handdator

Visa fullständig version : Berätta om eran GRÖT!

Arnold Armstrong
2008-02-26, 20:55
Kanske lite konstig tråd men jag skulel vilja diskutera olika gröter.

Vi börjar med mitt upplägg:

Blandar 5dl vatten + 2.5 dl havregryn + 1 krm salt i en kastrull. Kokar detta i 4 minuter och serverar sedan med lingonsylt. Mitt problem är att tallriken är för liten så det blir ingen gröt.

Detta kryddar jag med 2 ägg Sedan är jag iform.

Undrar om ni har andra grötrecept? Funderar på att köra 1 liter vatten + 5dl havregryn under min formtoppning?

Är detta bra för magen?

Alfred Nobel
2008-02-26, 20:57
2½ dl havregrynsgröt med 5-5½ dl vatten, 2 st ägg, lite salt och rikligt med kanel.

Allt tillagas i en kastrull på spisplatta och det tar ungefär 5-8 min. (Två hela ägg och det inklusive gulorna i kastrullen under kokning)

Jusst nu har jag ca 3 dl miniyoggi och 200g kesella kvarg på min gröt när jag äter den. Smaken på yoghurten är persika, vanilj och passionsfrukt. Det är sagolikt gott.

Eddie Vedder
2008-02-26, 21:00
Finns redan grymt med trådar om gröt och med massa gröttips:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=92291
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=53118&highlight=gr%F6t

Alfred Nobel
2008-02-26, 21:01
Mitt problem är att tallriken är för liten så det blir ingen gröt.

Jag äter ur en skål, ett tips.

piraten99
2008-02-26, 21:01
jag förstår inte det här. tar ni alltså okokta ägg och lägger dem i gröten och rör om?

Eddie Vedder
2008-02-26, 21:03
jag förstår inte det här. tar ni alltså okokta ägg och lägger dem i gröten och rör om?

Ja att blanda i kokta ägg är inget jag har testat i alla fall. Koka en stund, i med äggen och fortsätt koka tills gröten får önskad konsistens, d.v.s. när äggen/ägget stelnat till.

Jätteenkelt och kanongott.:thumbup: Och även det har behandlats i otal trådar tidigare.

Svensson83
2008-02-26, 21:04
1 dl Fiber havregryn med 2 msk linfrön och 1 msk solrosfrön, toppar med lättsockrad jodgubbssylt och lite mjök

Arnold Armstrong
2008-02-26, 21:04
Okej Tack Vedder för det. Jag knäcker äggen i ett glas mjölk och dricker samtidigt så inte gröten blir så torr. Förresten är Gröt mkt bra.

Sparrisen
2008-02-26, 22:56
Okej Tack Vedder för det. Jag knäcker äggen i ett glas mjölk och dricker samtidigt så inte gröten blir så torr. Förresten är Gröt mkt bra.

Nu är det väl återigen så här att råa ägg inte är speciellt nyttigt.... :thumbup:

Totte på slottet
2008-02-26, 23:08
2½ dl havregrynsgröt med 5-5½ dl vatten, 2 st ägg, lite salt och rikligt med kanel.

Allt tillagas i en kastrull på spisplatta och det tar ungefär 5-8 min. (Två hela ägg och det inklusive gulorna i kastrullen under kokning)

Jusst nu har jag ca 3 dl miniyoggi och 200g kesella kvarg på min gröt när jag äter den. Smaken på yoghurten är persika, vanilj och passionsfrukt. Det är sagolikt gott.

YEAAH, tack för tipset. Gröt med ÄGG är det nya svart, vilket smaklyft! Måste testa din andra variant imorgon :)

Fjällbrynt
2008-02-26, 23:14
havregrynsgröt med chockladvassle, osockrat äppelmos och mjölk... my god de är gott

L-Sami
2008-02-26, 23:23
Vilken bra idé att blanda okokta ägg och havregryn i en kastrul. Jag som äter stekta ägg vid sidan om gröten varje morgon.

Wikner
2008-02-26, 23:24
2 dl gröt, 3 dl vatten, 2.5 min i micron sedan ner med en hackad frukt och yogurt

Ello
2008-02-27, 19:15
Testade att blanda i ett ägg i gröten idag. Det smakade väl helt OK, men jag föredrar helt klart att äta ägget vid sidan av med lite kaviar. Mumma!

CoKEmaN
2008-02-27, 19:36
Nu är det väl återigen så här att råa ägg inte är speciellt nyttigt.... :thumbup:

vad är det som är onyttigt med det? jag vill inte låta spydig, men är det nåt jag missat helt?

Eddie Vedder
2008-02-27, 19:39
vad är det som är onyttigt med det? jag vill inte låta spydig, men är det nåt jag missat helt?

Proteinet absorberas bara till ungefär hälften från rå äggvita. Biotinupptaget i kosten hämmas av avidinet i den råa gulan och därutöver tillkommer risken för Campylobacter och eventuell Salmonella (även om risken för just Salmonellan är minimal här i Sverige).

Det tas upp i varenda tråd där ägg överhuvudtaget nämns typ. Alltid någon som fortfarande kör på den gamla machostilen.;)

CoKEmaN
2008-02-27, 19:40
Proteinet absorberas bara till ungefär hälften från rå äggvita. Biotinupptaget i kosten hämmas av avidinet i den råa gulan och därutöver tillkommer risken för Campylobacter och eventuell Salmonella (även om risken för just Salmonellan är minimal här i Sverige).

ok, men är det alltså campylobacter som framkallar salmonellan? isf är det "bara" onyttigt pga att allt protein inte upptas? vad händer då med det? får man ingen energi alls från det?

Eddie Vedder
2008-02-27, 19:46
ok, men är det alltså campylobacter som framkallar salmonellan? isf är det "bara" onyttigt pga att allt protein inte upptas? vad händer då med det? får man ingen energi alls från det?

Campylobacter är en familj av mikroorganismer och Salmonella en helt annan. Salmonella är så gott som utrotad i landet men detsamma gäller inte för Campylobacter dock.

Utöver det är det som sagt otillräcklig proteinabsorbtion samt hämmat biotinupptag som är det negativa.

Proteinabsorbtion från råa respektive kokta ägg:
47179

CoKEmaN
2008-02-27, 19:48
ok, tack så mkt :)

MattK
2008-02-27, 19:53
2 dl havregryn, 5 dl vatten! kokas tills det ser kletigt ut sen på med mjölk och massa lingonsylt och kanel! mumma!

MEDiAHORAN
2008-02-27, 19:55
Jag kokar 3dl (105g) havregryn och höftar med vattnet, tillsätter lite kanel (försöker snåla eftersom levern inte skall lida pin ;) ) och låter det koka. Häller upp den varma gröten i en tallrik och tillsätter 1dl bär (hallon och blåbär, ca 0,5dl av båda), därefter skalar jag ett äpple och hackar det i tärningar, sedan skivar jag en banan och tillsätter ovanpå gröten.

Äts varje dag, försöker äta lite mindre bär men det tillsätter god sötma och färg i gröten :)

Emil_Larsson
2008-02-27, 20:19
2 dl havregryn med 6 dl vatten, ibland kläcker jag i ett ägg (om det finns hemma) annars så blir det så här:

0,75 dl Whey-100 jordgubb
2 dl mellanmjölk
Ett äpple/banan eller annan frukt

That's it!

Feldt
2008-02-27, 20:48
3dl rågflingor m. 6dl vatten + 2dl yoghurt och en massa kardemumma:) ¨någon frukt till i gröten.....

Grymt mycket godare me rågflingor

Handcuff
2008-02-27, 20:53
2-2,5dl havregryn + nötter + raps + russin + bananchips + honung + mjölk = blandas = ÄT ÄT ÄT :thumbup:

gizox
2008-02-27, 21:12
Var det du Niklas Sjöö som hade något recept på gröt med oboy i?
Eller någon annan som har ett?

Kung TexMex
2008-02-27, 21:28
1 dl havregryn
Nästan 1 dl sojamjöl
2½-3 dl vatten
En skvätt salt

Ställer kastrullen på spisplattan och rusar in i duschen..

När jag kommer ut häller jag över gröten i en tallrik, öser på så in i helvete med äppelmos och strör lite krossade linfrön ovanpå.

747
2008-02-27, 23:34
Har aldrig lyckats äta havregrynsgröt. Blir alltid som tapetkliser i munnen och vill liksom ut samma väg som det kom in. Ska försöka med äggtipset.

Morty
2008-02-27, 23:49

Campylobacter är något du vill undvika till varje pris. Tror aldrig jag mått så pissigt som när jag hade infektionen :(

Exhale_
2008-02-28, 09:19
Gröt ska ätas med vaniljglass. Inge oklart!
Funkar med alla sorters gröt men en favorit är när man blandar 50/50 av fint rågmjöl och kornmjöl

Eddie Vedder
2008-02-28, 14:19
Campylobacter är något du vill undvika till varje pris. Tror aldrig jag mått så pissigt som när jag hade infektionen :(

Vart drabbades du av den infektionen? Alltså var det i Sverige eller utomlands? Och från vilket livsmedel (om du kunde lista ut det)?

CoKEmaN
2008-02-28, 15:49

jo självklart vill jag undvika infektion, men jag tänkte att om det var campylobacter som framkallad salmonella, o salmonella är nästan utdött i sverige, så var risken inte direkt överhängande för att få en infektion. inte för att jag brukar äta råa ägg direkt, men nu har jag ännu en anledning till att undvika det :)

nilam
2008-02-28, 16:11
önskad mängd havregryn/fiberhavre i kastrull med vatten,
när den börjar ta form så mosar man i eller hackar en halv banan,
en näve russin och lite kardemumma, mmm thats good.

eller önskad mängd havre/fiberhavre i kastrull med vatten,
2 msk sesamfrön
1 msk linfrön
när man sen häller upp det i tallriken strör man över krossade mandlar eller hasselnötter och kokos jätte gott de med.

något som är väldigt gott också är att äta gröten med (Alpro Soyamjölk)
härlig konsistens och lätt vaniljsmak.

//Gröt var dag!

Knowledge
2008-02-28, 17:39
min favoritgröt äts kall ._. recept: 2dl havregryn, 2msk sojamjöl, 2-3 hackade aprikoser (torkade) kokas upp i 5dl vatten, + 1-2msk vetegroddar och lite bregott mot slutet. låt det svalna och in i kylskåpet. äts med ett lager mild lättyoghurt, rårivet äpple, kanel, sötmandlar och lite honung.. BAM! vansinnigt gott ;D

Mega_man1000
2008-02-28, 23:33
2,5 dl fiberhavregryn + 4msk hela linfrön och 8-9 dl vatten sen kokas i ca 7-8 min sen käkar man det me mjölk, Bär lr frukt och sedan en liten klick fun light peach passion:) och ibland också me kanel när det finns! sjuuukt gott!!!

Shamrock
2008-02-29, 19:43
Ett hett tips jag fick i Grötboken av frälsningsarmen (för övrigt ett måste ha för alla grötfantaster) är att inte tillsätta något salt innan gröten är klar, detta gör att gröten sväller mycket bättre och den vanliga 1 dl gryn o 2 dl vatten inte gäller.

testa!

Srednq
2008-02-29, 20:53
Vart drabbades du av den infektionen? Alltså var det i Sverige eller utomlands? Och från vilket livsmedel (om du kunde lista ut det)?

nu frågade du inte mig men du kan ändå få ett svar om när jag blev drabbad. jag köpte färdiggrillad kyckling på hemköp. och det var någ den värsta sjukdom jag haft. affären tror att det berodde på att dom hade fått in lite större kycklingar än vanligt så den var inte riktigt genomstekt (inget jag upptäckte), och nån har nog slarvat med att mäta innetemperaturen i kycklingen, (vilket är standar att göra iaf i den affären).

nu e vi lite väl off topic här så finns det fler frågor så får vi ta de via pm eller i nån annan tråd

747
2008-03-01, 14:47
Anänder ni hela ägget i gröten eller bara vitan? Funkar det om man kör den i mikron?

Eddie Vedder
2008-03-01, 14:50
Anänder ni hela ägget i gröten eller bara vitan? Funkar det om man kör den i mikron?

Hela i mitt fall.

Av alla sätt man kan tänkas hålla nere sitt fett-/kaloriintag är nog separering av äggula det absolut sista jag skulle göra. Äggulan är i sig det som sätter smaken samt att den är SJUKT näringsrik och fettsammansättningen är bra.

Men det är förstås bara MIN åsikt och MIN smak.:)

I micron går bra men det är svårare att hålla koll på tycker jag. Står man och rör om i kastrullen ser man ju tydligt när ägget fått rätt konsisten, om lite extra vatten behöver tillsättas etc.

Chris-Dawg
2008-03-01, 16:32
1dl gröt 2dl vatten, 2 min i micron, sen slänger jag på solrosfrön, krossade linfrön, pumpafrön och sesamfrön, toppa med osockrad jordgubbssylt :thumbup: + 2 kokta ägg vid sidan om

shut teh face
2008-03-01, 16:40
Det känns som jag beskrivit gröten 100ggr i andra trådar men jag kör

1dl havregryn 2.5dl vatten, koka med salt, sen i med kanel. Kör den lite mer i kastrullen. Servera med vaniljsocker på och vaniljyoghurt. *cupid*

bustz0rz
2008-03-01, 16:44
1dl fiberberikade havregryn, 2,5dl vatten och lite salt. Kokar det en stund, och sedan häller jag på lite krossade linfrön och kokar en stund till.

Sedan serverar jag med massa mjölk, och en stooooor klick äppelmos. :D

Ska testa att kläcka i ett ägg nästa gång jag käkar gröt. Det lät som en bra idé. :)

Srednq
2008-03-02, 16:08
1 dl fiberhavregryn
2 dl vatten
1/2 banan
1/2 rivet äpple
kanel
kokos
önos jordgubbssylt

3.1415926535
2008-03-02, 16:25
Ett hett tips jag fick i Grötboken av frälsningsarmen (för övrigt ett måste ha för alla grötfantaster) är att inte tillsätta något salt innan gröten är klar, detta gör att gröten sväller mycket bättre och den vanliga 1 dl gryn o 2 dl vatten inte gäller.

testa!
Varför vill man att gröten ska svälla?

747
2008-03-02, 16:37
Testade med ägg idag. Det var helt okay. Smakade ungefär som utan ägg skulle jag säga. Fast jag är lite orolig att jag inte kokade tillräckligt länge men det lär väl visa sig om jag blir sjuk.

Shamrock
2008-03-03, 23:49
Varför vill man att gröten ska svälla?

Grynen sväller ju upp eftersom de suger upp vätskan. Därför är det ju fördelaktigt om gröten sväller ordentligt??

Eddie Vedder
2008-03-04, 06:26
Grynen sväller ju upp eftersom de suger upp vätskan. Därför är det ju fördelaktigt om gröten sväller ordentligt??

Om du syftar på att de annars sväller upp i magen så är det inget du behöver oroa dig över, havregryn är just havregryn och inte råa havrekorn. Hade det varit råa korn finns nog en risk till lite magbekymmer för en del personer, men inte ångpreparerade havregryn.

Shamrock
2008-03-05, 11:33
Om du syftar på att de annars sväller upp i magen så är det inget du behöver oroa dig över, havregryn är just havregryn och inte råa havrekorn. Hade det varit råa korn finns nog en risk till lite magbekymmer för en del personer, men inte ångpreparerade havregryn.

Skrev jag att jag var orolig för det:)?

Menade bara att grynen suger upp vätskan bättre utan salt under tillagningen

http://www.grot.se/ för alla grötälskare:D

Eddie Vedder
2008-03-05, 12:38
Skrev jag att jag var orolig för det:)?

Nej, därav ordet "OM".

Det är annars ingen ovanligt förekommande missuppfattning att okokta gryn sväller i magen.