pin-funktion. Välkommen till 2000-talet Amex. Sen är det ett klistermärke där det står att jag skall aktivera kortet och använda deras gratis onlinetjänster. Kul tänker jag. Jag möts av:

We're Sorry...
The American Express Online Services system has not properly responded to your request. If the problem persists, please call American Express Customer Service at 0 1273 576111, 24 hours, 7 days a week.We apologize for any inconvenience this may have caused you.

Vilken jävla surprise Amex. Kan ni nånsin göra nånting rätt?

Scratch89
2008-02-28, 13:28
Kan du inte bara ringa numret?

Snafu
2008-02-28, 13:29

Ringa?

Scratch89
2008-02-28, 13:30
Ringa?

Är det för 1900-tal? Eller vill du bara inte hamna hos en dansk support igen? :D

Snafu
2008-02-28, 13:36
Är det för 1900-tal? Eller vill du bara inte hamna hos en dansk support igen? :D

Ok, jag provar ringa. One sec. Undra om det kommer gå smärtfritt och under 2 minuter eller inte. Jag tar tid:

12,36.00

Scratch89
2008-02-28, 13:37
Eftersom klockan är 1337 så borde det gå smärtfritt.

EDIT: Du är i UK, skiter det sig får du vänta en timma!

Nitrometan
2008-02-28, 13:40
För helvete.

Vi har gått över från Lotus Notes till Microsoft Outlook och alla dessa individer som känner att dom inte har nog med personlig frihet eller är allmänt missnöjda med sina liv har nu börjat använda färgglada templat för sina jävla email.
Men. Du slipper Notes.

Det innebär iaf åtminstone 45% mindre arbetsrelaterad frustration varje dag...

Grattis!

jwzrd

Snafu är väl inte något slags bög, eller?

Cilia
Det är bara det att ibland, när jag faktiskt jobbar, är det störande när folk stöter i skrivbordet.

Det är nog distraherande nog att höra tjugielva personer prata redan.
Jag förstår att det är störande.
När jag är koncentrerad vill jag inte bli störd.
Jag kan nog tycka att det är ett ganska nonchalant beteende av dom.
Apropå ljud så finns det dom hos oss som sitter i storrum som använder hörlurar när dom arbetar. Det finns tydligen sånna som är hörselavkänande så om det är tyst så hörs inget och är det ljud omkring så händer ngt annat om det kommer typ pausmusik eller liknande vet jag inte. Men hos oss jobbar många med hörlurar med musik i.

Snafu
2008-02-28, 13:41
12.39.47

Gick varken smärtfritt eller under 2 minuter.

Satans telepromoptrösten i början accepterade inte kortnumret heller. Jag förstår inte vad Holly säger riktigt för hon tjänar säkert 5.50 pund i timmen och bor i Manchester. Sen frågar dom efter "memorable date" som jag tydligen angivit förut nångång i tiden. Vilka jävla företag använder memorable date som lösenordsskydd?

Alltså Amex är ett sånt gäng muppar.

manko
Jag förstår att det är störande.
När jag är koncentrerad vill jag inte bli störd.
Jag kan nog tycka att det är ett ganska nonchalant beteende av dom.
Apropå ljud så finns det dom hos oss som sitter i storrum som använder hörlurar när dom arbetar. Det finns tydligen sånna som är hörselavkänande så om det är tyst så hörs inget och är det ljud omkring så händer ngt annat om det kommer typ pausmusik eller liknande vet jag inte. Men hos oss jobbar många med hörlurar med musik i.

Vad är det för skojigt jobb var man kan sitta och lyssna musik samtidigt? :)

Snafu

:laugh:

Nitrometan
2008-02-28, 13:42
Memorable date? Testa 9/11. Det borde Amex gilla.

Nitrometan
2008-02-28, 13:43
Jag har lurar i öronen hela dagen. Orka lyssna på kollegor.

Snafu
2008-02-28, 13:44
Memorable date? Testa 9/11. Det borde Amex gilla.

"Sorry sir you have to chose another date that has been blocked in the system". Misstänker jag iaf.

hangatyr
2008-02-28, 13:45
Jag har lurar i öronen hela dagen. Orka lyssna på kollegor.

Lurar I öronen? hur stora öron har du egentligen!? :D

jontahontas
2008-02-28, 13:46
Coolt! Det här är som att se på the Office, fast på riktigt. Och således mycket bättre. En helt främmande värld.

Snafu
2008-02-28, 13:46
Ooo nu blir det avundsjuka på jobbet. Jag var naturligtvis tvungen att kläcka ur att jag skall sitta vid the main man, så att säga. Sådär i förbifarten.

"Yeah I probably have to buy a new suit after all, I have to sit next to XXXXXX."

manko
2008-02-28, 13:47
Coolt! Det här är som att se på the Office, fast på riktigt. Och således mycket bättre. En helt främmande värld.

hahaha, du har fan rätt. Snafu borde börja ta med filmkameran till jobbet. Snafu office

mini
2008-02-28, 13:48
Den här tråden gör att jag gillar Snafu igen.

Cilia
2008-02-28, 13:49
För helvete.

Jag är totalt allergisk mot sånt. Min kompis har förbjudit folk på sin arbetsplats att inte följa den grafiska profilen. Hon vägrar att läsa.

Min erfarenhet är att personalmänniskor älskar att hitta på egna profiler.
dom tror det blir trevligare och att budskapet blir mjukare om man har roliga typsnitt. Naturligtvis klarar inte vår personalavdelning av att följa den grafiska profilen när det gäller sina meddelanden utan dom har ett eget typsnitt högst upp för att sen följa mallen. PUCKON!

Dom är handläggare och använder det när dom sitter och skriver och inte vill bli störda.

Scratch89
2008-02-28, 13:51

HAHA! Älskar den!
http://bp3.blogger.com/_5D2VJLf9fe0/R2Gcxj6u5MI/AAAAAAAAAGc/k2K0bpcIfs0/s320/N%C3%A5n+sorts+b%C3%B6g.jpg

jwzrd
2008-02-28, 13:52
HAHA! Älskar den!
http://bp3.blogger.com/_5D2VJLf9fe0/R2Gcxj6u5MI/AAAAAAAAAGc/k2K0bpcIfs0/s320/N%C3%A5n+sorts+b%C3%B6g.jpg

Jag med.

Snafu
2008-02-28, 13:53
HAHA! Älskar den!

Fyfan fick hjärtat i halsgropen när hårddisken började rassla.

En distinkt rädsla av att det inte är office safe.

Nitrometan
2008-02-28, 21:06
Lurar I öronen? hur stora öron har du egentligen!? :D
In-ears. Små lurar.

Nitrometan
2008-02-28, 21:08
Ooo nu blir det avundsjuka på jobbet. Jag var naturligtvis tvungen att kläcka ur att jag skall sitta vid the main man, så att säga. Sådär i förbifarten.

"Yeah I probably have to buy a new suit after all, I have to sit next to XXXXXX."
Hahahahaha!!!

Där fick de för att de tafsade på ditt skrivbord!

They can eat your shorts!

Snafu
2008-02-29, 11:40
Nu ägde jag precis upp avdelningen.

Jag mot tre andra och 30 minuter sen inser precis alla att jag har rätt. Det är nästan så jag får en orgasm.

Snafu
2008-02-29, 11:45
Nu ägde jag precis upp avdelningen.

Jag mot tre andra och 30 minuter sen inser precis alla att jag har rätt. Det är nästan så jag får en orgasm.

Inser nu att jag låter som en misslyckad människa som griper efter halmstrån.

Jag går och tar en kaffe.

Cilia
2008-02-29, 12:14
Inser nu att jag låter som en misslyckad människa som griper efter halmstrån.

Jag går och tar en kaffe.
du är verkligen skitkul.
Men jag gillar också att ha rätt.
En oerhört skön känsla att få äga andra.
Sen gäller det bara att vara oerhört ödmjuk.
Annars blir du bara odräglig och då har du ingenting för att du hade rätt ändå.

Snafu
2008-02-29, 12:35
du är verkligen skitkul.
Men jag gillar också att ha rätt.
En oerhört skön känsla att få äga andra.
Sen gäller det bara att vara oerhört ödmjuk.
Annars blir du bara odräglig och då har du ingenting för att du hade rätt ändå.

Jag fallerade hårt på att vara ödmjuk. Jag proklamerade min egen förträfflighet direkt, naturligtvis mest till min chef, som även insåg det hela. Jag fällde även kommentaren att jag precis hade uppvisat åtminstone två exempel på företagets honörsord för "success". Han instämde givetvis och log.

Sen puttade jag till stolsryggen till en av opponenterna, varvid hon naturligtvis infliakade "Yes you were right".

Nu behöver jag nog inte göra något mer jobb idag tror jag. Kanske dags för en lunch på schtaaan?

I am a bad person.

Cilia
2008-02-29, 12:37
Nu behöver jag nog inte göra något mer jobb idag tror jag. Kanske dags för en lunch på schtaaan?
Vilket innebär att du nog förmodligen hamnar på en normal dagsverke för dig va? *EG*

Snafu
2008-02-29, 12:41
Vilket innebär att du nog förmodligen hamnar på en normal dagsverke för dig va? *EG*

Jag har faktiskt fyllt i ett rent ut sagt tayloritiskt formulär under hela veckan där jag skall skriva vad jag gör varje dag.

Jag kan lugnt konstatera att jag inte fyller upp 7.5 timme :) Som mest har jag kommit upp i fyra timmar och det är nog något av en överdrift.

Sen undrar jag huruvida jag skall börja fylla i saker och timmar för att det skall se ut som att jag är heltidssysselsatt eller inte. Jag tror inte jag kommer göra det.

Bakgrunden till det hela är att min hub gör bra ifrån sig, medan de andra europeiska hubbarna inte gör det. Således skall alla fylla i formulärhelvet för att se "what the learnings are". Så att säga.

Cilia
2008-02-29, 12:43
Så då hade jag rätt ;P

Snafu
2008-02-29, 12:45
Så då hade jag rätt ;P

Väldigt väldigt rätt.

Snafu
2008-02-29, 17:10
Tips för intervjuer: Fråga inte hur länge man måste stanna i avdelningen innan man kan ansöka till andra avdelningar. Hiring manager kanske inte blir så imponerad.

Sidenote: Om någon har teamlead-erfarenhet från contact centre och kan tänkas jobba i Newcastle för 19.000 pund per år får ni gärna höra av er.

Yankeee
2008-02-29, 17:14
Vad lockar ni folk med när lönen ligger på den nivån den gör? :D

Snafu
2008-02-29, 17:21
Vad lockar ni folk med när lönen ligger på den nivån den gör? :D

Äventyr, billig öl, fotboll, något annorlunda.

Tjänar man mer än det är det naturligtvis kanske inte så intressant.

Snafu
2008-02-29, 17:27
Förresten, det är lägre skatt i England så det där motsvarar en lön på cirka 23k svenska i månaden, det är väl helt OK yanks? Kanske inte jämfört med Stockholmslöner iofs.

Yankeee
2008-02-29, 17:30
Förresten, det är lägre skatt i England så det där motsvarar en lön på cirka 23k svenska i månaden, det är väl helt OK yanks? Kanske inte jämfört med Stockholmslöner iofs.

Okey, jag kollade bara vad det blev på ett år i kronor. Och ja, 23k skulle jag tycka var helt ok. Det är mer än vad jag tjänar nu iallafall. Fast det är väl å andra sidan dyrare att leva i England?

Snafu
2008-02-29, 17:32
Okey, jag kollade bara vad det blev på ett år i kronor. Och ja, 23k skulle jag tycka var helt ok. Det är mer än vad jag tjänar nu iallafall. Fast det är väl å andra sidan dyrare att leva i England?

Vetefasiken. Boendet är något dyrare tror jag och inte samma standard men spriten är jävligt billig :) Kvinnorna med :)

Nej nu var jag elak.

Snafu
2008-02-29, 17:33
Sådär ja nu placerade jag precis en fransman till ett jobb. *ka-tjing*

Timme
2008-02-29, 17:39
Vilken skön tråd snafu! Du förser oss med lite vardagsdrama!

Roligt!

Jag gillar din avatar och du ser väldigt trevlig ut men nu vill jag se en ny! Du har haft din avatar i flera år. Så ta en ny bild på dig!

Snafu
2008-02-29, 17:41
Vilken skön tråd snafu! Du förser oss med lite vardagsdrama!

Roligt!

Jag gillar din avatar och du ser väldigt trevlig ut men nu vill jag se en ny! Du har haft din avatar i flera år. Så ta en ny bild på dig!

Alrajt. Jag ska ut och ta "one or two drinks" i schtaaan ikväll. Vi får se om jag lyckas med något utöver det normala på bildfronten.

Timme
2008-02-29, 17:51
Alrajt. Jag ska ut och ta "one or two drinks" i schtaaan ikväll. Vi får se om jag lyckas med något utöver det normala på bildfronten.

Ja ja jaaaa! :D

Tack snafu! Jag gillar dig ^^

Math
2008-02-29, 17:59

Du borde kontra med att avnända den ljusgråa som man måste markera för att läsa.

Skön tråd i allmänhet :)

Cilia
2008-02-29, 21:37
Tips för intervjuer: Fråga inte hur länge man måste stanna i avdelningen innan man kan ansöka till andra avdelningar. Hiring manager kanske inte blir så imponerad.
Bra tips.
Att vilja flytta på sig innan man har börjat kan skapa lite missförstånd om hur angelägen man är om att få jobbet.

Sidenote: Om någon har teamlead-erfarenhet från contact centre och kan tänkas jobba i Newcastle för 19.000 pund per år får ni gärna höra av er.
Jag har ledarerfarenhet.
hhmmm Newcastle, varför inte?
Men jag är betydligt dyrare än 19 000 pund.
Men vi kanske kan förhandla *w*

Snafu
2008-03-05, 11:36
Bra tips.
Att vilja flytta på sig innan man har börjat kan skapa lite missförstånd om hur angelägen man är om att få jobbet.

Jag har ledarerfarenhet.
hhmmm Newcastle, varför inte?
Men jag är betydligt dyrare än 19 000 pund.
Men vi kanske kan förhandla *w*

:D

Nä fyfan nu har top brass varit på besök ett par dagar. Ett antal presentationer senare och en vinfylld middag igår och ytterligare en presentation fylld till bristningsgränsen av management speak mår jag fanimig illa. Det kan dock bero på muffinen jag nyss åt också.

"I am committed"
"Discussions"
"Scaleability"
"Leverage"

Huääää.

Jag var bordsherre åt direktören igår också. Jag 28 år, han sissådär 55 med två barn och med mina mått mätt är jag nog fanimig en kommunist. Han snackade om hur han preppat sina två söner till att komma in på Harvard och det var fanimig en sjuk historia. Hans äldsta son spenderade tydligen 50-70 timmar (han sa 90 men det måste ha varit bullshit) per vecka vid 18 års ålder vid en dyr privatskola med att plugga läxor. Sonens tennisskola (dom tittade på andra sporter också) valdes utifrån hur stor chansen var att han skulle kunna bli "captain of his tennis team". Dom hade en marknadsföringsplan för yngsta sonen som tydligen lyckades "brilliantly". Hans yngsta son var tydligen bra på "interviews", och således valdes skolor utifrån huruvida de hade många intervjuer.

Huääää. En värld långt borta. Det kändes fanimig svårt att sitta och vara intresserad och "imponerad".

Nu blir det fanimig inget mer fjäsk på ett par år. Bläsch.

Snafu
2008-04-03, 11:43
Mycket kaos på jobbet nu:

1. Igår lyckades en tjej skära sig rejält med en sax så blodet sprutade
2. Idag har en tjej svimmat och ambulansen kom precis in och plockade upp henne

Sen har en annan kollegas syster nyligen dött (och kollegan har varit från work i 5 dagar) så nu sitter jag och kämpar mot att säga något som kan få henne att börja tokgråta, typ:

"They're dropping like flies" - det vore illa att säga

Eller att säga att tjejen som svimmat "looks like death".

Sånt ska man inte säga men fan vad det är svårt.

Palm
2008-04-03, 11:47

Snafu
2008-04-03, 12:06
Ah skönt. Chefen tog hand om den biten:

Högt och tydlig så att hon vars syster nyss gick bort också hörde, när han kommenterade den avsvimmade kvinnan:

"it looked like she was dying!".

Grisen
2008-04-03, 12:16
Du borde skriva en blogg!

Tricklev
2008-04-03, 12:21
Haha word, hade du skrivit en blogg hade jag följt den, sålänge du inte var dum nog att göra som 95% av alla som skriver en blogg, fylla den med nyinköpta skor, liknande ointressanta saker, eller killarnas version, nyinköpt sorround system.

skaparn
2008-04-03, 13:11
Mycket kaos på jobbet nu:

1. Igår lyckades en tjej skära sig rejält med en sax så blodet sprutade
2. Idag har en tjej svimmat och ambulansen kom precis in och plockade upp henne

Sen har en annan kollegas syster nyligen dött (och kollegan har varit från work i 5 dagar) så nu sitter jag och kämpar mot att säga något som kan få henne att börja tokgråta, typ:

Eller att säga att tjejen som svimmat "looks like death".

Sånt ska man inte säga men fan vad det är svårt.

"Looks like death", i rätt kontext, var kanske det roligaste uttrycket jag hört 2008.

Snafu
2008-04-03, 13:19
"Looks like death", i rätt kontext, var kanske det roligaste uttrycket jag hört 2008.

Och i ren corporate-anda fick vi idag ett mejl:

Subject: Safety knives
Please note that I have asked Helen to order 10 safety knives for us. If you are opening any bulky packages, please can we ask that you use these safety knives (and not scissors) to avoid any accidents in the future.

pervan
2008-04-03, 13:32
Och i ren corporate-anda fick vi idag ett mejl:

Subject: Safety knives
Please note that I have asked Helen to order 10 safety knives for us. If you are opening any bulky packages, please can we ask that you use these safety knives (and not scissors) to avoid any accidents in the future.

n00bs *gah!*

Tricce
2008-04-03, 13:37
Snafu du får nästan varje dag min dag att bli lite roligare! Tack :thumbup:

Nitrometan
2008-04-03, 14:11
Snafu, kan man skära jobbiga kollegor med dessa safety knifes?

Annars verkar de rent meningslösa.

"For my safety I might need to defend myself against the increasing stupidity in the world."

DenSisteMohikanen
2008-04-03, 14:17
Ang knivar så var det någon på min arbetsplats som lyckades köra in en brevkniv i örat, ganska allvarligt. Så det blev något likande med säkerhetsåtgärder och skit så det fick komma fram med nån annan typ av brevöppnare =)

Sker mycket konstigt på detta jobb också (kontorsmiljö) som får oss grabbar på lagret att skratta....

Cilia
2008-04-03, 17:17
Smidig chef, med sånna omkring behöver man inte oroa sig.
Hur tog kollegan var syster dött det hela?
Ofta överbeskyddar man folk i sånna situationer.

C.E.J.
2008-04-03, 18:25
Härskarteknik, eller som det heter på internetspråk: u g0t pwnd.

skaparn
2008-04-03, 18:52
Men käre snafu, jag vill fråga. Eftersom hela den här tråden för tankarna till The Office så vill vi veta: vilken karaktär skulle du säga att du själv representerar i serien?

Exdiaq
2008-04-03, 19:27
Men käre snafu, jag vill fråga. Eftersom hela den här tråden för tankarna till The Office så vill vi veta: vilken karaktär skulle du säga att du själv representerar i serien?

Jag gissar på Jim!

Snafu
2008-04-03, 21:42

Vetefan alltså, antagligen nån som limmar på receptionisten. Jag kommer nog bli Brent nu om nån månad.

Snafu
2008-04-03, 21:44
Smidig chef, med sånna omkring behöver man inte oroa sig.
Hur tog kollegan var syster dött det hela?
Ofta överbeskyddar man folk i sånna situationer.

Hon började inte gråta iaf. Grejjen var att hennes chef (inte min chef) skickade ut ett email dagen innan och bad folk att inte nämna att hennes syster dött, efter att kollegan helt enkelt sagt att hon skulle bryta ihop om nån nämnde det hela.

Min chef är väl inte alltid personen med mest ..vad heter det...mjuka sidor? Han menar dock alltid väl. Typisk engelsman, medan jag är mesig svensk.

Alexlindgren
2008-04-03, 23:06
Dom lutar sig över dig och ser att du läser på kollo, dom måste ju ta stöd på något?

skaparn
2008-04-04, 06:26
Hon började inte gråta iaf. Grejjen var att hennes chef (inte min chef) skickade ut ett email dagen innan och bad folk att inte nämna att hennes syster dött, efter att kollegan helt enkelt sagt att hon skulle bryta ihop om nån nämnde det hela.

Min chef är väl inte alltid personen med mest ..vad heter det...mjuka sidor? Han menar dock alltid väl. Typisk engelsman, medan jag är mesig svensk.

Haha, ja det brukar vara det bästa sättet för omgivningen att hantera någons sorg. Tiga ihjäl det.

Snafu
2008-04-04, 10:09
Haha, ja det brukar vara det bästa sättet för omgivningen att hantera någons sorg. Tiga ihjäl det.

Hade det varit en polare hade jag nog hanterat det annorlunda. Det här är en kollega som jag inte jobbar med egentligen.

Då är det risk/benefit-analys som gäller.

Nitrometan
2008-04-04, 10:13
Då är det risk/benefit-analys som gäller.
Jag trodde det var en "office fun"-analys som gällde?

Snafu
2008-04-04, 10:16
Jag trodde det var en "office fun"-analys som gällde?

Vetefan om "office" och "fun" någonsin bör skrivas i samma mening, särskilt inte när det är alkoholförbud på siten. :(

Nitrometan
2008-04-04, 10:23
Vetefan om "office" och "fun" någonsin bör skrivas i samma mening, särskilt inte när det är alkoholförbud på siten. :(
Alkoholförbud? I England?

Now I'm totally underwhelmed with your workingplace.

Varken min arbetsgivare eller aktuell kund har alkoförbud.

Klart man kan ha kul på sina kollegors bekostnad ibland.

http://video.stumbleupon.com/#p=81vg18v7r1

Snafu
2008-04-04, 11:10
IRRITERANDE LJUD

Vi har en handikapptoalett precis vid kontorslandskapet. Nu lyckades en new start dra i varningssladden istället för spolsnören så nu tjuter det något så förbannat på hela kontoret.

Cilia
2008-04-04, 11:26
IRRITERANDE LJUD

Vi har en handikapptoalett precis vid kontorslandskapet. Nu lyckades en new start dra i varningssladden istället för spolsnören så nu tjuter det något så förbannat på hela kontoret.

hahahaha så har jag också lyckats göra men istället för ljusknappen. Det är ju knappar i det här landet. Men jag lyckades snabbt trycka av det med dunkande hjärta.

btw så ser jag dig som den där blonde killen i the office som inte vet om han ska stå på kollegornas eller bossens sida.

Nitrometan
2008-04-04, 11:28
På våra handikapptoaletter finns en återställningsknapp.

Snafu
2008-04-04, 11:28
hahahaha så har jag också lyckats göra men istället för ljusknappen. Det är ju knappar i det här landet. Men jag lyckades snabbt trycka av det med dunkande hjärta.

btw så ser jag dig som den där blonde killen i the office som inte vet om han ska stå på kollegornas eller bossens sida.

Snafu
2008-04-04, 11:36
"OK now guys, we're about to enter a warehouse environment now. I'll just warn you that some of the people in here will be working class. So there may be some arse cleavage. Just find a partner, hold hands and don't talk to anyone."

Noodles
2008-04-04, 11:38
"OK now guys, we're about to enter a warehouse environment now. I'll just warn you that some of the people in here will be working class. So there may be some arse cleavage. Just find a partner, hold hands and don't talk to anyone."

Jag tror att du bara har skapat dig en fiktiv internetkaraktär här på Kolo. Egentligen är du Keith i The Office.

Snafu
2008-04-04, 11:47
Jag tror att du bara har skapat dig en fiktiv internetkaraktär här på Kolo. Egentligen är du Keith i The Office.

:(

Noodles
2008-04-04, 13:14
:(

Inget ont i det. Keith är en underskattad person som tar begreppet kuf till en ny nivå. Vill du hellre vara någon av de andra personerna? David Brent?

Jag måste hålla med om att det du skriver i kombination med platsen du befinner dig på ger vibbar av The Office.

n1tro
2008-04-04, 14:20
hur mkt uträttar du per dag ungefär? alltså vad är det exakt du håller på med när du stämplar in på morgonen?

Nitrometan
2008-04-04, 14:32
hur mkt uträttar du per dag ungefär? alltså vad är det exakt du håller på med när du stämplar in på morgonen?
Har du sett "Office Space"? Snafu gör ungefär lika mycket nytta som den snubben som har huvudrollen där.
Kommer du ihåg intervjuscenen i början? That's Snafu.

Snafu
2008-04-04, 14:37
MEN JAG BLIR TOKIG:

Folk som börjar rengöra sina tangentbord maniskt med tryckluftsburkar inne på kontoret. FURY.

Jävlar vad det lever om. DAMP.

PowPow
2008-04-04, 14:37
haha, klart du är keith, snafu!
http://www.wernhamhogg.co.uk/images/interviews/keith_int.jpg

Älskar tråden för övrigt :D

Edit: After work Snafu:
http://www.bbc.co.uk/comedy/content/images/2007/02/07/keith396_396x222.jpg

Snafu
2008-04-04, 14:45

Day of the Snafu:

09:00 Anländer
09:30 Läsa svenska tidningar på internet
09:30 Kolla mejl
10:00 Läsa bloggar
10:30 Svara på mejl
11:00 Något skit händer, vanligtvis halvkris
12:00 lunch
13:00 Svarar på fler mejl och fipplar med svar i databas
13:30 skriver flashigt brev till någon
14:00 Shit hits the fan och nån säger upp sig
15:00 Drar från jobbet tidigare
15:30 sitter på puben och dricker rom

Sen rullar det på så, vanligtvis har jag mer att göra men det där var drömcenariot. Tjejlila.

Idag skall jag dock intervjua en svensk tjej, så idag blir det serious cap on. Har en fin skjorta också, det ni.

Snafu
2008-04-04, 14:46
Man ser ju direkt att Keith är massmördare.

Cilia
2008-04-04, 14:51
Snafu jag har förstått att dina dagar ser ut ungefär så men en gång så hävdade du att du åtminstånde jobbade halvtid. I det där schemat ser jag ingenting av direkt arbete eller iaf väldigt lite.

Snafu
2008-04-04, 14:53
Snafu jag har förstått att dina dagar ser ut ungefär så men en gång så hävdade du att du åtminstånde jobbade halvtid. I det där schemat ser jag ingenting av direkt arbete eller iaf väldigt lite.

Jag har utvecklat förmågan till nya höjder. Det kommer dock gå åt helvete i juli, personalansvar.

Granatgiraffen
2008-04-04, 14:56
Jag ser åtminstone 3 timmars jobb! Det lär ju vara över medel jämfört med alla andra som sitter och startar trådar och svarar i trådar.

Cilia
2008-04-04, 14:56
Jag har utvecklat förmågan till nya höjder. Det kommer dock gå åt helvete i juli, personalansvar.
Japp det tar tid mer än vad man tror iaf om man tar det seriöst.
Samtidigt är det kul att få bestämma. Allt gott har ngt ont med sig.
Får du eget rum då?

Chicc
2008-04-04, 16:23
IRRITERANDE LJUD

HAHAAH! Låter precis som nåt jag skulle kunna råka göra. Allt går jämt snett för mig..

The_RobRoy
2008-04-04, 16:27
Här flyger dom med radiostyrd helikopter runt alla traders :)

Cilia
2008-04-04, 16:28
så var det när jag jobbade på bank med. En tradingavdelningen det med. En av anledningarna till att jag slutade. Det var inte min grej. Inte leksakerna men själva attityden hade jag svårt för

Osten80
2008-04-04, 16:45

Varför detta? Förklara för en oinsatt. Det låter ju helskumt.

Cilia
2008-04-04, 16:46
Varför detta? Förklara för en oinsatt. Det låter ju helskumt.
för dom är tuffa, häftiga traders som kan leka mellan sina stora affärer som dom gör upp. Det handlar om attityd och yta.

Nej, jag är inte bitter. Men min erfarenhet är att det var en grabbig atmosfär.

Osten80
2008-04-04, 16:49
för dom är tuffa, häftiga traders som kan leka mellan sina stora affärer som dom gör upp. Det handlar om attityd och yta.

Nej, jag är inte bitter. Men min erfarenhet är att det var en grabbig atmosfär.

Haha. Det var som fan. Det är en sjuk värld vi lever i.

Grisen
2008-04-04, 17:25
När kommer bloggen?

Snafu
2008-04-04, 17:41
När kommer bloggen?

Hade nyss en intervju med en tjej.

Top things not to say in an interview.

Hon sa:
1. Jag kan antingen jobba heltid eller deltid, men om det blir deltid så är det bara så jag kan leta efter ett annat jobb någon annanstans som har mer att göra med det jag vill pyssla med, typ med min examen i ekonomi. Men jobbar jag heltid vill jag vara med er.

FAIL.

The_RobRoy
2008-04-04, 18:35
så var det när jag jobbade på bank med. En tradingavdelningen det med. En av anledningarna till att jag slutade. Det var inte min grej. Inte leksakerna men själva attityden hade jag svårt för

Jag antar att du inte menar bokstavligt, eftersom domhär mini-helikoptrarna inte funnits så länge :)

De som körde runt med dessa idag är lite försynta jättesnälla trevliga människor. Jag tror du bara hade lite otur under din runda i finansbranschen. Du borde ge det en ny chans ;)

z_bumbi
2008-04-04, 19:30
Jag antar att du inte menar bokstavligt, eftersom domhär mini-helikoptrarna inte funnits så länge :)

De som körde runt med dessa idag är lite försynta jättesnälla trevliga människor. Jag tror du bara hade lite otur under din runda i finansbranschen. Du borde ge det en ny chans ;)

Minihelikoptrar har funnits i 15 år, det är bara priset som har gått ner. Cilia kanske jobbade på ett ställe där de tjänade mer pengar? :D

The_RobRoy
2008-04-04, 19:42
Minihelikoptrar har funnits i 15 år, det är bara priset som har gått ner. Cilia kanske jobbade på ett ställe där de tjänade mer pengar? :D

Okej, ja kanske det :)

Cilia
2008-04-04, 19:44
Tack men Roysan har rätt. Det var poschebilar på min tid men samma beteende.

Jag har däremot för mig att jag hade en helikopter redan som barn men det kanske bara är ett önsketänkande *s*

Edit
jag tror du har rätt i att jag kanske skulle gilla det bättre nu. Just då tyckte jag det var oerhört provocerande med alla dom där som tyckte dom var så balla bara för att dom jobbade som traders. Hade svårt för deras attityd. Numer orkar jag inte reta mig på samma sätt

The_RobRoy
2008-04-04, 20:35
Tack men Roysan har rätt. Det var poschebilar på min tid men samma beteende.

Jag har däremot för mig att jag hade en helikopter redan som barn men det kanske bara är ett önsketänkande *s*

Edit
jag tror du har rätt i att jag kanske skulle gilla det bättre nu. Just då tyckte jag det var oerhört provocerande med alla dom där som tyckte dom var så balla bara för att dom jobbade som traders. Hade svårt för deras attityd. Numer orkar jag inte reta mig på samma sätt

Hur längesen snackar vi? Tror det var mer matcho-stämning förr, nu har vi civilingenjörer infekterat finansbranschen och i mångt och mycket tagit över stora delar. Väldigt få ingenjörer som kör macho-stilen..

Cilia
2008-04-04, 20:38
Hur längesen snackar vi? Tror det var mer matcho-stämning förr, nu har vi civilingenjörer infekterat finansbranschen och i mångt och mycket tagit över stora delar. Väldigt få ingenjörer som kör macho-stilen..
ca 1800 kallt och bara trista ekonomer. Kan inte ens säga civilekonomer för jag jobbade inom arbetrage och där hade dom släpat in slödder som jobbat sig upp i banken och inte ens hade högskoleexamen. Själv var jag nyexad gy-ekonom och jobbade på backoffice. Fortfarande rebell

Nitrometan
2008-04-04, 21:14

Hade nyss en intervju med en tjej.

Top things not to say in an interview.

Hon sa:
1. Jag kan antingen jobba heltid eller deltid, men om det blir deltid så är det bara så jag kan leta efter ett annat jobb någon annanstans som har mer att göra med det jag vill pyssla med, typ med min examen i ekonomi. Men jobbar jag heltid vill jag vara med er.

FAIL.
Hahahaha!!! :D

Här är några till.

10 värsta misstagen på arbetsintervjuer 2007

En sökande tog med sig en konsult till intervjun som "ombud" och sedan sa den sökande ingenting under hela intervjun.
En jobbsökande sade att hans mål i livet var att ha en Ferrari.
Den sökande svarade på sin mobil under intervjun - det var hans chef som ringde för att avskeda honom på grund av sexuella trakasserier. Den jobbsökande berättade för intervjuaren om samtalets detaljer och sade "Du får hjälpa mig skaffa nytt jobb - jag fick precis sparken."
Den sökande förklarade att social kompetens innebär att man respekterar äldre personer och gör som de säger.
Den sökande flirtade och stötte på intervjuaren.
Den sökande kom inte till intervjun utan skickade istället ett sms från sin mobil där han sade att han var sjuk.
Den sökande sade till intervjuaren: "Jag vill jobba så lite som möjligt och tjäna så mycket pengar som möjligt".
Den sökande fick en fråga och väntade i två minuter innan han svarade.
Den sökande berättade att hon bara ville arbeta för att kunna betala av sina studielån.
Den sökande kritiserade sin förra arbetsgivare, som var intervjuarens bror.

machine gun
2008-04-04, 21:16
Den sökande svarade på sin mobil under intervjun - det var hans chef som ringde för att avskeda honom på grund av sexuella trakasserier. Den jobbsökande berättade för intervjuaren om samtalets detaljer och sade "Du får hjälpa mig skaffa nytt jobb - jag fick precis sparken."

Underbart. Låter som en urban legend.

Nitrometan
2008-04-14, 13:48
Hur ska man straffa dem som lämnar sin telefon på skrivbordet och den ringer olton gånger med hög och irriterande signal medan de är borta?

Trance
2008-04-14, 13:53
Hur ska man straffa dem som lämnar sin telefon på skrivbordet och den ringer olton gånger med hög och irriterande signal medan de är borta?

Starta om den och slå in fel pin-kod 3 gånger.

Torwald
2008-04-14, 13:54
HAHA klassiker! Jag och några kollegor brukade pika vederbörande både mycket och ofta. Hon blånekade dock alltid att den "brukade" ringa, så vi började filma hennes telefon när den ringde ett antal gånger och visade henne sedan filmen. Självklart gick vi alltid fram till telefonen och tryckte av ljudet. En kollega till mig svarade i telefonen vid något tillfälle, men det är kanske att ta i.

Kurash
2008-04-14, 14:02

Vi har en nyinförskaffad bandmaskin på lagret där jag jobbar. Om det ringer i nåns telefon och denne inte svarar så lägger vi telefonen i ett fint paket och bandar ihop det 10-20 ggr. Nästa gång det ringer kan man bara hoppas att personen i fråga hör det.
En annan klassiker är att gå in på eniro och ändra personuppgifterna och sedan ringa från mobilen och bekräfta dessa.

Snafu
2008-04-14, 14:02

Jag har samma problem. Oerhört svårt att avgöra från vilket skrivbord det kommer ifrån bara.

Sen har vi en "nödtelefon" där konsumenter som är halvt nära döden kan ringa till om våra vanliga linjer är stängda för träning.

Den här telefonen går inte vill voice mail efter 8 signaler som vanliga telefoner utan fortsätter ringa i all evighet...teh hate and frustration är ENORM garghel.

Och nej jag svarar inte i den telefonen.

Nitrometan
2008-04-14, 17:43
Jag ryckte batteriet efter tredje samtalet. La sen telefon, batterilucka och batteri på hennes tangentbord. När hon kom tillbaka så undrade hon vad som hade hänt. Då berättade jag att hennes telefon hade ringt högt och irriterande flera gånger och ingen svarade i den. Jag tipsade henne om att endera ta telefonen med sig eller sätta den på ljudlöst.

Problem solved. För denna gång iaf.

Cilia
2008-04-15, 06:59
en kompis till mig brukade ta ut batteriet och lägga dom två delarna bredvid varandra. När personen kom tillbaka och såg delarna på skrivbordet sa han bra lugnt.
- telefonen ringde.

så fortsatte han att jobba. Det brukade inte hända så många gånger för varje person.

Snafu
2008-06-25, 14:03
Teh update:

Top 10 things not to do when new in a job (jobbat i cirka 6 veckor):

Supa sig dyng beyond fakking recognition på en måndag. Släntra in på jobbet 1.5 timme för sent på tisdag morgon, efter att ha ringt in och sagt "TV-reparatören är här jag kommer in sent" sen spendera de nästkommande 5 timmarna medelst spy på toaletten var 10:e minut när du håller på att lära dig dina arbetsuppgifter i gruppträning. Fanimig stabilt. Hon är från norge, men man hade kunnat tro att hon är engelsman.

Nu sitter jag och väntar på att HR skall återkomma med guidance, sen blir det ett avskilt två-mot-en-samtal och "ajja bajja".

JJ
2008-06-25, 14:04
Teh update:

Top 10 things not to do when new in a job (jobbat i cirka 6 veckor):

Supa sig dyng beyond fakking recognition på en måndag. Släntra in på jobbet 1.5 timme för sent på tisdag morgon, efter att ha ringt in och sagt "TV-reparatören är här jag kommer in sent" sen spendera de nästkommande 5 timmarna medelst spy på toaletten var 10:e minut när du håller på att lära dig dina arbetsuppgifter i gruppträning. Fanimig stabilt. Hon är från norge, men man hade kunnat tro att hon är engelsman.

Nu sitter jag och väntar på att HR skall återkomma med guidance, sen blir det ett avskilt två-mot-en-samtal och "ajja bajja".

Är hon snygg?

Snafu
2008-06-25, 14:05
Är hon snygg?

Japp, halvnorsk-chilenska (eller om det var ecuador).

Ser helt OK ut.

JJ
2008-06-25, 14:06
Japp, halvnorsk-chilenska (eller om det var ecuador).

Ser helt OK ut.

Be gentle.

Nitrometan
2008-06-25, 14:12
Skräm henne rejält.

Säg till henne att hon hänger jefvligt löst...

;)

Liten Men Fet
2008-06-25, 14:50
Skräm henne så in bänken och säg att hon borde verkligen få kicken direkt, men säger du att hon verkar ändå vettig så du vill ge henne en chans till.
Sen stryker du ett sträck över det och skojar lite med henne så hon märker att du är trevlig.

Får du inte ligga då så ge henne kicken.

;)

Snafu
2008-06-25, 14:55
Jag vill verkligen inte att hon slutar för då måste jag hitta en ny att anställa, och träna upp i 4-6 veckor.

Fair and balanced.

Jacksatan
2008-06-25, 15:32
tag-team-sätt-på-henne med chefen. Det torde lära henne veta hut.

Nitrometan
2008-06-26, 08:20
KO. Snafu, tell us all about it.

Hur gick det. Blev hon ledsen?

Snafu
2008-06-26, 11:10
KO. Snafu, tell us all about it.

Hur gick det. Blev hon ledsen?

Det gick rätt bra.

Hon sade att hon gick ut rätt sent på kvällen, mellan 22-24 och "i only had 5 pints".

ONLY?!"!"# Jag undrar om hon är fullblodsalkis nästan, 5 pints på två timmar? Hur mkt är det i sprit (som jag kan relatera till, eller 12% vin?).

ps. I quite enjoyed att ta snacket med henne. Hennes gamla chef var också med i rummet och hon var riktigt nervös och hatade att behöva vara inblandad. Betyder det att jag är en psykopatchef?

jwzrd
2008-06-26, 11:11
Det gick rätt bra.

Hon sade att hon gick ut rätt sent på kvällen, mellan 22-24 och "i only had 5 pints".

ONLY?!"!"# Jag undrar om hon är fullblodsalkis nästan, 5 pints på två timmar? Hur mkt är det i sprit (som jag kan relatera till, eller 12% vin?).

ps. I quite enjoyed att ta snacket med henne. Hennes gamla chef var också med i rummet och hon var riktigt nervös och hatade att behöva vara inblandad. Betyder det att jag är en psykopatchef?

Tja, vem vill hamna snett med strebern?

Snafu
2008-06-26, 11:19
Tja, vem vill hamna snett med strebern?

Hon var nog mest ångerfull för att hon egentligen hade kunnat få sparken direkt, faktiskt. Hade hon jobbat på finance hade hon fått gå samma dag, men vår avdelning är ...soft and fluffy.

Liten Men Fet
2008-06-26, 11:31
Det gick rätt bra.

Hur mycket dricka hon dricker är ju irrelevant för hon var ju defacto bakfull som ett as dagen efter. Spela roll om det är 2 öl eller 20.

Nitrometan
2008-06-26, 11:33
Hur mycket dricka hon dricker är ju irrelevant för hon var ju defacto bakfull som ett as dagen efter. Spela roll om det är 2 öl eller 20.
Precis.

Sen och bakfull.

Don't let it happen again.

stevebc
2008-06-26, 12:26
Typ en halv sjuttis.

Snafu
2008-06-26, 12:41
Typ en halv sjuttis.

Yepp, jag fick det till något sånt också. Jäkla massa alkohol för en person på två timmar. Jag hade nog legat och jollrat.

Nitrometan
2008-06-26, 12:46
Yepp, jag fick det till något sånt också. Jäkla massa alkohol för en person på två timmar. Jag hade nog legat och jollrat.
Det kanske hon också gjorde.

Kanske därför hon var sen?

Exdiaq
2008-06-26, 23:43
Bärsärka loss på henne!

http://www.break.com/index/office-worker-goes-absolutely-insane.html

hertzman
2008-06-27, 08:47
Meningslöst inlägg från totalt okänd läsare:

Vad fasiken jobbar du egentligen med? Själv knegar jag på kundservice i Litauen, pratar med galna förbannade Svenskar varje dag, men situationen kan inte jämföras med den galenskap som förmedlas här...

Snafu
2008-06-27, 10:48
Teh update:

Ponera att du jobbar i en avdelning hårt regulerad där minsta snedsteg kan resultera i att fler på avdelningen börjar gnälla.

In kommer en ung svenska, knappt torr bakom öronen, med vita jeans på måndagen och jävligt kort kjol/klänningsmojäng-a-la-modern på fredagen.

Idag fick jag ta ett snack om passande klädsel och dress code - inga jeans eller korta kjolar/klänningar.

Skön kontrast mot gårdagen.

skaparn
2008-06-27, 10:50
Teh update:

Ponera att du jobbar i en avdelning hårt regulerad där minsta snedsteg kan resultera i att fler på avdelningen börjar gnälla.

In kommer en ung svenska, knappt torr bakom öronen, med vita jeans på måndagen och jävligt kort kjol/klänningsmojäng-a-la-modern på fredagen.

Idag fick jag ta ett snack om passande klädsel och dress code - inga jeans eller korta kjolar/klänningar.

Skön kontrast mot gårdagen.

Är vita jeansbyxor inte OK för en tjej. Du e streng.

bertbert
2008-06-27, 10:53

Snafu, återigen bereder du mig kvalitetsunderhållning! Tack! :hbang:

Snafu
2008-06-27, 11:08

Vad fasiken jobbar du egentligen med? Själv knegar jag på kundservice i Litauen, pratar med galna förbannade Svenskar varje dag, men situationen kan inte jämföras med den galenskap som förmedlas här...

Kundservice här med :P

Är vita jeansbyxor inte OK för en tjej. Du e streng.

Jeans, any colour, is strictly verboten.

Snafu, återigen bereder du mig kvalitetsunderhållning! Tack! :hbang:

Jag misstänker att jag kommer hamna på the receiving end i framtiden (det har jag iofs redan varit) så det gäller att dela med sig när man ligger på topp. Sparka ner, slicka upp, så att säga.

Snafu
2008-06-27, 11:10
Nä ska jag vara ärlig slickar jag nog mer nedåt och sparkar/myser uppåt. Eller det vill jag gärna tro iaf.

Jag är full av skit, jag är bakis på jobbet själv.

Nitrometan
2008-06-27, 11:16
Jeans, any colour, is strictly verboten.

Å fan. Är ni så stränga i England?

Stoltz
2008-06-27, 11:17
Bärsärka loss på henne!

Shit, det där var fan inte dåligt. Han slutade fan aldrig heller :D

Snafu
2008-06-27, 11:25
Å fan. Är ni så stränga i England?

Yepp, vissa företag har "casual friday" - och då har man på sig jeans.

Tills för inte så längesen, vi snackar 10 år kanske, förväntade sig alla personer som jobbade på kontor att ha på sig kostym med slips. Jag jobbar för ett tämligen relaxed företag på så sätt då vi kommer undan med "chinos"-motsvarande med antingen pike/skjorta utan slips.

Kvinnor kommer undan med mer, MEN ICKE JEANS!"#!"%"#!

Jag tycker folk som har på sig jeans på jobbet är smutsiga. Jag har blivit assimilerad. Borg. Compute.

jenan546
2008-06-27, 11:34
Bärsärka loss på henne!

Haha undrar om det är belgare :P kolla den andra filmen på samma händelse, den har ljud, fräser till lite när vakten använder sin elpistol :smash:

hertzman
2008-06-27, 12:43
Kundservice här med :P

Rekryterar ni för närvarande? :P

stevebc
2008-06-27, 12:49

Vad fasiken jobbar du egentligen med? Själv knegar jag på kundservice i Litauen, pratar med galna förbannade Svenskar varje dag, men situationen kan inte jämföras med den galenskap som förmedlas här...Utveckla!

hertzman
2008-06-27, 13:29
Utveckla!

Utveckla att det råder ett mycket underhållande kaos på Snafus kontor eller vad jag gör i Litauen ?

Tricklev
2008-06-27, 13:29
Utveckla att det råder ett mycket underhållande kaos på Snafus kontor eller vad jag gör i Litauen ?

Du får gärna dela med dig av det du gör i Litauen, och smaskigt kaos därifrån. *popcorn*

stevebc
2008-06-27, 13:33
Utveckla att det råder ett mycket underhållande kaos på Snafus kontor eller vad jag gör i Litauen ?Ja, asså, vilken galenskap ni egentligen håller på med *popcorn*

Snafu
2008-06-27, 13:42
Nu jävlar är hon som blev tillsagd om jeansen sur som ett bi.

Vägrar titta mig i ögonen när jag tilltalar henne, undviker mig och har gått till en annan demi-god för en fråga.

Fan det här kommer bli underhållande.

hertzman
2008-06-27, 13:42
Ja, asså, vilken galenskap ni egentligen håller på med *popcorn*

Vart fasiken börjar man egenligen en sådan saga... Blir nog en skrämmande novell av det hela.

Jobbar ju faktiskt nu, men snabbt kan jag informera om att förra helgen fick jag backa upp en rysk kille som höll på att bli däckad av två galna Litauiska nationalister, försöka förklara mig ur ett vaktgrepp när en bartender tyckte jag skulle betala överpris för en drink samt sett hur en vakt släpat in en vän i en gränd i syfte att spöa honom då han kallade stället för en bögbar. Dock klarade vi dock oss ur alla incidenterna utan att komma till skada... :P

Jag jobbar på ett stort callcenterbolag med kontor i Vilnius och Tallin, bland annat. Vi tar hand om ett annat stort företags kundservice och reder upp deras misstag.

Vi, ett gäng på 5 grabbar, styr upp i princip hela detta jättebolags gigantiska misstag varje dag... Det är härligt med ett enormt ansvar, men sjukt jobbigt då våra kontaktpersoner i Sverige är rätt svåra att jobba med.

Nitrometan
2008-06-27, 13:44
Nu jävlar är hon som blev tillsagd om jeansen sur som ett bi.

Vägrar titta mig i ögonen när jag tilltalar henne, undviker mig och har gått till en annan demi-god för en fråga.

Fan det här kommer bli underhållande.
Känner på mig att det här kommer att bli kul för dig, snafu. :thumbup:

Snafu
2008-06-27, 13:44
Vart fasiken börjar man egenligen en sådan saga... Blir nog en skrämmande novell av det hela.

Jobbar ju faktiskt nu, men snabbt kan jag informera om att förra helgen fick jag backa upp en rysk kille som höll på att bli däckad av två galna Litauiska nationalister, försöka förklara mig ur ett vaktgrepp när en bartender tyckte jag skulle betala överpris för en drink samt sett hur en vakt släpat in en vän i en gränd i syfte att spöa honom då han kallade stället för en bögbar. Dock klarade vi dock oss ur alla incidenterna utan att komma till skada... :P

Jag jobbar på ett stort callcenterbolag med kontor i Vilnius och Tallin, bland annat. Vi tar hand om ett annat stort företags kundservice och reder upp deras misstag.

Vi, ett gäng på 5 grabbar, styr upp i princip hela detta jättebolags gigantiska misstag varje dag... Det är härligt med ett enormt ansvar, men sjukt jobbigt då våra kontaktpersoner i Sverige är rätt svåra att jobba med.

Jag tror jag kan gissa vilket företag det är faktiskt. Your secret is safe with me.

(jag vet iofs åtminstone tre företag som flyttat delar av sin verksamhet dit).

Ett börjar på T, ett börjar på I, ett börjar på C. Sen kanske något på S också.

hertzman
2008-06-27, 14:07
För ett tag sen jobbade en kille här, låt oss kalla honom Göran, som hade en väldigt underlig arbetsmoral. Göran hade väldigt svårt att lära sig jobbet och blev utbildad av två olika personer, trots detta var det inget som riktigt fastande, tråkigt nog.

Göran hade för vana att prata på ett väldigt närgående sätt om sina kvinnliga arbetskamrater och gärna beskriva ingående vilka olika obscena handlingar han ville utsätta dem för. Detta till trots, så sa han oftast inte ett ord till kvinnorna på kontoret.

En av incidenterna som gjorde att han till slut fick sparken var när han tillbringade en helg, inloggad som arbetstid, och "tittade på kuponger".

Vi registrerar alltså reklamerbjudanden, han hade under 16 arbetstimmar registrerat någonstans mellan 5-10 erbjudanden.

Nitrometan
2008-06-29, 14:33
Plz, snafu, tell us more.

Vi vill höra mer skvaller från ditt jobb.

skaparn
2008-06-29, 15:02
Jag tror jag kan gissa vilket företag det är faktiskt. Your secret is safe with me.

(jag vet iofs åtminstone tre företag som flyttat delar av sin verksamhet dit).

Ett börjar på T, ett börjar på I, ett börjar på C. Sen kanske något på S också.

Jag tycker alla verkar flytta ut sin kundtjänst nowadays. Är det inte Baltikum är det Malta.

Personligen tror jag herzman sitter på Taxi-Kurir och bokar resor, de har visst flyttat delar (eller hela?) sin bokningsservice österut.

hertzman
2008-06-29, 15:11
Jag tycker alla verkar flytta ut sin kundtjänst nowadays. Är det inte Baltikum är det Malta.

Personligen tror jag herzman sitter på Taxi-Kurir och bokar resor, de har visst flyttat delar (eller hela?) sin bokningsservice österut.

Taxi-kurir har sin kundservice i Lettland, inte Litauen. Roligt förslag dock med tanke på att en av mina arbetskamrater tidigare jobbat där.

skaparn
2008-06-29, 15:36
Taxi-kurir har sin kundservice i Lettland, inte Litauen. Roligt förslag dock med tanke på att en av mina arbetskamrater tidigare jobbat där.

Just fasen. Riga var det kanske. Äh! Iran, Irak, whatever...

Jag tackar för korrigeringen. Det där är ett intressant fenomen, för jag har nämligen inte riktigt fattat hur man lockar personal till dessa. Lönerna är ju inte så värst bra, men å andra sidan kanske prisläget i landet är ett annat. Vad har du att säga om detta?

hertzman
2008-06-29, 22:51
Just fasen. Riga var det kanske. Äh! Iran, Irak, whatever...

Jag tackar för korrigeringen. Det där är ett intressant fenomen, för jag har nämligen inte riktigt fattat hur man lockar personal till dessa. Lönerna är ju inte så värst bra, men å andra sidan kanske prisläget i landet är ett annat. Vad har du att säga om detta?

Varför åker man hit? Bara det är en lång historia. För mig personligen började det med 3 vänner som på vinst och förlust åkte hit nåt år efter gymnasiet. De var allmänt trötta på Sverige, trötta på kassa jobb, dåliga arbetskamrater och jobbiga chefer. De kom hit, blev sjukt bra bemötta, fick en stor lägenhet i Gamla Stan (som jobbet betalar) samt en lön som går att leva på.

Inte är man rik här, absolut inte, men man har heller inga utgifter att tala om förutom nöje. Jobbet betalar hyra, el och vatten. Utöver det kanske man betalar några kronor för mobilräkningen. Det man står för själv är mat, stora mängder öl och vodka.

Jag hade precis brutit upp med flickvännen och stod arbetslös och lägenhetslös, så varför inte? Jag har inte ångrat det en sekund. Vi lever galet bra, går ut på grymma klubbar och roar oss kungligt. Min favoritbonus är Jacuzzin... Inte alltför märkvärdigt egentligen, men att gå från en halvsunkig 2:a till grym lägenhet i centrala stan är inte dumt..

Jobbet är det bästa tänkbara. Jag har fantastiska arbetskamrater och en riktigt bra chef. Vi, några grabbar från Sverige, sitter dagligen och löser problem för ett stort Svenskt företag. Just att vi har så pass mycket ansvar, att inte bara svara i telefon och plinka ihop epost, utan att se problem och lösningar och få möjligheterna och redskapen att göra någonting åt det.

Nitrometan
2008-07-03, 08:53
Snafu, hittade lite udda intervjufrågor från anställningsintervjuer. Är det nåt du brukar köra med?

1. Vilken gravsten skulle du välja?
2. Skulle du kunna tänka dig att ha kjol på dig på jobbet en dag i veckan (frågan ställd till en man)?
3. Vad använder du för preventivmedel?
4. Har du en massa fräckisar på lager som du kan berätta? För den som inte kan det tål inte mycket och då passar den inte här.
5. Och hur mycket hade du tänkt dig gå ner i vikt? Hur ser din plan ut för detta?
6. Kan du hantera ett hagelgevär bra?
7. Jaså, du sjunger. Kan man få höra ett smakprov?
8. Har du provat amfetamin många gånger?
9. När du blir arg – känner du någon gång för att slå den personen på käften då?
10. Lever dina föräldrar fortfarande tillsammans? Varför?
11. Vad har du som är fyrtio år att samtala om på kafferasten med någon som är tjugo?
12. Varför är du singel fortfarande?
13. Vilket träd skulle du vilja vara och varför?
14. Kan du hantera en sopkvast?
15. På vilken sida av sängen tycker du bäst om att sova?

Snafu
2008-07-03, 09:18
Snafu, hittade lite udda intervjufrågor från anställningsintervjuer. Är det nåt du brukar köra med?

Jag kör inte med så mycket prat. Jag är mer handfast och ser hur dom reagerar.

Litecore
2008-07-03, 12:38
Jag kör inte med så mycket prat. Jag är mer handfast och ser hur dom reagerar.
- aaaj, det gör ont.. :(
- TYST DET ÄR SKÖNT!!1

:kinky: ? *slap*

Nitrometan
2008-07-07, 14:37
Idag bevittnade jag ett skönt practical joke på jobbet.

Vi har en snubbe från England här. Han har bott här i 20 år och pratar felfri svenska. Men givetvis pratar han även engelska.

Vår avdelningschef är föräldraledig och hans ersättare hade inte träffat engelsmannen förrän idag.

Han började samtalet på engelska. Vilket kanske kan vara trevligt. Men efter en stund hade jag svårt att hålla masken. Sen gick de iväg på ett möte.

Engelsmannen kom tillbaka efter en kvart eller så. Då frågade jag om han hade talat om att han kunde svenska. "Nä, han verkade vilja tala engelska. Det gjorde jag så gärna" svarade han då.

Undrar hur länge det här kan funka?

jakke
2008-07-07, 17:10

Vi har en snubbe från England här. Han har bott här i 20 år och pratar felfri svenska. Men givetvis pratar han även engelska.

Vår avdelningschef är föräldraledig och hans ersättare hade inte träffat engelsmannen förrän idag.

Han började samtalet på engelska. Vilket kanske kan vara trevligt. Men efter en stund hade jag svårt att hålla masken. Sen gick de iväg på ett möte.

Engelsmannen kom tillbaka efter en kvart eller så. Då frågade jag om han hade talat om att han kunde svenska. "Nä, han verkade vilja tala engelska. Det gjorde jag så gärna" svarade han då.

På högstadiet så bytte vi namn med varandra när det kom en vikarie. Hon tog visst illa upp =)

Idag spelade jag radio för halva kontorslandskapet =). TUr att jag sommarjobbar och dessutom ersatt två ordinarie, de har knappast råd att sparka mig. :P
Dessutom chefslöst just nu

Nitrometan
2008-07-10, 12:49

...

Idag sket det sig. Han medverkade på ett möte där den engelske snubben pratade svenska.

Roligt att se hans min. Men han sa inget...

The_RobRoy
2008-07-10, 13:12

Vissa väljer ju att prata vidare på engelska just för att hålla ett övertag i konversationer, fast de egentligen kan svenska bra.

Nitrometan
2008-07-10, 13:14
Vissa väljer ju att prata vidare på engelska just för att hålla ett övertag i konversationer, fast de egentligen kan svenska bra.
Jag har ett övertag för att jag inte kan ditt språk? :confused:

Annars har chefsersättaren jobbat flera år i USA och pratar utmärkt engelska.

Men som sagt, idag tog det roliga skämtet slut.

stevebc
2008-07-10, 14:03
Det pinsamma (Office-style) skulle va om han börja snacka skit om engelsmannen på svenska :) Awkward moment :)

Slartibartfast
2008-08-15, 11:51
Nåt som jag stör mig oerhört på är att inga kvinnor kan använda elekroniska nycklar. *gah!*

På jobbet använder vi elektroniska tags för att stämpla in/ut, öppna dörrar och sånt, som på många andra ställen. Jag har ännu inte sett en kvinna använda en tag på rätt sätt. Dom går fram till avläsaren och så sveper de tagen förbi avläsaren. Sen förstår dom inte varför det inte funkar. Står där och försöker få inte det rätta svepet. Ska man svepa långsamt eller fort. Ska man knäa lite då man sveper? Är det en handledsrörelse eller ska man använda hela armen? Alla kvinnor jag sett använda en elektronisk nyckel av något slag har gjort såhär. :smash:

Såhär gör man: Gå fram till dörren och lägg tagen mot avläsaren. Svårare än så är det för i helvete inte!

Nitrometan
2008-08-15, 11:55
Nåt som jag stör mig oerhört på är att inga kvinnor kan använda elekroniska nycklar. *gah!*

Såhär gör man: Gå fram till dörren och lägg tagen mot avläsaren. Svårare än så är det för i helvete inte!
Tack för instruktionen optislarti!

Jag ska klistra upp den vid minst två av våra läsare.

kaer
2008-08-15, 12:06
På högstadiet så bytte vi namn med varandra när det kom en vikarie. Hon tog visst illa upp =)

Ungjävlar! :furious:
När jag jobbade som vikarie kollade jag alltid skolkatalogen innan första lektionen (och hade oftast med den in i klassrummet).
Sen de som ljög eller bytte om sina namn kom jag på och tvingade kvar efter lektionen och skällde ut dem!

Raka led och ordning och reda ska det vara på mina lektioner! :whipped:

(fast vi gjorde likadant när jag gick på mellanstadiet =) )

Osten80
2008-08-15, 12:11
Slarti: Hahahahahahahahaha :laugh:

Nitrometan
2009-03-06, 17:58
* bump *

Snafu! Hur går det i Englandet?

Uppdatera oss!

Vad händer på jobbet?

John M
2009-03-07, 01:24
Om ingen annan har skrivit det: Sätt upp en skylt (kan vikas av papper t ex) med lämplig text, t ex "Do NOT Touch The Desk Please"

KlopFer
2009-03-07, 02:10
Haha, så bra tråd :D