Logga in

Visa fullständig version : Arr BEHÅLLA vikt, MINSKA i fett, ÖKA i muskler

stilet
2008-02-25, 17:06
Som rubriken lyder, är detta möjligt, i så fall ber jag er vänligen att länka till någon informativ tråd om det inte finns snabba råd, tack!

Commando1980
2008-02-25, 17:12
Som rubriken lyder, är detta möjligt, i så fall ber jag er vänligen att länka till någon informativ tråd om det inte finns snabba råd, tack!

Ja, ibland för tjockisar och/eller nybörjare (styrketräning), samt om du använder olagliga preparat.

antar att du menar samtidigt?

Handcuff
2008-02-25, 17:31
Nej det kommer inte att ske.

Rex
2008-02-25, 18:06
Funkar inte så..

Red pill
- Öka vikt & öka muskelmassa

Blue pill
- Gå ner i vikt & ingen muskel ökning

Wirre06
2008-02-25, 18:19
Är det inte möjligt att bränna mer fett i vikt medans du tränar än det du ökar i muskelmassa?

Rex
2008-02-25, 18:25
Är det inte möjligt att bränna mer fett i vikt medans du tränar än det du ökar i muskelmassa?Nej tyvärr.. Fast du kan ju göra så här:

1. Gå ner i vikt + styketräna ganska hårt för att behålla muskelmassan
2. Gå upp i vikt fast slött och bygga på därifrån..

Eddie Vedder
2008-02-25, 18:45
Är det inte möjligt att bränna mer fett i vikt medans du tränar än det du ökar i muskelmassa?

Det vore fel att påstå att det är omöjligt, men svårt är det och ökningarna blir mycket långsamma jämfört med om man ligger på kaloriöverskott. Därmed inte sagt att det blir bättre desto fetare man blir, en lugn viktökning med lagom kaloriöverskott duger.:)

Men som sagt, inte helt ogenomförbart. Antingen har man exceptionella förutsättningar (ovanligt) eller så kan man vara nybörjare, vara i tonåren och växa så det knakar oavsett och man kan vara dopad.
Utan någon av dessa krävs ett närmast perfekt upplägg och ändå blir ökningarna små. Men visst, är låg fettprocent och bra form året runt viktigare än ökningarna i sig så är det ju rätt val. Men man bör inte räkna med mycket muskler direkt.

Så rent teoretiskt är det genomförbart, i praktiken nästintill omöjligt.

newbeginning
2008-02-25, 19:10
Det vore fel att påstå att det är omöjligt, men svårt är det och ökningarna blir mycket långsamma jämfört med om man ligger på kaloriöverskott. Därmed inte sagt att det blir bättre desto fetare man blir, en lugn viktökning med lagom kaloriöverskott duger.:)

Men som sagt, inte helt ogenomförbart. Antingen har man exceptionella förutsättningar (ovanligt) eller så kan man vara nybörjare, vara i tonåren och växa så det knakar oavsett och man kan vara dopad.
Utan någon av dessa krävs ett närmast perfekt upplägg och ändå blir ökningarna små. Men visst, är låg fettprocent och bra form året runt viktigare än ökningarna i sig så är det ju rätt val. Men man bör inte räkna med mycket muskler direkt.

Så rent teoretiskt är det genomförbart, i praktiken nästintill omöjligt.

Okej, men säg att man bulkar 5kg på kort tid. Sen ser man till ligga kvar på exakt den vikten. Förr eller senare borde man väl vara i lika bra form som innan viktuppgången (om man tränar hårt o äter rätt osv)?

Rahf
2008-02-25, 19:12
Okej, men säg att man bulkar 5kg på kort tid. Sen ser man till ligga kvar på exakt den vikten. Förr eller senare borde man väl vara i lika bra form som innan viktuppgången (om man tränar hårt o äter rätt osv)?

5kg på kort tid kommer innebära större delen fett.

Som Eddie säger, för att formen ska ändras så måste man ligga på gränsen för energibalans, om man inte uppfyller något av de "exceptionella" kriterierna.

Det blir alltså snarare senare än förr.

Sparrisen
2008-02-25, 19:26

Nu vill jag rekommendera att använda sökfunktionen! Det finns säker 435 trådar om saken...

... ok en överdrift men frågan ställs VÄLDIGT OFTA!!!!

Englund
2008-02-25, 19:28
Nu vill jag rekommendera att använda sökfunktionen! Det finns säker 435 trådar om saken...

... ok en överdrift men frågan ställs VÄLDIGT OFTA!!!!

Frågan är om du verkligen överdrev?!*popcorn*

Eddie Vedder
2008-02-25, 19:56

Bulkar man upp sig 5kg och sedan lägger sig i balans där så är min gissning att man med största sannolikhet behåller den bulkformen.

stilet
2008-02-26, 05:19
Om man vill bli av med extrafett tills sommaren, ska man börja banta nu då?

Hur rekommenderar ni att minska i fett: att styrketräna + bränna kalorier genom att använda cykelmaskin, eller att bara använda cykelmaskin och kanske äta mindre?!

Tack.

Rhino
2008-02-26, 08:28
Hur rekommenderar ni att minska i fett: att styrketräna + bränna kalorier genom att använda cykelmaskin, eller att bara använda cykelmaskin och kanske äta mindre?!

Du minskar mest i fett på det upplägg där du är på störst kaloriunderskott. Av de två fall du presenterar kommer nog cykelmaskin + äta mindre ge störst fettminskning. Men, för att spara på muskelmassan så mycket som möjligt är även samtidig styrketräning att rekommendera.

Alltså en kombination: cykelmaskin, styrketräning och dra ned lagom på maten.

Commando1980
2008-02-26, 16:29
Om man vill bli av med extrafett tills sommaren, ska man börja banta nu då?

Tack.

läs deffguiden

Commando1980
2008-02-26, 16:33
kan ju också förtydliga mitt tidigare svar; om du inte är nybörjare, väldigt fet och/och eller nyttjar olagliga preparat så kommer det med största sannolikhet att bli pannkaka av allt om du försöker att gå upp i muskler och gå ner fett samtidigt.

C.E.J.
2008-02-26, 17:43
Att ingen nämner body recomp? Skulle ju kunna va nåt för'n.

Pepz
2008-02-26, 19:14
Att ingen nämner body recomp? Skulle ju kunna va nåt för'n.

Förklara gärna hur det fungerar

christian
2008-02-26, 19:28
Hur korta deff/bulk-perioder tror ni man kan ha innan de krockar med varandra?

I praktiken är det det ni säger, dvs energiöverskott för muskler och sen underskott för beachen. Frågan är hur korta dessa kan vara? 2 månader? 1 månad? 2 veckor?

C.E.J.
2008-02-26, 21:40
Förklara gärna hur det fungerar

Ingen aning, det var rätt nyligen jag lärde mig att det faktiskt funkar, har tidigare bara läst att något mellanting till bulk och deff absolut inte funkar.

Eftersom många som är nya till träning trots allt inte har så höga "muskelambitioner" utan mest vill uppnå modellfysik så förstår jag inte varför det är så tyst om body recomp, plus att det nog är många andra som säkert är intresserade av det.

Sorry12
2008-02-26, 21:41
i puberteten funkar det,

luckyyyy mee :hbang:

Commando1980
2008-02-26, 22:55
Ingen aning, det var rätt nyligen jag lärde mig att det faktiskt funkar, har tidigare bara läst att något mellanting till bulk och deff absolut inte funkar.

Eftersom många som är nya till träning trots allt inte har så höga "muskelambitioner" utan mest vill uppnå modellfysik så förstår jag inte varför det är så tyst om body recomp, plus att det nog är många andra som säkert är intresserade av det.

vadå bodyrecomp(osition)? du menar att varva kortare perioder av bulk och deff?

ugly_kid
2008-02-26, 23:15
Jag tror inte man kan bygga muskler på "samma gång" men på en viss tid kan man ju både gå ner i fett och upp i muskler, till exempel om man ökar i muskler i 6månader och sen deffar i 6 månader så har man ju förmodligen under ett år gått upp i muskler och minskat i fett.
Om man kortar ner tiden till att bygga en månad och sen deffa en månad så har man förmodligen gått ner i fett och ökat muskler under tiden 2 månader.
samma sak "borde" enligt mig gälla hur långt man än kortar ner tiden.
Detta är vad jag tror och kanske ingen sanning.

C.E.J.
2008-02-26, 23:20
vadå bodyrecomp(osition)? du menar att varva kortare perioder av bulk och deff?

Ja... ahem kanske ska säga att min idé om body recomp är att göra en recomp inom hyfsat snäva marginaler, jag vet inte om det är den allmängiltiga definitionen dock, grisbulka och sen tokdeffa och hamna på ursprungsvikten fast med bättre bf% än förut kanske också räknas som body recomp. Kanske behövdes sägas.

Sniggel
2008-02-27, 08:35
Hur korta deff/bulk-perioder tror ni man kan ha innan de krockar med varandra?

I praktiken är det det ni säger, dvs energiöverskott för muskler och sen underskott för beachen. Frågan är hur korta dessa kan vara? 2 månader? 1 månad? 2 veckor?

I lagom takt och ju längre desto bättre är min erfarenhet.

Commando1980
2008-02-27, 16:15
Ja... ahem kanske ska säga att min idé om body recomp är att göra en recomp inom hyfsat snäva marginaler, jag vet inte om det är den allmängiltiga definitionen dock, grisbulka och sen tokdeffa och hamna på ursprungsvikten fast med bättre bf% än förut kanske också räknas som body recomp. Kanske behövdes sägas.

ok då förstår jag hur du menar, kändes ett tag som bara man kallar det body recomposition så kan man deffa och bygga samtidigt. (beror ju på vad man menar med samtidigt )

har provat att varva korta perioder av bulk och deff (2V B, 1 V D), blev inte speciellt lyckat utan blev mer en slöbulk.....för mig funkar det bättre med lite längre tidsperioder isåfall.

Mushan
2008-02-27, 21:24
Är 1kg i veckan för mycket under en bulkperiod? Fan, lär ju allt vara fett i mitt fall.. :/

Rahf
2008-02-27, 21:30
Är 1kg i veckan för mycket under en bulkperiod? Fan, lär ju allt vara fett i mitt fall.. :/

Det är för fort enligt mina erfarenheter.

gnagaren
2008-02-27, 21:32
Beror på vad man menar med för fort, ju höre kalori-intag desto mer muskler, enligt mina erfarenheter iaf. Är man inte rädd för att bli fet (bara att banta/deffa ner sig sedan) så kan man gott och väl ligga på +1kg i veckan, men är du rädd för att bli för fet så lägg dig på +0.5 i veckan.

Mushan
2008-02-27, 21:34
Det är för fort enligt mina erfarenheter.

Satan.. Jag pallar inte räkna ut hur mycket jag ligger på, äter på bara.. Ligger kanske på 3000+ per dag. Men jag ökar i styrka, blir större osv. Kan det funka då tror du? Tror fan inte jag ligger på +1000 kcal per dag, väger mig iofs på gymmet, efter tre måltider och vätska i magen. Kan vara det också.. Skulle gjort det på morgonen, men har ingen digital våg.

Mushan
2008-02-27, 21:35
Beror på vad man menar med för fort, ju höre kalori-intag desto mer muskler, enligt mina erfarenheter iaf. Är man inte rädd för att bli fet (bara att banta/deffa ner sig sedan) så kan man gott och väl ligga på +1kg i veckan, men är du rädd för att bli för fet så lägg dig på +0.5 i veckan.

Okej, nej fet är jag inte rädd för. Men vill helst ha källa på att det kvittar hur snabbt man går upp. :D Så jag är säker dvs.

christian
2008-02-27, 22:03
I lagom takt och ju längre desto bättre är min erfarenhet.

Ja, det verkar ju vara den allmänna uppfattningen.

Men vad händer mer exakt? Varför är längre cykler bättre? Tar det lång tid för kroppen att ställa om sig? Varför? Går det att bättra på?

Det vore ju rätt intressant om intermittent fasta-killarna berättar sin syn på detta. De kör ju en rätt hardcore-kort bulk/deff-cykel om man hårddrar det. =)

Eddie Vedder
2008-02-28, 05:58
Men vad händer mer exakt? Varför är längre cykler bättre? Tar det lång tid för kroppen att ställa om sig? Varför? Går det att bättra på?

Man blir inte lika fet i förhållande till muskelökningar. Självklart går även muskelökningarna långsammare och blir mindre på ett lägre överskott, men chansen till mer gynnsamma proportioner är troligtvis bättre om man tar det lite lugnt. Fettökningar är ju obegränsade men muskelökningar begränsade så vid en viss nivå blir man bara mer och mer fet.

Och ju fetare desto sämre förutsättningar för att överskottet ska bli fettfri massa, återigen innebär det alltså sämre förutsättningar för ett bra förhållande mellan fett/muskler vid ett givet kaloriöverskott.

Sist, men absolut inte minst, kommer ju en hårdare bulk kräva en hårdare och/eller längre deff. Då kanske den deffen kommer ställa till sån skada för muskelmassan att man ändå går +-0 och har tjockat til sig mer eller mindre i onödan för att ändå vara tillbaka på ruta ett.:Virro

Det vore ju rätt intressant om intermittent fasta-killarna berättar sin syn på detta. De kör ju en rätt hardcore-kort bulk/deff-cykel om man hårddrar det. =)

Även där handlar det ju om en kaloribalans per dygn dock. Så ett IF-upplägg kan ju vara grisbulk och det kan vara lagom överskott i lugn takt över en längre tid.
Att man sedan äter väldigt mycket inom en begränsad tid på dygnet är ju en annan sak. Då kan man ju hårddra det ännu mer och säga att vi bulkar varje gång vi äter en måltid och deffar varje stund vi fastar.;)