Logga in

Visa fullständig version : Koka bort risvattnet?

Slartibartfast
2008-02-24, 16:43
Vad är tanken med att man ska koka ris med lite vatten och låta allt vatten koka bort? Funkar det inte lika bra att koka riset i lite mera vatten lika länge och hälla bort resten av vattnet? Som med pasta. Eller försvinner en del av näringen med vattnet man häller bort? Har alltid kokat i lite vatten, men aldrig ifrågasatt logiken.

Gnusram
2008-02-24, 16:47
Riset blir blaskigt och det blir ett moment till. Mer disk och ris som proppar till avloppet?

För övrigt kokar man väl inte bort så mycket vatten? Det tas väl upp en god del i riset.

Denstillasittande
2008-02-24, 17:35
Brukar alltid ha lite extra vatten, som jag sedan häller bort. Tycker det blir helt ok ändå.

Handcuff
2008-02-24, 17:36
För mig funkar vattnet som "timer". när vattnet är borta = riset klart :thumbup:

OggeP
2008-02-24, 17:40
För mig funkar vattnet som "timer". när vattnet är borta = riset klart :thumbup:

+1

dooh
2008-02-24, 17:45
Ja det är väl klart att man kokar det med lite vatten. Fast man kan väl inte kalla det lite? det är ju dubbla mängden jämfört med riset.
Well, håller med de Ogge och handcuff. Det är den bästa timern!

Eddie Vedder
2008-02-24, 17:46
Anledningen att man kokar riset tills allt vatten sugits upp är väl just därför atta man kan göra det skulle jag gissa. Om man inte behöver få vatten över så är det ju smidigt att låta riskornen suga upp allting istället, sparar ju in på en del annat grångel som Gnusram nämner.

Men t.ex. pasta funkar det ju inte att göra så, eller t.ex. potatis. Dom suger ju aldrig upp allt, pastan skulle bränna fast om man försökte.

Sverker
2008-02-24, 18:19
Jag gissar på goda grunder att vattnet vandrar in i riset och inte näringsämnena som läcker ut i vattnet.

Men för miljöns skull är det bättre att koka lite vatten, än att bara hälla ut tillförd energi i avloppet:(

Bönne
2008-02-24, 18:24
Minimera risken för att man överkokar riset.

ramagoen
2008-02-24, 18:58
riskokare fo shizzle.

skaparn
2008-02-24, 19:31
Anledningen att man kokar riset tills allt vatten sugits upp är väl just därför atta man kan göra det skulle jag gissa. Om man inte behöver få vatten över så är det ju smidigt att låta riskornen suga upp allting istället, sparar ju in på en del annat grångel som Gnusram nämner.

Men t.ex. pasta funkar det ju inte att göra så, eller t.ex. potatis. Dom suger ju aldrig upp allt, pastan skulle bränna fast om man försökte.

Jag har empiriska bevis som styrker detta efter att ha glömt ett pastakok på spisen. Fy farao vad det luktade dålig.

Gnusram
2008-02-24, 19:35
Jag har empiriska bevis som styrker detta efter att ha glömt ett pastakok på spisen. Fy farao vad det luktade dålig.

När vi ändå är inne på empiriska prov så suger inte ägg åt sig något vatten heller. Men de smäller fint när de kokat torrt... :D

Slartibartfast
2008-02-25, 08:27
Men för miljöns skull är det bättre att koka lite vatten, än att bara hälla ut tillförd energi i avloppet:(

Jag använder iofs ca 4 dl vatten istället för 2,5 dl, så det borde inte vara så farligt för miljön. Det blir bara att hälla bort ca 1,5 dl. Dessutom kan jag ångkoka mina grönsaker på samma gång i samma kastrull om jag använder lite mera vatten, istället för att ånga dem i en skild kastrull, så då sparar jag på miljön. :Virro