Visa fullständig version : Kreditkort...
Fettecke
2008-02-24, 19:46
Klippte just av mitt Saab-kort då jag tyckte det vart svårare och svårare att få en vettig ekonomi med det.
Har du någonsin hamnat i en "kreditkorts-fälla" med överkonsumtion m.m?
berätta varför och hur du löste det tack...
Jag har 10k kredit på mitt ok kort och 30k kredit på mitt visakort, har aldrig nyttjat mer än ett par tusen dock.
Men det är bra att ha kredit när biljäveln dör 3 dar innan löning etc. Ibland har man kort ekonomisk horisont, eller bara inte tillgång till sitt sparkapital, då är det bra att ha.
Jag för kassabok över inkomster och utgifter för att ha koll. hjälper massor.
Jag har kreditkort men använder det förnuftigt, alltid. så nej, inga ekonomiska problem här inte :)
Äger inget och jag känner inte att jag har något behov av det heller. Funkar det inte lika bra med 20k i "nödkassan" om något skulle hända?
Det skulle mycket till för att jag skulle skaffa mig ett. Jag har för dålig impulskontroll.
Jag är billig i drift så det har aldrig blivit aktuellt.
Musselbank
2008-02-24, 20:27
Jag är inte betrodd med ens vanligt bankkort. Så jag handlar med kontanter.
Haeffner
2008-02-24, 20:36
Ohh!
Tungt med kreditkort man känner sig som killen med guldbrallorna trots att man bara skjuter fram betalningarna framför sig. Jag känner mig aldrig fattig trots att jag är det egentligen. 10feb; "Fan också har bara 257kr kvar på visat" -efter nån sekunds "ekonomiskt övervägande"; "Men MasterCardet är ju alltid fullt, då slår vi till på Designarbrallorna och kör en kväll på stan och betalar när vi "har råd" igen..."
Mitt tips till folk som inte har kreditkort är att inte skaffa ett, borde själv bryta det i två bitar och betala krediten innan räntan läggs på....
Eller vänta de där DG-brallorna på GateOne är bara för snygga.
Jag kommer nog aldrig skaffa något. Känns VÄLDIGT dumt att köpa saker man inte har pengar till för tillfället. Enda undantaget är väl lån till bil/bostad.
Har inget kreditkort. Har en tillräckligt stor buffert så jag klarar av de flesta ekonomiska nödfall.
Men så äger jag ingen bil som kan ställa till det.
Vet faktiskt inte vad jag har för kredit på mitt VISA, vad är standard? Jag har aldrig använt den iallafall.
Har även ett PREEM-kort men riktigt skyhög kreditgräns om jag inte minns fel, jag har det genom jobbet men jag har ingen tjänstebil eller så utan vi fick privata om vi ville med samma rabatt som företaget har om jag inte minns fel, pga detta så har jag samma kreditgräns som företaget och det är nog ganska så många tusenlappar den ligger på.
Tankar dock inte för mer än 4-600:-/mån och har valt att inte kunna handla anant än bilrelaterade produkter så cigg,snus osv skall inte kunna handlas tror jag iallafall.
Har även en lokal variant av Mastercard med 20000:- i kreditgräns, skaffade det faktiskt ganska nyligen ett rent kreditkort som inte ens är kopplat till mitt vanliga konto utan det går bara att handla på kredit med det. Mest som en backup om något skulle gå åt helvete. Har nog 55 dagar eller vad det var att betala utan att det läggs på någon ränta eller avgifter alls.
Mao så den enda krediten jag använder är hos PREEM och det är bara för att jag får rabatt på bensinen.
*Edit* Är nog trött orkade knappt läsa mitt eget inlägg.
Ganymedes
2008-02-24, 21:09
Har ett kort som jag vägrar ha mer än 10.000 kr i kredit på. Brukar alltid ha ca 7-8 tusen belastat på kortet, sedan betalar jag bort en hel del av det. Men så går det några veckor så använder jag det igen. Fast det kostar mig ju knappast något. Det högsta jag betalat i ränta har varit 59 kr. Så jag är nöjd. Och det har dessutom "räddat" mig ett par gånger, då jag verkligen behövt cash men inte haft något kvar på kontot. Taxiresa t.ex.
Jag har tre kreditkort. :D Ett används aldrig (Visa). Det andra är ICA-kort och det ger bra ränta så jag ligger plus där istället och ser det som ett bra buffertsparkonto. Det tredje är American express som jag använder mycket varje månad - i jobbet. Inte kul att ligga ute med 15-20 000 varje månad av privata pengar tills nästa lön då ersättningen för utlägg kommer med utan bättre att få det på faktura. Det är dock viktigt att ha kontroll så att man inte hamnar i en negativ spiral. Har pratat endel med Charlie från Lyxfällan då vi har lite samarbete med hans företag och man blir rädd när man hör historier. Det som visas på tv är sant! det kan hända vem som helst. Tänk om man överkonsumerar på korten och släpar varje månad och sedan blir arbetslös...Det händer mycket på tre månader...
Så tänk efter före...
hahavaffan
2008-02-24, 21:30
Jag har kredit på mitt VISA, men ligger alltid plus på kontot så behöver inte utnyttja det.
The_RobRoy
2008-02-24, 21:41
Har inget behov av kreditkort, har sparade pengar om det skulle krisa.
Whistler
2008-02-24, 21:55
Har ett VISA-kort, men vet inte om det är kredit på det eller bara någon form av bankkort.
Aldrig någonsin använt mig av kredit dock. Har aldrig haft slut på pengar på kontot, och det är inte för att jag tjänar mycket (för det gör jag inte).
Jag har kreditkort som jag handlar på och sen betalar på räkning i slutet av månaden.
Så får jag flymiles och kan åka på semester.
Sen har jag ett tjänstekort med.
Jag har ett kreditkort utan kredit.
Jag är smart!
NiXPhoenix
2008-02-24, 22:29
Näe, har bara bankkort. Men sen är jag inte så gammal sen heller så. Men tror jag håller kvar vid mitt bankkort.
har ett Visa kort i jobbet, men det är enbart för jobbrelaterade
utgifter vid resor m.m.
Förr i tiden (när jag var o-rik....:D ) hade jag kontokrediter och kort.
Nu kör jag enbart med kontanter och mitt enda kort är ett uttagskort.
Jag sätter av en sträng budget varje månad och har på så sätt
lyckats ackumulera ett fett sparkonto.
Sparar först och köper sen.
Aldrig mer handla på kredit !!!
I England har varannan kotte 50-70k på kreditkort. Så jag skaffade också det, för att smälta in.
Kan inte änns betala på nätet med mitt uttagskort, impulsköp har blivit lite av en grej för mig så tror inte jag kommer skaffa det heller.
High1ander
2008-02-24, 23:35
I USA maste man ha kreditkort for att bygga upp sin "trovardighet nar man ska skaffa lan pa bil/hus." Inte for att jag vet exakt hur krediten ar i Sverige, men har iaf sa ar kreditkort ett kort som man inte har pengar pa. Man har en viss "kredit," sag 10 000kr, sa man kan handla for 10 000kr. Men man kan inte satta in 10 000kr pa kortet utan att ha handlat for 10 000. Vilket helt innebar att varje manad maste man bli skyldig pengar och betala, darmed se till att balansen pa kortet ar 0.
machine gun
2008-02-24, 23:38
Har inget kreditkort och kan inte förstå varför jag skulle vilja skaffa det heller. Jag har ett vanligt VISA utan kredit. Jag har inget behov av att leva över mina tillgångar.
Motorbreath
2008-02-24, 23:49
Har inget kreditkort. Jag är snål.
Kör allt på mitt Amex, tycker det är så smidigt att få alla inköp räntefritt på en faktura i slutet av månaden.
En annan fin perk är att jag får bonus när jag daytraderar så jag får runt 20-30 nätter gratis på Hilton varje år.
Fettecke
2008-02-25, 06:54
Kör allt på mitt Amex, tycker det är så smidigt att få alla inköp räntefritt på en faktura i slutet av månaden.
En annan fin perk är att jag får bonus när jag daytraderar så jag får runt 20-30 nätter gratis på Hilton varje år.
Det var en av orsakerna till att jag skaffade ett , lätt och simpelt att få det uppradat sådär, största orsaken var just den "bonus" man fick på kortet när jag handlade med det, 3% när ja tankade på Preem, 0.5% när ja handlade på ICA osv osv men ja, man ska ju ha stenkoll på vad man köper för något och faktisk kostnad...
aldrig ett sånt kort för mig mer även hur bra bonus-system det än är...
Ska bli en kul månad nu att betala tillbaka förra månadens användning på kortet, samt betala för den kommande månadens utgifter =/
Det var en av orsakerna till att jag skaffade ett , lätt och simpelt att få det uppradat sådär, största orsaken var just den "bonus" man fick på kortet när jag handlade med det, 3% när ja tankade på Preem, 0.5% när ja handlade på ICA osv osv men ja, man ska ju ha stenkoll på vad man köper för något och faktisk kostnad...
aldrig ett sånt kort för mig mer även hur bra bonus-system det än är...
Ska bli en kul månad nu att betala tillbaka förra månadens användning på kortet, samt betala för den kommande månadens utgifter =/
Jo just bonus-delen är en riktig djungel men jag har hittat 2 som passar mig perfekt.
Handlar inte för pengar jag inte har, så något kreditkort har jag inte. Tänker inte skaffa det heller. Det fungerar lika bra med en sparad buffert på ett separat konto.
Vart kan man jämföra bonus på olika saker tex jag skulle behöva för Mat och bensin kanske vad ska jag då ta?
Har haft ett jättebra kort en tid nu som väl får räknas som betalkort mer än kreditkort. Handelsbanken Allkort kallas det och är ett VISA kort där man ska sätta in pengar om man vill handla med det.
Man sätter alltså in pengar till ett konto dit kortet är kopplat och där pengarna man handlar för dras ifrån. Grejen är att man har 3.25% ränta på insatta pengar.
När jag bara hade VISA kopplat till mitt lönekonto förut så var det ju ingen ränta alls.
Funkar jättebra. Efter räkningarna är betalda varje månad sätter jag bara av en del "konsumtionspengar" till Allkortskontot och en del till mitt sparande och låter lönekontot som inte har någon ränta vara tomt.
Man får dessutom rabatt på bensin på Preem och OKQ8 tror jag samt lite andra erbjudanden. Gratis avbeställningsskydd om man betalar resan med kortet också.
Går givetvis att få en kredit på kortet om man vill också.
Jag har inte kredit... tycker det är onödigt
WHITEFOLKS
2008-02-25, 09:00
Hotell och bilbokningar blir så mycket enklare med kreditkort. Ofta får man bra skydd på diverse sätt och inte sällan olika sorters bonuspoäng.
Att använda ett kreditkort för att köpa något betyder inte att man inte har pengarna för tillfället. Om man inte ser fördelarna med att använda ett kreditkort, även om man har pengarna, så har man ju inte heller någon användning för det.
Muskelbyggaren
2008-02-25, 10:36
Jag tvivlar på att jag beviljas något kreditkort som student utan inkomst. Men sen när jag börjar förvärvsarbeta har jag svårt att se varför jag skulle skaffa ett, handla för pengar jag inte har känns inte klokt. Händer något olägligt har jag ändå reservpengar jag aldrig tar av.
Jag har aldrig ägt ett kreditkort, och jag tror inte att jag kommer att göra det i framtiden heller.
Hotell och bilbokningar blir så mycket enklare med kreditkort.
Hur blir det enklare jämfört med att ha ett vanlig betalkort?
Hur blir det enklare jämfört med att ha ett vanlig betalkort?
Dom flesta kräver ett kreditkort för att få hyra bil och ofta för att boka på hotell med.
Det är en större säkerhet för företaget.
En biluthyrare gör en reservation för självrisken på ditt kort. Har du ett betalkort och dom reserverar 10 000 kr så måste du ha mer än så på kontot för att sen kunna använda kortet till betalningar dvs. du kan inte använda dom pengar du har.
Många verkar blanda ihop att ha och använda kreditkort med att köpa för pengar man inte har. Om jag har pengar på mitt konto så väljer jag ändå att handla på kreditkortet och betalar i slutet av månaden.
WHITEFOLKS
2008-02-25, 13:50
Funkar ju med betalkort också men vid vissa reservationer och liknande så "reserverar" de ju större belopp än den verkliga kostnaden.
Kreditkorten ger oftast en bättre hävarm som konsument mot handlarna ifall man har problem med någon produkt eller tjänst. Det brukar dessutom vara krångligare att få tillbaka pengar vid olika sorters bedrägerier om det är ett kort kopplat direkt till bankkonto.
WHITEFOLKS
2008-02-25, 13:51
Håller med Cilia om att folk blandar ihop kreditkort och att handla för pengar man inte har. Är det så man skulle använda ett kreditkort så gör man ju rätt i att inte ha ett men det finns många väldigt bra användningsområden för kreditkort även om man har pengar.
I USA maste man ha kreditkort for att bygga upp sin "trovardighet nar man ska skaffa lan pa bil/hus." Inte for att jag vet exakt hur krediten ar i Sverige, men har iaf sa ar kreditkort ett kort som man inte har pengar pa. Man har en viss "kredit," sag 10 000kr, sa man kan handla for 10 000kr. Men man kan inte satta in 10 000kr pa kortet utan att ha handlat for 10 000. Vilket helt innebar att varje manad maste man bli skyldig pengar och betala, darmed se till att balansen pa kortet ar 0.
Funkar likdant i England, det där med credit score dvs.
så är det här med men det är inte samma sak som att du totalt sett har handlat för pengar du inte har.
betalar du dessutom innevarande månad så är det ingen ränta på räkningen
Nej. Jag skulle aldrig få för mig att handla på kredit.
Ignatius72
2008-02-25, 14:33
Många verkar blanda ihop att ha och använda kreditkort med att köpa för pengar man inte har. Om jag har pengar på mitt konto så väljer jag ändå att handla på kreditkortet och betalar i slutet av månaden.
Exactemento. Handlar bara på kredit, har två mastercard, ett på 50k och ett på 40k, och jag betalar räkningen/räkningarna när de kommer.
Dom flesta kräver ett kreditkort för att få hyra bil och ofta för att boka på hotell med.
Det är en större säkerhet för företaget.
En biluthyrare gör en reservation för självrisken på ditt kort. Har du ett betalkort och dom reserverar 10 000 kr så måste du ha mer än så på kontot för att sen kunna använda kortet till betalningar dvs. du kan inte använda dom pengar du har.
Jag snabbkollade på Hertz och där stog det kredit- eller betalkort på ett stället och kreditkort på ett annat. När man hyr inom Sverige har man inte det problemet (jag har iaf aldrig stött på det) och man reserverar ingen summa på betalkortet för självrisken men gör man det utomlands så förklarar det en del.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.