handdator

Visa fullständig version : Upplever ni att ni ser feta ut när ni "lägger på" er vätska?

Haeffner
2008-02-26, 19:34
Upplever ni att ni ser fetare ut när ni går upp i vätske vikt?
När jag menar om man går upp i vätskevikt är alltså t.ex efter en längre deff och man alltså går upp i muskelglykogen och dess bundna vatten eller den vätska som binds i samband med en kreatinkur.

Upplever ni att ni ser ut att vara i sämre form efter denna uppgång?

Rex
2008-02-26, 19:54
Hmm vet inte om jag förstår dig riktigt men jag brukar se "smalare" ut i ansiktet efter jag har sprungit / tömt lite vätska.
Och lite fetare än vanligt när man har käkat & druckit mycket och inte tränat osv.

Jacksatan
2008-02-26, 19:57
självklart. Den där jävla vattnigheten är ens värsta fiende nuförtiden. Äter jag lite oregelbundet i 2dagar så ser jag rent fet ut p ga av allt vatten jag binder under huden.

tp_88
2008-02-26, 19:59
Aldrig märkt någon skillnad, kanske har jag alltid varit för fet för att vätskan ska göra någon större skillnad eller så ligger väl nivåerna hyfsat stabilt oavsett.

Danny Devito
2008-02-26, 20:05
Den enda skillnaden jag märkt, är att jag tycker jag ser bättre ut dagen efter en fylla. Alkoholen driver ju ut vätska ur kroppen, så jag tycker man ser lite mer deffad ut då.

Longshot
2008-02-26, 20:15
Jopp. Blir ganska lätt vattnig i ansiktet och detta ogillas!

Torwald
2008-02-26, 20:38
Jag märker stor skillnad. Upplever också att jag kan se ut att vara i bättre form efter att jag har druckit alkohol, förutsatt att jag inte äter ett kilo salt mat som fyllekäk. Jag äter ganska oregelbundet, tyvärr, och jag märker generellt sett stor skillnad från dag till dag.

Sniggel
2008-02-27, 08:27
Jepp det gjorde jag. Natt och dag verkligen.
Desutom märkte jag att nu efter en veckas magkrångel och förlust av vätska i samband med diarée ser jag ut att vara i bättre form lol.

Ganymedes
2008-02-27, 08:37
Japp, börjar nästan länga till deff nu. Nästan.

Haeffner
2008-02-27, 14:31
Vätskan som binds till Kreatin och Muskelglykogen lagras väl i muskelcellernas sarcoplasma? Detta borde väl bara göra att men ser mer "svullen" ut och kanske rentav biffigare.

Vatten under huden som gör att man ser fet ut beror väl främst på dålig vätske-/saltbalans?

Eller är jag ute på cyckeln?

jwzrd
2008-02-27, 14:54
Jag är väl helt enkelt för fet för att märka något sådant. Hur gör ni för att lägga på er vätska?

Sniggel
2008-02-27, 15:06
Jag är väl helt enkelt för fet för att märka något sådant. Hur gör ni för att lägga på er vätska?

Finns ju teroier om hur man påverkar mängden vätska under huden men det är ju rätt mycket som spelar roll. Efter den formen jag höll i december och återgånt till helt annan mat och mängd så kunde jag klart och tydligt i spegeln se att vätska hade lagrats in i huden, linjer och dylikt hade suddats bort på en dag. Visserligen hade jag även sparat in mer glykogen i musklerna så jag såg även någorlunda större ut.
Några sådana här markanta effekter har jag aldrig märkt av tidigare i livet, det märks ju bara vid låg bf% som de flesta förmodligen känner till. Tur att man inte är deffkåt iaf, föredrar lite bulkigare form med kolhydratsladdade muskler framför liten och knivskarpa detaljer.

jwzrd
2008-02-27, 15:20
Finns ju teroier om hur man påverkar mängden vätska under huden men det är ju rätt mycket som spelar roll. Efter den formen jag höll i december och återgånt till helt annan mat och mängd så kunde jag klart och tydligt i spegeln se att vätska hade lagrats in i huden, linjer och dylikt hade suddats bort på en dag. Visserligen hade jag även sparat in mer glykogen i musklerna så jag såg även någorlunda större ut.
Några sådana här markanta effekter har jag aldrig märkt av tidigare i livet, det märks ju bara vid låg bf% som de flesta förmodligen känner till. Tur att man inte är deffkåt iaf, föredrar lite bulkigare form med kolhydratsladdade muskler framför liten och knivskarpa detaljer.

Jag tror de flesta är feta och ser fett helt enkelt. Alltså jag drar ju på mig vätska av att toksvulla, men den hamnar som tryck i musklerna. Behöver man inte ligga en god bit under 10% för att kunna se någon annan vätska?

Sniggel
2008-02-27, 16:05
Jag tror de flesta är feta och ser fett helt enkelt. Alltså jag drar ju på mig vätska av att toksvulla, men den hamnar som tryck i musklerna. Behöver man inte ligga en god bit under 10% för att kunna se någon annan vätska?

Mjo jag tror nog också att det ligger där nånstans innan man kan märka någon skillnad på formen.

Durre
2008-02-27, 19:06
Nej jag märker inget, men jag tror jag "lär" mig att se det i framtiden.

Grandmaster
2008-02-27, 19:11
Har man tillräckligt lågt bf märker man alltid skillnad om man är vätskig.

jwzrd
2008-02-27, 19:14
Har man tillräckligt lågt bf märker man alltid skillnad om man är vätskig.

Det är jag med på. Men var och varannan nisse här verkar bli vätskiga till höger och vänster.

Haeffner
2008-02-27, 19:47
Men som sagt, vätskan samlas väl mest i sarcoplasman i musskelcellerna inte under huden? Förutsatt att det är vätskan som binds till glykogen och kreatin vi talar om förståss.

jwzrd
2008-02-27, 19:48
Men som sagt, vätskan samlas väl mest i sarcoplasman i musskelcellerna inte under huden? Förutsatt att det är vätskan som binds till glykogen och kreatin vi talar om förståss.

Ja. Vilket gör att man upplever ett ökat tryck, musklerna är lite större.

machine gun
2008-02-27, 19:50
Vätskan binds ju till glykogenet i musklerna. Det borde om något bidra till att man ser grövre ut.

tigerofsweden
2008-02-27, 20:09
Vätskan binds ju till glykogenet i musklerna. Det borde om något bidra till att man ser grövre ut.

Det tycker jag med, har själv aldrig sett någon skillnad iaf.

Alfred Nobel
2008-02-27, 20:16
Jag känner mig alltid tjock efter en bastant middag, oftast putar magen lite extra och är det en kolhydratsrik måltid blir jag lätt pluffsig i ansiktet. Däremot när jag får pissa dagen efter brukar det stabiliseras :thumbup:

Haeffner
2008-02-27, 20:36
Förutom att mer glykogen och kreatin iu muskeln kommer ge bättre uthållighet och styrka i träningen kan vad jag förstår ökade osmotiska trycket i muskelcellernas sarcoplasma ungera som anabol signal och ökning av tillväxthormon. Så då vätskeansamlingarna är ju i såna fall inte bara av ondo iaf :)

Sniggel
2008-02-28, 08:29

Om vi snackar kreatin så har jag aldrig någonsin märkt av att jag blir "pluffsig".

johanw
2008-02-28, 13:16
Den enda skillnaden jag märkt, är att jag tycker jag ser bättre ut dagen efter en fylla. Alkoholen driver ju ut vätska ur kroppen, så jag tycker man ser lite mer deffad ut då.

Alkodeffad och lite lagom sliten är man ju sexig som fan! *flex*
En fylla under slutperioden av en deff är en bra motivationshöjare för deffandet!

Jacksatan
2008-02-28, 16:26
Det är jag med på. Men var och varannan nisse här verkar bli vätskiga till höger och vänster.

Men är man i rätt bra form så är det stor skillnad på att vara vätskig och inte. Börjar jag deffa så märks det på 3dagar att jag ser väldigt mkt hårdare ut bara på att jag är mindre "vattnigt".

jwzrd
2008-02-28, 16:31
Men är man i rätt bra form så är det stor skillnad på att vara vätskig och inte. Börjar jag deffa så märks det på 3dagar att jag ser väldigt mkt hårdare ut bara på att jag är mindre "vattnigt".

Som jag redan sagt: Ja, om man är i bra form så syns vätska väl. Är man smalfet/storfet som de flest här är så förstår jag inte vad det är för vätska man ser.

Jacksatan
2008-02-28, 16:41
Som jag redan sagt: Ja, om man är i bra form så syns vätska väl. Är man smalfet/storfet som de flest här är så förstår jag inte vad det är för vätska man ser.

påhitt, inget annat. Jag behöver inte bli särskilt "mullig" för att jag inte ska märka någon skillnad alls.

Koloftw
2008-03-02, 14:33
Riktigt bra video på saken, å andra sidan är killen i filmen betydligt hårdare än de flesta här inne. http://youtube.com/watch?v=sl4g_xQJNto

Jag märker alltid om jag blir vätskig, efter dagar med mycket mat/salt så blir ansiktet, händerna svullna och magen blir som en gravid-mage i minst 48h.

I morste var rutorna framme igen efter torsdagens spenatgryta med hutlösa mängder salt/buljong/kryddor.

Acquiescence
2008-03-02, 18:55
Tycker inte jag blir synligt fetare, men känner mig dock väldigt uppsvullen ifall jag konsumerar mycket vätska.

Haeffner
2008-03-02, 19:03
Riktigt bra video på saken, å andra sidan är killen i filmen betydligt hårdare än de flesta här inne. http://youtube.com/watch?v=sl4g_xQJNto

Jag märker alltid om jag blir vätskig, efter dagar med mycket mat/salt så blir ansiktet, händerna svullna och magen blir som en gravid-mage i minst 48h.

I morste var rutorna framme igen efter torsdagens spenatgryta med hutlösa mängder salt/buljong/kryddor.

Vad skulle du/ni uppskatta den snubbens BF% till? Skön, lagom form :)
Förstod jag fel eller vad han gjorde var alltså att mer eller mindre torka ut sig och sen dricka mer normalt igen? Inte blivit "vätskig" pga vatten i glykogenet pga kolhydratrikare kost?

Hur är det med saltet? en Saltrik kost lurar ut vätsakan ur muskler och in under huden, eller var det tvärt om?

stridis
2008-03-02, 19:28
Vattniga? Jag är ofta i alldeles hyfsad form och jag har nog aldrig känt mig plufsig. Men så äter jag inte ultrasalt mat heller.

Koloftw
2008-03-03, 12:26
Vad skulle du/ni uppskatta den snubbens BF% till? Skön, lagom form :)
Förstod jag fel eller vad han gjorde var alltså att mer eller mindre torka ut sig och sen dricka mer normalt igen? Inte blivit "vätskig" pga vatten i glykogenet pga kolhydratrikare kost?

Hur är det med saltet? en Saltrik kost lurar ut vätsakan ur muskler och in under huden, eller var det tvärt om?

Han blev vätskig pga. "cheat", alltså typ "fuskmål" eller "ätardag" eller dylikt.

Tolkia
2008-03-03, 13:39
Kostrelaterat ödem är en kortvarig historia; går man omkring och är svullen i veckovis bör man nog söka läkare (eller ta sig en funderare på om det är något annat än vätska som gör att jeansen känns trånga).

Att notera är dock att ju mer man trixar med maten till vardags (utesluta salt, utesluta fett, äta väldigt ojämnt, äta väldigt lite etc.) desto större effekt får en avvikelse från det dagliga "schemat" (en planerad ätardag, en dag när man tappade kontrollen och tok-åt etc.). Ingen får dock ödem av att äta två extra knäckemackor, om man inte har någon grav fysiologisk avvikelse - då handlar det om något annat. Ju mer tid man ägnar åt att observera alla eventuella avvikelser desto större chans/risk är det även att man upptäcker både den ena och det andra "konstigheten" som egentligen är en del av den normala dag-till-dag-variationen.

Haeffner
2008-03-03, 19:47

Tycker inte han ser "plufsig" och lönnig ut efter att ha cheatat utan snarare lite mätt i magen och typ smågravid. Som man kan se ut efter att ha svullat på ett julbord typ. Rutorna och formen är ju där menar jag.

Vad ligger han på för BF uppskattningsvis för er med koll?
Nånstans under 8% iaf?