handdator

Visa fullständig version : Elektriker, hur kolla behörighet?

Juliette
2008-02-25, 20:11
Har haft en elektriker (en kompis morbror) som skulle hjälpa mig att dra om lite el i min lokal idag.
Han säger själv att han har behörighet, men med tanke på sättet han agerar (visste exempelvis inte hur proppskåpet fungerade + massa annat) så börjar jag undra..

Han jobbar inte för en el-firma idag utan, jobbar med helt andra saker men säger som sagt att han har behörighet. Min kompis säger också att "han kan man lita på" och "var inte orolig". men det känns som att han har noll koll och det känns inte alls bra.

Hur kan man kolla upp att han faktiskt har behörighet? Ska han själv ha nån form av intyg, eller finns det nåt ställe man kan kontakta och kolla upp honom på?

Gnusram
2008-02-25, 20:14
men det känns som att han har noll koll och det känns inte alls bra.

Skulle det kännas bättre om han hade ett intyg från 1967 nånstans i en byrålåda? Byt elektriker om det inte verkar som om han behärskar det han håller på med.

Srednq
2008-02-25, 21:55
man får ett intyg när man har jobbat 1600 timmar och klarat det första lärlingsstadiet. efter det finns det inga intyg

pe11e
2008-02-25, 22:23
Det är intressant att när folk t ex. ska resa utomlands då ska det va reseförsäkring och ett respektabelt flygbolag, men alltid när det är renovering i hemmet då ska "fixar jocke" komma dit och arbeta svart å billigt. Som du säger, han kanske inte kan nånting. Blir kortslutning, stället brinner ner...

Mitt tips, ring en elfirma. Nån av de mindre, enskilda företagen åtar sig ofta småjobb.

zydar
2008-02-25, 23:37
säger han att han är behörig så måste han väl va det? ananrs verkar han lite dum?

Trance
2008-02-25, 23:39
Du kan ju se om du kan få dit någon som bara inspekterar efteråt så det är riktigt gjort.

Baan
2008-02-25, 23:42
Du kan ju se om du kan få dit någon som bara inspekterar efteråt så det är riktigt gjort.

Är det inte ett krav om man gör lite seriösare grejer? Tror inte man får göra så mycket själv utan behörighet, eller ja man får göra det men inte sätta på strömmen :) men inget jag är särskilt säker på

Trance
2008-02-25, 23:43
Är det inte ett krav om man gör lite seriösare grejer? Tror inte man får göra så mycket själv utan behörighet, eller ja man får göra det men inte sätta på strömmen :) men inget jag är särskilt säker på

Jo, det är vissa saker man behöver behörighet på vet jag. Men man kan ju säga att man hade där en kille som sade att han hade behörighet och inte litar på att han fick det gjort riktigt. Inte en aning om det går dock.

Juliette
2008-02-26, 07:41
man får ett intyg när man har jobbat 1600 timmar och klarat det första lärlingsstadiet. efter det finns det inga intyg

Okej, så det finns inget som heter "behörighet" utan alla som jobbat sina 1600 timmar, får ett intyg och har rätt att göra alla el-jobb livet ut sen?

Yankeee
2008-02-26, 07:51
Jo, det finns något som heter "behörighet".

http://www.elsakerhetsverket.se/elbranschen/behorigheter/behorighetstyperochbehorighetskrav.4.60a759a611147 b1cd6180004233.html

Juliette
2008-02-26, 08:01

http://www.elsakerhetsverket.se/elbranschen/behorigheter/behorighetstyperochbehorighetskrav.4.60a759a611147 b1cd6180004233.html

Tack!

Då borde personen ifråga själv alltså ha ett intyg om behörighet att visa upp på begäran?

Juliette
2008-02-26, 08:03
Såg förresten nu att man kunde själv kolla upp alla som har behörighet via hemsidan. Perfekt!

Tack än en gång.

ramagoen
2008-02-26, 14:40
Man måste gå vissa kurser för olika behörigheter, ex. bb2 bb1 och liknande. Sen behöver man 2500 gymnasiepoäng samt dom obligatoriska kurserna för elektriker licens. Börjar man jobba som industrielektriker behöver man ej nån lärlingstid.

Srednq
2008-02-26, 16:38

men du får aldrig något intyg på att du har den behörigheten bortsett från det jag nämde tidigare. det ända sättet du skulle kunna bevisa det är att visa upp dina skol/kursbetyg och ett arbetsgivarintyg att du jobbat x år

Baan
2008-02-26, 21:22
Jo, det är vissa saker man behöver behörighet på vet jag. Men man kan ju säga att man hade där en kille som sade att han hade behörighet och inte litar på att han fick det gjort riktigt. Inte en aning om det går dock.

Jag menade mer så här - även om det inte ändrar det du säger - du får göra allt själv i princip men inte sätta på strömmen innan någon som kan grejerna (=behörighet) kollat igenom så att du gjort allt rätt. Behörighet vet jag existerar eftersom farsan har några lägre grader, som tyvärr inte räcker till för att kunna fixa allt i en villa (t.ex.)

StefanC
2008-02-26, 21:37
Det är intressant att när folk t ex. ska resa utomlands då ska det va reseförsäkring och ett respektabelt flygbolag, men alltid när det är renovering i hemmet då ska "fixar jocke" komma dit och arbeta svart å billigt. Som du säger, han kanske inte kan nånting. Blir kortslutning, stället brinner ner...

Mitt tips, ring en elfirma. Nån av de mindre, enskilda företagen åtar sig ofta småjobb.

Sååå sant, och om det skiter sig totalt så ringer dem aftonbladet och gnäller, så varenda hantverkare får skiten för att någon dumsnål människa ville spara någon tusenlapp.

Juliette
2008-02-27, 07:43
Ja, nu var ju det inte så i mitt fall, så jag förstår inte varför du tar upp det.. men du kanske bara ville gnälla av dig lite i allmänhet..

Okej, och hur menar du att jag skulle kunna kolla upp min elektrikers behörighet genom att göra detta????

Eller du kanske missförstod min fråga? Mitt problem var inte hitta någon ny elektriker. Utan frågan gällde att kolla upp den som jag först tänkt anlita.

Jorgen
2008-02-27, 08:16
Utan frågan gällde att kolla upp den som jag först tänkt anlita.

Hade han behörighet då?

Juliette
2008-02-27, 08:41
Hade han behörighet då?

Jag vet inte ännu, troligen kommer jag inte anlita honom ändå eftersom han gav så konstigt intryck. Han är dock en väns morbror och hon har rekommenderat honom varmt, så det känns lite taskigt att tacka nej till honom utan en "bra förklaring".
Men jag vill ju som sagt ha ett bra jobb gjort, så jag kan känna mig trygg, och det är det viktigaste.

MikeV
2008-02-27, 16:26
Jag vet inte ännu, troligen kommer jag inte anlita honom ändå eftersom han gav så konstigt intryck. Han är dock en väns morbror och hon har rekommenderat honom varmt, så det känns lite taskigt att tacka nej till honom utan en "bra förklaring".
Men jag vill ju som sagt ha ett bra jobb gjort, så jag kan känna mig trygg, och det är det viktigaste.

går själv el-linjen (2;an) och ska bli elektriker.
om han har begränsad behörighet så ska han kunna visa sitt certifikat för dig om du ber om det. vad exakt är det för eljobb som du vill ha gjort? han kanske inte får göra det heller, för om något händer, kortslutnings, brand mm så får du inte ut något på försäkringen om du "gjort det sälv" eller anlitat någon svart och inte har papper på det. så tänk efter innan du låter han göra något.

Juliette
2008-02-27, 17:13
går själv el-linjen (2;an) och ska bli elektriker.
om han har begränsad behörighet så ska han kunna visa sitt certifikat för dig om du ber om det. vad exakt är det för eljobb som du vill ha gjort? han kanske inte får göra det heller, för om något händer, kortslutnings, brand mm så får du inte ut något på försäkringen om du "gjort det sälv" eller anlitat någon svart och inte har papper på det. så tänk efter innan du låter han göra något.

Tack för svaret!
Så det finns alltså ett certifikat att visa upp?

Han säger själv att han inte har några papper på det, och att man inte har det. Det var därför jag undrade hur det funkar med behörighet mm, särskilt när jag tyckte han verkade så okunnig (men å andra sidan vet inte jag så mycket om el, så han kan ju ha rätt i det han säger, även om det låter konstigt i mina öron.)

Det här är verkligen inget svartjobb, eller som jag "gör själv" utan en hantverkare som jag ev tänkt anlita. Full betalning och ganska dyr dessutom. Det är ju därför som jag reagerar på att han inte verkar veta vad han sysslar med, och vill kolla upp att han verkligen har behörighet att utföra det som han säger, jag har jätterespekt för el själv och vågar knappt byta glödlampa av rädsla att få en stöt. Skulle aldrig få för mig att anlita nån som inte vet vad den gör, som sagt därför som jag vill dubbelkolla honom. Trots att jag har blivit rekommenderad honom av en vän. Hade jag inte brytt mig, hade jag aldrig startat denna tråden ens.

Jobbet var att sätta fast några kontakter som sitter löst (gärna flytta en av kontakterna) och ev byta ut en kabel/sladd (eller vad det heter) som ligger löst på golvet, plus byta ut en strömbrytare.

Så egentligen inget avancerat eller tidskrävande jobb trodde jag (men vad vet jag om el, som sagt), men enligt honom var det massa problem och skulle ta många timmar, och bl a hur han tyckte man skulle lösa det hela fick mig att undra om han visste vad han pratade om.

jakke
2008-02-27, 17:28
Varför inte bara be om en offert från yttliga en elektriker? Genom att göra det så får du veta om han pratat i nattmössan.

Juliette
2008-02-27, 17:31
Varför inte bara be om en offert från yttliga en elektriker? Genom att göra det så får du veta om han pratat i nattmössan.

Jo, jag har haft det, och det var framförallt olikheterna som fick mig att reagera.

Srednq
2008-02-28, 18:02
Tack för svaret!

det enda det certifikatet säger är att han är godkänd från skolan och har jobbat 1600 timmar som elektriker. efter det finns där inget

Bamse79
2008-02-28, 19:00
Tack för svaret!

Han säger själv att han inte har några papper på det, och att man inte har det. Det var därför jag undrade hur det funkar med behörighet mm, särskilt när jag tyckte han verkade så okunnig (men å andra sidan vet inte jag så mycket om el, så han kan ju ha rätt i det han säger, även om det låter konstigt i mina öron.)

Det här är verkligen inget svartjobb, eller som jag "gör själv" utan en hantverkare som jag ev tänkt anlita. Full betalning och ganska dyr dessutom. Det är ju därför som jag reagerar på att han inte verkar veta vad han sysslar med, och vill kolla upp att han verkligen har behörighet att utföra det som han säger, jag har jätterespekt för el själv och vågar knappt byta glödlampa av rädsla att få en stöt. Skulle aldrig få för mig att anlita nån som inte vet vad den gör, som sagt därför som jag vill dubbelkolla honom. Trots att jag har blivit rekommenderad honom av en vän. Hade jag inte brytt mig, hade jag aldrig startat denna tråden ens.

Jobbet var att sätta fast några kontakter som sitter löst (gärna flytta en av kontakterna) och ev byta ut en kabel/sladd (eller vad det heter) som ligger löst på golvet, plus byta ut en strömbrytare.

Så egentligen inget avancerat eller tidskrävande jobb trodde jag (men vad vet jag om el, som sagt), men enligt honom var det massa problem och skulle ta många timmar, och bl a hur han tyckte man skulle lösa det hela fick mig att undra om han visste vad han pratade om.

Har han firma och du ska ta det på papper så borde det väl vara lugnt eller? Blir det fel så borde det väl vara hans ansvar?

Fat tony
2008-02-28, 21:00
kan säga att skiter det sig, som till exempel kortslutning med följd av brand och hela din lokal brinner ner står inte försäkringen för något. så frågan är ju hur mycket biligare blir det?

BTW så låter det som BB1 behörighet och inte BB2 som du verkar behöva för dina instalationer

Juliette
2008-02-28, 22:03
Har han firma och du ska ta det på papper så borde det väl vara lugnt eller? Blir det fel så borde det väl vara hans ansvar?
Jo iof, men det är ändå jag som får en stöt om han gjort fel, även om det är hans ansvar..

Fast det är det som verkar så konstigt, han har företag, men nu jobbar han inom en annan branch, jag trodde att företaget var tvungen att ha nån form av behörighet eller personen själv som man kunde ha som garanti för att han visste vad han gjorde.

Jaja, jag ska ändå inte anlita honom för han verkar så osäker på det som ska göras, men tack ändå för alla svar.

Pontus
2008-02-28, 22:48
Det här med att faktiskt inte få ut försäkring pga att papper saknas händer väl inte så ofta vad jag vet. Hur många har papper på alla eljobb som gjorts för 10 år sedan? Eller 50 år sedan? Papper försvinner/brinner upp och man glömmer vem som gjorde jobbet för många år sedan...

Jag menade mer så här - även om det inte ändrar det du säger - du får göra allt själv i princip men inte sätta på strömmen innan någon som kan grejerna (=behörighet) kollat igenom så att du gjort allt rätt. Behörighet vet jag existerar eftersom farsan har några lägre grader, som tyvärr inte räcker till för att kunna fixa allt i en villa (t.ex.)

Du får inte ens dra nya tomma rör för el själv utan behörighet (såvida du inte jobbar på en firma där en med ABL tar ansvaret). Sen att en behörig (ABL) kommer och godkänner allt betyder ju inte att DU fick göra det. Vissa kopplar allt själv och låter en elektriker komma och kolla på det bara, beror ju på vad det är för elektriker och hur mycket han litar på dig.

Såg förresten nu att man kunde själv kolla upp alla som har behörighet via hemsidan. Perfekt!

Tack än en gång.

Vart på hemsidan såg man det?

MikeV
2008-02-29, 08:25
det enda det certifikatet säger är att han är godkänd från skolan och har jobbat 1600 timmar som elektriker. efter det finns där inget

jo det finns det. när man har gjort sin lärlingstid så kan man ta begränsadbehörighet. det ska man ha papper på sedan när man obbat ca 5år så kan man ta allmänbehörighet och det har man okcså papper på.

MikeV
2008-02-29, 08:32
Tack för svaret!

ja certifikatet har han om han nu har behörighet. man måste inte visa upp det men om kunden vill alltså du så ska han det för annars kanske du inte anlitar honom, eftersom el är farligt och man vill ju inte att vem som helst ska hålla på med.
om det bara är små jobb så får vem som helst göra det om man har kunskap. då får man byta brytare, kontakter om man vet hur man gör . byta ut en kabel så måste du igentligen ha berhörighet får det räknas som en ny installation.
det jobb du beskriver han ska göra tar inte måmnga timmar det är grundjobb i som elektriker. ex, när jag bytte ut alla brytare samt uttag hemma hos mig plus drog eget till centralen tog mig ca 1h så om han nu har behörighet så tar det lite tid för honom. du kan inte få en stöt av en brytare eller ett uttag för att de är isolatorer alltså plats som ej kan bli ledande om du inte blöter ner dom.

MikeV
2008-02-29, 08:34
Det här med att faktiskt inte få ut försäkring pga att papper saknas händer väl inte så ofta vad jag vet. Hur många har papper på alla eljobb som gjorts för 10 år sedan? Eller 50 år sedan? Papper försvinner/brinner upp och man glömmer vem som gjorde jobbet för många år sedan...

Du får inte ens dra nya tomma rör för el själv utan behörighet (såvida du inte jobbar på en firma där en med ABL tar ansvaret). Sen att en behörig (ABL) kommer och godkänner allt betyder ju inte att DU fick göra det. Vissa kopplar allt själv och låter en elektriker komma och kolla på det bara, beror ju på vad det är för elektriker och hur mycket han litar på dig.

Vart på hemsidan såg man det?

elfirman har papper på alla jobb de gjort så att de är skyddade ifall n¨ågot skulel hända.

Pontus
2008-02-29, 12:56
elfirman har papper på alla jobb de gjort så att de är skyddade ifall n¨ågot skulel hända.
Jag syftade inte på elfirman utan på att man som privatperson inte har det, ang. detta med att man inte får ut något på försäkring om man inte har alla papper hemma som bevis mot att det inte gjorts svart eller är hemmapul.

Srednq
2008-02-29, 17:21
jo det finns det. när man har gjort sin lärlingstid så kan man ta begränsadbehörighet. det ska man ha papper på sedan när man obbat ca 5år så kan man ta allmänbehörighet och det har man okcså papper på.

så det du får efter gymnasie och avklarad lärlingstid 1600 timmar + 3 år är AB (almän behörighet)?

och det får du inget intyg på, förutom det du får efter dom första 1600 timmarna?

MikeV
2008-03-01, 13:55
så det du får efter gymnasie och avklarad lärlingstid 1600 timmar + 3 år är AB (almän behörighet)?

och det får du inget intyg på, förutom det du får efter dom första 1600 timmarna?

ja exakt efterskoal, lärlingstid tror det är 3 eller 5år sen får man ta allmänbehörighet + läsa in några extra kurser.

jo du får intyg på att du tagit allmänbehörighet. du får som ett körkort eller diplom där det står att man har tagit allmänbehörighet.

el-behörighetsnivåena är väldigt likt de olika körkorten b, c och d mm.

begränsadbehörig het kan man säga är b-kort och allmänbehörighet är b,c,d ja allt man kan ha.

Pontus
2008-03-01, 16:02
Nu ska vi inte tjafsa vidare om det här för mycket kanske, men man får behörigheten på lite olika sätt. Det står på elsäkerhetsverkets hemsida. Jag har teoretisk Allmän behörighet, men måste jobba ca 4år innan jag får hela min behörighet. Man kan alltså göra det på olika sätt och i olika ordning.

På min skola hade de en kurs för elektriker som hade jobbat mellan 5år och uppåt som sedan kunde gå en 9 veckorskurs där de läste in sådant som inte ingår på gymnasiet (kostade pengar).

Allan
2008-03-01, 16:56
Nu ska vi inte tjafsa vidare om det här för mycket kanske, men man får behörigheten på lite olika sätt. Det står på elsäkerhetsverkets hemsida. Jag har teoretisk Allmän behörighet, men måste jobba ca 4år innan jag får hela min behörighet. Man kan alltså göra det på olika sätt och i olika ordning.

På min skola hade de en kurs för elektriker som hade jobbat mellan 5år och uppåt som sedan kunde gå en 9 veckorskurs där de läste in sådant som inte ingår på gymnasiet (kostade pengar).

Nu finns det också en del äldre elektriker som med trettio års erfarenhet inte har behövt "köra upp" för behörighet. Men är det en frilansare ska man alltid kolla att de har en ansvarsförsäkring, eller att firman de påstår sig jobba för har det.
Och betalar man svart spelar det ingen roll om de har behörighet eller inte - går det åt helvete kommer man som köpare att få ta smällen ändå