Visa fullständig version : Sevärt TV-program - alkohol 5:e farligaste drogen
Om 5 min börjar ett program (http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32313&a=1064495&lid=puff_1064620&lpos=lasMer) om världens 20 farligaste droger. Alkohol ligger där på plats nr 5, före bland annat amfetamin, cannabis, LSD m.m. Ligger det någon sanning i listan, Vetenskapens Värld kan bli spännande ikväll ....
Kan helt klart vara sevärt. Jag ska iaf se det. Kanske har jag druckit min sista droppe alkohol..
Anledningen till att den rankas så högt är bland annat att användningen är så utbredd att skadeverkningarna på samhället blir stora, även om drogen är relativt mild.
Anledningen till att den rankas så högt är bland annat att användningen är så utbredd att skadeverkningarna på samhället blir stora, även om drogen är relativt mild.
Relativt mild jämfört med?
Varför ranka allt?! Och sedan ska det pratas en massa, testa drogerna och se själv vad du tycker, de vore väl bäst om man nu så gärna vill ha svar.
Tricklev
2008-02-25, 20:17
Går den att se någonstans på internet, för oss som inte har en tv?
Varför ranka allt?! Och sedan ska det pratas en massa, testa drogerna och se själv vad du tycker, de vore väl bäst om man nu så gärna vill ha svar.
JA FÖR ISTÄLLET FÖR DETTA KUNDE MAN HA LETS DANCE. HELA TIDEN. BARA LETS DANCE OCH MELODIFESTIVALEN OCH BRITNEY SPEARS OCH PARIS HILTON OCH BWO OCH LETS DANCE IGEN! LETS GO SHOPPING!
Mvh Barbie.
Pudzianovski
2008-02-25, 20:19
Går den att se någonstans på internet, för oss som inte har en tv?
Se första posten...
Eddie Vedder
2008-02-25, 20:20
Offtopic, men jävlar vad roligt det är att se dom där oldaterna som går på LSD:D:laugh:
Relativt mild jämfört med?
Jämfört med många droger som kommer längre ner på listan. Nu tänker jag inte ge mig in och diskutera droger med dig eftersom du onekligen är mer påläst, men rätta mig om jag har fel i följande påstående: Om alla andra droger på listan användes i lika hög grad som alkohol, skulle alkohol hamna mycket längre ner på listan.
Såg nu att listan räknade baklänges, men med längre ner menar jag alltså högre nummer.
Tricklev
2008-02-25, 20:24
Se första posten...
Tja, där ser vad man hur enkelt man missar sådant.
Jag missade lite i början men det verkar som om de vägde samman tre faktorer (hörde bara nr 3), men var det ngt i stil med det här ? :
1) antar jag var hur beroendeframkallande
2) var det vilka permanenta skador hos brukaren det ger upphov till
3 ) skador på samhället
Stämmer det ? Ngn som uppfattade det ?
Tricklev
2008-02-25, 20:30
David Nutt som ledde studien värderade de olika drogernas farlighet utifrån tre kriterier:
- Hur stor medicinsk skada drogen har på den individ som använder sig av den.
- Hur beroendeframkallande den är.
- Hur stor skada användande av drogen utgör för samhället.
Det står alltså i länken som du själv länkade till. ;)
Hoppsan ! Måste ha sett det i förbifarten, men utan att notera det. Thx.
Muskelbyggaren
2008-02-25, 20:44
Jämfört med många droger som kommer längre ner på listan. Nu tänker jag inte ge mig in och diskutera droger med dig eftersom du onekligen är mer påläst, men rätta mig om jag har fel i följande påstående: Om alla andra droger på listan användes i lika hög grad som alkohol, skulle alkohol hamna mycket längre ner på listan.
Såg nu att listan räknade baklänges, men med längre ner menar jag alltså högre nummer.
Det är precis den missuppfattningen som är så utbredd. Alkohol är ingen mild drog, och dess skada på vårt samhälle är inte endast pga tillgängligheten. Den är beroendeframkallande, ger hjärnskador och skillnaden mellan "bruksdos" och dödlig dos är relativt liten. Därtill kommer faran en påverkad utgör för sin omgivning i och med sitt nedsatta omdöme och i många fall aggresiva agerande.
Minns jag inte fel räknade de väl inte ens antalet brukare när de bedömde drogerna i programmet?
Du minns nog fel Muskelbyggaren..
Offtopic, men jävlar vad roligt det är att se dom där oldaterna som går på LSD:D:laugh:
Haha! Man kan iaf säga att LSD verkar roligare än krig.
Det är precis den missuppfattningen som är så utbredd. Alkohol är ingen mild drog, och dess skada på vårt samhälle är inte endast pga tillgängligheten. Den är beroendeframkallande, ger hjärnskador och skillnaden mellan "bruksdos" och dödlig dos är relativt liten. Därtill kommer faran en påverkad utgör för sin omgivning i och med sitt nedsatta omdöme och i många fall aggresiva agerande.
Minns jag inte fel räknade de väl inte ens antalet brukare när de bedömde drogerna i programmet?
de räknade antalet missbrukare, men i många fall hade antalet missbrukare inget att göra med placering på listan.
Absinteh
2008-02-25, 22:33
Måste bara inflika att MDMA ( Ecstasy ), GHB, och lösningsmedel kändes aningen malplacerade på listan.
GHB har såvitt jag vet många dödsfall pga överdos och blandknarkning.
Vid MDMA hade de visserligen tagit hänsyn till att gatudrogen oftast är oren och därför innehåller en hel del andra saker än endast rent MDMA.
Endock så är det knappast okänt att ecstasy har en tendens att skapa ett psykiskt(blandat med fysiskt) beroende, och ( än en gång ) såvitt jag vet också hjärnskador vid överdrivet missbruk.
Lösningsmedel känns bara fel. Hjärna = Fett ; Lösningsmedel = Löser fett.
Ändå kom dessa rätt lågt. Förvånande och aningen suspekt.
Här kommer listan som tar upp den enda aspekten som faktiskt spelar någon roll.
Pundarlistan! Listan över drogers "pundighet". Ju lägre nummer, desto pundigare.
10. Ecstasy - Rosa piller, dans och vackra flickor.
http://blogs.guardian.co.uk/music/APFranckPrevel_rave460.jpg
9. Cannabis - Aaah! This is the.. wait, what?
http://www.reason.com/UserFiles/schwarzenegger_smoking_joint.jpg
8. LSD - Här, ta en biljett till galenskapens värld.
http://www.pantherkut.com/wp-content/uploads/2007/10/lsd_cat.jpg
7. Tobak - Inget att göra? Have some lungcancer.
http://latimesblogs.latimes.com/photos/uncategorized/2007/05/16/homeless.jpg
6. Alkohol - ...
http://img84.imageshack.us/img84/9011/p1010019kp0.jpg
5. Benso - Det här är livet!
http://www.travsite.com/dumont/presidentsday01/Image033.jpg
4. Kokain/Crack - SHAZAM!
http://www.proof7.com/p7nyc/imaes/TyroneBigguns-thumb.jpg
3. Heroin - So fresh and so clean.
http://www.psychiatric-disorders.com/articles/images/imgSA-heroin.jpg
2. Lösningsmedel
http://www.thaistudents.com/newsphotos/sniffglue.JPG
1. Meth - Grattis!
http://www.myhow2site.com/images/meth.bmp
6. Alkohol - ...
http://img84.imageshack.us/img84/9011/p1010019kp0.jpg
Bahahahahaha. Där kom den igen.
Mycket bättre blir det inte.
Jag blev förvånad över att "benso" kom så högt upp faktiskt. Intressant program även om jag missade början.
Varför är LSD olagligt om det "inte är så farligt", frågar jag då lite naivt.
Bara jag som tycker det känns konstigt att alkohol rankas som farligare än tobak?
EmCeeMike
2008-02-26, 03:06
Varför kom inte fentanyl med, mycket mer potent och dödlig än heroin?
Ganska intressant program, dock hade jag svårt att titta på, när heroinpundarna satt och injecera sitt äckliga skit.
Sprutnarkomaner är inte nåt vidare trevligt.
Bara jag som tycker det känns konstigt att alkohol rankas som farligare än tobak?
Alkohol sätter ned omdömmet mycket mer (sedan kan man ju anse att folk som brukar nikotin har dåligt omdömme, men det är en annan aspekt :))
Varför kom inte fentanyl med, mycket mer potent och dödlig än heroin?
Antagligen för att det handlade om droger som används mycket i England. De sa även i programmet att listan skulle se annorlunda ut beroende på vilket land man var i.
Mago: lol
Alkohol sätter ned omdömmet mycket mer (sedan kan man ju anse att folk som brukar nikotin har dåligt omdömme, men det är en annan aspekt :))
Ja helt rätt!
Jag har aldrig hört talas om en man som rökt upp ett helt paket cigg en kväll för att sedan slå sönder sin familj.
Måste bara inflika att MDMA ( Ecstasy ), GHB, och lösningsmedel kändes aningen malplacerade på listan.
GHB har såvitt jag vet många dödsfall pga överdos och blandknarkning.
Vid MDMA hade de visserligen tagit hänsyn till att gatudrogen oftast är oren och därför innehåller en hel del andra saker än endast rent MDMA.
Endock så är det knappast okänt att ecstasy har en tendens att skapa ett psykiskt(blandat med fysiskt) beroende, och ( än en gång ) såvitt jag vet också hjärnskador vid överdrivet missbruk.
Lösningsmedel känns bara fel. Hjärna = Fett ; Lösningsmedel = Löser fett.
Ändå kom dessa rätt lågt. Förvånande och aningen suspekt.
Du kan ju inte räkna hur toxiskt det är enbart, även om lösningsmedel har varit tillgängligt länge I Sverige och fortfarande är (även om jag antar att de ändrat en del) så kommer medlets natur och rus inte skapa några större missbrukarskaror. Det är inte så att folk går ut och sniffar lite lim efter jobbet 3 dagar i veckan.
Muskelbyggaren
2008-02-26, 08:57
Varför är LSD olagligt om det "inte är så farligt", frågar jag då lite naivt.
Det är ju i relation till resten på listan, och klart det inte ska vara lagligt, men sen om det platsar som en A-drog kan man fråga sig.
Jag blev förvånad över att "benso" kom så högt upp faktiskt. Intressant program även om jag missade början.
Varför?
Benso är fruktansvärt beroendeframkallande både psykist och fysiskt, samt relativt lätt att få tag på, och lägg då till att den förmodligen är den vanligaste "kontringen" mot en AT från t.ex Amfetamin.
I Sverige hade Benso förmodligen hamnat ännu högre tillsammans med Amfetamin om man ser till tillgång och efterfrågan.
Det är ju i relation till resten på listan, och klart det inte ska vara lagligt, men sen om det platsar som en A-drog kan man fråga sig.
Ptja, ett långvarigt missbruk av LSD är väldigt farligt, med allt vad det innebär. Samma gäller även för alkohol. *popcorn*
Ptja, ett långvarigt missbruk av LSD är väldigt farligt, med allt vad det innebär. Samma gäller även för alkohol. *popcorn*
Kan du utveckla det ? Vad är farligt med ett långvarigt LSD missbruk?
Är det någon fysisk åkomma du tänker på? Eller att man stagnerar socialt? Verklighetsflykt?
Jag förstår inte hur man ens kan jämföra Alkohol med en "tripp" drog.
Ja helt rätt!
Jag har aldrig hört talas om en man som rökt upp ett helt paket cigg en kväll för att sedan slå sönder sin familj.
Rökare som dör i förtid och lämnar sin familj i sorg då?
Rökning känns även mycket mer beroendeframkallande och medicinskt skadligt men visst samhällsskadan av alkoholen är stor. Vet ju inte hur de vägt de olika aspekterna mot varandra men tobak känns överlägsen på två av punkterna de jämförde iaf.
Rökning känns även mycket mer beroendeframkallande och medicinskt skadligt men visst samhällsskadan av alkoholen är stor. Vet ju inte hur de vägt de olika aspekterna mot varandra men tobak känns överlägsen på två av punkterna de jämförde iaf.
Nu pratade de om direktpåverkan, inget annat.
Om programmet gjorts i Sverige eller Finland, hade alkoholen även här kommit högt upp på listan. I Sverige hade Amfetamin också fått en hög placering. I Marocko däremot hade nog Cannabis kommit betydligt högre upp. Varje land har vissa sorters droger som gör stor skada på samhället. Om man tar bort den samhällsskadliga aspekten hade listan sett annorlunda ut och varje enskild drog kunde bedömmas utifrån hur skadlig den är för varje individ.
Sen ska man ta med i beräkningen att visserligen är tobak farligt, men det tas nästan konstant (många har snusen inne hela den vakna tiden) och det tar långt tid innan det ger en stor skada. Samma sak med alkohol, även om det tar kortare tid där innan man får skador.
Hänger inte riktigt med.
I min värld går det inte att jämföra tobak och alkohol för alkhol har en alldeles för stor slagkraft mot samhället och den egna individen.
Hänger inte riktigt med.
I min värld går det inte att jämföra tobak och alkohol för alkhol har en alldeles för stor slagkraft mot samhället och den egna individen.
Kan hålla med om mot samhället men mot den egna individen är ju tobak mycket farligare, enligt deras siffror dör var 90:e rökare varje år mot var 1000:e som använder alkohol. Kan se att ett argument vore att det går snabbare med alkoholen när man väl hamnar där och tillsammans med det yankee sa kan det väl göra en del. Aja ska sluta tjabba nu, kan väl se hur de placerade dem som de gjorde även om jag inte är säker på att jag håller med :)
Kan du utveckla det ? Vad är farligt med ett långvarigt LSD missbruk?
Är det någon fysisk åkomma du tänker på? Eller att man stagnerar socialt? Verklighetsflykt?
Jag förstår inte hur man ens kan jämföra Alkohol med en "tripp" drog.
LÅNGTIDSEFFEKTER uppträder efter upprepat bruk under lång tid. De effekter som kan utlösas av LSD är framförallt psykoser, på grund av den akuta förgiftningen, svåra depressioner och förändrad uppfattningsförmåga. LSD-psykosen kan också åtföljas av en svår depression med självmordsrisk. sauce (http://www.drogportalen.se/CANTemplates/Page____17127.aspx) .. bland annat..
Jag personligen skulle ta en skrumplever varje gång framför en tung psykos. Att leva med en "fungerade" eller "icke-fungerade kropp" går väl an så länge man har psyktet kvar.. Blir lite värre om det blir omvänt.
Liten Men Fet
2008-02-26, 13:44
Vad är en bruksdos alkohol? Är det 3 glas rödtjut till maten på fredagskvällen eller är det Plucke 19 som sänker 8 Kung innan han går på puben?
Det är en djävla skillnad på att dricka mina 5-6 flasköl (bruksdos?) en fredagskväll på 5 timmar och att försöka dricka sig till döds på flasköl.
Även om man dricker sprit så är det rätt stor skillnad på att dricka sin vanliga dos och dricka så man kan dö av det. Om man nu inte är en sån som dricker tills man däckar varje fest, men det tycker jag inte är en bruksdos. Bruksdos måste ju vara vad genomsnittet av alkoholbrukarna dricker vid varje tillfälle.
Enligt personlig erfarenhet stämmer listan helt ok tycker jag.
jontahontas
2008-02-26, 13:54
Jag skulle gärna vilja veta varifrån bilden för alkohol kommer ifrån. Alltså killen som ligger däckad med dunjacka i köket. Jag har för mig att jag sett den massiv med gånger ett par år sen och är osäker på om det är någon helt främmande person eller någon från något forum man hängde på.
Shine some light over me, någon?
Jag skulle gärna vilja veta varifrån bilden för alkohol kommer ifrån. Alltså killen som ligger däckad med dunjacka i köket. Jag har för mig att jag sett den massiv med gånger ett par år sen och är osäker på om det är någon helt främmande person eller någon från något forum man hängde på.
Shine some light over me, någon?
Det är en av Sveriges bäst tränade idrottsmän idag.
jontahontas
2008-02-26, 13:58
Det är en av Sveriges bäst tränade idrottsmän idag.
Det är svårt för mig med en sådan svår ledtråd. Jag gissar mig till att detta är ute på landet, gärna norrland och att killen ifråga nu är runt 18-19.
Timme?
Muskelbyggaren
2008-02-26, 14:09
Vad är en bruksdos alkohol? Är det 3 glas rödtjut till maten på fredagskvällen eller är det Plucke 19 som sänker 8 Kung innan han går på puben?
Det är en djävla skillnad på att dricka mina 5-6 flasköl (bruksdos?) en fredagskväll på 5 timmar och att försöka dricka sig till döds på flasköl.
Även om man dricker sprit så är det rätt stor skillnad på att dricka sin vanliga dos och dricka så man kan dö av det. Om man nu inte är en sån som dricker tills man däckar varje fest, men det tycker jag inte är en bruksdos. Bruksdos måste ju vara vad genomsnittet av alkoholbrukarna dricker vid varje tillfälle.
Öl är väl inte det lättaste att kola vippen på, men ser man till sprit lär ju en kvarts liter vara lagom och en hel liter rejält farligt för många. Jag vet att det fanns nåt diagram över det där som cirkulerade förut där de rankat många droger efter relationen bruksdos-dödlig dos, någon?
Liten Men Fet
2008-02-26, 14:22
Öl är väl inte det lättaste att kola vippen på, men ser man till sprit lär ju en kvarts liter vara lagom och en hel liter rejält farligt för många. Jag vet att det fanns nåt diagram över det där som cirkulerade förut där de rankat många droger efter relationen bruksdos-dödlig dos, någon?
Ja, fyra gånger bruksdosen i det fallet. Inte så lätt att råka överdosera så mycket att man dör om man inte från början går in för att supa tills man däckar.
sauce (http://www.drogportalen.se/CANTemplates/Page____17127.aspx) .. bland annat..
Jag personligen skulle ta en skrumplever varje gång framför en tung psykos. Att leva med en "fungerade" eller "icke-fungerade kropp" går väl an så länge man har psyktet kvar.. Blir lite värre om det blir omvänt.
Det är klart det finns risker med hallucinogener, främst psykiskt. Den stora skillnaden är ju dock att alkohol, precis som tobak, blir för många något dom använder dagligen medans det inte är så lockande att trippa varje dag.
Om vi tar din egna källhänvisning som källa för alkohol kan man läsa:
Mellan 5.000 och 7.000 svenskar dör varje år på grund av sjukdomar eller skador som har samband med alkoholdrickande. Dödligheten bland storförbrukare av alkohol förefaller ha ökat, speciellt i de yngre åldersgrupperna. Omkring en femtedel av alla patienter som tas in i akutsjukvården har alkoholproblem. Inom den psykiatriska sjukvården är andelen alkoholfall omkring 40 procent.
Utöver det så är t.ex. 75% av alla våldsbrott alkoholrelaterade.
I programmet igår kunde vi se att 0/83.000 användare dog årligen av LSD i England, ingen har någonsin dött i en överdos osv.
Varför?
Därför att jag inte är så kunnig inom området.
Är du nöjd nu va?!?!? :D
Muskelbyggaren
2008-02-26, 15:22
Ja, fyra gånger bruksdosen i det fallet. Inte så lätt att råka överdosera så mycket att man dör om man inte från början går in för att supa tills man däckar.
Uppenbarligen är det rätt lätt med tanke på hur många som åker in på magpumpning varje helg. Exempel på droger som är likvärdiga eller svårare att överdosera är amfetamin, kokain, de flesta benzodiazepiner, ecstasy, kodein, metadon mfl. Jag tror det rimmar rätt dåligt med vad de flesta tror om den myspysiga alkoholen.
http://www.scribd.com/doc/338222/Comparison-of-acute-lethal-toxicity-of-commonly-abused-psychoactive-substances
Det är svårt för mig med en sådan svår ledtråd. Jag gissar mig till att detta är ute på landet, gärna norrland och att killen ifråga nu är runt 18-19.
Timme?
Norrland stämmer, ålder är fel. En enligt mig smart medlem :)
Om jag minns rätt, men det tror jag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.